Vuurwerk wel of niet?

In mijn ogen word er veel te los omgesprongen met de veiligheidsmaatregelen.
Trekt het zelf gemaakte vuurwerk op niet veel om niet te moeten zeggen op niets.
Laat het toch aan de professionelen over.

Het lijkt wel of oud en nieuw een vrijbrief is om alles te doen, wat je normaal ook niet zou doen. Buitensporig veel drinken en dan met vuurwerk hulpverleners hun werk onmogelijk maken. Als je later leest hoeveel
Miljoenen schade er is ontstaan hoefd het voor mij niet meer! Afgezien van het leed dat door vuurwerk is ontstaan aan mensen en dieren. Wij hebben een hond gehad die tot half januari van streek was. Gewoon afschaffen dus, ik hou echt wel van een feestje, maar dit vond ik echt uit de hand lopen!

Zelf steken wij al jaren bijna geen vuurwerk meer af(jawel wel sterretjes). we houden het bij carbid en doen dit overdag. We schieten in het buitengebied waardoor en niemand last van heeft en degene die er last van zouden kunnen hebben voorzien we altijd ruim van oliebollen en chocolademelk. Deze mensen zijn inmiddels allemaal overstag en kopen zelf ook geen vuurwerk meer maar laten ons carbid schieten.

Omdat wij in het buitengebied in de velden schieten hebben we ook een goed overzicht of er mensen in de gevarenzone verblijven,hierdoor kunnen we het geheel onder controle houden.

Overigens is er jarenlang door de plaatselijke horeca in het dorp waar ik woon geld bijelkaar gelegd om vuurwerk af te steken. Dit vuurwerk werd op een centraal plein in het dorp door een proffesioneel bedrijf afgestoken, in die jaren werd er in het dorp ook relatief weinig vuurwerk de lucht in geschoten door de mensen zelf, iedereen kwam naar het plein toe.

Helaas is de plaatselijke horeca ermee gestopt en hoor je wel meer knallen en zie je vooral meer rommel in het dorp liggen. Er jammer.

Ook typisch Nederlands dit gezeur over andermans plezier, net als met Zwarte Piet. Gewoon door laten gaan, en illegale praktijken zeer zwaar straffen, zodat ze het voortaan niet meer durven om illegaal te (ver)kopen. En typisch Nederlands om overal maar wat over te vinden, zodra er een keer iets is wat mensen dan zelf niet leuk vinden. Laat anderen toch genieten van waar die mensen van houden. Dat doe je zelf toch ook, bijvoorbeeld van je hond, waar je buren nou weer niet om gevraagd hebben. En voor de duidelijkheid, ik koop zelf niets, maar vind het een goede traditie.

Wat ik een beetje mis in de discussie is de invloed op de natuur en het milieu. Als ik op 1 januari door ons dorp loop, ligt er misschien wel een ton afval van afgeschoten vuurwerk op straat. Dat wordt (grotendeels) netjes opgeruimd, maar wat denk je van het bos en het platteland om het dorp heen? De overlast is één ding, maar dat de rotzooi niet opgeruimd wordt vind ik ook erg kwalijk.
Ik denk dat verbieden te ver gaat, maar er moet in mijn ogen veel beter gehandhaafd worden. Een leeftijdsgrens is een begin, maar de huidige regels (afsteken na 10:00u op oudjaarsdag) worden gewoon niet nageleefd noch gehandhaafd. Ik denk dan ook dat een centrale vuurwerkshow misschien wel de uitkomst is. De Nederlander heeft in mijn ogen wel bewezen niet met vuurwerk (en de gevolgen) overweg te kunnen.

Ik ben tegen het vuurwerk in de zin van door heel de gemeente afsteken.
Op dit moment zit ik op de camping omdat het hier rustiger is met vuurwerk en de hond
er minder last van heeft.
Het is bij ons vaak al vanaf november dat ze bezig zijn. Zelf vind ik dit niet kunnen, het is
echt veel te vroeg. Wel is het me opgevallen dat het dit jaar rustiger was met vuurwerk maar
als het afgestoken werd dan was het ook gelijk laat in de avond en ook nog langdurig.

Dus als je het mij vraagt…
Centraal een plek waar jeugd boven een bepaalde leeftijd de rotjes mogen afsteken.
Op die manier is de hond (en de nodige andere dieren) een stuk rustiger en hebben mensen
die willen slapen er geen last van.

Veel verschillende meningen. Ik ben voor bekeuring als er buiten de aangegeven tijd vuurwerk wordt afgestoken.
Verder vind ik dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is. We worden al zo geleefd door allerlei regeltjes.
Liefst niet nog meer verantwoordelijkheid inperken.

Helemaal mee eens Jeroen…

Ik vind vuurwerk op zich wel leuk het hoort erbij vind het alleen jammer dat er weinig rekening wordt gehouden met de dieren .er wordt te vroeg vuurwerk afgestoken waardoor ik een hond heb die al 3 dagen bibberend in huis zit . Heb vorig jaar al een cursus gedaan maar dat helpt ook niet zoveel. Het zou fijn zijn als iedereen daar een beetje rekening mee houdt.

Overigens: veel mensen die roepen dat ze tegen vuurwerk zijn staan 31-12 (naja 1-1 dus) om iets over 0:00 wel buiten te kijken. Das beetje tegenstrijdig vind ik.

Je kan het één en het andere niet vergelijken,vuurwerk afschieten blijft een risico als je in een bebouwde kom woont.
Mijn 12 konijnen kunnen het niet meer navertellen (bij manier van spreken) ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe mijn konijnen leven werden verbrand door een verdwaalde vuurpijl ! (zie post :112) ze waren aan het bleiten van de pijn.
Vuurwerk afschieten ja maar dan op een marktplein met aanwezigheid van de brandweer om zo nodig in te grijpen.

Gewoon op 31-12 tussen 18:00 en 02:00, dan hebben de dieren minimale overlast. (Dagen ervoor is toch al illegaal.)

Zolang iedereen zorgvuldig ermee omgaat is het oke vind ik.
Knalvuurwerk mag wat mij betreft uit de handel gehaald worden maar mooi siervuurwerk vind ik leuk om te zien :smiley:

Via Wereldwijzer app

Opzich ben ik het wel met de stelling eens, maar… ga eens terug naar de tijd dat je zelf een jaar of 15 was. Hoe dacht je er toen over?

Moeten we de huidige jeugd dan het plezier van vuurwerk ontzeggen omdat er een paar debielen onzorgvuldig mee omgaan…?!
Lastige kwestie imo.

gewoon op de marktplein van 00:00 tot 00:30am (30 minuten)
Er zijn mensen waaronder mezelf die ook willen genieten van een goede nachtrust !

1 like

Hallo iedereen, er gebeuren veel te veel ongelukken met vuurwerk. Volgens mij zou dit alleen door professionelen mogen gebruikt worden. Hier in Egypte is het dagelijkse kost, het wordt bij elk feest en bij elk huwelijk gebruikt maar er zijn ook dagelijks ongelukken! Te meer ook daar het hier gewoonlijk goedkoop materiaal is uit China.

Ongelooflijk dat dat dit nog kan en mag.
Eén verminkt persoon is nog te veel. En dan hebben we het nog niet over de vervuiling in de lucht

hartstikke mooi…in de handen van profs…gelukkig nieuw jaar allemaal

De behandelingskosten in ziekenhuizen en bij artsen van slachtoffers verhalen op de daders. Ook de gesloopte bushokjes (vandaag tientallen in de provincie Utrecht alleen al) en ontplofte brievenbussen enz. alles waar de gemeenschap voor opdraait, direct verhalen op de daders en hun ouders. Een tijdje werkkamp is een goeie optie. Verder ben ik het met een van de inzenders eens: prijs verhogen! volgens mij moet je de handelaren legaal of niet, een toeslag opleggen wegens medeplichtigheid aan de vernielingen, gehoorschade en verstoring van de rust voor dier en mens.

Daarnaast is mijn kat als de dood voor al dat geknal, arm dier. En dan komt hij nog niet eens buiten (moet er ook absoluut niet aan denken!)

Via Wereldwijzer app