Wat mij betreft mag het verboden worden. De afgelopen week staat mijn woning geregeld te schudden van de harde knallen. De huisdieren vliegen van angst onder de kasten en als je iemand aanspreekt op het feit dat dit toch niet de bedoeling kan zijn krijg je een grote mond waarbij je met allerlei enge ziektes bedacht wordt. Dus afschaffen!!!
Verbieden… geldverspilling, overlast en slecht voor het milieu.
Ze kunnen wel alcohol onder de 18 verbieden, waarom vuurwerk niet? En een centraal punt is ook een optie waar vrijwilligers toezicht houden. Mensen houden zich toch niet aan de regels. jeetje zeg er gaat hier net een granaat. Alle dieren zijn doodsbang kan de hond niet eens laten plassen. Net kwam er politie door de straat en alle jongens renden weg, terwijl ze het vandaag wel mogen, zal wel weer veel illegaal tussen zitten. Dus voor mij vuurwerk alleen om 12 uur s’nachts en het liefst door de gemeente op centraal punt geregeld
Ik hoop van harte dat men dicht bij U vanaf de middag tot binnen 2 dagen veel vuurwerk met veel kanllen ontsteekt zodat U eens aan den lijve weet wat het betekent continu lawaai ervan te hebben . En kom dan niet klagen mocht er ééntje per toeval door het venster zijn geraakt en uw inboedel in de fik steekt.
Vrolijke overgang van Oud naar Nieuw
Je kunt alles wel gaan verbieden, daar is Nederland al aardig goed in geworden. Dus nee !
In veel landen is vuurwerk afsteken door particulieren verboden. Door de veel ongeluken, vind ik dat de gemeentes zelf het moeten organiseren.
regeltjes regeltjes , er zijn al meer dan genoeg regeltjes , vuurwerk mag blijven voor particulieren , maar zeker een vereiste is 18+ , moeilijk controleerbaar natuurlijk , maar verbieden is geen oplossing , we leven meer en meer in een verzuurde maatschappij , zoals ik ook al kan afleiden van sommige reacties hier. heel triestige personen .
prettige feesten nog voor iedereen.
Centraal afstekken is wel mooier en vriendelijker ,Geen onnodig overlast meer Ik denk dat NL een van de weinige landen is waar het nog gebeurd,ik zeg centraal organiseren.
Ik woon sinds 16 jaar in het zuiden van Frankrijk en ga heel soms in de
december maand naar nederland. Wat dus op dit moment ook het geval is.
Ik ben naar nederland gekomen om rustig feest te vieren met mijn familie.
Ik zag er zo naar uit om iedereen weer te zien, nadat ik kanker heb overwonnen
en dus blij was er nog te zijn en dit te kunnen vieren met mijn familie.
Nou niet dus want ik loop met een koptelefoon op zodra ik het huis verlaat.
Ik ben zo gestressed door al dat geknal en het wordt alleen maar erger en de
knal harder, alsof het bommen zijn. En ik kan het me niet voorstellen dat dit
voor mensen ontspannen is.
Ik herrinner mij dat ik vroeger nadat ik een rotje in mijn jas heb gekregen, de
hele maand december zoveel mogelijk binnen bleef of met mijn ‘walkman’ op
de boodschappen kon doen. En weer zwaar zwetend het huis in vloog als ik alles
had gedaan.
Ben dan ook blij dat het hier in het zuiden van Frankrijk niet het geval is. Er worden
heel sporadisch vuurwerk afgeschoten en als er vuurwerk is dan wordt dat gedaan door
professionele mensen wat ik erg goed vind, want al die gewonden ieder jaar weer is
gewoon te gek dat het nog steeds in Nederland kan en dat de nederlanders dat nog pikken.
Bij ons wordt net zo goed oud en Nieuw gevierd en zeker niet minder door dat we geen vuurwerk
afsteken. Het belangrijkste hier is dat je die momenten met familie en vrienden deelt en het vuurwerk
neemt hier geen belangrijke plaats in, integendeel.
En dan hebben we het nog niet over de dieren die hier zo onder lijden en alle oude mensen en zieke
mensen. Alle hulpverleners die angstig zijn of gestressed omdat ze de deur uitmoeten voor de slachtoffers
van het vuurwerk.!!!
Nou je begrijpt dat het voor mij écht afgeschaft mag worden hoor of anders alleen de mooie vuurwerk zonder
dat harde geknal en dan door professionele mensen.
[“Omdat eenderde van de slachtoffers zal worden getroffen door projectielen van een ander.”
Gewoon algemeen verbieden die rotzooi.Hebben jullie al eens aan de huisdieren gedacht.Ikzelf heb een hond en daar is de eerste uren na het vuurwerk niets mee aan te vangen.Dan nog te zwijgen over al de dieren die op de vlucht gaan door al dat geknal.
In ieder geval beperken tot late avond. Dat het nu om 10.00 uur al begint stoort me wel. De hond ligt de hele dag bang in z’n mand ![]()
Ik steek zelf ook vuurwerk af met mijn kinderen. Sterretjes, klein vuurwerk en wat siervuurwerk.
Vroeger gooide ik ook wel eens een strijker af met mijn vrienden ergens op een rustige plek. Maar vergeleken met de knallen die ik tegenwoordig hoor, zijn de strijkers van 20 jaar geleden kinderspeelgoed. Tevens gooiden wij geen vuurwerk op de politie. Als we werden aangehouden, leverden we het in en was de kous af. Tegenwoordig is het normaal om dit op mensen en hulpverleners te gooien. Kijk wat er vanacht in Veen is gebeurd bijvoorbeeld.
Van mij mag het dus wel verbannen worden. Het beleid in Nederland dat je geen vuurwapens kan kopen zonder vergunning, om te voorkomen dat idioten makelijk aan vuurwapens kunnen komen, werkt aardig. Dus als we met een nieuw beleid de idioten kunnen tegenhouden met het gooien van bommen op onze hulpverleners, dan ben ik voor.
Als je zorgt dat je het met zorg en beleid afsteekt, is er niks aan de hand. Daarnaast heeft het verbieden ook geen zin. De klappen die je in begin December hoort is natuurlijk illegaal vuurwerk, en dat zal nooit verdwijnen.
Ik vind dat het vuurwerk voor particulieren verboden moet worden. Veel dieren worden er ongelukkig van en er gebeuren ook nog steeds teveel ongelukken, die bovendien de maatschappij weer veel geld kosten.
Vuurwerk moet kunnen maar op een verantwoorde manier. Denk aan kleine kinderen en vooral aan de vele huisdieren die door al dat geknal de hele nacht van streek zijn. Misschien is het wel beter dat de gemeente een vuurwerk-afsteekplaats voorziet of zelf voor het eindejaar
vuurwerk zorgt.
Centraal afsteken door gemeenten is natuurlijk onzin. We gaan toch niet vuurwerk met belastingcenten betalen? Ik hou niet van vuurwerk en wil er dus ook niet aan meebetalen. Aan de andere kant is de geheven BTW wel terecht om de overlast mee te vergoeden natuurlijk.
.
Het lijkt mij bijna een Nederlands probleem dat te vroeg afsteken en de typische overlast. Ik zie ook weinig verschil tussen vuurwerkoverlast (vernielingen) en de toch wel in Nederland zichtbare trend om gewoon rotzooi te trappen. Het is dus voor mij niet zo’n vuurwerkprobleem maar een mentaliteitsprobleem.
Op dit moment zit ik in Argentinie. Hier is vuurwerk vrijwel het gehele jaar te koop ( net als bijvoorbeeld in Belgie) maar wordt het pas gekocht rond kerstmis en oud en nieuw, het wordt ook afgestoken rond kerstmis ( kerstnacht, 12:00) en oud en nieuw. Vrijwel geen vuurwerk wordt er voortijdig afgestoken en vernielingen met vuurwerk heb ik nog nooit gezien. Vuurwerk is hier dus niet zo heel speciaal. Misschien is de algehele mentaliteit en sociale controle in de buurt ook wel veel groter. Men kent elkaar hier nog echt en men spreekt elkaar ook aan op wangedrag.
.
Ik denk dus dat we iet vuurwerk de schuld moeten geven van een groter, ander en onderliggend sociaal probleem van de jeugd in Nederland.
En als de ouders hun kinderen niet in toom kunnen houden, dan helpt harder straffen wel degelijk.
Dat vindt iederéén van zichzelf. Net als dat elke dronkaard denkt dat hij nog perfect in staat is de wagen te besturen.
We zijn maar mensen… en mensen maken fouten. Ik zeg: laat het over aan professionals! (Trouwens het is toch geen weer)
Ik ben blij dat ik in Frankrijk woon en er niet van die overdreven vuurwerk is.
Elk jaar gebeuren ongelukken en worden er kinderen en volwassenen gehandicapt.
Dat is het toch allemaal niet waard. En dan heb ik het nog niet over oudere mensen,
zieken en dieren die zo veel last hebben van die ‘bommen’. Als het nou van die mooie
siervuurwerk was, dan is het écht mooi genieten, maar nu is het meer angsten overwinnen
in plaats van genieten. Stress en ongelukken!!
Ik vind dat er vuurwerk alleen door professionnele mensen afgestoken moet worden en
zeker niet door kinderen. Onder de 18 moeten ze gewoon er van afblijven.
Kinderen van 13 mogen toch ook niet op de brommer of auto rijden. En waarom dan
ze laten spelen met bommen??!!! Te gek gewoon!!!
In Frankrijk is het in ieder geval verboden en DAT vind ik gewoon!!
Afschaffen voor particulieren. Het veroorzaakt last voor omstanders, dieren en milieu. En na afloop hun rootzooi opruimen is er bij de meeste ook niet bij. De afgelopen jaren heeft iedereen kunnen zien dat diegene die vuurwerk afsteken er een potje van maken. Oudejaarsavond heet tegenwoordig niet voor niets het vandalenfeestje.