Dát is geen probleem. Neem gewoon een dual-entry tourist visa met 3 maanden geldigheid (vanaf datum afgifte!). Binnen die 3 maanden mag je dan heen en weer hoppen naar Nepal of waar je maar wilt, mits vantevoren gepland.
De hele recente discussie hier gaat over mensen die langer dan 3 maanden in/rond India willen blijven en dat wordt langzaamaan moeilijker gemaakt.
Let wel: volgens visumsite geldt
“Wanneer 2x entry noodzakelijk is dient dit te kunnen worden aangetoond met boekingsbevestiging.”
Dus je zou je uitstapje Nepal al vantevoren qua tickets moeten boeken vanuit hier…
Nepal is visa-on-arrival, kost paar tientjes in euros afhankelijk van hoe lang je wenst te blijven.
Nog een aanvulling die ik net kreeg. Wie een multiple entry visum heeft mag dus naar een buurland en dan weer terug. Maar moet je onverhoopt even naar een ander land (even naar Nederland bv) dan mag je op dat visum niet meer terug.
Ik ben bezig mijn reis aan het plannen om naar India te gaan, waar ik eerst vrijwilligerswerk in Bangalore ga doen, en daarna via de kust naar het noorden wil reizen. Mijn plan is eigenlijk om 5/6 maanden weg te blijven, maar ik lees hier en daar dat het nogal lastig is een visum voor 6 maanden te verkrijgen…
Afgezien dat ik hier best wel van baal, hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven over hoe ik dit het beste kan aanpakken, ook aangezien ik hier nog een groentje in ben…
Ik had al gelezen dat ik nooit moet beginnen over vrijwilligerswerk bij de aanvraag van mijn visum. Verder is mijn situatie momenteel dat ik over een paar weken afgestudeerd ben, maar wel aan het werk ben (nu). Mijn contract loopt (vanwege mijn reis) af in december. Zou ik iets met mijn werkgever kunnen regelen, of zijn kopies van contracten bijv. nodig? Welke documenten zijn precies nodig om de ambassade te overtuigen?
Verder moet je ook kunnen aantonen wanneer je weer terugvliegt, heb ik begrepen. Maar hoe werkt dat dan, want als ik niet weet hoe lang ik daar mag blijven, hoe kan ik dan al een ticket terug boeken? (Of is dit nu een domme vraag…?)
Mocht iemand een voorbeeld hebben van een begeleidende brief of andere (nuttige of leuke) documenten, is dat van harte welkom!
Je werkgever moet duidelijk aangeven dat hij je vrij geeft in die periode. Praat niet over vrijwilligerswerk, boek een ticket waarvan je de einddatum kunt veranderen (BV Emirates) schrijf een “coverletter”. Dit is een brief in het engels waarin je aangeeft wat je precies gaat doen en welke steden je gaat bezoeken e.d. de verwerkingstijd voor een zes maanden visum is minimaal 14 dagen. Je aanvraag wordt voorgelegd aan de consul.
Is gewoon een briefje goed? Hoeft er bijvoorbeeld geen contract bij? Want die van mij loopt dus af eind november… Maar misschien kan ik iets regelen, maar checken ze dat nooit? Hebben ze specifieke eisen waar dat aan moet voldoen?
Op de website van C.I.B.T. vind je een voorbeeldbrief. Je werkgever moet dit opschrijven op zijn papier. Liefst stempel erbij. Je hoeft niet aan te geven dat je contract afloopt want dit wordt ook niet gevraagd. Kijk even op CIBT.nl en download de gevraagde formulieren geeft rrn hoop duidelijkheid
Ik ga 2 maart naar India voor 2 weken. Nu heb ik al veel gelezen over het visum, maar kom er eigelijk geen wijs uit. Daarom een paar vraagjes.
Hoelang van te voren moet ik mijn visum aanvragen?
Moet ik dit doen bij visumdienst of kan dit ook gewoon bij de ambassade?
(ik woon zelf niet zo ver van de ambassade.)
Welke papieren moet ik inleveren?
Staat toch heel helder op de site van de ambassade vind ik.
Ingevuld formulier,de juiste pasfoto’s!,paspoort inleveren en afgelopen jaar moest je ook een werkgeversverklaring hebben,even checken of dat nog steeds moet, en een of een paar dagen later ophalen.Twee weken van tevoren is tijd genoeg maar eerder kan ook.Visum is volgens mij 3 maanden na uitgifte geldig. vfsglobal.com voor alle info.
Liefst 2 weken van tevoren aanvragen
Dit kan niet bij de ambassade, maar bij VFS Global op de Laan van Meerdervoort.
Vanaf 23 mei 2011 mogen alleen nog de afdrukken van onlineingevulde formulieren ingediend worden. Hierop moet alles op de PC ingevuld worden, toevoegingen met pen of potlood worden NIET geaccepteerd.
Benodigd:
*geldig paspoort (minimaal 6 maanden na afloop van het visum) er MOETEN 2 lege pagina’s naast elkaar zitten
*1 ondertekende print van uw online ingevulde aanvraagformulier: Bij vragen die niet van toepassing zijn beantwoorden met NO of NONE of N/A. Vul uw emailadres in zodat het referentienummer naar u gestuurd kan worden. Het is niet nodig online een afspraak te maken. (NB: er moeten twee handtekeningen worden gezet: onder het vak van de pasfoto’s en onderaan op het aanvraagformulier)
*2 pasfoto’s, kleur, 5cm x 5cm, witte achtergrond, recht in de camera kijkend. LET OP: DIT IS DUS GEEN STANDAARD FORMAAT PASFOTO. Een beperkt aantal fotografen maakt dit type pasfoto’s. De pasfoto mag niet op het formulier geniet worden!
*algemene verklaring: ondertekend en uw naam vermeldt zoals deze staat in uw paspoort
*engelstalige werkgeversverklaring
*zelfstandigen i.p.v. werkgeversverklaring kopie K.v.K. bijvoegen
*studenten moeten i.p.v. werkgeversverklaring een brief van hun school overleggen. Bij aanvraag van een 6 maanden visum extra bijvoegen: a/ Garantiebrief van de ouders b/ kopie bankpas (beide zijden) c/ Bankafschrift van de ouders
*reisverklaring(undertaking) dat het bezoek uitsluitend toeristisch is
*wanneer geen beroep wordt ingevuld is een recent bankafschrift of salarisstrook van de aanvrager benodigd. Op het bankafschrift moet minimaal €500,- staan. Er hoeft alleen het saldo en de persoonsgegevens op te staan.
De visum procedure zoals Froja die hierboven beschrijft klopt. Een vriendin van mij kreeg het niet voor elkaar op de computer. Is daarom naar een speciaal visumburo gegaan om het te regelen.
Kosten € 30,-- voor die idioot grote foto’s en € 120,-- p.p. voor de procedure.
Het is dat zij al geboekt heeft anders was zij nooit aan deze ellende begonnen.
Voor haar dus de laatste keer India.
De visum procedure zoals Froja die hierboven beschrijft klopt. Een vriendin van mij kreeg het niet voor elkaar op de computer. Is daarom naar een speciaal visumburo gegaan om het te regelen.
Kosten € 30,-- voor die idioot grote foto’s en € 120,-- p.p. voor de procedure.
Het is dat zij al geboekt heeft anders was zij er nooit aan deze ellende begonnen.
Voor haar dus de laatste keer India.
IK heb reuze spijt van de India keuze! Gisteren zijn Frans en ik naar Den Haag getogen om daar het hele gemier in te vullen.
OOK hun computer viel telkens uit,als je bijna klaar was, dat gebeurde altijd,omdat de site te veel gebruikt werd,was de verklaring!
Na zo’n anderhalf uur konden we eindelijk achter de computers vandaan kruipen,na ongeveer onze hele levensloop te hebben moeten blootleggen .
De prijs voor dit alles gaat !120 !!!) euro pp bedragen. EEN hartstilstand krijg je ervan.
Daarna bleek,dat hoewel vliegtuig hotel etc betaald zijn je ook moet bewijzen,dat er ook nog geld op je bank staat , een vers bankafschrift moest ook overlegd worden .
Dat hadden we niet bij ons natuurlijk. Thuis dus als een gek achter de computer en zo goed als kwaad Frans zijn bankafschrift van en/of doorgemaild.
Word ik toch net gebeld,dat de ambassade het afschrift niet duidelijk genoeg vindt!!!
Weer opnieuw de mailpost, Frans jr heeft nu erst een foto gemaakt van het afschrift en ik een extra copie,verzonden via gmail en live mail.
Als het nu weer niet goed is,laat ik me insane verklaren en ga niet meer. Dit wordt zo wie zo de laatste keer India,want het is misbruik,diefstal en getreiter ,daar doe ik nooit meer aan mee.
Het reisbureau deed het niet,de tijd was te krap en ze hadden ook liever dat de mensen hetzelf regelden, vanwege de ingewikkeldheid.
Wat niet wegneemt dat je nog steeds alle formulieren moet invullen en vereiste documenten moet aanleveren.
Het enige wat je zo doet is een servicebureau inschakelen zodat je niet zelf naar het kantoor van VFS Global hoeft en het servicebureau voor jou in de rij gaat staan.