Ik vind vuurwerk in de tuin een beetje belachelijk. Mensen kopen dat om een bepaalde sfeer weer te geven, of een bepaalde ambiance op te wekken. Soms onder de noemer “traditie” of " volksvermaak" , maar ik vind het weggegooid geld, tijdverlies, lawaaihinder en dier-ONvriendelijk. Geef mij voor dat geld maar een ticketje Portugal! :vak02:>>>
Zij die zo graag vuurwerk willen mogen van mij ofwel bij het leger meldn ofwel naar Syrië gaan ! Onze kat is elke Oudejaarsavond overstuur en het duurt 2 dagen vooraleer dat arme dier terug bij haar positieven is. Al dat geknale en gefluit is ver erover, temeer dat dit uren duurt. Dat de stad of de gemeente dat (eventueel) organiseert via een professioneel en de liefhebbers dan ook om hun contributie vraagt !
Het lijkt mij verstandig om, zoals in Portugal en Spanje, vuurwerkfestijnen in handen te geven van stad- of dorpsbesturen die professionele bedrijven inhuren om op een ontmoetingsplek voor heel het dorp/stad een vuurwerkshow te organiseren. Persoonlijk ben ik enorme tegenstander van vuurwerk. Het geeft veel overlast, voor mens en dier. Vanuit Roque sur Ceze een Bonne annee.
Ik sluit me aan bij Margaa , maar de ouders moeten wel op hun kinderen letten en er niet mee laten knoeien om ongelukken te voorkomen !
Er zou wel een leeftijdsgrens naar 18 jaar moeten komen voor de veiligheid net als alcohol en sigaretten !
Verder is het gewoon gezellig , het hoort erbij ! Voor iedereen een mooi uiteinde en een gelukkig , liefdevol en gezond Nieuwjaar ![]()
Lieve groet , Marie-Therese
****Verbieden heeft eigenlijk ook weinig zin. Daar de mens dan juist die dingen gaat doen. Zelf vind ik het bijzonder irritant dat men afsteekt overdag. Ik kan morgen bijvoorbeeld niet ontspannen mijn post bezorgen want moet altijd goed uitkijken waar die lui zijn en wat ze doen. Die lui kijken ook niet wat ze doen, bijvoorbeeld gewoon rotjes op straat gooien terwijl er een oude minder stabiele man op de stoep loopt met een hondje…
Dat men ledematen verliest door vuurwerk is het risico die dat met zich meebrengt en zeker als je illegaal vuurwerk afsteekt of er niet goed mee omgaat. Vuurwerk gaat niet van zichzelf af. Het zou idd beter gewoon door proffesionals op een centraal punt gedaan kunnen worden en zeker niet door jongelui.**
“Uit een Nederlandse studie blijkt dat vogels – en vooral watervogels – massaal op de vlucht slaan als op oudejaarsavond om middernacht vuurwerk wordt afgestoken”
Wat mij betreft moet het verkopen en afsteken van vuurwerk voor particulieren verboden worden.
Zelf heb ik er niet zo’n last van hoewel ik al dagen af en toe al knallen hoor, maar vooral voor
dieren en kleine kinderen vind ik het helemaal niks. Ik vind ook dat alle medische ingrepen die
het gevolg zijn van vuurwerk voor eigen rekening zouden moeten zijn.
Laat vuurwerk afsteken maar door deskundigen doen als het nieuwe jaar echt begonnen is.
Gr. Jan
Het spijt me voor alle tegenstanders, maar dit geregel door de overheid moet gewoon ophouden. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om goed en verstandig om te gaan met vuurwerk. En natuurlijk moet je gevaarlijke excessen aanpakken, harder dan nu gebeurt. Langzaam maar zeker glijden we af naar een land waarin de overheid over alles wat te zeggen heeft. Nu is het vuurwerk, straks is het Zwarte Piet die we bij wet gaan verbieden en de volgende keer de Top 2000 omdat de muziek niet iedereen aanspreekt. Kom nou mensen wordt toch eens volwassen en neem je verantwoordelijkheid. Iedereen weet donders goed wat wel en niet mag. Ook zonder regels en wetten. Ik steek morgenavond lekker een paar stukken af en veilig!
Iedereen een hele fijne, veilige en verantwoordelijke jaarwisseling gewenst!!!
Ik stam nog uit de tijd dat de verkoop verboden was.
Stiekem bij een illegale handelaar in een achteraf steegje, tegen veel te veel muntjes een paar astronautjes kopen. Spannend, omdat het verboden was. Je werd regelmatig gepakt, vuurwerk en centjes kwijt maar het bleef spanend.
Wat willen we nu? Het weer spannender maken door het te verbieden? Is de overlast groter? Nee er zijn meer klagers.
We zijn in Nederland een grote klaaggemeente aan het worden. Klagen over een partij die een klaaglijn voor klagen over oosteuropeanen begint. Klagen op de nationale vuurwerkoverlast klaaglijn. Wel 5000 klachten oor 16.000.0000 medeburgers. Klagen over zwart Piet. Klagen omdat het 's winters te warm en 's zomers te koud is.
Dit is / was een reisforum. Gaan we er nu een klaagforum van maken. Vuurwerk in december is een traditie. Net zoals onze andere volksfeesten.
Wel hebben we altijd onze mond vol over onze belevenissen in verre oorden maar hier thuis hebben geen oog meer voor de tradities die hier leven. Ver weg zien we het als avontuur, waarmee we de aandacht op verjaardagen en partijen naar ons toe kunnen trekken. Hier thuis willen we niks. Moet het rustig en saai zijn. Des te avontuurlijker komen onze vakantie tripjes over.
Iedereen wil het carnaval in Rio meemaken, of de nieuwjaarsviering in Bejing, om maar eens een zijstraat te noemen maar, niet hier.
In het buitenland is het geen overlast maar folklore en natuurlijk verhoogd het je status als reiziger als je kan zeggen dat je erbij bent geweest. In Rio en niet in Rotterdam.
Kom op lui. Hoeveel overlast kan je hebben van een paar knalletjes, een paar dagen per jaar.
Wordt het niet eens tijd om ongegrond klagen, zeg maar, zeuren, strafbaar te stellen?
Nou ik zal zeker niet buitenstaan om het vuurwerk te bewonderen,het interesseert me eerlijk gezegd geen bal ! (vroeger niet en nu ook niet)
Ik vind het eerlijk gezegd pure geldverkwisting en geldklopperij !
Bij ons in de gemeente is er een wet dat men geen vuurwerk mag afsteken,ben is curieus voor volgende nacht hoeveel Nederlanders zich aan de wet gaan houden.(in mijn straat wonen er 80% Nederlanders)
Mensen die tegen vuurwerk is … Moet gewoon in een hutje op de hei gaan zitten… Jullie hebben vroeger toen jullie klein waren ook vuurwerk afgestoken en ook vroegtijdig afgestoken. Nu zijn jullie van die huilebalken dat de jeugd te vroeg vuurwerk afsteken, Jullie deden dat vroeger ook en jullie gingen ook experimenteren met vuurwerk ( hoe harder hoe beter ).
Mensen die experimenteren met vuurwerk en die hun vinger of ander lichaamsdelen verliezen of verminken moeten niet piepen ze doen het zelf…
En iedereen heeft het over Illegaal vuurwerk zoals de media en de overheid en jullie… sorry maar vuurwerk kopen in Duitsland of belgie is gewoon legaal vuurwerk … Wij als Nederlanders zitten in de EU dus we doen mee aan de EU regels. De overheid heeft niet voor niks de EU verdrag getekend dus de genzen zijn open voor personen en goederen. Dan heet vrij verkeer van burgers en goederen. De europese hof heeft het vuurwerk goedgekeurd wat verkocht wordt in Duitsland en Belgie dus Nederlandse burgers het is gewoon legaal. Als de overheid van NL wat wil gingen ze heus wel naar de Europese hof naar daar krijgen ze geen vinger tussen de deur voor zoiets.
Groenlinks daar moet een bom onder met dat gezeur die waren vroeger ook niet van die lievertjes die staken ook wel vuurwerk vroegtijdig af en die gingen ook experimenteren met vuurwerk…
Ik moet zelf mijn eerste vuurpijl nog afschieten,zoals ik hierboven al heb vermeld vind ik dit pure verkwisting van je geld. Wat andere doen moeten ze zelf maar uitmaken,ik vind het eerlijk gezegd te gevaarlijk.
Een paar jaar geleden is door een verdwaalde vuurpijl heel mijn konijnen kot uitgebrand.(12 konijnen levend verbrand,heb ze horen bleiten)
Wat mij betreft vuurwerk afstoken centraal organiseren.
Dan zijn er minder ongevallen, geen illegale invoer meer en geen overlast voor en na de tijd dat er vuurwerk afgestookt mag worden.
Het is niet meer verantwoord dat iedereen maar vuurwerk afsteekt tegenwoordig .
Marcel je hebt gelijk op bepaalde punten, maar vroeger was het vuurwerk nog niet zo hard en erg zoals het nu is.
Vroeger hield men zich nog wat meer aan de waarden en normen en had men respect voor het leven. Nu alleen voor hun eigen lol en plezier en kijken niet naar een oude man die met een stok loopt met een hondje aan de lijn. Als zij maar lol hebben… Kan hun het schelen dat honden zich rot schrikken, dat oudere mensen dadelijk de straat niet op durven omdat men zich niet schaamt om rotjes naar mensen te gooien. Of omdat het gewoon te hard knalt.
Desondanks hoort het er wel bij, dat vuurwerk. Maar men weet niet hoe men er voorzichtig mee om moeten gaan en houden nergens rekening mee. Lopen achteloos langs en gooien rotje achter zich, totaal niet kijkend of ze niet iemand gepasseerd zijn ofzo.
Diereneigenaren zullen verstandig zijn en hun dieren binnen houden alleen een hond moet nu eenmaal naar buiten.
Het zou mooi zijn als men dat vuurwerk kon beperken tot de jaarwisseling, dan kun je genieten van de knallen en het siervuurwerk.
Ik vind het een moeilijk onderwerp…
Ik denk dat het een soort van traditie is die je niet zomaar weg kan nemen. Hoeveel jaar wordt er al vuurwerk afgestoken? Hoe komt het nu toch dat er van zoveel dingen die al jaren aan de gang zijn ineens zo een probleem wordt gemaakt? Ineens is alles een probleem…
Laten we gewoon proberen met ze alle een beetje mens te blijven.
Dus dit jaar gewoon vuurwerk afsteken als we het allemaal maar wel met ons gezonde verstand doen.
Fijn uiteinde! En denk om de vingers!
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Er is onderscheid tussen knal- en siervuurwerk. Beiden hoeft van mij niet. In Nederland loop ik liever niet op straat of doe een bril op om niet het per ongeluk slachtoffer van knalvuurwerk en onvoorspelbaar rondvliegend vuurwerk te worden. Als ik in Antakya, het vroegere Antiochië in Turkije in ons huis ben dan wordt daar meestal door de overheid louter siervuurwerk de lucht ingeschoten op een speciaal ingerichtte plaats. Maar desondanks herinner ik mij in Schiedam 14 jaar geleden dat ook daardoor een echte halve straat door afgebrand is doordat nog brandend iets op de daken terug kwam vallen. Mensen hebben toen een jaar bijna in vervangende woonruimten moeten wonen. En wat een lol hebben we toch met al die blinde ogen en geamputeerde handen.
Verbieden voor particulieren. Centraal regelen. Overheid of stichting. Kom nogal eens in Spanje. Daar worden zeer regelmatig vuurwerkshows georganiseerd door lokale overheden. Vaak gesponsord. Dat zijn prachtige evenementen, waarop veel publiek afkomt. Het is dus tevens een sociaal gebeuren. Iedereen blij en zonder verwondingen naar huis. Alleen de drank kan problemen opleveren, maar daarvoor hebben we toch de hermandad?!
Ja met het gezonde verstand ,maar dat zit vaak in fles als het 12 uur is en niet in het hoofd ,jammer dat wel .
Zolang eenieder zich aan de regels houdt, heb ik geen problemen met vuurwerk. Dat is echter een utopie… Hier knalt het al vanaf eind november, en zeer zeker geen zachte, het lijken wel bommen. Waar ik problemen mee heb zijn de (huis)dieren, waarvan sommigen niet meer buiten durven komen vanwege die knallen; ouderen die hun boodschapjes niet meer doen omdat ze bestookt worden door vuurwerk, afgestoken door de jeugd; mensen die gehoorbeschadiging oplopen doordat er vuurwerk in een fietstunnel wordt gegooid du moment zij er fietsen/lopen. En ja, ik ben ook jong geweest, heb echter nooit vuurwerk afgestoken vanwege de risico’s.
En heel eerlijk gezegd kan ik bitter weinig meelij hebben met de mensen die experimenteren met vuurwerk of illegaal vuurwerk in huis halen en dan verwondingen oplopen.
Het zou een mooi iets zijn als het centraal geregeld kan worden, bv. een show geregeld door de gemeente ofzo.