Als u nu naar die plaatsen gaat dan staat de politie er niet ook niet als je in de zomer naar toegaat. vorig jaar 2012 was ik in Belgie tussen kerst en oud en nieuwe geen één politie stond bij de vuurwerkshops. en ik heb even wat journaals terug gezien en wat ik wel zag dat alleen nederlandse kentekents werden gecontroleerd ( misschien willen ze laten zien aan de NLers dat Belgie ook streng is met vuurwerk ).
Gelukkig ben ik niet in NL maar lekker in het buitenland ( Ghana ) heb daar lekker kerst en oud en nieuw gevierd geen gezeur op tv of op straat over vuurwerk verbieden ja of nee… af en toe heb ik wel nieuws gezien via internet … Ik vind het een grote onzin net als Zwarte piet…
Ach j, het is geweten dat d media het altijd objectief overbrengen.
Wat mij het meest ergert dat is dat men zijn opinie neerpent op basis van “ik heb op de televisie gezien…”. Dit bewijst mij dat sommigen geen zin voor objectieve kritiek kunnen vormen. De wetgeving op het bezit van zwart kruit (nota bene basisbestanddeel vna vuurwerk) in België is heel strikt en dat weet elke Belg ! Vuurwerk wordt toruwens buitne Nieuwjaar niet afgestoken op straffe van zware (gas)boetes (misschien weet U wellicht ook niet wat dat is !).
Verder is het idd zo dat er veel controles werd gedaan op kopers uit NL (met recht en reden vermoed ik en - waarschijnlijk - ook op vraag vanuit de NL-se autoriteiten !).
Ik wens U verder veel plezie in Ghana (echt waar) en geniet van uw verblijf, maar poneert dan niets waarover U niet alle juiste informaties bezit. Mag ik weten welke televisie zenders U in het Nederlands ontvangt in Ghana ?
Als men niet weet waarover het gaat dan onthoudt men zich van enig commentaar !
Verder heb ik reeds gevraagd, nu Nieuwjaar voorbij is, om een einde aan dit steriel debat te zetten,maar ja de moderator ging daar niet op in !
Ook ware de initiële doelstellingen niet gerespecteerd want er werd naar buitnelandse ervaringen gevraagd, geen uit Nederland dus, maar dat hadden de meesten niet door, wat nogmaals bewijst hoe weinig aandacht er wordt geschonken aan de gestelden van een debat.
Als u goed lees ben ik ook in Belgie geweest in 2012 tussen kerst en oud en niuwe geen één politie staat er bij de vuurwerkshops en ik ben zeker bij 6 geweest en in het verleden ben ik zeker 10 keer geweest in Belgie bij vuurwerkshops nooit gepakt/ gecontroleerd geen politie staat bij de shops. Maar nu hebben ze dit jaar gecontroleerd
en nog wat ik zie Nederlands nieuws via internet ( als u goed heb gelezen ) dus ik kan alle Nederlandse zenders opzoeken ook Belgische zenders… in mijn eigen huis in Ghana
heeft 13 berichten geschreven waarvan 12 over , Vuurwerk wel of niet , wel jammer dat u alleen maar commentaar geeft op andere personen … U geeft nooit iemand advies/ informatie voor of over een reis of een land. Alleen commentaar geven heeft geen zin… concentreer op wat anders.
Hallo wereldreizigers!
Ik niet tegen vuurwerk, integendeel, knallen is leuk natuurlijk en hoort bij de jaarwisseling maarrrrrr ik baal er wel van dat we dit jaar 9 miljoen schade hebben!!
In principe heb ik niets tegen vuurwerk.
Men kan zelf beslissen hoe hij/zij zijn/haar geld gebruikt.
Maar als het vuurwerk wordt gebruikt om andermans eigendommen te vernielen (zoals een auto) dan gaat het te ver.
En helaas gebeurd dit wel. Ik zou vuurwerk best kunnen missen. Al is het wel erg leuk om naar te kijken
Wat mij betreft afschaffen , het is immers niet te controleren of mensen er al of niet verantwoord mee om gaan. En zolang er lieden bestaan die niet in staat zijn zich aan adviezen of regels te houden moeten we ze de mogelijkheid ontnemen om anderen of zichzelf een levenslande invaliditeit te bezorgen. En illegaal vuurwerk valt bij dat soort lieden blijkbaar meer in de smaak dan gelegaliseerd vuurwerk want dan kunnen ze onder de kameraden indruk maken en stoere verhalen vertellen. Laat iedere gemeente een leuk vuurwerk organiseren en verder de verkoop en het afsteken van alle vuurwerk verbieden. In sommige landen is dat reeds zo en dat schijnt prima te bevallen.
Ik ben volledig tegen vuurwerk dat niet proffesioneel aangestoken word.
Zoals de meesten vind ik het mooi maar het is te gevaarlijk geworden. Het wordt jaar na jaar zwaarder en dus gevaarlijker. Ik heb deze week een programma gezien op de Nederlandse Tv waar men de discussie had over gekeurd of niet enz…
Er zijn teveel kleine wegen om alles te omzeilen en er zullen (spijtig voor de importeurs die in orde zijn) altijd mensen zijn die alles importeren niettegenstaande de mogelijk gevolgen.
Echt zonde van het geld! Hooguit een paar minuten vermaak voor flinke bedragen. Volgens veel beter te besteden aan hulp aan mensen, waar ook ter wereld…
Ik ben voorstander om vuurwerk centraalafte steken.
In een dorp zou je dit op één plek doen en in een stad op meerdere plekken. Minder ongevallen, minder gewonden en nog sociaal ook. Je kunt in één keer de buren een goed Nieuwjaar wensen.
Mensen Bedankt en de fucking media ook … Nu wil een aantal burgermeesters van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Haag , Zwolle en nog een aantal een Europese verbod op vuurwerk. Ook de mensen die op de website hebben gemeld van “vuurwerk overlast” z’n 90.000 .
We hebben straks niet ons zelf ermee maar ook andere Europese landen zoals Belgie en Duitsland waar zwaarder vuurwerk dan Nederland wordt verkocht en dat gewoon goed is gekeurd door de Europese commissie.
Nu gaan de website beheerders van vuurwerk overlast de papieren met de meldingen overhandigen aan de 2de kamer als dat wordt goedgekeurd gaat die zooi naar de 1ste kamer en naar de Europese hof. Als de Europese commissie het goedkeurd dan komt er een Europese verbod op vuurwerk.
Ik weet zeker dat later als wel een verbod komt , iets gaat gebeuren want de schatkist van de overheid wordt niet meer gevuld van het verkopen van vuurwerk ( potje vuurwerk blijft leeg ) dus misschien gaat de BTW meer omhoog of wat anders want anders loopt de overheid inkomsten mis.
De oudere mensen zitten nu te zeuren wat ze vroeger ook hebben gedaan , te vroeg afsteken, experimenteren met vuurwerk hoe harder/ hoe groter hoe mooier, dommetjes maken, illegaal vuurwerk afsteken. maar nu doet de jeugd met wat zwaarder vuurwerk en nu zitten de ouderen te piepen , Illiegaal vuurwerk is tegenwoordig niet illegaal want EU is grenzen loos.
Niet alleen Nederland loopt inkomsten mis maar ook andere Europese landen als er een verbod komt, We hebben dan ook nog iets gedaan want in Asie waar de vuurwerk fabrieken zijn lopen ook inkosten mis of gaan faillet en de overheid daar lopen ook inkosten mis…
De mensen die op de site hebben gemeld van "vuurwerk overlast " is 90.000 mensen zegt men. dat is niet waar want je kon zovaak als je maar wilt een melding doen ( zoals mijn buurman 9x ) als dat meer mensen hebben gedaan dan zal de werkelijke gemelde overlast tussen 20.000 en 30.000 zijn. maargoed 90.000 van de 17 milioen mensen is dat niet een lachertje… Wilders werdt vorig jaar uitgelachen dat er maar 80.000 Mensen hadden getekend op een website om uit de EU tegaan ( dit was wel de werkelijke aantal ).
Oja we zitten wel te zeuren over vuurwerk maar bij de vuurwerk fabrieken wordt elke week vuurwerk afgestoken en er gebeurd veel ongelukken en af en toe gaat er een fabriek de lucht in ( brand of explosie ) maar de overheid bouwt zo snel mogelijk weer een fabriek wat ze denk aan hun inkomsten en er wordt een veiligheid verbetering gedaan.
Ik ben absoluut tegen een verbod omdat het helemaal niets oplost!
De slachtoffers, kapotgeblazen bushokjes, opgeblazen brievenbussen etc. zijn allemaal het gevolg van illegaal vuurwerk. Een verbod op legaal consumentenvuurwerk treft dus alleen de personen die zich op dit moment aan de wet houden en hier verantwoord mee omgaan.
De mensen die zich nu al niet aan de wet houden zullen dat na een verbod ook niet doen. De verwachting is zelfs dat er een toename is in illegaal (veel zwaarder) vuurwerk.
Daarnaast hoor ik een aantal argumenten over zonde van het geld. Sinds wanneer mag een Nederlander niet meer zelf bepalen waar men het geld aan uitgeeft? Dan kan men ook wel opera’s verbieden (vind ik echt zonde van het geld), als ook roken , sushi en alcohol.
De 67 miljoen die is uitgegeven wordt rechtstreeks de Nederlandse economie ingepompt. Lijkt mij vooral in deze tijd alleen maar positief.
Dat vuurwerk (het legale spul) in één adem wordt genoemd met de incidenten tegen politie en brandweer is ook al zo een non-argument. Er zijn gewoon gasten die uit zijn op rottigheid. Vuurwerk of geen vuurwerk, rottigheid krijgen ze. Vaak zat wordt er zelfs met molotovcocktails gegooid. Willen we dan ook flessen, poetslappen en benzine gaan verbieden?
Ten slotte het ‘centraal’ afsteken. Dit lijkt heel veel veiliger en helemaal geweldig. Maar dit betekent dat een gemeente hier geld voor moet uitgeven. Geld van burgers die misschien niets met vuurwerk hebben. Daarnaast moet ik er niet aan denken als er duizenden mensen beschonken vervoerd moeten worden van huis naar een groot plein en terug. Het aantal verkeersdoden door mensen die dronken achter het stuur zitten zal het aantal vuurwerkslachtoffers waarschijnlijk overtreffen. Maar niet te denken wat kan gebeuren als dezelfde raddraaiers die nu met politie op de vuist gaan op zo’n plein zich in de menigte begeven.
Behalve het milieu aspect kan ik geen enkele reden vinden om consumentenvuurwerk te verbieden. Ik ben wel voor een aantal toevoegingen:
Vuurwerkbezit onder de 16 strafbaar stellen (nu is de aankoop verboden maar wordt dit niet gechecked)
Strengere straffen voor te vroeg afsteken.
Zeer zware straffen voor bezit / aankoop / verkoop van illegaal vuurwerk.
Afsteken pas vanaf 17:00 in de avond ipv 10:00 in de ochtend.
Ik vind het helemaal niet erg, het gaat gewoon om bewust zijn met wat je bezig bent. En je kan niet iedereen straffen omdat er veel mensen bestaan die niet begrijpen wat ‘een keer nadenken’ betekend.
Vuurwerk door particulieren is honderden jaren geleden een tijdje een gebruik , niet eens een traditie dus, geweest maar dit is uitgestorven .
Na de 2e wereldoorlog hebben de Indiers die het van de Chinezen waar het wel een traditie is hadden overgenomen hier in Nederland geintroduceerd.
Oftewel geen traditie en het kan zonder problemen weg !
Ander Nederlands spreekwoord is hier ook van toepassing " de goeden moeten onder de kwaden lijden ",
dus mensen die gek zijn op vuurwerk denk maar aan die aardige landgenoten die het voor jullie verpest hebben dan.
De Nederlandse regering werkt al tijden met regels waarbij iedereen gelijk gestraft word , men maakt geen onderscheid
tussen mensen van goede en van kwade wil , dus de kans is heel reeel dat vuurwerk gewoon totaal verbod krijgt.
Zo kan dan ook iedereen die particulier iets afsteekt beboet worden zonder dat de politie moet gaan bedenken of er een legale of illegaal rotje is afgestoken.
Ben er niet helemaal op tegen maar het zou wel een strengere regels moeten gaan vol doen denk ik . leeftijdgrens boven de 18 en veiligheidsbril dragen . verder geen zwaar vuurwerk meer en alleen afsteken om 12 uur s,nachts op oude jaar
Vuurwerk kopen is een dure aangelegenheid,als je toch van het spektakel hou,dan ga je gewoon naar een plaatselijk markt of naar de grote steden om het vuurwerk te bewonderen.
Hetgeen dat je uitspaard aan geld kan je beter aan een goed doel schenken,denk dan in eerste plaats aan alle slachtoffers in de Filipijnen.
Die na de verwoestende doortocht van de tyfoon Haiyan zonder een dak boven hun hoofd ergens moeten gaan slapen op een vuilnisbelt.
Deze mensen kunnen alle steun gebruiken,