Vuurwerk wel of niet?

afschaffen voor verkoop aan het publiek.
Laat de gemeente maar een mooie show geven.
Goed voor huisdieren, de portemonnee van de particulier en ziekenhuizen hoeven geen meer handen te amputeren.
Moet je eens kijken wat sommige particulieren uitgeven aan die zooi. Honderden soms duizenden euro’s vliegen in 30 minuten de lucht in.
En maar klagen dat alles zo duur is!

De discussie is wel of niet Vuurwerk afsteken door gewone mensen, … en illigaal vuurwerk verbieden.
Als er bedoeld wordt dat men in Nederland al het vuurwerk wil verbieden dat niet via legale winkels wordt ge, ver- kocht,
en dat als Illigaal vuurwerk wordt bestempeld, heeft dat alleen te maken met de extra inkomsten die Vuurwerk oplevert.
En wat de staat aan inkomsten misloopt en de winkeliers die het als Fietsenmaker of andere branche vreemde verkooppunt verkoopt.
Zeker als je het net over de grens koopt, bijvoorbeeld in België
Ook daar komt het meeste vuurwerk gewoon van dezelfde leverancier in Taiwan of China. Met dezelfde kenmerken enz.
Ben wel tegen zelf gemaakt vuurwerk, en handleidingen die er op Internet te vinden zijn om zelf vuurwerk te fabriceren.
Maar verbieden is niet de oplossing, werkt alleen averechts.
Al die Ministers, en andere lui die nu staan te schreeuwen hebben vroeger ook vuurwerk afgestoken. :slight_smile:

Eerst zwarte piet en nu dit…?

Het afsteken van vuurwerk is een gevaarlijke traditie die ik niet zou missen bij een verbod. Het gevaar dat je grote schade veroorzaakt aan derden is te groot. Zoveel mensen zitten ongevraagd met afschuwelijk letsel en/of grote schade. Bovendien bezorgen we de huisdieren een afschuwelijke tijd. Oud en nieuw kun je op zoveel andere manieren ook leuk maken. Daar heb je geen gevaarlijke spelletjes voor nodig. En wie toch wil rotzooien met vuurwerk, dan graag op een afgescherm/afgezet gebied voor de rest van de bevoking. Net als met autoracen, schietbanen etc.

Ben het eens dat vuurwerk afsteken door particulieren verboden moet worden. De overlast en schade aan ogen en andere lichaamsdelen, gemeenschapsvoorzieningen e.d., is inmiddels dusdanig van omvang dat een verbod op zijn plaats is. Tegelijkertijd dient te worden gezorgd voor een door de gemeente georganiseerd vuurwerk. Kijk bijvoorbeeld naar de voormalige Nederlandse Antillen of Suriname waar een verbod geldt en door de lokale overheid het vuurwerk wordt georganiseerd. Maar daarvoor hoeven we niet naar verre gebieden. Ook in België gelden inmiddels verboden, bijv. in Antwerpen, met flinke boetes bij overtreding. Een vuurwerkverbod in Nederland zie ik echter niet zo snel gebeuren. Daarvoor is ons land te tolerant. Er zal door politici weer snel worden gewezen op de vraag: hoe gaan we dat handhaven, en vervolgens gebeurt er niets. Dit afgezien van de vuurwerklobby die maar al te graag zal wijzen dat het allemaal wel meevalt en het ieders eigen verantwoordelijkheid is. Typisch Nederlands: pappen en nathouden (zie rookverbod, alcohol naar 18 jaar, parkeerboetes diplomaten, koffieshop"beleid"', enz.).

Ik heb al zoveel vuurwerk gehoord en gezien dat ik morgen op 31 December niets meer hoeft te zien.
Er is totaal geen controle hierop.
Ik zou willen dat de politie hier eens wat hogere boetes voor zou geven, dan zou het leuk zijn om op 31 December naar het vuurwerk te kijken en hoeven we niet bang te zijn dat je voor deze tijd in het ziekenhuis komt te liggen, omdat men het zo leuk vindt om vuurwerk weg te gooien naar de mensen die eraan komen lopen en/of fietsen.
Voor mij lijkt het daarom beter dat alleen professionele mensen vuurwerk aansteken.
Fijne jaarwisseling toegewenst…

Ze mogen het van mij morgen nog verbieden,want dat scheelt heel veel gewonden.

Voor mijn part mag dat verboden worden. Het is gevaarlijk , milieubelastend en dieren geraken in paniek en slaan op de vlucht

1 like

Ik ben zelf lichtelijk bang voor vuurwerk, maar dat komt dan vooral doordat ik zie wat voor een schade je ermee kan aanrichten. Al die berichten van verloren ledematen, brandwonden en oogschade vind ik toch wel huiveringwekkend. Helemaal wanneer je deze schade oploopt door andermans onbenulligheid of kwade wil. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooi om te zien en denk ook niet dat volledig verbieden de oplossing is. Ik denk echter wel dat er gezocht moet worden naar andere oplossingen.
Strengere handhaving en zwaardere straffen mogen van mij sowieso wel. Zoals hierboven al wordt aangegeven, wordt er begin december al vuurwerk afgestoken wat illegaal is en wat mij betreft ook goed bestraft mag worden. Of dit realistisch en haalbaar is, is een ander verhaal. Vuurwerk afsteken met oudjaar hoort net zo goed bij elkaar als dat cadeautjes bij een verjaardag horen, maar zoals er nu met vuurwerk wordt omgegaan (vroegtijdig afsteken, de afval die het maakt en de schade die ermee wordt aangericht) mag het van mij worden afgeschaft.

Ja, vuurwerk is zeker gevaarlijk. Ik vind het prachtig om naar te kijken maar al dat geknal waar je je kapot van schrikt vind ik niks. En dan elk jaar weer al die vuurwerk slachtoffers. Zou zeker beter zijn als het centraal geregeld zou worden dan kun je genieten van prachtig vuurwerk en zijn onze huisdieren ook een stuk blijer in deze tijd.

Wat een gezeur allemaal. Dit mag niet, dat mag niet. Ik vind het wel leuk dat vuurwerk. Ik persoonlijk koop het niet meer maar vind het wel iets hebben om het oude jaar te eindigen met een knal.

als ik aan mezelf terug denk vroeger vond ik het heerlijk om de hele dag (alleen oudjaarsdag) buiten te zijn en rotjes af te steken. Lekker met zo’n touwtje… rotjes in je zak… en maar rondlopen en buiten hangen. Heerlijke herinneringen heb ik eraan. En dat gun ik de kinderen van nu ook. Er ligt ook een grote rol voor de ouders qua voorlichting in deze.

Maar ik vind vandalisme door vuurwerk vreselijk. Misschien moet er meer gepatrouilleerd worden tijdens deze dagen. En ook (nog) scherpere controle op illegaal vuurwerk.

ik ben tegen het vuurwerk. Er gebeuren te veel ongelukken mee en ook de dieren zijn er niet blij mee. Dus voor mij hoeft het niet!!!

enkeltje Wolgograd voor die terroristen, misbruik van gemeenschapsgelden (al die kapotte bushokjes en brievenbussen)

Helemaal mee eens Wizzard. Het is toch van de gekken dat de Post brievenbussen
opgeruimd moeten worden, hier in Rotterdam is al enkele dagen een glazen wachthuisje
voor de trambestuurders/conducteurs compleet met houten schotten ingepakt.
De abri voor ons huis heeft nog maar enkele dagen enz.
De politie zie je hier nooit, dus zeker niet in deze maand.
Ze pakken een paar auto’s met illegaal Pools vuurwerk, komt uitgebreid op het nieuws
en dat is het dan. Handhaven…nooit van gehoord. Nee, pleisters plakken en alles
moet kunnen, mogen en moeten we maar goed en normaal vinden.

Wij wonen al weer 8 jaar in Spanje waar particulier vuurwerk gebruik verboden is, en toch mis ik het vuurwerk wel.
Ik ben er zeker van dat alle wetten en regels voldoende zijn en aangeven wat geschikt vuurwerk is particulier en professioneel gebruik. Het gaat niet om het aanscherpen van de regels maar om een betere en meer uitgebreide controle. Maar zoals vaker heeft men boter op zijn hoofd want bij onvoldoende controle zullen ook strengere regels niet werken. Dat bewijst wel de omgang met drugs en bijv. de verstrekking van alcohol aan minderjarigen. Op de een of andere manier lukt het hen toch wel. Een EU internationaal importverbod voor vuurwerk van buiten de EU is denk ik een betere maatregel.
Zelf heb ik als militair veel te maken gehad met explosieven. Maar dat kon omdat mij werd geleerd hoe ermee om te gaan.
Het blijft toch iets moois, vuurwerk met oud en nieuw.

Laat het vuurwerk voorzichtig verdwijnen.

Vuurwerk hoort erbij! Ik heb vroeger massaal illegaal vuurwek afgestoken, ‘bommen’ gemaakt, vuurpijl oorlogen uitgevochten… COOL!
Tsja, dat heb je in een dorp.
Ik vind er nu niets meer aan (ouwe zak zijnde), maar ik wil het de jongeren van nu niet ontzeggen. Zou hypocriet zijn.
Ik heb overigens al m’n vingers nog.

Als elke gemeente zorgt voor een mooi spektakel, heeft iedereen zijn show gehad, en hoeven er geen slachtoffers te vallen.
Dus verbod, maar wel onder voorwaarde dat er iets moois, groots voorzien wordt, waar iedereen van kan genieten.

Vuurwerk afsteken verbieden zou het beste zijn want vooral jongeren zijn dikwijls belust op sensatie. Het moet harder knallen dan die van de buurjongen en dus gaan ze experimenteren met allerlei materialen. Materialen waar ze geen idee van hebben wat er allemaal kan gebeuren wanneer je het afsteekt. Wij wonen hier in een omgeving waar ieder weekend vuurwerk wordt afgestoken. Je vraagt je dan wel eens af hoeveel vuurwerk zal er daar dan wel niet in hun huis of schuur liggen.