Een kat is in het Nederlandse Amersfoort overleden aan de gevolgen van vuurwerk. Bij het dier was vuurwerk in het achterwerk gestopt en tot ontploffing gebracht. De eigenaar heeft ervan melding gedaan bij de politie. Dat zei een woordvoerster van de politie.
De poes had zulke ernstige verwondingen dat een dierenarts ze heeft laten inslapen. De dierenpolitie onderzoekt de zaak.
Volgens de regionale omroep RTV Utrecht heeft de eigenaar flyers in de buurt uitgedeeld om te waarschuwen tegen de dierenbeul.
Afschaffen, verbieden te gebruiken en te verkopen. Op de lijst met verboden wapens zetten. Alle dieren gaan in de stress, hoeveel menselijk leed is er al niet geweest, vandaag weeral een dode lees ik daarjuist …
Vuurwerk een ergernis ieder jaar weer en je hebt gelijk het wordt ieder jaar vroeger dat ze ermee beginnen en steeds zwaarder vuurwerk en steeds meer agressie. Wat mij betreft mag het particulier afsteken per direct worden verboden! Laat iedere gemeente zelf iets organiseren zodat de traditie niet helemaal verloren gaat; anders volgen er weer hatemails en bedreigingen tussen voor- en tegenstanders.
groet, Khalid
Tuurlijk heeft verbieden wel zin. Dan zijn er ook niet tientallen mensen die vuurwerk naar brandweermannen gaan gooien. Want zoveel mensen staan dan niet toevallig in de buurt van een brand, én hebben illegaal vuurwerk gekocht. En trouwens was die brand er ook niet gekomen, als mensen niet zelf vuurwerk afsteken.
er mag 12 uur per jaar vuurwerk worden afgestoken meer niet maar rijden door rood en te hard rijden fout parkeren rijden zonder gordel bellen achter het stuur enz. enz. zullen we auto rijden dan ook maar gelijk verbieden want daar vallen jaarlijks veel meer slachtoffers mee voor de rest toch een prettig nieuwjaar gewenst (in ieder geval voor iedereen die niet gedronken heeft of zich netjes thuis heeft laten af zetten door een bob want ook lopen en fietsen onder invloed is bij wet verboden) ik kan wel verder gaan maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel hoofdzaak is gedraag je zo als je zelf behandeld wil worden
Er zijn inderdaad veel te veel regels! Maar als jij roken wilt , moet je dat zelf weten zolang als ik maar fatsoenlijk lucht krijg.
Als je als 16 jarige jezelf wil bezatten, moet je dat zelf weten zolang er maar geen spoor van vernieling achter blijft!
Als je vuurwerk af wil steken, mij best maar ik hoef niet binnen te blijven omdat iemand anders buitensporig gedrag vertoond.
Omdat dit een vrij land is dient iedere inwoner van NL verantwoord met zijn medeburgers om te gaan.
De gewonden van het vuurwerk, ja eigen schuld, maar we moeten wel met z’n allen meebetalen aan zijn heling.
Wanneer worden we wijzer!! Tijdens de nacht van oud en nieuw is bij acht mensen een oog zo beschadigd geraakt door vuurwerk dat het blind is. Bij een jongen van 12 jaar in Lemmer raakte dinsdag rond het middaguur een deel van zijn hand kwijt. In Rotterdam aan de Schiedamseweg verloor een 14-jarige jongen zijn hand toen hij illegaal vuurwerk afstak. Twee anderen liepen daarbij gezichtsletsel op. In totaal zijn tot nu toe zeker vijf jongens op verschillende plaatsen in het land zwaargewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk.
**Vuurwerkvandalen hebben een kat dusdanig verwond, dat het dier moest worden afgemaakt. De kat Luna van Eric Fluit uit de Count Basiestraat in de Amersfoortse wijk Schothorst kon zondag aan het eind van de middag ternauwernood het huis van haar baasje bereiken, na urenlang zoek te zijn geweest in de buurt.**Uit de brandwonden aan de pootjes en uit later onderzoek door de dierenarts werd geconcludeerd dat een vandaal vuurwerk in het achterwerk van het dier had gestopt en daarna heeft laten ontploffen.
Vuurwerk in Nederland: streng gereglementeerd: 1 dode
Vuurwerk in Antwerpen (Bart De Wever NVA) : niet toegestaan, enkelen deden het toch
Vuurwerk in Gent (Daniel Termont S.pa) : toegestaan op basis van goede ervaringen in het verleden: rond 23u begint men hier en daar knallen te horen. Om 00 u : niet te doen! Overal vuurwerk over gans de stad! Iedereen komt buiten en wenst mekaar een gelukkig nieuwjaar. Ik geef mijn (alleenstaande) buurvrouw 4 zoenen. We drinken een glaasje, ze begint te vertellen, we kijken naar foto’s, … Z A L I G !!!
En in Schilde (Provincie Antwerpen): hevige knallen vanaf gisteren middatg, topperiode 2300 - 0100 uur en nu is het nog niet gedaan; Leuk hé !
Niet vergeten dat er een dak in brand stond in de provincie Limburg (en voor mij mag dedader alleen daarvoor opdraaien en niet de “solidariteit onder verzekeringsbetalers” !
Dat ze in Noord-Korea, Syrië, Bagdad en Egypte emigreren !
Tussen haakjes: er zijn er die spreken van traditie: Wanneer wordt een traditie vestgesteld: na 25 jaren. Er waren ook geen Kerstbomen voor 1919 (s door de Duitse bezetters meegebracht), Halloween was ook geen traditie in mijn jeugdjaren (1970) en vuurwerk was er toen enkel op 21 juli, aan de Kust en in sommige steden, niet in ale wijken !
Respect zou moeten kunnen opgebracht worden voor de zieken, de ouderen van dagen en voor de fauna !
Nog een Gelukkig Nieuwjaar in 2014 aan iedereen met - vooral - een goede gezondheid
Hallo die jongens uit Rotterdam hebben vuurwerk afgestoken met een spuitbus ( experimenteren met vuurwerk dus eigen schuld ) . die jongen uit Lemmer was ook aan een experimenteren dus ook eigen schuld. Die man van 51 jaar die omkwam had een vuurwerk bom gemaakt dus ook eigen schuld . alleen wat ik niet leuk vind dat sommige mensen vuurwerk bij dieren en die dieren verminken met vuurwerk. Dus als je gewoon normaal met vuurwerk omgaat dan gebuurt er niks mee …
Resultaat in Maaseik, “met dank aan zij die het afsteken van vuurwerk door niet-professionelen nomraal beschouwen”
*In Kessenich nabij Maaseik is de brandweer kort na middernacht uitgerukt voor een woningbrand. Allicht door een vuurpijl was het dak van een gezinswoning in brand gevlogen. Er vielen geen gewonden.
Volgens omwonenden belandden er vuurwerkpijlen op het dak van de woning. In de omgeving van het huis en op straat lag het vol met vuurwerkresten. Volgens de brandweer van Maaseik was het nog te vroeg om conclusies te trekken over de oorzaak. De lokale politie Noordoost-Limburg onderzoekt de zaak. Tijdens de interventie werden al de eerste verklaringen afgenomen.
De brandweer had enkele uren nodig om de vlammen onder controle te krijgen. De eigenaars van de woning, die thuis waren op het ogenblik van de brand, geraakten niet gewond. Er moest wel een ander onderkomen voor hen worden gezocht.
Kort na middernacht stond de telefoon roodgloeiend bij de Limburgse brandweerkorpsen. Slecht gericht vuurwerk veroorzaakte op heel wat plaatsen brand. Onder meer in Leopoldsburg, Bilzen, Lanaken en Maasmechelen moesten de lokale korpsen uitrukken. Het waren daar vooral bomen en planten die in de vlammen opgingen. Ook elders in het land moest de brandweer uitrukken*