Gewoon verbieden, zoals in veel Europese landen al gebeurt.
Waar zijn we mee bezig? Eerst problemen met zwarte piet, nu weer met vuurwerk. Overlast ongelukken enz. Wanneer gaan we auto’s verbieden, ongevallen, overlast, te hard rijden, doden? Wordt tijd dat we ons gezond boeren verstand weer leren gebruiken.
ik ben nimmer voorstander geweest, ook mijn kids zo opgevoed, en nu 27 en 31 wetend de gevaren.Weliswaar ruimdenkend leven en laten leven, maar helaas inmiddels is de markt totaal losgeslagen en met name vuurwerk uit oostblok geeft problemen, deze bommen zijn gevaarlijk, en agressief. Een goede reden te schuilen achter dikke muren, wat een mooi en veilig nieuwjaar.
Verbieden, alleen door professionals laten doen.
Vuurwerk afsteken of verbieden omdat er ongelukken mee gebeuren, is naar mijn mening onzin. Het aantal (dodelijke) slachtoffers valt in het niet in vergelijking met bijvoorbeeld het aantal jaarlijkse verkeersslachtoffers. En ik hoor niemand roepen, dat fietsen, brommers, motoren, auto’s, bussen, vrachtwagens en dergelijke verboden moeten worden.
Hoogstens is het stellen van een minimumleeftijdgrens om zonder ouderlijke begeleiding vuurwerk te mogen afsteken een middel om ongelukken met het afsteken van vuurwerk te verminderen. Ook ouders aansprakelijk stellen (als dit al niet het geval is) voor schade veroorzaakt door het afsteken van vuurwerk door hun nageslacht lijkt mij vanzelfsprekend.
En bestrijding van het te vroeg afsteken van vuurwerk zou aangepakt kunnen worden middels het in beslag nemen van het vuurwerk plus hoge boetes en het opleggen van vrijheids- en/of taakstraffen wanneer iemand in herhaling valt.
Wel dient men zich bij dit alles ook te realiseren, dat wanneer men controles wil uitoefenen op leeftijd en daadwerkelijke bestrijding als opsporing en aanhouding van “tevroegafstekers” wil invoeren, dit betekent, dat hiervoor ook organisatorisch en personeel een en ander geregeld dient te worden.
Hier op de Filipijnen wordt veel afgeschoten. De kraampjes langs de straat puilen uit. Ik doe er niet aan mee, we hebben vorige maand en october al genoeg ellende gehad! Dus besteed je geld aan nuttiger dingen. Opaco.
Verbieden heeft geen enige zin…simpelweg omdat het vuurwerk via allerlei wegen Nederland binnenkomt.
Leuk idee, hoor…dat er een centrale punt moet zijn waar b.v. een bedrijf het vuurwerk afsteekt en wij allemaal toekijken…dat gaat in nederland gewoon niet werken…en waarom niet…je zult dan zien dat de dievengilde daar gebruik van gaat maken…iedereen is uit huis…leuk aan het kijken naar vuurwerk…en als je thuiskomt…dan is je nieuwjaar pas goed verpest…
En dat er slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk…een ieder die het afsteekt weet de risico…dat is op scholen behandeld, op tv gezien…dus niemand kan zeggen…ik wist het niet…je aanvaard een bepaald risico door het afsteken ervan…
En ja, de ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen…maar je hebt niet altijd zicht op wat je kinderen uitvoeren op straat…omdat je a) aan het werk bent b) boodschappen of huishouden aan het doen bent… …kids komen via via aan vuurwerk…steken het heus niet af in bijzijn van hun ouders…
Tenslotte alles wat verboden is of wordt is nou eenmaal spannender, en een uitdaging om het te doen
En zoals Wizard of Oss aangeeft…als er doden vallen, dan nog zullen er mensen zijn die illegaal vuurwerk blijven afsteken…het aantal ongelukken in de voorgaande jaren heeft anderen er niet van weerhouden het af te steken…en elk jaar komt er zwaarder spul om de markt…dus des te meer een uitdaging om het te hebben als eerste. En als het verboden wordt…dan zal diegene die het maakt c.q. levert altijd wel een markt hebben om het kwijt te raken…
Hoe ik zelf over vuurwerk denk…ik vind het mooi zowel een nieuwjaars-vuurwerkshow zoals in Australie…maar het zelf afsteken ook…voor beide valt wel wat te zeggen.
Hier in Thailand is het geweldig.Je kan er het helejaar vuurwerk kopen.Leeftijd is onbelangrijk.Deze mensen weten er mee omtegaan.De ouders blijven bij hun kinderen staan en samen steken ze verantwoord vuurwerk af.Wat hiert ook erg goed en goedkoop is.Udonthanicity.
Opa Thai
Dat is nu het voordeel dat we in Thailand wonen.Geen heksenjacht op vuurwerk.Geen echt overlast van vuurwerk.Men begint pas met afsteken rond 23.00 uu oudjaars nacht.Kan Nederland met zijn wetjes en regels nog veel van leren.Hier is vuurwerk veiliger en geen overlast.
Opa Thai
-
-
- Updated - - -
-
Dat klopt Nederland daar heb je teveel overlast van jeugd en ouderen die te vroeg vuurwerk afsteken hier gebeurd dat pas na 2300 uur oudejaars avond.Alles staat op onze thaise weblog www.nederlandersinudonthanicity.nl
Opa Thai
Hallo vanuit Kelowna Canada,
Voor zover wij weten steken ze hier met oud en nieuw geen vuurwerk af.
Maar aangezien we hier pas 4 maanden wonen zullen we het gauw genoeg zien.
Wat betreft ons standpunt omtrent vuurwerk.
Wij vinden siervuurwerk heel mooi om te zien, maar al die knallers dat hoeft van ons niet.
Misschien op bepaalde plekken wel toestaan anders word het stiekem toch wel afgestoken.
Aan de ene kant hoort vuurwerk echt bij oud en nieuw maar aan de andere kant word er door sommige mensen onvoorzichtig mee omgegaan.
Met andere woorden een moeilijk onderwerp en vaak ook heel persoonlijk.
Groetjes van Monica en Peter.
Laat het vuurwerk ontsteken over aan professionals op de daarvoor aangewezen locaties.
Het vuurwerk moet absoluut verboden worden. Ik heb twee honden en de kleine is helemaal van streek, zo erg al dat hij overgeeft en niet naar buiten durft. Het is een ramp voor de dieren! Zelf word ik er ook knettergek van trouwens. Het galmt als een gek tussen de huizen en je schrikt iedere keer van die steeds harder wordende knallen. Ik ben dan ook absoluut tegen vuurwerk!
Ik vind dit wel kort door de bocht. Het gaat hier om “feestvuurwerk”, en als je wist hoeveel verwondingen dit meebrengt op een jaar, zou jij je er niet van af maken met “gezeur”. De mensen die een hand ,vingers, of een oog moeten missen,zijn niet meer te tellen. We hebben het dan meestal (70%)over jongeren. Onoordeelkundig gebruik kost soms zelfs mensenlevens, maar zolang als het jezelf of je naaste niet raakt is het gezeur of onverdraagzaamheid. Tja…
Laat iedereen toch zelf weten of ze wel of geen vuurwerk afsteken, we gaan toch al de verkeerde kant op met elkaar te vertellen wat je wel en niet meer moet doen. Wel vind ik dat je een ander geen schade moet aanbrengen en doe je dit wel dat je gestraft moet worden.
Je wil de verminkte mensen door “veilig” vuurwerk in Thailand niet te eten geven. Ben je zeker dat je daar woont? De Thai steekt een gans jaar voor elke scheet vuurwerk af. Geen week gaat voorbij of het knalt wel ergens.
Als we het afsteken van vuurwerk verbieden is het misschien een optie om ook gelijk het skiën voor Nederlanders af te schaffen.
Dan zijn die wekelijkse gipsvluchten in de winter ook niet meer nodig. Dit betalen we uiteindelijk ook met zijn allen.
In het dagelijks verkeer vallen ook regelmatig onnodige slachtoffers. Mijn mening is als we alles gaan verbieden waar gevaar in zit wordt het maar een saaie bedoeling.
Wat mij betreft wordt vuurwerk verboden voor particulieren. Ik vind het zonde van al het geld wat er aan gespendeerd wordt. Bovendien gevaarlijk en zwaar irritant. Soms lijkt het wel of je in een oorlogsgebied zit de laatste dagen van het jaar.
Dit is een reisforum , waarom over vuurwerk beginnen?? Maar goed er sloop ergens een vraag voorbij hoe dat in andere landen is geregeld .In veel landen is het verboden ! Zoals roken in de kroeg verboden is en alcohol gebruik onder de 21 of 18 verboden is ! Ga het vuurwerk verbieden in Nederland en er volgen jaren lange onderzoeken en discussies en mocht er een verbod komen dan gaat men gewoon door !
Wat mij betreft mag vuurwerk gewoon mits daarmee anderen geen schade wordt aangedaan (behalve de herrie dan, die hoort er gewoon bij).
Als je door stom handelen jezelf beschadigd is dat je eigen schuld en zou je ziektekostenverzekering ook niet moeten uitkeren.
Vuurwerk. Vroeger had je sterretjes, nu vuurwerk met de kracht van een granaat. De tijden zijn verhard. Zoals we dat ook zien bij onze hulpverleners brandweer, politie en ambulance. Vroeger haalde je het niet in je hoofd om hen te belagen. Je was alleen maar blij dat ze kwamen helpen. Maar nu?
Vorig jaar moesten flatbewoners bij mij in de buurt hun woning verlaten.De reden? Kwajongens hadden 's nachts illegaal vuurwerk in de hal aangestoken met als gevolg brand . Veelal in pijama vluchtten de bewoners, waaronder veel ouderen, naar buiten.
En toch…als ik vanuit mijn huiskamer op 6 hoog over de binnenstad en omgeving kijk, dan geniet ik op oudejaarsavond toch weer van het vuurwerk. Het is ook mooi om al dat blauw, rood en geel uiteen te zien spatten in een bonte stralenregen totdat alle kleuren uitgedoofd zijn.
Alleen wordt het hoognodig tijd om de regels aan te scherpen.