Vuurwerk wel of niet?

Hier, in onze gemeente (België) moeten wij toelating vragen aan de gemeente, het is dan toegelaten tussen 0h en 0h30.
Ikzelf ben er niet echt voorstander van, gezien de jaarlijkse ongevallen en de hulpdiensten, indien nodig, toch niet overal op verschillende plaatsen kunnen zijn (mocht er iets gebeuren).
Heb er eens over nagedacht en heb misschien een betere oplossing : mocht er per straat een zone zijn waar het mogelijk is, dan zou het wel gezellig zijn om rond dit tijdstip samen met al diegenen (uit de buurt) die het willen het vuurwerk te centraliseren en kan men tegelijk ook de beste wensen overbrengen aan de buren.
Mocht er dan , hopelijk niet, iets mislopen, dan is de kans groter dat er wel iemand zal zijn die de nodige acties kan ondernemen.

Groetjes en prettig eindejaar en een voorspoedig 2014 !
Karfra :wink:

Stoppen ermee!
Hinderlijk voor veel mensen.
Maar in ons respectloze land met gedoogcultuur help verbieden toch niet.
Dan maar de BTW verhogen naar 2000%.

Losse verkoop mag van mij worden afgeschaft.
Twee jaar geleden heb ik nieuwjaar in Londen, Engeland meegemaakt. Prachtig. Dit werd daar door de gemeente georganiseerd, zouden de Nederlandse gemeenten eens een voorbeeld aan mogen nemen. Geen geknal overdag, of tot 5 uur 's ochtends.

Via Wereldwijzer app

Verbieden helpt meestal niet, dan bereik je vak het tegenovergestelde. Maar een centraal punt, ja, daar kan ik het wel mee eens zijn. En meer dan erg vind ik het dat er voor zoveel geld de lucht in gaat, en dat in deze tijd.

hallo jeroen , ja wat mij betreft mogen ze het ook gaan verbieden voor particulieren , het veroorzaakt een hoop overlast en verwondingen niet te vergeten , vind het ook niet leuk meer ,zeker dat hele zware vuurwerk ,Als ze dan toch eens een nuttige regel willen in voeren in den haag ,moeten ze hier maar eens mee beginnen ,
groetjes anja

Bij mijn zoon heeft men tot 2x toe in zijn portiek"vuurwerk" gegooid. Het zijn blijkbaar complete handgranaten want de voordeur is 2x gerepareerd.
Dus ik ben er tegen op deze manier!

Vuurwerk kan veel plezier verschaffen en mooi zijn indien men er geen gekke dingen mee doet, helaas menen een aantal lieden dat het leuk is
als het maar harder en groter en risicovoller (spannender) wordt. Jammer vindt ik het wel dat de dieren en sommige groepen mensen
er veel last door ondervinden. Je kan net als in het verkeer waarschuwen wat je wilt maar er komen toch altijd weer nieuwe lichtingen die
het blijkbaar zelf eerst willen ondervinden wat het is om een hand of oog te moeten missen. Moet dit nu ook al weer door de overheid geregeld
worden??

Hoewel ik vuurwerk leuk vind en wij het zelf ook afsteken, mag het van mij verboden worden! Het veroorzaken van overlast voor mens en dier kan niet gecontroleerd worden (gisteren ging de brievenbus hier in de straat er weer aan…). En denk eens aan de luchtverontreiniging door al die zware metalen die voor de kleuren zorgen. Ik woon tegenover scholen, als je ziet wat daar elk jaar weer vernield wordt, hier beginnen ze eind november al.

Helemaal geen voorstander, heb in onze straat rare dingen gezien enkele jaren geleden o.a. 2
zware gehavende garagepoorten.

Veel te vroeg afsteken van vuurwerk kan alleen als het vuurwerk in Nederland illegaal is verkregen en de meeste vuurwerk ongelukken komen ook door illegaal vuurwerk wat veel zwaarder en ook onveiliger is want het hoeft niet aan de Nederlandse kwaliteit eisen te voldoen dus het slechtste wat je kunt doen is vuurwerk verbieden dan word de aantrekkingskracht alleen maar groter en is er dus helemaal geen controle op wat er toch illegaal verkocht gaat worden.

Ik ben er pertinent tegen dat particulieren hun vuurwerk afschieten !
Dat de gemeente waar je woont het organiseerd op de plaatselijke marktplein.
Enkele jaren geleden is door een vuurpijl heel mijn konijnenkot in de fik gegaan.
12 konijnen zijn levend verbrand en verkoold teruggevonden nadien,dank zij het onbezonnen afsteken van vuurwerk.
Mijn straat bestaat uit 80% uit Nederlanders,die graag een feestje bouwen,maar dikwijls ook daarin overdrijven.
Dikwijls vuurt men nog vuurwerk af om 3:00am,ook hou ik dikwijls mijn hart vast dat mijn huis niet in de fik word geschoten door een verdwaalde pijl.
Ik hoop dat de politie diensten eens rond patrouilleren in de wijk waar ik woon ,en ze allemaal eens een vette bekeuring geven ,het zal rap gedaan zijn met hun comedie !

Vuurwerk centraal op een paar plekken in de stad afsteken om 12 uur, zodat iedereen van de show kan genieten en dat voorkomt die overlast die er nu is. In Dunedin, NZ, gebeurt dit ieder jaar in The Octagon. Brengt mensen samen en is veilig, want georganiseerd. Hier heb ik al dagen lang last van knallers, niet leuk om op de fiets te gaan boodschappen doen. En ja, hardere aanpak van de straatjeugd die het leuk vinden om rotjes voor je fiets neer te gooien!!

't valt me op dat er hier weinig over dieren wordt geschreven… elk jaar weer is vuurwerk doffe ellende voor honden, paarden enz.

Mijn hond kijkt alvast niet uit naar de eindejaarsperiode.

Voor mij hoeft t helemaal niet! Ik heb een dochter van 26 die heeft voor t nooit afgestoken, een zoon van 20 ook bijna nooit, en nog een zoon van 9 die begint t nu wel interessant te vinden ik vind het eng en gevaarlijk! Maar ja mijn man koopt toch elk jaar een klein pakket blijft een jongen he! Maar centraal punt en alleen op oudejaarsavond goed plan!!!

Iemand in mijn buurt begint al eind november met het afsteken van een zware bom (elke avond) soms 7 uur, soms 11 uur. Ik ben tegen particulier vuurwerk en vind dat het van gemeentewege geregeld moet worden.

idem dito,mijn hondje kan er ook niet tegen al dat lawaai ! Moet ze dan vastpakken en sussen om haar aandacht af te leiden.

Verbieden van vuurwerk is volstrekt belachelijk. Miljoenen mensen steken jaarlijks vuurwerk af zonder dat er ook maar ooit iets misgaat. Zelf stak ik ook ieder jaar vuurwerk af toen ik nog een kind was en er is helemaal nooit iets misgegaan. Wanneer gaat het mis? Om 1.00 uur 's nachts wanneer de dronken vader samen met de compleet bezopen oom stoer gaan doen door de restjes vuurwerk op een hoop te flikkeren en met een Zippo aan te steken. Wil je de problemen de wereld uithelpen, kun je beter alcohol verbieden dan vuurwerk.

Het verbieden van vuurwerk is compleet geschift. Iets verbieden alleen maar omdat het sommigen misgaat? Dan kun je ook autorijden verbieden voor particulieren. Al die ongelukken die particulieren dagelijks veroorzaken. Laat het rijden maar over aan professionals. Particulieren gaan maar met de taxi of de bus. Net zo belachelijk als het verbieden van vuurwerk. Daarbij geldt ook hier weer dat je beter alcohol kunt verbieden en een hele hoop problemen zijn de wereld uit.

Er lopen nu eenmaal debielen rond op deze wereld. Ze stunten met vuurwerk, stunten met hun auto en weet ik veel wat ze nog meer doen. We kunnen wel alles gaan verbieden, omdat een stel idioten het voor anderen verpest.

Liever niet ongecontroleerd op straat veel (huis)dieren raken in de stress en veel ouderen durven in deze tijd amper naar buiten en dan laat ik het milieu aspect nog buiten beschouwing

Ik vind dat mensen een keer moeten ophouden met dingen te zoeken die verboden moeten worden. Eerst dat gezeur over zwarte pieten en nu weer over vuurwerk, als mensen vuurwerk willen afschieten mogen ze dat wat mij betreft gewoon blijven doen.

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2014:dag:

Direct verbieden, weggegooid geld!!! beesten die doodsbang zijn…
dan alle ellende nog bij mensen die gewond raken en de kosten die daar aan verbonden zijn, weg met die troep!!!