Mijn indruk was - wellicht abusievelijk - dat Lauu een visarun overwoog.
Maar het interessant om te weten van de standaard kwijtschelding van de eerste dag overstay per lucht - dat wist ik niet.
Ja, dat is ook mijn indruk. Dus de informatie die je gaf (2 weken geldig) is voor hem praktisch correct. Maar het is niet feitelijk juist, en bij visumvragen is het van belang om ook feitelijk juist te zijn. Niet alleen Lauu leest dit topic, ook anderen, die vervolgens aannemen wat er staat (2 weken visumvrije entree), terwijl die ene extra dag voor hen wel van belang kan zijn.
Sorry, maar mijn intepretatie is anders. Mijn informatie was feitelijk juist omdat lauu duidelijk stelde dat het om een visarun ging (ik kan er in elk geval niets anders uit opmaken). Dat jij het verkiest uit te breiden naar mensen die geen visaruns maken, is aimable, maar betekent niet dat ik feitelijk onjuiste informatie verstrek.
Dat is wat ik schrijf, jouw informatie was feitelijk juist voor de TS en anderen die specifiek informatie vragen over visaruns, maar niet voor anderen die vragen over geldigheid van visumvrije entree. Stellen ‘visumvrije entree is 2 weken geldig’ kan daarom naar mijn mening verwarrend werken voor anderen die deze informatie lezen.
En het belangrijkste is natuurlijk dat zowel de TS als anderen die dit draadje lezen de juiste informatie krijgen.
Volgens mij stel jij hierboven dat de informatie die ik gaf feitelijk niet juist is. Maar goed, misschien heb ik het verkeerd begrepen…
Ik heb je post nog eens gelezen, en ik denk dat ik hem nu beter begrijp. Ik denk dat je de woorden “feitelijk” en “formeel” door elkaar haalt. Dit is een belangrijk onderscheid. De praktijk kan immers afwijken van de formaliteit, maar de praktijk kan nooit afwijken van de feitelijkheid.
Bedankt!
En het is dus sowieso niet mogelijk om in Bangkok een visum voor 30 dagen te kopen als je geen tourist visa gekocht hebt? Want als ik 12 sept naar NL ga zou dat voldoende zijn en ik kom dit weekend en volgende week toch in Bangkok…
Anders helaas maar naar Vientiane, wat incl vervoer tijd overnachting etc opgeteld best wat kan gaan kosten.
Of kan ik vanaf Koh Tao binnen een dag naar Myanmar en terug of zo voor 15 dagen visum?
Visarun vanuit Koh Tao kan, kost je denk ik 2 dagen maar misschien dat Baco dit zeker weet, en ja, je krijgt dan 15 dagen.
In Bangkok of ergens anders in Thailand kun je geen visa kopen. Visa kun je alleen krijgen bij ambassades/consulaten buiten Thailand.
helaas weet ik niet of je in 1 dag een visa run kunt doen vanaf koh tao, kan wel in 1 dag vanaf koh phangan daar
Oke bedankt! ![]()
Ben ik weer… Ik ben even aan het puzzelen. Ik ben 26 juli vliegend Thailand in gekomen, dus mijn visum is geldig t/m de 24e. Nu wil ik 12 september terug naar NL vliegen (vlucht om 1.35, dus ik ben al wel de 11e ingecheckt denk ik, geen idee of dat uitmaakt).
Ik kom dus 5 dagen ‘tekort’ als ik nog eenmaal een 15 dagen visum haal dmv een visarun. Nu las ik ergens dat je vliegdag (dus 12 sept) kwijt gescholden wordt, klopt dat 100% zeker?
Dan zou ik nog 4 dagen hebben, misschien als het inchecken telt zelfs wel 3 dagen. Ik begrepen dat die 500 Baht per dag zijn. Is dat een risico of wordt dat gewoon toe gelaten? Nu is dat 2000 Baht en dus meer dan 35$ om nog eens naar Laos op en neer te gaan net voordat ik vertrek. Wel echt balen voor maar 4 dagen! Ik dacht, misschien is er een oplossing…
het gaat erom wanneer je door de immigration gaat. je kunt 2 dingen doen je kan bij elk immigration office een verlenging aanvragen meestal krijg je 7 dgn dit kost 1900 baht en je hebt een pasfoto nodig. of je gaat voor overstay a 500 baht per dag, risico is als ze je op straat aanhouden en je hebt overstay dan is de potentiele ellende groter, ik ben echter nog nooit op straat aangehouden en naar mijn paspoort gevraagd. let wel overstay is een misdaad un thailand
Klopt niet. Eerste dag overstay wordt kwijtgescholden als je slechts 1 dag hebt, maw: 1 dag overstay hoef je niets te betalen, 2 dagen overstay betaal je 1000 Baht. Moment van inchecken/immigratie passeren is niet van belang, het gaat om datum vertrek vanuit Thailand.
Hallo,
Ik heb al gekeken of er al een topic was geopend met hetzelfde onderwerp maar dit kon ik niet vinden daarom vraag ik het hier.
1 september vlieg ik naar Bangkok vanwaar ik 3 maanden zal rondreizen door zuid oost Azië. Nu heb ik begrepen dat ik een uitreisbewijs nodig heb om mijn visum voor Thailand te kunnen krijgen en om naar Bangkok te kunnen vliegen.
Aangezien ik hier geen problemen mee wil op het vliegveld wil ik dit goed regelen.
Nu is het zo dat ik over land reis, eerst het noorden van Thailand en dan bij Chiang Khong naar Huay Xai waar ik de slowboat wil nemen naar Luang Prabang.
Kan ik de slowboat ook online boeken en geldt deze ook als uitreisbewijs?
Of moet ik de busreis van Chiang Khong naar Huay Xai als uitreisbewijs laten gelden. En zo ja, is het mogelijk deze al vantevoren te boeken? Het lijkt mij namelijk dat je daar de tickets ter plekke voor koopt. Zo ja, hoe zorg ik er dan voor dat ik met een goede uitreisbewijs bij de incheckbalie sta?
En nog iets, ik heb begrepen dat als ik over land (Cambodja) Thailand weer binnenkom ik een visum voor 15 dagen krijg. Hoogstwaarschijnlijk verblijf ik dan langer in Thailand omdat ik dan een week Bangkok wil doen en nog 2/3 weken zuid Thailand. Hoe kan ik dit visum dan verlengen?
Alvast bedankt voor de antwoorden ![]()
:chin:
Uitreisbewijs MOET een vliegticket zijn.
Je krijgt bij binnenkomst overland gene visum maar een visumvrije entree (geldt ook voor binnenkomst door de lucht trouwens). Je kunt dit voor 7 dagen verlengen bij een immigratiebureau, kost 1900 Baht en een pasfoto.
Het beste is inderdaad een toeristen-visum met minimaal 2 entries.
De eerste entry geeft je 60 dagen bij je eerste binnenkomst in Bangkok en de 2e entry geeft je weer 60 dagen bij binnenkomst over land vanaf Cambodja.
Deze entries moeten trouwens wel plaatsvinden binnen de geldigheid van het visum.
Als alternatief kun je werken zonder visums; bij je eerste binnenkomst krijg je 30 dagen verblijf en bij binnenkomst over land vanuit Cambodja krijg je 15 dagen verblijf. Dit kun je zoals Steven al aangaf laten verlengen met 7 dagen.
Voor deze actie is een geboekte retour-vlucht vereist en dit wordt gecontroleerd door de vlieg-mij bij vertrek vanuit NL.
Mijn advies: neem contact op met de vliegmij en vraag of zij je laten vliegen met een verklaring die getekend wordt bij vertrek, dat de vliegmij GEEN risico neemt voor een mogelijke weigering in Bangkok.
Weigeringen in Bangkok komen in de praktijk niet voor, althans niet voor het niet hebben van een geboekte retour-vlucht.
In de praktijk betekent trouwens niet dat het algemeen toegestaan is, volgens de letter der (Thaise) wet dien je een retour-vlucht geboekt te hebben in het geval je inreist zonder visum.
bedankt voor de reacties. Ik reageer nu op mijn mobiel dus het kan zijn dat ik iets vergeet maar daar kom ik dan later op terug. Voor alle duidelijkheid ik heb wel een retourvlucht maar die is pas 1 dec. Dus niet binnen 30 dagen als ik thailand binnen kom. Of geldt die retourvlucht ook als uitreisbewijs? Ik ga dus helemaal niet vliegen in de tussentijd, alles over land moet ik dan toch een vliegticket aanschaffen die ik niet neem? Er is nog meer maar daar kom ik later op terug als ik de beschikking heb over een computer.
Officieel voldoe je dus niet aan de eisen voor een visumvrije entree, wel aan die voor een visum.
Dus wat je kunt doen: contact opnemen met je vliegmaatschappij en vragen of ze dit accepteren, indien nee of ze je een vrijwaring willen laten tekenen dat je dit op eigen risico doet, of een visum aanvragen. Als je het laatste doet, vraag dan een double entry zodat je ook de tweede entree geen problemen hebt of voor verlenginen moet zorgen.
het beste kan je inderdaad een toerist visa doublé entree kopen in den haag, amsterdam of brussel. voor dit visum heb je geen uitreis bewijs nodig zoals bij een eventuele visum vrije entree, zo’n visum kost 60 euro en dan heb je zeker geen problemen, je mag dan 2x 60 dagen in thailand verblijven welke je in thailand weer kan verlengen tot 2x 90 dagen