Vuurwerk wel of niet?

@Sjos, dat klopt niet. Sommige mensen moet je tegen hun eigen beschermen. Zodat ze zichzelf en anderen geen “pijn” doen.

1 like

Ik hoop dat deze discussie nog even doorgaat, het liefst tot ongeveer eind maart.
Het blijft top amusement om dit te lezen.
Eerst hadden we zwarte piet wel of niet, nu vuurwerk wel of niet en als we deze draad kunnen volhouden tot eind maart dan sluit het naadloos aan op de volgende in de serie wel of niet:

De paashaas!
Per slot van rekening moet dit arme dier in korte tijd miljoenen eieren versjouwen en is dat geen dwangarbeid of toch gewoon traditie?
lol2lol2

@Corberana,

van vuurwerk heb je meer last dan van Zwarte Piet .
En over de PaasHaas zijn nog nooit discussies geweest.

Wat niet is kan nog komen, het lijkt wel of er in NL overal een discussie over wordt gehouden, dus vandaar…
Natuurlijk is vuurwerk iets anders dan Zwarte Piet, maar als buitenstaander zijn beide onderwerpen erg leuk om te lezen, met name de kromheid van het gros van de argumenten en de wijze van discussieren zijn erg amusant!

Euh … die paashaas-discussie komt al op gang !
Er gaan overigens ook stemmen op om de paashaas te vervangen door een paaskonijn. De haas is immers een beschermd dier.

lol2

Zie je wel! lol2

Het lijkt mij leuker en gezelliger om het met alle mensen ergens per stad of dorp centraal te organiseren. In het buitenland doen ze dat ook naar mijn weten. En dan is het ook een gezamenlijk gebeuren. Misschien dat er dan ook minder ongelukken gebeuren door vuurwerk. Helemaal voorkomen kun je het niet dat mensen vuurwerk afsteken.

Gewoon verbieden voor “de burger” Centraal afsteken zoals in Australië is veel beter. Dat is mooi, veilig en rommel wordt opgeruimd. Ook veel minder luchtvervuiling op die manier. Het enige “voordeel” is dat anders dan andere dagen de jeugd de hele dag buiten loopt door weer en wind en niet moe te krijgen zijn. Zware rugzakken en de hele dag wandelen en hardlopen.

Maar inderdaad, kleuren en wat knallen om 00.00 uur, een complete show, zijn traditie. Niet hetgeen dat er omheen gebeurt aan vernielen en troep maken en de vele gewonden (en soms doden) die er vallen

na de 31ste denk ik anders over vuurwerk…het is zoveel krachtiger als vroeger. Als artsen van het brandwondenziekenhuis melding maken van wonden ala oorlogsgebieden… in het dorp waar ik werk is bijv. het brugwachterhuisje opgeblazen –> de brug kan niet meer open, bij school pui eruit geblazen, containers opgeblazen. In Belgie, vroeger het land van het vuurwerk, is niet tot nauwelijks meer vuurwerk te koop en in veel gebieden / steden mag het daar niet meer afgestoken worden ivm de vernielingen en verwondingen…Wel centraal mooi vuurwerk begreep ik. Misschien moeten wij ook die kant op.

Jeetje mensen…Wat een betutteling toch weer. Vuurwerk moet je verbieden, niet meer roken, vooral niet meer drinken, niet te hard rijden, de hond niet los laten lopen en wel de hondenpoep opruimen(kun je ook laten liggen). We zijn volwassen mensen en we weten allemaal hoe we het WEL en NIET moeten doen maar we moeten dit land niet gaan betuttelen. Ik heb een hond die bang is voor vuurwerk moet ik dan het vuurwerk maar laten verbieden. Je kunt ook je hond lekker knuffelen en bij hem zijn tijdens het vuurwerk.

1 like

Dit jaar voor het eerst New Years Eve in Sydney meegemaakt. Wat een feest.
Ik vond het ontbreken van de hele dag knallen en het uitkijken voor roekeloos gegooid vuurwerk een verademing. En in de middag/avond liepen de parken vol met vriendengroepen en families om incl picknick, naar het vuurwerk te kijken.
Ik ben echt voor. Ik denk dat we flink onderschatten hoe gevaarlijk vuurwerk is, hoeveel onrust het veroorzaakt en hoeveel ongelukken.

In enkele steden een prachtig vuurwerk organiseren op een centrale plaats. De rest verbieden: zonde van het geld, geen herrie en beter voor het milieu!

Wel vuurwerk en harde knallen graag! Van de Chinezen moeten we immers de boze geesten wegjagen :smile: In Nederland vind ik het allemaal zo erg niet dat ene dagje per jaar. En wanneer het incidenteel uit de klauwen loopt dan ligt het toch echt aan de mensen met een verrotte of naïeve inslag. Bestaat sociale controle nog anno 2014?? Mijn neefjes weten bijvoorbeeld dat ik ze in elkaar stamp als ze stoer willen doen met vuurwerk.

Nee, weet je waar ze pas echt roekeloos zijn met vuurwerk? Thailand!!! Nog nooit zoveel malloten en totaal-idioten met vuurwerk gezien. Het lijkt wel of veiligheid ze geen donder interesseert. Kinderen doen ook maar wat, de ongeleide projectielen vliegen om je oren :paranoid: Dus voor mensen die denken dat Nederland een warzone is rond Oud&Nieuw: bezoekt u eens Thailand tijdens loy krathong :chin:

Wat een geouwehoer over , Slecht voor het mileu , Zonde van het geld, moet verbode worden , Illegaal vuurwerk, te vroeg afsteken, te veel ongelukken etz

-wat is nou slecht voor het mileu , Auto’s, motors/ bromfietsen vriezers/koelkasten, TV’s, mobiele telefoons, hoogovens fabrieken, bomen omkappen, vliegtuigen etz moeten we alles maar afschaffen ??? We houden allemaal van reizen vliegtuigen is de grootste vervuiler.

• Zonde van het geld ? hoezo ? wat wij kopen het en het komt ook in de schatkist van de overheid.
  • vuurwerk verbieden… Als de overheid gaat verbieden loopt de overheid geld mis. dan gaat de overheid wel wat anders invoeren bvb verhoging btw of wat anders om toch de inkosten van het vuurwerk zo gelijk mogelijk te houden.
    Mensen die nu niks uitgeven aan vuurwerk moeten straks ook mee betalen.
  • op een centraal punt afsteken en door vakmensen … als dat gebuurt dan gaan we ook allemaal aan mee betalen want de gemeente huurt de plek en de vakmensen en koopt het vuurwerk.
  • hoezo illegaal vuurwerk… Nederland hoort bij de EU dus erzijn geen grenzen, Als je iets koopt in Belgie of Duitsland dan is het niet illegaal . EU is grenzen loos. Als Nederland het vuurwerk van Belgie en Duitsland te har d vind dan moet men naar de Europesehof om de regels te veranderen. ( vroeger dat er nog grenzen waren toen was het illegaal ).
  • Mensen die het vuurwerk herrie vinden of ziellig voor vogels en andere dieren… mensen WE maken en hebben overal herrie is het niet van een bouwvakker dan we van de buurman niet zeuren het duurt niet zo lang… Mensen die het zielig vinden van vogels/ andere dieren… Vogels komen zo weer terug ( bij schiphol schieten ze elkeer dat zeker 6 keer en ze vlijven maar komen ) andere dieren zijn het zo weer vergeten als de baasje/ opvoeder maar normaal blijft doen dan heeft het beesje ook geen stress
  • te vroeg afsteken… Dat deden wij ook toen we nog jong waren, we experimenteren ook, we deden ook wel eens gevaarlijke dingen.
  • Te veel ongelukken… Mensen/ jongeren die willen experimenteren en dan loopt het verkeerd af dan moet die persoon niet zeuren. en zoveel ongelukken waren er niet. Er gebeurd meer ongelukken in het verkeer dan het afsteken van vuurwerk 3 a 4 dagen ( 700 gewonden waarvan 270 drank/voesel vergiftiging en van de rest was 40% sier en 60 % ( illegaal vuurwerk zelf gemaakte bommen)
  • Europees verbod hebben we niet ons zelf ermee maar ook andere Europese landen en ook in Asie waar de vuurwerkfabrieken staan

Kijk maar eens op pagina 15 bericht nummer #353 daar heb ik ook nog meer dingen op geschreven van waarheden…

Sorry, beetje late reactie…
Ik woon in Portugal en hier is vuurwerk gewoon verboden, er wordt alleen vuurwerk gebruikt door de gemeentes bij door hen georganiseerde activiteiten, prachtig om te zien, en de volgende dag geen rotzooi overal, en geen overlast…ik ben groot voorstander om het ook zo in Nederland te organiseren :slight_smile:
Fijn weekend allemaal, en alsnog de beste wensen voor iedereen!

3 likes

Vuurwerk aansteken=echt een gevaarlijke bezigheid…en ben er dan ook voledig tegen dat partikulieren dat op de straat doen,het is namelijk zo dat in de antourage meerdere tegelijk links en rechts vuurwerk afsteken waardoor je total niet meer weet je te keren om bescherming te zoeken…en ben dan ook voor het verbieden afsteken vuurwerk.

Je praat nogal in je eigen straatje is het niet ??

Elke gewonde die tegengegaan kan worden is er 1 , dus gewoon afschaffen die onzin!

1 like

Over ouwehoeren gesproken ,wel ik moet zeggen uw er wel weg me weet…laten we duidelijk zijn dat het hier over het afsteken van vuurwerk ging en niet over vogels katten en honden.Er zijn blijkbaar van die mensen die nooit het gevaar zien in het afsteken van vuurwerk tot de dag er zich wat voordoet>dit gebeurt dan meestal bij kinderen waarvan de ouders het voorbeeld gaven maar toch niet de kennis om vuurwerk af te steken. Vuurwerk heel leuk,maar vind je nu zelf niet het wat kinderachtig is om dit als voorbeeld aan onze kinderen te geven,welke dan in hun emoties de Ernst van de zaak uit het oog verliezen en niet meer uitkijken.Er gebeuren elk jaar honderden -duizenden ongelukken alleen al in die bedoelde periode welk toch een bewijs is het allemaal niet zo veilig gebeurt.Daarom ben ik voorstander van profesioneel afgestoken vuurwerk en als hier mocht over gestemd worden dan zouden velen deze richtlijn volgen,en ja het is geweten,iets wat niet mag is altijd leuker om het dan toch weer te doen,maar ik blijf bij men standpunt stop met het ilegaal afsteken van vuurwerk.

Juist !!! en zo hoort het in en modern beschaving waar elkeen wat respect toon tegenover en ander.

Hallo
Als u eens alle berichten gaat lezen dan komt u van zelf wel berichten tegen van personen die over dieren en vogels beginnen ( honden en katten die gestrest raken van vuurwerk ) ( vogels die gestrest raken en nooit meer terug komen)
U zegt dat er elk jaar honderden -duizenden ongelukken gebeuren met vuurwerk… De teller stond vorig jaar op 500 en dit jaar op 700 waar onder 270 voedsel vergiftiging…
U heeft vroeger ook kattekwaat uitgevreten en ik weet het zeker dat u ook af en toe niet luisterde naar uw ouders en volgde ook niet het voorbeeld op van uw ouders… Als u nu gaat zeggen dat u altijd deed wat uw ouders zieden dan is dat een hard lol2 U heeft ooit ook wel eens met vuurwerk geexperimenteerd.

Als er op een centraal punt wordt afgestoken en toch een verbod komt dat mensen niet zelf mag afsteken, dus de gemeentes koopt het vuurwerk en huurt mensen in en de gemeente maakt het schoon… Denk u dat de gemeentes dit allemaal uit eigen zak gaat betalen??? NEE dus de burger moet alles betalen ook de mensen die niks uitgeven aan het vuurwerk mischien gaat de gemeentelijke belasting gaat weer omhoog of landerlijk de BTW omhoog of wat anders.

U zegt dat er veel ongelukken gebeuren met vuurwerk. er gebeuren ook ongelukken/doden bij het skien en snowboarden ( skivakantie’s ) dat loopt wel in de duizenden… Moet dat ook verboden worden???
verkeers ongelukken dat loopt ook en de duizenden in 2013 zijn er 650 mensen omgekomen dat is dan 2 per dag… Moet dat ook verboden worden.

Ik ben wel eens dat mensen dieren gaan verminken of dingen gaan slopen of agresief doen tegen hulpverleners die moeten hard worden aangepakt. mensen/ jongeren die een vuurwerkbom maken en het loopt mis af dan is dat hun eigen schuld.