vorige week woensdag heb ik het bij het collection centre in Amsterdam (aan de Weesperstraat) aangevraagd. Behalve de standaard formulieren moet je een aparte brief schrijven waarin je aangeeft waarom je een zes maanden visum nodig hebt. Volgende week (?) kom ik er achter of dat gelukt is!!!
let wel op dat je alles goed invult, je alle formulieren hebt (incl. werkgeversverklaring). Heb heel wat mensen teleurgesteld uit het hokje zien komen! Neem ook de tijd; ik mocht 2,5 uur wachten… De dag ervoor was ik er ook, toen was er iets met een sleutel ofzo, en buiten stond de rij! Ben de volgende dag gegaan, zag twee gozers die de dag ervoor zeker 3 uur hebben gewacht, maar er stond iets fout in hun aanvraag. Volgende dag 2,5 uur gewacht! Zorg dus dat alles helemaal klopt! De vrijdag ervoor was ik er ook, maar toen hoorde ik dat ik die extra brief nodig had. Die dag werkten ze echter met z’n tweeën, en toen werd ik met een half uurtje geholpen. Kan dus meezitten, kan tegen zitten.
Bedankt voor de info. Ik heb er nog ff over nagedacht maar vind het toch best wel zonde om een 6 maanden visum aan te vragen terwijl ik het maar max 3 maanden ga gebruiken. Denk dat ik toch gewoon het 3 maanden visum aan ga vragen en dan maar hopen dat het een paar dagen voor we gaan binnen is en dan toch maar iets korter in India.
Weet jij of er uberhaupt mogelijkheden zijn om je visum in India zelf te verlengen? Groetjes
het enige extra wat je moet doen voor een zes maanden visum, is één brief schrijven. Volgens mij is het zelfs even duur als een drie maanden visum. Vergeleken met de rest van de rompslomp, valt dat dus wel mee.
her en der las ik wat over dat het nu wat langer duurt om een visum aan te vragen. Ik zou het er niet op gokken dat ie net op tijd terug is.
daar verlengen weet ik niet.
visum voor 6 maanden kostte mij 64,50. Kreeg zojuist bericht dat ik mijn paspoort kan ophalen, dus zal binnenkort laten weten wat ze er van hebben gemaakt!
ze stellen dat je eigenlijk eerst je visum zou moeten aanvragen, voordat je je ticket boekt:
Note: Grant or refusal of visa is the sole discretion of the Embassy of India, The Hague. Please do not book travel plans prior to obtaining a Visa.
op je visumaanvraag moet je al een adres / hotel opgeven. Ik heb een hotel opgegeven waar ik denk te overnachten. In de brief heb ik gezegd waar en wanneer ik India denk binnen te gaan (het plan is uit Nepal te komen), en de route zoals ik die gepland heb. Mocht blijken dat het bij mij goed is gegaan, dan kan ik je die brief wel sturen.
brief voor 6-maanden visum:
Travellers requiring Tourist Visa for 3 months with Double entry; Tourist Visa with Multiple entries; Single entry for more than 3 months are required to submit their application well in advance as certain additional approvals/clearances are required which may take a longer time & shall vary from application to application. The purpose of visit for 6 months or multiple entries should be clearly explained on the letter to the Embassy of India, The Hague.
Dan is het visum inderdaad net zo duur. Wij gaan op 12 oktober weg. Dan zou ik nu vast moeten beginnen met aanvragen lijkt mij?
Dus een kopie van men e-ticket, hetadres waar ik denk te gaan overnachten (gewoon een keus uit de lonely planet dus) en een brief met je reisplan is voldoende? Maar kan dit visum niet via een visumburo worden aangevraagd?
bij mij duurde het iets meer dan een week, gisteren namelijk opgehaald!
het is een 6-maanden visum geworden, en ze hebben er een double entry van gemaakt. Ik had hier niet om gevraagd, maar kan natuurlijk geen kwaad.
toen ik bij het visumburo (in Amsterdam aan de Veemarkt) was, zeiden ze dat ik daar geen 6-maanden visum kon aanvragen. Ik zag net op hun aangepaste website dat er in ieder geval wel informatie over staat. Anders moet je ze even bellen. Bij hun betaal je wel 25 euro extra, iets wat je niet hebt als je bij de Weesperstraat langsgaat. Overigens was ik op vrijdagochtend daar, en met 15 min. stond ik weer buiten! Heel wat anders dan 2,5 uur de keer ervoor!!
ik neem aan dat je in loondienst bent, de toerist gaat uithangen, in Nederland geboren bent? Dan heb je nodig:
-online ingevuld formulier (o.a. met naam / adres hotel) Zorg dat er geen fouten in staan, aangezien je het niet ter plekke kan aanpassen
-undertaking form http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/pdf/undertakingform.pdf
-general declaration form http://visumdienst.com/download/india%2Bgeneral%2Bdeclaration.pdf
-werkgeververklaring: A letter from your employer on company headed paper – this should list your passport details, status and length of employment, confirm that you have been given time off work. This letter should be in original addressed to The Embassy of India - The Hague, signed by the authorised signatory of your company. http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/pdf/GUIDANCE_SUPPORTING_DOCUMENTS_FOR_INDIA_VISA_APPLICATION.pdf
-brief waarin je aangeeft waarom je een 6-maanden visum nodig hebt.
The purpose of visit for 6 months or multiple entries should be clearly explained on the letter to the Embassy of India, The Hague.
-print van eticket had ik wel meegenomen, maar hoefden ze niet te hebben. Is misschien anders voor een double entry?
-en niet die mooie pasfoto van 5x5cm met witte achtergrond vergeten! Niet overal kan je die laten maken. http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/tvtourist_photospe.html
je gaat iets meer dan drie maanden toch? Dus tot half januari? Die van mij is geldig van 25 juli tot 25 januari. Dus dan zou je het nu inderdaad kunnen aanvragen.
overigens staat er op mijn visum dat het niet mogelijk is om hem te verlengen.
Bedankt voor je antwoord!!
We zijn nu bezig met een 6 maanden visa. Ik wil het liever allemaal per post sturen aangezien ik anders meerdere dagen vrij moet nemen en niet echt in de buurt van Amsterdam of Den Haag woon.
Die formulieren heb ik allemaal uitgeprint inderdaad. Pasfotos gemaakt. Kan wel bij veel fotozaken aangezien je schijnbaar voor een Amerikaans visum ook zo’n formaat moet hebben. Nu zijn we bezig met de brief waarom we een 6 maanden visum ipv een 3 maanden willen hebben. Ik weet alleen eigenlijk niet zo goed wat er in moet komen te staan!! Nog tips hiervoor?
Een reisschema hoeven we dus niet toe te voegen?
Nu heb ik nog een ander probleem. Wij hebben een heenticket op 12-10-11 en ons terugticket staat op 9-11-2011 maar dat gaan we zodra we in India zijn omboeken naar 12-10-12 dus een jaar nadat we landen. Maar goed dat ticket staat als wij het visum aanvragen uiteraard nog op een maand later en vanaf Bangkok. Hoef je helemaal geen kopie van je ticket mee te sturen? Op de site staat namelijk van wel. Maar toen ik belde zeiden ze van niet?
Ik wil het niet gokken dat er papieren ontbreken en het daardoor word afgewezen. Tips?
In de brief hebben we nu staan dat we ons ticket nog om gaan boeken. Maar dan hebben we alsnog geen bewijs dat we na die 6 maanden India uit gaan. Of hoeft dit niet? En wat vul je in bij hotel? Wij willen nu nog niks boeken namelijk… Gewoon 1 kiezen uit de Lonely P?
En dan nog een laatste vraagje… Wij nemen beiden ontslag om een jaar (of langer) te gaan reizen. Is het versxtandig om toch een werkgeversverklaring mee te nemen en zeggen en invullen dat je nog wel werkt?? Of eerlijk invullen dat we werkeloos zijn??
in rotterdam kan je het ook doen, maar daar woon je dan zeker ook niet bij in de buurt?
de brief over het zes maanden visum zal ik je zo wel sturen. Hierin heb ik wel een globale route / reisschema aangegeven, maar dat was volgens mij niet echt noodzakelijk.
welkom in de wondere wereld die India heet! Informatie op de site is soms ook tegenstrijdig; op de ene plek staat dat je twee pasfoto’s van 3,5x3,5 moet hebben, ergens anders weer 5x5. Op de site staat bijvoorbeeld ook dat je je visum per koerier thuis kan laten bezorgen tegen bijbetaling. Maar toen ik aangaf dat ik dat wilde, bleek dat niet te kunnen!
Her en der staat wat informatie. Ik kan je alleen vertellen dat ik geen ticket heb moeten laten zien. Dus dat zou je probleem met omboeken van ticket ook verhelpen.
hotel gewoon eentje kiezen uit de LP, ik heb ook nog niets geboekt. Nog wel de tip om voor Mumbai vroeg te boeken; het is er (relatief) duur en het lijkt er ook snel vol te zitten.
werkgeversverklaring lijkt mij het makkelijkste, maar je moet uiteraard zelf beslissen wat je doet. Volgens onderstaande checklist moet je dit laten zien als je geen werk hebt: http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/pdf/GUIDANCE_SUPPORTING_DOCUMENTS_FOR_INDIA_VISA_APPLICATION.pdf
Bank Statements or Bank books
These should show what has been paid in and out for the last three months of you or your sponsor who is paying for the trip/expense.
Ja volgens mij wel. Wij vragen het aan via www.visumburo.nl. Er staat nergens bij dat het niet kan? Zouden we dit dan daar moeten brengen en dan 3 weken later weer op moeten halen? Zo ja moet iedereen van ons dit persoonlijk doen of kan 1 van ons beiden visa aanvragen?
Iig bedankt voor de brief!!! Bij jou was het dus geen probleem?
Ik denk dat ik dan ook niet de tickets mee geef en dan maar hopen dat het niet afgewezen word! Ik denk dat ik ook die werkgeversverklaring maar erbij doen. Heb het idee dat ze dan minder snel moeilijk gaan doen.
Ben jij vaker naar India geweest? Dit is voor ons de eerste keer, maar wist niet dat een visum krijgen zo ingewikkeld was zeg pffff.
voor het visumbureau kan je inderdaad dingen per post doen, dacht dat je het naar de ambassade wilde sturen. Ben benieuwd of jullie bij het visumburo wel een visum voor 6 maanden krijgen, want ik kreeg die niet!
brief van mij is in ieder geval goedgekeurd.
ben twee keer eerder naar India geweest. Beide keren een dagje Den Haag gedaan. Destijds kon ik ter plekke een formulier invullen, normale pasfoto’s erbij, en aan het einde van de dag kon ik mijn paspoort + visum weer ophalen! Volgens mij kreeg ik toen ook standaard een 6 maanden visum. Nu is het allemaal veel moeilijker!
Hm dat klinkt niet positief!! Jouw aanraden is gewoon rechtstreeks naar de ambassade te gaan dan?? Die zit in Rotterdam? Kan zeker alleen door de weeks tot 17 uur? Moeten we dan samen gaan of kan 1 ook gaan? En kan je er op wachten of moet je het later weer ophalen?
groeten
regels schijnen regelmatig te veranderen voor een Indiaas visum. Misschien dat het bij het visumburo nu wel kan. Op de site kan je het namelijk wel aangeven!
de ambassade zit inderdaad in Den Haag. Er zijn echter ook ‘collection centres’ in Amsterdam en Rotterdam. Daar zit iemand die de aanvraag beoordeelt, kijkt of alle formulieren aanwezig zijn. Vervolgens gaat het op en neer naar Den Haag naar de ambassade voor het visum. De openingstijden verschillen! http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/contactus.html
Het lijkt mij dat het alleen doordeweeks is, maar ik zie er alleen een tijdstip bij staan. Anders moet je ze even bellen. Amsterdam is bijvoorbeeld van 09:00 - 13:00.
Heel misschien dat je het in Den Haag wel dezelfde dag kan ophalen, maar ik vrees van niet. Ook hiervoor moet je ze anders even bellen. In Amsterdam / Rotterdam lukt het sowieso niet dezelfde dag, omdat het heen en weer naar Den Haag moet.
In Amsterdam heb ik met iemand gebabbeld die een visum aan heeft gevraagd voor zijn vriendin en moeder. Dus dat zou mogelijk moeten zijn.
Ja dat heb ik gemerkt. Het stomme is ook dat iedereen weer wat anders zegt. Bij de een lees ik dat het vaak is afgewezen en de ander heeft het zo gehad. Op de site van het viusmburo staan ook weer andere dingen dan wat ze aan de telefoon zeggen. Pffff wel een gedoe hoor!!
Maar dan bel ik ze maandag om te vragen of iemand anders het ook voor mij kan afgeven bij de ambassade in Den Haag. Hopelijk lukt dat dan!
haha heb nog niet gebeld… ga het eerst via de ANWB proberen. Die hebben ook een visum dienst namelijk en kost maar 12,50 euro bovenop het gewone visum!
maar de anwb stuurt het naar het visumburo! Dan heb je 2x bemiddelingskosten.
De ANWB stuurt uw aanvraag naar het VisumBuro, waar de aanvraag in behandeling wordt genomen.
*U betaalt slechts € 12,50 (extra, bovenop de visum- en bemiddelingskosten voor het aanvragen van een visum) per zending. *