*3: Verzending
U kunt uw visumaanvraag aangetekend opsturen of afleveren per koerier. *
Wie heeft er ervaringen met een 3 maanden visum?
Moet hier wel of geen kopie van een ticket bij? En moet hier een reisschema bijgevoegd worden?
Het viusmburo verteld mij namelijk dat het officeuz beiden NIET hoeft maar er KAN om gevraagd worden!!
Voor mij dus een erg onduidelijk antwoord!
Graag hoor ik tips of ervaringen!!
Helemaal top fit forum. Ik ga 7 november naar India en ga beginnen met het aanvragen van mijn Visum. Voor zover ik begrijp kan ik het beste alle formulieren thuis invullen en de benodigde documentatie verzamelen en dan naar Amsterdam (daar werk ik) gaan om het gewoon direct bij het kantoor aan te vragen. Maar dan moet ik hier wel een dag voor uittrekken :-).
Ik ga vanuit India naar Nepal en vlieg later vanuit Kathmandu naar Bangkok. Met deze vlucht heb ik een overstap in India. Weet iemand of ik daarvoor dan een dubbele entry nodig heb?
Als je tweemaal India binnenkomt dan heb je een double entry nodig ja.
Ik zou wel op tijd beginnen met het visum aanvragen. Ik ben er al een aantal weken mee bezig maar het is een ontzettend gedoe!!
Maar ook als je alleen een overstap hebt?
Ik heb een vlucht geboekt Kathmandu-Bangkok en hierbij hoef ik alleen over te stappen op Delhi. Ik vlieg dus direct door en ben in totaal 1 uur en 45 minuten op vliegveld Delhi.
Waarom is het een heel gedoe? Waar loop je tegenaan? En hoe vraag jij hem aan?
Nee dan hoeft het volgens mij niet want dan ben je alleen transfer.
Ik heb geinformeerd bij www.visumburo.nl maar daar heb je echt niks aan. Wij willen 3 maanden in India zijn. Maar het visum gaat al in op de dag van uitgifte. Dat betekend voor ons dat we maar 2,5 of 2 maanden India hebben. De andere optie is een 6 maanden visum maar dat schijnt een heel gedoe te zijn. Ook hebben wij nog geen uitticket uit India omdat we ons niet willen binden aan 1 datum. En dan krijg je geen 6 maanden visum.
Nu gaan we dus toch voor het 3 maanden visum. Als ik bel naar het visum buro word er gezegd dat ik geen reisschema of tickets mee hoef te sturen, maar op hun site staat van wel. Daar werd op geantwoord dat het “officieel” wel moet maar ik hoef het dus niet mee te sturen? Maar het kan dat erom gevraagd word? Erg vaag dus…
Transit Kathmandu naar Bangkok:
Bij een doorreis van een internationale vlucht (in en uit) heb je geen transitvisum nodig. Mits je de wachtruimte voor internationale passagiers niet verlaat.
**
Betreffende verwarring over eisen, de sites van visumbureaus etc:**
Het is een combinatie van een sprookje (er was eens …) en het verhaal van de 10 kleine negertjes.
Tot half 2009 kon je gewoon naar het Indiase consulaat om een visum aan te vragen. Omdat ze het te druk vonden heeft het consulaat via inschrijving externe bureaus gezocht om de inname van de aanvraagformulieren en afgifte van de visa af te handelen (het consulaat bepaalt, ook nu, nog steeds zelf of en wat je krijgt)
Daar zijn toen twee visumbureaus ingedoken: V&V Visumdienst en Het Visumburo.
Vanaf dat moment mochten de aanvragen van visa alleen via hen verlopen en zijn er de nodige regeltjes aangepast.
Beide hadden in meerdere plaatsen kantoren, zodat er ook in bijv. ten kantore in Amsterdam, Rotterdam en Breda ingeleverd kon wordend. De eis van de ambassade was dat beiden voor het loket in Den Haag en op beider websites de naam “Indian Visa Services” zouden hanteren.
In alle wijsheid heeft de ambassade besloten om m.i.v. 1 januari 2011 in zee te gaan met VFS Global (en Indiaas bedrijf dat wereldwijd al op meerder plaatsten deze dienst voor de ambassades verricht) met kantoren in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. Wederom zijn de regels aangepast!
Hier geldt dus … er was eens …… alle tips en trucs van voor 1 januari zijn nutteloos, wat verleden jaar misschien mogelijk was is nu uitgesloten en vice versa.
Het VFS heeft een Nederlands- en Engelstalige website in de lucht, waarbij op de Nederlandstalige niet alle pagina’s functioneren.
De druk die voorheen bij de ambassade lag, ligt nu bij het externe bureau.
Met als extra complicaties dat er bij de ambassade technische problemen zijn, waardoor aanvragen langer op zich laten wachten, en het feit dat de ambassade bijna wekelijks nieuwe eisen stelt en/of weer laat vervallen.
Hierdoor is het voor zowel het VFS als de diverse visumbureaus telkens weer schipperen met de te verstrekken informatie.
Het beste advies is o.i. hoe meer papier je aanlevert des te groter de kans op succes.
Bij het VFS moet je persoonlijk inleveren (dus niet per post)
Wil je niet twee maal een dag vrij nemen en/of vind je het te ver om naar Den Haag, Amsterdam of Rotterdam te reizen dan is er de mogelijkheid om het via een visumbureau in te leveren. D.w.z. je stuurt ja aanvraag en alle andere benodigdheden naar één van de vele visumbureaus, - diensten, -koeriers ( je hebt ze in alle soorten en maten) die dan voor jou naar het VFS gaan. De kosten hiervan variëren nogal van €15,= per paspoort tot €40,= voor meerdere paspoorten en eventuele verzend- of koerierskosten. Sommigen brengen ook kosten in rekening voor het versturen van SMSjes en andere extra diensten.
Inmiddels zijn o.a. V&V Visumdienst en Het Visumburo ingelijfd door het CIBT ……… het verhaal van de tien kleine negertjes. Wel zijn van beide nog de oude “Indian Visa Services”sites, met toenmalige informatie, in de lucht en kom je daar Googlend ook nogal eens terecht. Wat de informatievoorziening niet ten goede komt.
Hopend dat zo het één en ander duidelijk is geworden.
Met goede groet,
Froja
En voor de Belgen : http://in.vfsglobal.be/
Ik heb nog een vraag. Ik heb voor mijn wereldreis ontslag genomen en ben dus werkloos op het moment dat ik naar India ga. Mijn baas wil daarom ook niet meer het formulier ondertekenen waarin hij verklaard dat ik vrij heb gekregen voor de tijd dat ik naar India ga.
Moet ik nu gewoon opgeven dat ik werkloos ben en dan een bankafschrift toevoegen ipv de werkgevers verklaring.
Donderdag is het zover dan ga ik naar het bureau in Amsterdam. Ik heb het volgende bij me:
- Online ingevuld visum formulier
- Ingevulde ‘Algemene verklaring’.
- Ingevulde ‘undertaking’
- Afdruk van mijn laatste bankafschrift (omdat ik geen werkgeversverklaring krijg)
- 2 pasfoto’s van 51mm bij 51mm
- Reisschema in India
- Kopie van reservering vliegtickets naar en van India
Iemand nog een tip dat nog meer mee moet nemen? Of zou het met dit pakket moeten lukken?
Vergeet je paspoort niet :slywink:
Hahaha! Goed punt, die moet er ook nog bij ja :-)! Thanks!
Ik dacht toch echt meerdere malen ergens gelezen te hebben dat het visum van India ingaat vanaf het moment dat je het bij de ambassade afhaalt. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ik kan het namelijk niet meer terug vinden. (Ik ga een 3 maanden visum aanvragen)
Je zal het ongetwijfeld meerdere malen gelezen hebben, want het WAS zo. Nu blijkbaar niet meer, morgen misschien terug wel. De regels bij de Indiase visumdiensten veranderen nogal eens geregeld. Contact nemen met VSF Global, zij zijn de enigen die je de juiste info kunnen geven (maar daarom doen ze 't nog niet).
Ja, het blijft allemaal apart. Las van de week dat zelfs de formule 1 coureurs problemen hebben om hun visum te krijgen.
Ik heb afgelopen donderdag alles persoonlijk afgeleverd in Amsterdam. Ging op zich vrij soepel. Stond na 45 minuten weer buiten, alles was in orde zeiden ze. Over twee dagen kan ik mail sturen om te horen hoe het ervoor staat. Ik zou dan volgende week mijn visum moeten krijgen.
Dus nog even afwachten!
Ik heb even met visumChinaonline.nl gemaild, die ook visums voor India doet.
Zij stuurden het volgende:
Beste Peter,
Inderdaad, je hoeft voor een single entry visum geen ticket te overleggen. Het visum gaat in op het moment van aanvraag. bijvoorbeeld 1 september aangevraagt dan moet je uuiterlijk 1december het land hebben verlaten.
Heeft iemand misschien ervaring met deze visumsite?
Zo zie je maar weer. Dag van uitgifte.
Mijn laatste visum (VSF Global Antwerpen) was pas geldig dag voor vertrek.
:cheer:
Ik heb mijn visum binnen!!!
Totaal geen problemen mee gehad. Op 15 september heb ik alles afgegeven in Amsterdam en 21 september kreeg ik bericht dat ik mijn paspoort weer kon ophalen.
Mijn ervaring is dat je gewoon goed moet lezen, alle papieren gewoon invullen en vroeg bij een bureau moet zijn om alles in te leveren. Ik sprak mensen die al voor de derde keer terug moesten komen, omdat er iets niet in orde was. In alle gevallen had ik zoiets van: het staat wel gewoon op internet, als je goed had gelezen dan had je het geweten.
Ok, het is even een werkje en natuurlijk onzin dat het zo omslachtig is. Maar het is makkelijk zelf te doen.
Overigens als je het in gaat leveren zorg dan dat je voor 9.00 uur al bij dat bureau bent. Het is er namelijk wel echt druk. Ik was er de eerste keer om 8.55 en toen als 10e aan de beurt. Totaal heb ik toen 40 minuten moeten wachten. Gister met ophalen was ik in 1 minuut weer buiten, omdat ze de mensen die paspoort komt ophalen voor laten gaan.
Ik vind alle commotie uiteindelijk echt overdreven en het is makkelijk zelf te regelen!