Vanaf 13-09-2009 zijn er veel dingen anders voor toeristenvisa.
Het is nu al niet meer mogelijk om je visum bij de ambassade op te halen.
De afhandeling hiervan is tegenwoordig uitbesteedt aan Indian Visa Service en Visumdienst India.
Onderaan staan de nieuwe adressen en openingstijden vermeld voor visum aanvragen.
Wat is er allemaal veranderd?
De 3 maanden (90 dagen) en 6 maanden (180 dagen) Multiple entry touristvisa zijn vervallen.
Hiervoor in de plaats is een Single entry visa gekomen voor de duur van de reis.
Voor de aanvraag van een visum zijn tevens gegevens van de werkgever nodig (desnoods een zelfstandig beroep).
In het geval van “werkloosheid” een recent bankafschrift (met minimaal € 500,00 positief saldo) om aan te tonen dat je kunt voorzien in je eigen levensonderhoud.
Wat moet ik allemaal meenemen om een visum aan te vragen?
Geldig paspoort (tenminste geldig tot 6 maanden na terugkeer)
2 pasfoto’s (zelfde voorwaarden als Nederlands paspoort/rijbewijs)
Volledig ingevuld aanvraagformulier(evt. te verkrijgen bij de visumdienst)
€ 65,00 per visum. Bovenop de € 50,00 visumkosten is nog € 15,00 servicefee gekomen voor de visumdienst)
Vliegtickets (met uitreisgegevens)
Indian Visa Service
Laan van Meerdervoort 72
2517 AN, 's-Gravenhage
070 - 31 10 910
[EMAIL=“info@indianvisaservice.nl”]info@indianvisaservice.nl
Indienen visumaanvraag: 09.00 - 11.30 uur
Ophalen paspoort met visum: 16.30 - 17.30 uur
Visumdienst India
Anna Paulownastraat 26d
2518 BE, 's-Gravenhage
070 - 39 24 860
[EMAIL=“info@visumdienstindia.nl”]info@visumdienstindia.nl
Openingstijden: 09.00 - 17.30 uur Let op: Het is hier niet mogelijk om 's morgens de aanvraag in te dienen en dezelfde dag je paspoort op te halen.
Enig idee of de gewijzigde procedure ook in Singapore wordt gevolgd. Ik ga namelijk vanaf half oktober voor een half jaar rondreizen in Azie. India staat ook op mijn programma, maar ik weet niet precies wanneer ik daar ben. Een visum aanvragen in Nederland zal dus niet gaan, omdat ik geen ticket kan overleggen en bovendien niet weet wanneer ik het land in ga. Iemand advies voor mij?
Ik ben even aan het rondkijken geweest en voor zover ik het na kan gaan, gelden deze nieuwe regels niet voor Singapore.
Daar zou je gewoon bij de ambassade of de visumservice dienst een visum moeten kunnen aanvragen zonder al te veel problemen.
Bedankt voor het uitzoeken! Ik heb inmiddels ook al een vraag uitstaan bij de twee visumdiensten hier in Nederland. Ben benieuwd of zij nog een goed en bruikbaar advies hebben over het aanvragen van een visum in Nederland. Anders wordt het een paar dagen extra in Singapore.
Ik heb net naar hun gebeld en ze gaven aan dat je nu zelfs op gesprek moet komen bij de ambassade wil je voor 6 maand weg!
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Dat gesprekje stelt niets voor hoor ik van verschillende mensen. Dit schreef een bekende van me: Die uitnodiging voor een gesprek heb ik de laatste keer inderdaad gehad, dat was voor m’n 15e visum. Wellicht dat ze zich een beeld van je willen vormen. Ik was er best nerveus over, maar dat bleek totaal onnodig. Het werd een heel informeel en vriendelijk gesprek, waarna me een prettig vakantie werd toegewenst. M’n paspoort + visum werd vervolgens per post geretourneerd en daaruit bleek dat het visum er al in zat met een datum (dag) eerder dan dat ik voor het interview was geweest.
Er komt, of is al, nog een nieuwe regel. Als je na 6 maanden het land verlaat mag je een maand later pas weer een nieuw visum aanvragen. Kennelijk zijn ze buitenlanders zat die zo’n beetje in India wonen en om het half jaar even naar Nepal of Sri Lanka gaan voor een nieuw vsum.
Nog meer nieuws: ze zijn er mee bezig dat je je visum op het vliegveld kunt kopen. Ze starten met Nieuw Zeeland en nog 5 andere landen. Volgend jaar meer landen, dus duimen dat wij daar bij zitten.
Heeft er iemand een idee hoe lang voor je reis je het visum het beste kunt aanvragen?
Ik ga 31 juli weg. Wanneer kan ik het beste mijn visum aanvragen?
Ik heb mijn visum bij visum dienst india aangevraagd, en had hem binnen 3 dagen terug op de post. dus je kan het gewoon een aantal weken van te voren doen.
bijzonder trouwens dat deze regels per september 2009 in zijn gegaan, ik heb mijn visum in december aangevraagd en hoefde helemaal niet aan die eisen voldoen als bankafschrift meesturen enz, heb gewoon een tourist visa voor 6 maanden
Voor zover ik weet hoef je alleen een bankafschrift mee te sturen als je student bent of werkeloos bent. Wellicht viel jij niet in deze categorie en dus was het voor jou niet nodig een bankafschrift op te sturen?
Ik ga een half jaar stage lopen in India en ik heb dus allerlei documenten moeten meeleveren van school, ib-groep, afschriften van mijn ouders en nog veel meer allemaal in het engels.
Niet gemakkelijk om momenteel een studentenvisum te krijgen.
Had het visum wel in 1 dag.
Ik ben nu in India (tamil Nadu) en heb het vreselijk naar m’n zin
Maar mijn probleem is: ik heb nog een kleine 2 maanden visum en zou graag Kerela, karnataka en Radjastan (+ misschien Kashmir) nog willen zien. Daar is 2 maanden te weinig voor dus had ik als idee 2 maanden voor de rest van het zuiden te nemen, te vliegen naar Sri lanka om na een maand weer terug te keren naar India om vervolgens het noorden af te werken.
Nu zijn er echter nieuwe regels mbt. het visum. Ik las dat je minstens 2 maanden moet wachten voor je india weer binnen kan. Is dat zo?
Ik lees namelijk in zulke berichten enkel dingen over multiple entree visa’s, niks over nieuwe visa’s.
Dat is inderdaad het laatste nieuws, dat er 2 maanden tussen moet zitten. Je moet dus naar Sri Lanka en kunt het daar natuurlijk altijd proberen, om eerder weer binnen te komen. En anders maar naar Nepal of zo vliegen om die tweede maand vol te maken.
Succes! En goeie reis, hier waaien regen- en sneeuwbuien om het huis, ik zou ook wel in Zuid India willen zitten
Ik denk dat die regel juist gemaakt is om te voorkomen dat mensen eindeloos in India blijven wonen en af en toe de grens over hoppen voor een nieuw visum. Visumregels gaan meestal per land van de paspoorthouder, niet per ambassade van het land waar je het toevallig aanvraagt.
Zover ik weet is die regel inmiddels ook in Nepal en Sri Lanka ingegaan.
Het klopt inderdaad dat er nu 2 maanden moet tussen zitten voor je weer terug kan komen.
Voor een studenten visa zijn ook wat nieuwe regels. Naast brief van IBG, Universiteit en Stage bedrijf moet je ook een garantie brief van je ouders hebben, laatste bankafschrift van hen plus je eigen bankafschrift waar een positief saldo van €1000 op moet staan. En natuurlijk de pasfoto’s en aanvraagformulier. Een studenten visa kun je niet via het visumdienst doen je moet er persoonlijk voor naar Den Haag. Maar als je alles voor 11:00 inlevert kun je het dezelfde dag weer ophalen.
Ik ben van plan om 6 weken door india te gaan reizen, en wil eigenlijk ook een klein uitstapje doen naar Nepal. Weet iemand hoe dit werkt met visa? Is er een re-entry visa te krijgen? Ook heb ik opeen ander forum gelezen over een visa on arrival maar heb er verder weinig andere info over gevonden.