Wij gaan met zijn drieen in januarie 6 maanden naar zuidoost azie.
We zijn ongeveer van plan een maand in een land te blijven.
Alleen nu weten we niet of we voor elk land een visum aan moeten vragen en zo ja waar en hoelang van te voren?
zijn er ook nog andere goedkopere opties dan een visum?
Ons start land is thailand.
Wat is het handigst om te doen?
Als je in Thailand start zit je eigenlijk perfect omdat je in Bangkok erg makkelijk alle visa kunt regelen, op het moment dat het jullie uitkomt. Je kunt informatie inwinnen bij de vele reisbureautjes die er zijn of rechtstreks de ambassades bellen in Bangkok om te vragen hoe lang het duurt om een visum aan te vragen.
Bob’s your uncle ofwel, een kind doet de was.
Mocht je toch liever hier een visum regelen dan kan dat ook makkelijk voor Vietnam als je aangeeft binnen welke periode je er denk te zijn. Vaak kan het dezelfde dag weer meegenomen worden als je zelf langsgaat in Den Haag. Visum is 1 maand geldig. Over andere landen weet ik het niet omdat ik die zelf in Thailand regelde en niet in Nederland.
Succes en fijne tijd.:zon:
Je hebt in ieder geval een visum nodig voor Thailand, aangezien je geen vlucht het land uit hebt binnen 30 dagen.
Volgens mij heb je verder alleen voor Vietnam een visum nodig dat vooraf geregeld moet worden. Dat kan in Nederland en in Thailand (Bangkok). In Bangkok: hoe meer je betaalt, hoe sneller het klaar is.
Reactie op het bericht van Steven. Mij is verteld dat je geen visum moet aanvragen voor Thailand ondanks je een vliegticket hebt waarop de datum vermeld staat dat de terugvlucht langer dat 30 dagen is. Zodra je de grens over gaat, bijvoorbeeld naar Cambodja, dan vervalt het visum. Wij komen 4 januari in Thailand aan, blijven dan ca. 14 dagen en gaan door naar Cambodja en Vietnam. Terug in Thailand, blijven wij dan 1 1/2 maand maar voordat de dertig dagen voorbij zijn, gaan wij naar dan voor een dag via Ranong de grens over naar Myanmar. Dan kan je in principe weer 30 dagen in Thailand blijven.
Zodra je Thailand verlaat verloopt je visum inderdaad maar dat gaat weer in voor 30 dagen zodra je het land weer binnenkomt. Ik heb nadat ik in Vietnam was geweest, in bangkok een visum voor laos geregeld en heb vervolgens 3 weken door Laos gereisd, vervolgens weer terug naar Thailand. Allemaal erg makkelijk.
Misschien nu niet handig om even naar Myanmar te gaan gezien de politieke situatie. Penang in Maleisie is ook een prima optie. Een prettige treinrit ook.
Er zijn 2 mogelijjkheden om Thailand (legaal) binnen te komen als Nederlander: visum vrij of met visum. Voor visum vrij is vereist: vlucht naar buiten Thailand binnen 30 dagen na aankomst. Heb je dat niet, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschapij je niet meeneemt (is reeel risico) of dat immigratie je weigert (is heel klein risico).
Heb je dus geen vlucht naar buiten Thailand of buiten de 30 dagen is een visum vereist.
Voldoe je niet aan de vereisten voor visumvrije entree en wil je toch zonder visum Thailand binnenkomen: kan goed gaan en kan niet goed gaan. Vluchten van buiten Azie en de grensovergang vanuit Cambodja zijn het meest riskant hiervoor.
Er zijn dagelijks vele reizigers uit de hele wereld die in Bangkok aankomen met een vliegticket dat maanden of een jaar geldig is. Zij komen gewoon het land in en krijgen een stempel waarmee ze 30 dagen mogen blijven.
Het klopt dat als je een enkeltje hebt er vliegtuigmaatschappijen zijn die je officieel kunnen weigeren mee te nemen, maar met een retourtje is dit uiterst onwaarschijnlijk.
Welke visa wil je ontlopen? Een visum heb je gewoon nodig in bepaalde landen.
Als je al een (e-)ticket naar Maleisie hebt en/of een treinkaartje eventueel op naam) kan overleggen, dan is er toch niets aan de hand? Als ik in het vliegtuig de papieren invul geef ik al aan waar en wanneer en met welke vlucht of transport ik het land verlaat. Bij de immigratie laat ik dit formulier met boardingpass zien. Bij een vertrek binnen 30 dagen hebben ze bij mij (plus vrouw en kind) nog nooit moeilijk gedaan… En misschien helpt het ook dat mijn paspoort vol Thaise stempels staat.
Nee hoor volgens mij is er niets aan de hand en heb je, voor Thailand althans, geen visum nodig. Visum voor Bali regel je (koop je) bij binnekomst in Indonesie.
Nee, je hebt echt een visum nodig. De visumplicht geldt alleen niet als je een vliegticket het land uit hebt binnen 30 dagen, dan heb je recht op visumvrije entree.
De luchtvaartmaatschappij kan moeilijk doen, en op het vliegveld in Bangkok hangen tegenwoordig grote borden wat je moet laten zien. Daar staat ook bij: ticket naar buiten Thailand en bv ook boarding pas, dus gooi deze niet weg.
Help, ik vind de nieuwe visumregels voor Thailand echt uiterst verwarrend!
Loesopreis: wanneer was je er voor het laatst? Wat Stevenl zegt lijkt toch het meest te passen bij de mening van officiele instanties. Het Thaise consulaat in Amsterdam zegt dat ik echt een visum voor Thailand aan moet vragen ookal blijf ik maar een week in Thailand gedurende mijn reis van 2 maanden.
Ik ga vanuit Thailand over land/water naar Laos, Cambodja en Vietnam en kan dus bij binnenkomst in Bangkok niet aantonen dat ik er binnen 30 dagen weer uitga.
Zou een vliegticket vanuit Vietnam ook helpen wat laat zien dat ik 7 weken na binnenkomst in Bangkok vanuit Vietnam terugvlieg naar Bangkok of is dat veel te ver van die 30 dagen om indruk te maken?
Ik vind het nogal onzinning om 60 euro aan een multiple entry visum uit te geven terwijl ik niet meer dan een week in Thailand zal zijn, maar ik wil ook niet gewijgerd worden op het vliegveld of in bangkok…
officieel moet je een visum hebben maar je hoeft geen multiple visum omdat je vanuit waar je komt weer gewoon 30 dagen krijgt, dus alleen om binnen te komen moet je een visum hebben.
wij gaan zelf nov t/m mei en hebben do een visum gehaald voor 30 euro pp, als je dan na 60 dgn het land uitgaat en weer in komt krijg je een stempel voor 30 dagen en dan gaan we er nog een keer uit en krijgen we weer een stempel.
Hoi Karin,
Je hebt natuurlijk gelijk dat een single entry visum voldoende zou moeten zijn, want vanuit buurlanden thailand weer inreizen gaat dan natuurlijk gewoon weer op de visumvrijstelling voor 30 dagen.
Weet iemand of een ticket van Air Asia Bangkok-Hanoi gewijzigd kan worden in een ticket Hanoi-Bangkok? Dan is dat namelijk ook een optie, een ticket boeken voor de terugweg, maar dan even de richting omkeren voor de strenge douanebeambtes op BKK en zsm wijzigen in de goede richting.
groetjes, Mirelle
als je met een visum (van 30 euro ) binnen komt hoef je geen ticket te kunnen aan tonen dat je er uit gaat.
als je zonder visum gaat moet je een vlucht uit thailand aan kunnen tonen of een trein ticket naar bv maleisie ( aan de luchtvaartmaatschappij in nld of dld en als ze vragen in bkk).
ik denk niet dat ze in bkk of hier als de vliegmaatschappij controleer jou ticket vanuit hanoi genoeg bewijs vinden, want het gaat er om dat je binnen 30 dgn weg moet zijn, wanneer je terug komt in thailand maakt niet uit.
Je hebt trouwens geen multiple entry nodig: de eerste keer gebruik je het visum, als je weer terugkomt vertrek je binnen een maand vanuit Thailand, en heb je dus bewijs. Je komt dan in aanmerking voor visa exempt entry.
Wat natuurlijk ook kan: boek een ticket naar buiten Thailand en gebruik dat of cancel het (dus probeer een ticket te krijgen dat je goedkoop kunt cancellen).