Zoals wellicht bekend, verandert het aanvragen van een Visum voor India de laatste tijd regelmatig.
Zou het niet te doen zijn om hierover een stick op deze pagina te zetten?
Ik heb zelf geen idee wat betreft de huidige regels en wat er eventueel aan gaat veranderen, dus als je een duidelijk overzicht kan posten over hoe en wat nu, wil ik gerust een sticky maken voor het Indiase visum.
Het zou best kunnen, dat wij later dit jaar nog een keer naar India gaan en dan zal ik bijhouden, hou het op dit moment zit. Maar omdat het bijna elk jaar verandert, moet je die sticky ook up to date houden. En dan kan je niet alleen van mijn input uitgaan.
Dit was ik ook niet van plan. Ik ben best bereid om het een beetje in de gaten te houden, maar ik heb nu simpelweg geen idee wat betreft de regels en benodigdheden. Ik kan het natuurlijk opzoeken, maar het is ook handig om wat meer informatie te verkrijgen vanuit ervaringen.
Ik ga mezelf in ieder geval even inlezen en wellicht stuur ik de andere admins een berichtje wat betreft dit forum en het idee om een sticky te maken met visuminformatie.
Alvast een paar details:
Je kunt een visum aanvragen voor 3 of voor 6 maanden.
Een toeristenvisum is het minst moeilijk, een employment-visum kan je het best laten aanvragen door je werkgever.
In de aanvraag moet je ook aantonen, dat je al een vliegticket hebt.
Biometrische registratie is verplicht. Je moet een gezichtsscan en vingerafdrukken laten maken. Dat moet gebeuren op een kantoor van CIBT in den Haag, Rotterdam of Amsterdam. Hiervoor moet je een afspraak maken.
Je moet twee pasfoto’s van 5 bij 5 centimeter inleveren, Een andere maat is niet toegestaan.
Je moet je aanvraag via het internet opmaken: Visa en legalisatie van documenten voor reizen naar het buitenland
Je kunt je aanvraag van te voren door het CIBT laten controleren. Dit is bijna noodzakelijk, want je vergeet snel iets.
Je moet ook een recent bankafschrift aanleveren, om aan te tonen, dat je genoeg geld hebt om die reis te maken.
Je moet je visum persoonlijk bij het CIBT afhalen. Hierbij heb je een identificatie nodig, zoals een paspoort.
Je haalt een paar zaken door elkaar als ik het zo lees. CIBT (ook werkend als Visum.nl) is één van de zeker 5-10 commercieele visumbureau’s die o.a. visums voor India voor je regelen, tegen extra kosten. Heb er uit het verleden goede ervaringen mee. Ze doen echter niet de biometrische registratie en feitelijke verwerking, dat doet BLS namens de Indiase ambassade.
Ga er binnenkort mee aan de slag dus als ik nog meer dingen ervaar zal ik ze toevoegen…
Tnx,
<Erik>
Afhalen hoeft niet persoonlijk, je kunt daar ter plekke een formulier invullen en dan sturen ze het per koerier naar het adres wat je daar aangeeft.
Okay, alvast een toevoeging: de biometrische registratie bij BLS (1 x per vijf jaar nodig) is niet meer apart te betalen, er zwierven bedragen op het Web rond van tot de 200 euro. Hij is nu ‘gratis’, inbegrepen in het visumtarief voor je gewone visum.
Sukses,
<Erik & [Sandya]
Het is maar de vraag of het vastleggen van de biometrische gegevens eens per 5 jaar hoeft te gebeuren. Afgelopen dinsdag was ik op het BLS kantoor en een medewerker vertelde dat je voor ieder nieuw visumaanvraag, de biometrische gegevens weer vast moet laten leggen. Het systeem koppelt de gegevens nog niet aan jouw naam etc. Ik stond werkelijk perplex, het is nu gekoppeld aan je trackingnummer…
Okay dat zou best wel eens één reden kunnen zijn waarom ze 't nu gratis maken! Anyway, kost 2-3 minuten per keer als er niet al te veel hikjes zijn, dus is te overleven; alleen wel jammer dat mede hierdoor je altijd in persoon langs moet komen…:biggrin:
Tnx,
<Erik> & [Sandya]
Visumprocedure India:
Het Visa Application Form (visumaanvraagformulier) kan alleen online ingediend worden en bevat vergaande persoonlijke vragen. Het File nummer dat er uiteindelijk uitrolt heb je vervolgens nodig om online een afspraak te kunnen maken op een BLS-kantoor waar je persoonlijk naar toe moet. De eerstvolgende mogelijkheid was 6 weken later! Spoedprocedure is mogelijk maar daar betaal je dan weer extra voor. Het formulier waarop afspraak datum en tijdstip staat moet je uitprinten en meenemen naar het BLS kantoor en ergens in een bakje op een balie deponeren. De namen worden dan omgeroepen. Helaas is dit slecht te verstaan in een zaal vol mensen en huilende babies en komt men niet op het idee om een microfoon te gebruiken. In Den Haag is het ook mogelijk om zonder afspraak te gaan. Dan moet je een nummertje trekken en voorbereid zijn op een lange wachttijd.
Foto uploaden wordt gevraagd, dit hadden we gedaan, maar het blijkt in de praktijk overbodig. Ze willen 2 losse foto’s in kleur op speciaal formaat. We hadden deze voor alle zekerheid meegenomen maar ze werden afgekeurd (ze vonden dat ons hoofd er te groot opstond???). Dus ondanks de geuploade foto’s moesten we ter plekke nieuwe pasfoto’s laten maken tegen woekerprijzen in het naastgelegen kantoor.
Verder moesten we een kopie van ons paspoort inleveren (het stond nergens aangegeven dat dat moest).
Verder is nodig een ondertekende reisverklaring (“undertaking”).
-en een algemene verklaring (“declaration”)
-een recent bankafschrift
-bewijs van reisarrangement
-vingerafdrukken van 10 vingers
-een irisscan.
In de informatie staat dat vingerafdrukken en irisscan een aantal jaren geldig blijven, maar dit klopt niet, het moet voor elke reis naar India opnieuw gedaan worden. Met andere woorden: je moet elke keer persoonlijk naar een BLS kantoor komen (en kosten te maken) aangezien ze nog niet in staat zijn de gegevens aan een bepaald persoon te koppelen.
Er is wel de mogelijkheid om per pin te betalen voor visum, vingerafdrukken en irisscans.
Wij kozen voor de mogelijkheid om de paspoorten naar het huisadres te laten sturen. Verzending vond plaats via FedEx Express, de prijs voor het verzenden van 2 paspoorten was €30. Een dag voor bezorging ontvang je een mailbericht. Helaas geeft men niet aan rond welke tijdstip de bezorging plaats vindt, je krijgt alleen per mail het bericht dat het op de betreffende dag tussen 9 en 18 uur is!
Voor alle duidelijkheid: wij hadden de reis al geboekt voordat de visumprocedure verder was aangescherpt (per april van dit jaar), als we het hadden geweten hadden we een andere bestemming uitgekozen!
Het was rondom de aankondiging op 28-4 van verplichting biometrische gegevens (10 vingerafdrukken en irisscan) en bezoek aan kantoor BLS dat er ook een aankondiging was van uitbreiding aantal landen voor visa on arrival in India.
Een behoorlijke versoepeling waarbij je bij aankomst een visum voor 30 dagen kan krijgen.
Dit geldt nu voor een beperkt aantal landen en wil India gefaseerd gaan uitbreiden naar 180 landen waaronder ook Nederland.
Implementatie zou in oktober 2014 zijn, voor de grote toeristenstroom, maar is niet gehaald (of voor een beperkt aantal landen gehaald).
Weet iemand iets over de implementatieplannen visa on arrival voor 30 dagen in India?
Jazeker, 2 dagen geleden de nieuwe lijst geannonceerd
https://indianvisaonline.gov.in/visa/tvoa.html
http://articles.economictimes.indiatimes.com/2014-11-26/news/56490683_1_e-visa-countries-home-minister-rajnath-singh
Doch nog geen NL of BE, die zouden dan later aan bod gaan komen.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Super dank Erik, ik heb al een aantal malen gekeken of er info of een lijst was.
Hiermee kan ik het voor de Atma Reizen reisorganisatie bijhouden.
Heb sinds introductie 28-4 biometrische gegevens de India reizen uit het programma gehaald
vanwege principiële bezwaren tegen irisscan. Hopelijk komt de stroming er weer snel in.
Nogmaals dank Erik.
Weet je dan zeker, dat er een irisscan gemaakt wordt?
Want vingerafdrukken zijn ook biometrische gegevens. En die staan tegenwoordig ook al op je paspoort. Als je ook daar tegen bent, dan moet je zonder paspoort op reis en dat lijkt mij niet praktisch.
Op de site van BLS staat een gezichtsscan… en ik heb het BLS begin mei gebeld, een medewerker daar
vertelde me 10 vingerafdrukken en een irisscan. In de post van Anjasp staat dit ook.
Ik heb het nog niet van iemand persoonlijk teruggehoord of die biometrische gegevens feitelijk
ook bij die persoon zo zijn afgenomen.
Bij het BLS heb ik vragen gesteld over het waarom, hoe lang de gegevens bewaard blijven,
hoe de beveiliging van de gegevens is geregeld (ivm identity theft). Daar kon toen niemand mij
antwoord op geven. Ik neem niet zomaar meer van alles aan wat er gebeurt in de wereld
(mijn ding/keuze) en het afnemen van deze gegevens heeft in ieder geval niets te maken met
voorkomen/preventie van terroristische aanslagen.
Daarvoor moet je imo op lichaam en bagage scannen voordat iemand het vliegtuig instapt.
Ik ben erop tegen hoe in de wereld mensen meer en meer als crimineel worden behandeld.
vingerafdrukken voor het paspoort had ik ook moeite mee, heb ik wel gedaan.
Dus als de regering van India die wil hebben, halen ze deze maar van mijn paspoort af.
Voor vingerafdrukken en irisscan om een land binnen te komen, daar zeg ik nee tegen.
Ze scannen mijn bagage en lichaam al op Schiphol voordat ik het vliegtuig instap…
en ook daarin weet niemand echt te zeggen hoe schadelijk de straling van dit scannen
is voor de mens en haar lichaam. Daar komen we dan misschien pas veel later achter.
Ik respecteer je aversie tegen het gebruik van je privacy, maar die straling op Schiphol is gevaarloos, geloof mij.
@anjasp, dank voor je uitleg m.b.t. de visumprocedure.
Ik wil zelf komende week het India visum aanvragen. Wat bedoel je precies met ‘reisarrangement’? Alleen je boeking van hotel/hostel? Of ook je vliegtickets? Ik lees namelijk overal verschillende verhalen. Vorige week gebeld met het BLS, zij adviseerden mij nog geen vliegtickets te boeken voordat je je visum binnen hebt. Terwijl ik juist overal op fora lees dat je ook al een bewijs van vliegtickets moet hebben bij je aanvraag. Beetje tegenstrijdig allemaal…
Weet jij hoe dit precies zit? Of heeft iemand anders op dit forum hier ervaring mee?
Je hebt nog geen antwoord gekregen zie ik Pim.
Het BLS en visumbureaus moeten, met deze steeds bureaucratischer en ondoorzichtiger wordende visumprocedure, wel adviseren nog geen vliegticket te boeken. Ze willen namelijk niet aansprakelijk gesteld worden mocht er iets misgaan en jij hebt je vliegticket al.
Het allerbelangrijkste voor een visumaanvraag is dat je alle documenten tiptop in orde hebt + dat zichtbaar is dat je voldoende geld te besteden hebt (inclusief boeken van vliegticket).
En het gekke is dat het volgens mij wel helpt als een vliegticket al is geboekt.
Reisarrangement is een geboekte, georganiseerde reis en daar zit dan het vliegticket al in.
Wat ik ergens anders heb gelezen is dat iemand een hotel heeft geboekt in Delhi via booking.com wat dan weer makkelijk te annuleren zou zijn mocht het visum niet te regelen zijn.
Op zich wordt er ‘normaliter’ niet veel afgewezen. Het enige is dat de visumprocedure ondoorzichtiger wordt en het echt van belang is je documenten tiptop in orde te hebben. + genoeg geld beschikbaar op je bankrekening is een belangrijke waar ze naar kijken.
Dit is zoals ik er tegenaan kijk en vanuit eigen ervaringen met reizen voor 2014.
Veel succes met de aanvraag Pim.
Dank voor je info Lydia!
Heb nu alle documenten ingevuld, met uitgebreide route die ik voor ogen heb en Engelse brief voor 6 maanden toeristen visum. Heb inderdaad ook al een hotel geboekt voor de eerste paar dagen in Delhi. Misschien toch maar een ticket boeken dan voor de zekerheid… Ga vrijdag heen dus ben benieuwd