Vuurwerk wel of niet?

Ik reed gisteren met de auto langs een voetbalterrein waar wat kinderen “iets” aan het doen waren.
Op een gegevn moment hoorde ik en voelde ik, gelijktijdig, een enorme knal.
Mijn auto werd gewoon een paar centimeter opzij geblazen…
Mijn advies…verbieden die hap.

1 like

Ik ben niet tegen ik vind dat dit ook een soort traditie is net zoals zwarte piet. Nog even en we bevinden in een land waar niks meer mag. Want dan nog even en er mag geen drank meer gedronken worden omdat er door beschonken rijders ongelukken gebeuren. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven. Iedereen kan een veiligheids bril opzetten om te voorkomen dat het in je ogen komt bv en niet te vergeten de soort kleding die je aantrekt tijdens het kijken dat het minder brandbaar is. Dus dit is mijn mening dus je kunt er mee eens zijn of niet :slight_smile:

Vuurwerk is al jarenlang traditie en mag wat mij betreft blijven. Helaas wordt door meerdere oorzaken de traditie verziekt. Hoe dit aan te pakken? Moeilijk. Strenger de regels handhaven. Kost ook veel tijd, geld en menskracht. Alles waaraan op dit moment een tekort is. Op dit moment is in onze buurt geknal minder dan andere jaren. Een oplossing weet ik niet.

:cheer2: mijn hond vindt vuurwerk te gek leuk!! van pup af aan getraind begin december met kleine plofrotjes die je het hele jaar door kunt kopen. klein knalletje, ruikt naar kruit en bij netjes reageren krijgt hij extra lekkere brokjes. nu is hij 12 en vuurwerk is nog steeds een feest.
moet hem wel bij uitlaten aan de riem houden want hij zou alle niet afgegane vuurwerk in de bek nemen!!

en voor mensen: zolang je officieel vuurwerk netjes afsteekt is er niet zoveel aan de hand. maar ja illegaal vuurwerk, troep uit buitenland, we kunnen het niet tegenhouden he?

1 like

Als het gaat om illegaal vuurwerk ben ik voor het verbieden hiervan. De enige optie is dit vooral dit goed te handhaven. Voor wat betreft het legale vuurwerk: laat de jongeren ervan genieten en de ouders zijn er voor om dit goed te begeleiden met betrekking tot veiligheid.

Ik vind dat consumentenvuurwerk verboden moet worden. Niet alleen om kinderen/onnozelen tegen zichzelf te beschermen maar ook de bijstanders die vaak slachtoffer worden. Ik stoor me enorm aan het lawaai en de smerige rotzooi die mensen vaak niet opruimen, en daar komt nog bij dat er veel dingen vernield worden (afvalbakken, bushokjes, telefooncellen, privé bezittingen van burgers). Toen ik in Zweden woonde, en nu ik in een rustige stad in het Verenigd Koninkrijk woon, heb ik eigenlijk nooit last van vuurwerk, en dat is fijn.

Ik vind dat gemeenten bij een verbod zelf kunnen beslissen of ze een professionele vuurwerkshow willen organiseren. Met al het geld dat bespaard wordt door niet meer het afval van een stel aso’s op te hoeven ruimen en dingen als bushokjes die niet meer vervangen hoeven worden, daar kan vast wel wat vuurwerk van af :D.

Na kerst begon bij mij het vuurwerk. Redelijk laat dus, maar ondertussen zit ik zo op nieuwjaarsdag alweer tussen de harde knallen te gokken of het vuurwerk legaal of illegaal zou zijn wat ze afsteken. Ook kon ik niet normaal over straat om wat boodschappen te halen. Je hoort overal knallen om je heen en probeer maar eens een weg uit te stippelen zonder je in aanraking komt met vuurwerk afstekende jongeren. Nee, van mij mag je het verbieden. Het zijn gewoon mini bommen, al dat knallende vuurwerk. Er is al iemand aan overleden en veel hebben er letsel door opgedaan. Dat de gemeente een show houdt van siervuurwerk vindt ik prima, maar voor particulieren mogen ze het wat mij betreft verbieden.

1 like

Verbannen die hap. De ellende die vuurwerk veroorzaakt weegt het niet op tegen de leut die je eraan beleefd…

1 like

Ik heb een hekel aan vuurwerk. Toen ik nog op Curaçao woonde, was de overlast nog veel heftiger.
Maar verbieden van alle vuurwerk vind ik ook wel weer wat bedilzuchtig Nederlands.
Ik hoop altijd maar weer dat het regent rond de jaarwisseling :slight_smile:

Dat gezeur over verbieden…niets mag meer. Je mag niet roken. Je mag biertje drinken als zestienjarige, en nu de discussie weer over vuurwerk, laat iedereen in z’n waarde. Heb je er een hekel aan? Blijf binnen!! Vindt je t lastig dat ik in deze rokerskroeg rook? Ga je naar een rookvrijekroeg!! Als iedereen elkaar met rust laat en z’n gang laat gaan en er niet op let of hetgeen ontwijkt, is er niks aan de hand in dit VRIJE land! En voor degene die eraan gewond raken, dat is erg spijtig maar eigen schuld!

Ik leef niet graag in een land waar terrorisme door geknal wordt opgedrongen. Zij die dat wensen mogen van mijn part naar Syrië of Egypte of Bagdad !
Binnenkort zaler een eche bom ongestoord kunnen gelegd worden want niemand verschiet nog van alle knallen. Vroeger waren de knallen veel onschuldiger. In een VRIJ land is het verboden een andere te schaden !

Hoezo waren vroeger de knallen onschuldiger? De regels omtrent vuurwerk zijn al sinds jaren hetzelfde, dus verklaar u nader.

Tenzij het om illegaal vuurwerk gaat, maar dat is uiteraard niet te verbieden, dat is reeds illegaal.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Ikzelf heb er niks mee, behalve om 12 uur en dan voor een uurtje en verder niet. Ik heb een hond en dat beest is doodsbang omdat iemand het een keer leuk vond om een rotje naar hem toe te gooien en sindsdien is hij doodsbang. Ik heb hem nog niet uit kunnen aten vandaag. Conclusie ik vind dat ze pas op oudejaars avond vuurwerk mogen afschieten en niet eerder.

Conclusie van iedereen, de meeste mensen willen illegaal vuurwerk verbieden, willen te vroeg afsteken verbieden en het afsteken van minderjarigen verbieden. Goh dit is allemaal al verboden.

Conclusie van mij. De regels kloppen wel, maar de handhaving (van politie en onderling) is te weinig aanwezig waardoor er toch teveel overlast ontstaat. Verbieden helpt blijkbaar niet, (sociale) controle is belangrijker.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

1 like

Wat ik eerder al schreef op pagina 8 …

Mensen die tegen vuurwerk is … Moet gewoon in een hutje op de hei gaan zitten… Jullie hebben vroeger toen jullie klein waren ook vuurwerk afgestoken en ook vroegtijdig afgestoken. Nu zijn jullie van die huilebalken dat de jeugd te vroeg vuurwerk afsteken, Jullie deden dat vroeger ook en jullie gingen ook experimenteren met vuurwerk ( hoe harder hoe beter ).

Mensen die experimenteren met vuurwerk en die hun vinger of ander lichaamsdelen verliezen of verminken moeten niet piepen ze doen het zelf…

En iedereen heeft het over Illegaal vuurwerk zoals de media en de overheid en jullie… sorry maar vuurwerk kopen in Duitsland of belgie is gewoon legaal vuurwerk … Wij als Nederlanders zitten in de EU dus we doen mee aan de EU regels. De overheid heeft niet voor niks de EU verdrag getekend dus de genzen zijn open voor personen en goederen. Dan heet vrij verkeer van burgers en goederen. De europese hof heeft het vuurwerk goedgekeurd wat verkocht wordt in Duitsland en Belgie dus Nederlandse burgers het is gewoon legaal. Als de overheid van NL wat wil gingen ze heus wel naar de Europese hof naar daar krijgen ze geen vinger tussen de deur voor zoiets.

Groenlinks daar moet een bom onder met dat gezeur die waren vroeger ook niet van die lievertjes die staken ook wel vuurwerk vroegtijdig af en die gingen ook experimenteren met vuurwerk…

De eerste vuurwerkdode is gevallen. Wat een lol! Leuk dat vuurwerk! :crybaby:

In Spanje wordt bij elk feest overal op straat vuurwerk afgestoken. Het bijzondere is dat in ieder geval hier rondom Valencia er met oud- en nieuw geen vuurwerk is!! Wij ontvangen hier elk jaar een groep Spanjaarden die in onze B&B 2 dagen oud-en nieuw komen vieren. Wij hebben honden en willen onder geen beding vuurwerk rondom het huis. Dat is voor Spanjaarden geen enkel probleem met deze dagen.

Een goede en vooral veilige jaarwisseling! (hoor net dat in Ned. de eerste dode al is gevallen)

Jeanny

zo weet u wat? Ik hoorde dat hij een vuurwerk bom heeft gemaakt … DUS eigen schuld niet experimenteren . Net als die 3 jongens in Rotterdam die met vuurwerk en een spuitbus aan het spelen waren en een van de jongens mist een hand … Dus weer eigen schuld ( Niet experimenteren ) als je gewoon normaal met vuurwerk omgaat gebeurt er niks.

Ik ben er niet voor te vinden ik heb 4 honden en ik kan je vertellen dat die daar echt niet blij mee zijn . Zeker als het in die periode wel iedere dag is. Voor mij is het een NEE wat vuurwerk betreft.

1 like

@ NiekR 19.11 31 dec 13

Bent U werkelijk zo naief te geloven dat de piraten van vroeger nu nog het maximum is op gebied van knallawaai ? Daar er uit Azië nu luider (en gevaarlijker) vuurwerk te koop wordt aangeboden, zij het illegaal of niet, heeft de concurrentie hier ook sterker knallend materiaal ontwikkeld, met alle gevolgen vandien. Het is een opbod om ter hardst knallen terwijl het veiligheidsaspect nu bijkomstig is geworden.
Ik stel vast dat in Nl de politie even ineffficiënt is als hier. Blazen in een toestelletje als je naar een Nieuwjaarsfeestje of receptie geweest bent, dat kunnen ze net nog, evenals laf flitsen vanuit hun auto’s die verdekt zijn, maar inbrekers of gevaarlijke jongeren die onbekwaam met springstoffen omgaan opsporen, ho maar, dat zou weleens te gevaarlijk wezen !