Vuurwerk wel of niet?

Ik ben voor afschaffing van het afsteken door burgers.

Vuurwerk het einde!!!van een nieuw begin
Wij wonen 2 hoog in egmond en om 12 uur begint de voorstelling
We hebben uirzicht op alkmaar heiloo en egmond aan zee en ons eigen dorp
Elk jaar een spectaculair uitzicht
Vuurwerk verbieden!!??alles wat verboden is word spannender
Als er mee gerotsooid word dat keur ik af en aanpakken die lui
Afsteken OK maar houd het leuk
Voor een ieder een vrolijk eind en een goed begin een jaar volkomen naar je zin
Mieke

Nog mazzel dat we niet in China wonen, daar is het met Chinees Nieuwjaar dagen achter elkaar hele dag vuurwerk afsteken. Koop ik GEEN vuurwerk voor onze zoon van 7, komt moeders met siervuurwerk thuis… :confused: Zolang er zo slecht wordt gehandhaaft, en bezit van illegaal vuurwerk nauwelijks wordt bestraft,laat staan het te vroeg beginnen met afsteken,kun je aan de agng blijven.
Het knalvuurwerk mag van mij verboden worden, maar ook siervuurwerk is gevaarlijk, zoals alles waar je verkeerd mee omgaat…Een veilig 2014 voor iedereen.

Centraal vuurwerk afsteken of helemaal verbieden. Heb zelf een aantal jaren geleden buiten gestaan, gezellig met de buren kletsen en nieuwjaar wensen, kreeg toen ongevraagd een vuurwerkpijl tegen mijn jas, die dus duidelijk naar de knoppen was. Ik wist zeker, dat het van de buurjongen was, maar die was zich natuurlijk van geen kwaad bewust. Pijl was overigens horizontaal afgestoken. Nu vind ik mijn jas niet zo erg, maar als ik een kwartslag was gedraaid dan had ik hem waarschijnlijk in mijn gezicht of in de buurt daarvan gekregen.

Van mij mogen ze particulier vuurwerk verbieden. Vorig jaar was mijn hond een maand later nog steeds bang voor lantaarnpalen omdat hij dacht dat die net als het vuurwerk in de lucht zouden exploderen.
Het afsteken van vuurwerk heeft volgens mij ook iets asociaals en dat past wel bij de Nederlandse mentaliteit van nu. Enkele jaren geleden was ik rond die tijd in Graz (oostenrijk) en daar hoorde je overdag nauwlijks geknal.

Het is overigens wel apart dat grootste gros van de mensen die voor verbieden zijn, ook noemt dat illegaal vuurwerk het grootste probleem vormt (te zwaar of te vroeg afgestoken).

Als je vuurwerk verbiedt, los je die problemen niet op. De harde knallen en gewonden komen vaak echt niet van de rotjes en de sterretjes. Dat komt van de mortierkisten, de strijkers en de gedemonteerde lawinepijlen.

Aangezien dat nu ook illegaal is, lost verbieden niks op.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

In Australie wordt het centraal door de overheid geregeld. Best mooi. Zelf afsteken heeft ook wat. Echt een europese of in ieder geval nederlandse traditie. Heb een pakketje vuurwerk in een duitse supermarkt gekocht, echt goedkoop. Karbiet met een melkbus is trouwens ook wel leuk!!

Goede jaarswisseling

Ik heb nog nooit vuurwerk gekocht of afgestoken, maar hou er echt wel van om een groot georganiseerd vuurwerk te gaan bekijken. Is ook veel mooier en gezelliger dan al dat individueel gesis en geplof van enkele jongeren. Verbieden is onmogelijk. En ook al doe je aan voorlichting, er zullen er altijd zijn die het “beter weten” met alle risico’s van dien. Ouders hebben een grote verantwoordelijkheid hierin, dat is zeker. En een ongeluk is inderdaad snel gebeurd, maar dat is met alles zo, net als in het verkeer. Men kan daarom toch ook nooit het autorijden verbieden? In alles zullen er steeds een overgrote meederheid “goeien” zijn, en een minuscule minderheid “slechten” die problemen veroorzaken.
Hier in ieder geval vanavond GEEN vuurwerk, maar lekker binnen champagne drinken en taartjes eten, hmmmmmm !!! BONNE ANNEE !!!

2 Zelfs, via het kampeerforum kreeg ik hem ook :slight_smile:

Verbieden!!!

Het word mij te extreem met steeds meer gewonden, ik vind dat het afgeschaft moet worden en de gemeentes dit zelf moeten organiseren.
Scheelt een hoop overlast en gewonden + ergernis. Volgens mij is dit binnen 5 jaar geregeld.

1 like

Verbieden is de enige manier om er af te komen. Afsteektijd begrenzen werkt niet, illegaal vuurwerk stoppen lukt ook niet. Ik woon zelf net over de grens in Duitsland. Als je ziet wat hier door Nederlanders wordt weggesleept. Onvoorstelbaar. Alleen het feit dat het vanaf 10 uur 's ochtends afgestoken mag worden geeft de idiotie al aan. Dan zijn er nog mensen onderweg naar en van werk, winkels, kinderen zouden rustig op straat moeten kunnen spelen en ga zo maar door. Het vuurwerp is er om het oude jaar uit te knallen. Waarom kan dat dan niet vanaf 's avonds 10 (of 11 of half 12). Maar als handhaven te moeilijk is, verleg je toch de grenzen? Zo gaat dat met veel dingen.
Leuke anecdote over onze eerste jaarwisseling in Australië. Overnachtten met de motorhome net buiten Omeo, in de Victorian Alps. Speciaal net buiten een plaats omdat we het wel eens wilden meemaken, zo’n Australische jaarwisseling. Het werd 12 uur, wij naar buiten en … niets. Vuurwerk afsteken ten allerstrengste verboden in verband met kans op bosbranden. Het is er natuurlijk wel hoogzomer. En denk maar niet dat er één rotje of vuurpijl werd afgestoken.

Willen, je spreekt jezelf erg tegen. Eerst roep je dat verbieden de enige manier is, om vervolgens te constateren dat vemstertijden en illegaal vuurwerk gewoon doorgaat.

Je ziet dus al dat die verboden op tijd en zwaar vuurwerk geen enkele zin hebben. Waarom zou een verbod op vuurwerk dan wel werken? Daar wordt het alleen maar gevaarlijker van.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Mits strikte regulering moet dat kunnen. Enkel op oudejaarsavond en nieuwjaarsmorgen bv. Wat er nu gebeurt, is dat jongeren al veel eerder mensen de stuipen op het lijf jagen. Om nog maar te zwijgen van de reacties van honden. Voor die dieren is vuurwerk echt niet prettig.

1 like

Ik heb al meerdere malen in het buiten- en binnenland genoten van vuurwerk.
Ik vind persoonlijk niet dat het moet worden afgeschaft … maar het zou wel wat strenger mogen worden gereglementeerd en bestraft.

Ik zou willen stellen: Geen vuurwerk voor particulieren enkel “professionele” vuurwerkafstekers en enkel op bepaalde weloverwogen momenten. Middernacht van oud op nieuw: akkoord, maar niet de dagen of weken ervoor of erna.

Vorig jaar nieuwjaarsdag: Wij waren op “familiebezoek”. Er worden in de buurt nog wat (restjes?) vuurwerk de lucht in geschoten. Onze hond is zoals de meeste honden bang van vuurwerk. Onze hond breekt in paniek door de omheining en loopt de baan … gelukkig werd hij niet aangereden of veroorzaakte hij geen ongelukken. De politie heeft hem kunnen oppakken en meegenomen naar het bureau.
Wij werden gecontacteerd en iedereen kwam er met de schrik vanaf … maar de gevolgen konden erger zijn geweest.

Ik wens iedereen:
Veel feestvreugde en een fantastisch 2014!

als we er voorzichtig mee omgaan ;dan is er geen probleem vind ik dank u;

Daar ben ik het helemaal mee eens, mijn kat is zo bang dat ie wegkruipt als ie vuurwerk hoort en hij kijkt echt zo uit die oogjes alsof hij wil zeggen wat gebeurt er toch allemaal!!
Ik zeg idd ook, pas uitgeven op oudjaarsdag en niet eerder, waarom moeten we vanaf begin dec. al iedere dag geconfronteerd worden met vuurwerk terwijl de dieren zo bang zijn, anders afschaffen!

Nee, een totaalverbod op verkoop, importeren, in bezit hebben, vervoeren. Hier verkoopt elke supermarkt vuurwerk, al vanaf zaterdagochtend 7 uur. En als ze er nu ook eens een flinke straf op zetten en de politie-uren van het betaald voetbal eens naar de jaarwisseling verplaatsen. Dan, net als in Australië wanneer je zonder vergunning vist en hengels, boot en auto in beslag genomen worden, ook elke auto waarmee vuurwerk wordt vervoerd in beslag nemen. Het zijn drastische maatregelen, maar als verder niets helpt?

Helemaal eens met Fiederelsje. Weg met de regeltjes-fetisjisten!

Vuurwerk moet gewoon kunnen, extra voorlichting en campagnes prima. Maar alstublieft niet nog meer betutteling van de regering en meer ruimte voor het individu. We zijn het meest afgeluisterde volk ter wereld door onze eigen regering en we hebben niet nog meer bemoeienis nodig. Eigen verantwoordelijkheid en het uitbundig vieren van feesten en tradities zijn enorm belangrijk voor de samenhorigheid van een volk. Meldpunten van overlast zijn subjectief en weerspiegelen niet de werkelijkheid. 64% tegen? Kom op nou dan zou maar een klein deel van NL die grote berg vuurwerk kopen en afsteken. Denk het niet! Dat gezegd hebbende, iedereen een goed en gezond 2014 gewenst!! (En voorzichtig met vuurwerk :slight_smile: )

1 like