Visum vrije entree (“Visa exemption”)
Indien u hiervoor in aanmerking komt, kunt u Thailand binnenkomen zonder visum. Indien u per vliegtuig aankomt mag u dan maximaal 30 dagen in Thailand verblijven, indien u op een andere manier binnenkomt, dus over land of over water, mag u maximaal 15 dagen in Thailand verblijven.
U krijgt bij aankomst een stempel in uw paspoort. Hiervoor is geen formulier of betaling nodig, met uitzondering van de gebruikelijke Arrival Card’ van de Thaise immigratie.
Om in aanmerking te komen voor visum vrije entree moet u aan 3 voorwaarden voldoen:
[ul]
[li]de nationalitieit bezitten van een van de landen die hiervoor in aanmerking komen, zie onderstaande link. Belgen en Nederlanders maken deel uit van deze groep en komen dus in aanmerking voor visumvrije entree;[/li][li]over voldoende financiele middelen beschikken. Een pinpas/credit card volstaat om dit aan te tonen, maar dit vereiste wordt vrijwel nooit gecontroleerd;[/li][li]u moet beschikken over een vliegticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen. Op dit vereiste wordt soms gecontroleerd door de vliegmaatschappij, dus als u niet over het vereistde vliegticket naar buiten Thailand beschikt loopt u het risico dat u toegang tot uw vlucht wordt geweigerd.[/li][/ul]
Voor de nationaliteiten die in aanmerking komen voor visumvrije entree, zie deze (Engelstalige) link.
Visum bij aankomst (Visa on Arrival)
Sommige nationaliteiten (niet Belgen en Nederlanders) kunnen bij aankomst een visum ontvangen. Hiervoor moet bij aankomst een formulier worden ingevuld en betaald worden. Op de luchthaven staat duidelijk aangegeven waar u heen moet.
Voor de nationaliteiten die in aanmerking komen voor een visum bij aankomst, zie deze (Engelstalige) link.
Touristen visum
Als u niet in aanmerking komt voor een van beide bovengenoemde, of als u langer dan 30 dagen wilt blijven, kunt u bij een Thaise ambassade of consulaat een toeristenvisum aanvragen. Het meest gebruikelijke toeristenvisum is 60 dagen geldig, maar er zijn ook andere visa met 2 of meerdere entrees beschikbaar.
Voor deze visa moet u een aanvraagformulier en pasfoto’s overleggen, tevens zijn hier kosten aan verbonden. In Belgie is de ambassade in Brussel gevestigd, in Antwerpen is een consulaat, in Nederland is de ambassade in Den Haag gevestigd, in Amsterdam is een consulaat.
Overige visa
Er zijn verschillende niet-toersten visa beschikbaar, zoals een Educational Visa en verschillende non-immigrant visa. De regels voor afgifte van deze visa zijn frequent aan wijzigingen onderhevig en sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie van de applicant. Het is dus niet mogelijk hier algemene informatie over te geven.
Ik wil mijn reis naar Azië over een paar weekje boeken voor minstens 6 max 10 maanden. Ik begin de reis in Thailand en wil daar eerst 2 maanden rond reizen, daarna wil ik naar Laos met de trein voor ± een maand. Van laos of naar Vietnam of Cambodja (weet nog niet welke volgorde) ook bij de ± een maand verblijven. Daarna terug naar Thailand (Bangkok) trein naar het zuiden nemen naar Maleisië. vandaar weet ik nog niet precies…
Hoe zit het met de visum, kan je na 2 maanden verblijf in Thailand daarna ± 3 maanden andere landen bezocht hebben gewoon weer Thailand in hoe vaak kan je het land in en uit?
Uit eindelijk moet ik weer terug vliegen van uit Bangkok…
Er zijn geen beperkingen aan het aantal entries. Dus je kunt weer gewoon terugkomen, maar moet er alleen rekening mee houden dat je maar 15 dagen visumvrij krijgt als je niet per vliegtuig komt. Voor je eerste entree heb je een 60 dagen visum nodig.
Thanks. Maar waar ik tegenaan loop is: “Waar kan ik het visum dan halen”. Want als ik het zo lees, moet ik dus eerst naar Thailand en daar een visum aanvragen? En ik ben ook niet zo’n held in engels lezen :redface: Wij zitten in totaal ± 58 dagen in Thailand namelijk en moeten daarom zowieso een visum hebben.
Ik heb het engels inmiddels weten te ontcijferen
Ik blijf helaas met dezelfde vraag zitten. Het zal wel komen doordat ik nog geen reiservaring als deze heb. Wij blijven dus bijna 2 maanden, maar zijn voornemens om deze week een visum te halen in NL.
We vertrekken 24 mei. Maar als het visum gratis te verlengen is tot 60 dagen, zouden we gek zijn om er hier één te halen. Maar de vraag is dus; waar in Thailand moeten we het visum regelen? Kan dat op de luchthaven in Bangkok? Ik wil niet het risico lopen dat we straks in Thailand staan en ergens 2 x een grens over moeten om voldoende dagen te “hebben”.
Je gaat gewoon naar het consulaat in Amsterdam of de Ambassade in Den Haag en daar kun je een toeristenvisum van 60 dagen aanvragen. Deze is 60 dagen geldig. Je krijgt een stempel in je paspoort en dan heb je 3 maanden de tijd om in te reizen. Als je inreist laat je bij de douane je stempel zien en dan krijg je een nieuwe stempel in je paspoort van 60 dagen. In dat stempel staat precies wanneer je het land weer uit moet reizen.
Het toeristenvisum van 60 dagen is bij alle Ambassade’s en Consulaten gratis te verkrijgen en in NL zeker te weten helemaal gratis.
In aanvulling op Moira: nederlanders en belgen kunnen in thailand GEEN visum krijgen. Visumaanvragen altijd buiten thailand. Visumvrije entree wordt aan de grens gegeven, 30 dagen bij binnenkomst door de lucht, 15 dagen bij binnenkomst over land/water.
Ik ben vandaag naar het Thaise Consulaat in Amsterdam geweest.
Zij stonden perplex van het feit dat het visum weer gratis zou zijn.
Ze snapten niet dat dit op het internet verspreid werd en het klopt dus ook niet.
De mevrouw die achter de balie zat heeft het nog voor me opgezocht op internet en telefonisch navraag gedaan bij de ambassade.
Ik heb dus gewoon moeten betalen, waar ik ook niet direct wakker van lig. Want met zo’n reis maakt 25 euro ook niet meer uit. Maar toch vind ik het voor anderen wel zo prettig dat alleen correcte informatie m.b.t. een gratis visum op het internet komt te staan.
Geen idee. Die mevrouw daar heeft nog nagevraagd of het binnenkort dan in zou gaan, maar de ambassade wist nog van niets. Maargoed ik heb iig snel mijn visum en net wat ik zei: als je voor die 25 euro moeilijk moet doen :S
Het is wel degelijk gratis officieel, zoals aangekondigd door het ministerie van toerisme. Waarschijnlijk is dit echter niet of niet goed gecommuniceerd naar de ambassades/consulaten, daar schort het wel meer aan.
Zie http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255304150019
Helaas is het zo dat als ambassade/consulaat zegt nee het in de praktijk ook nee is. je kunt wel wijzen naar informatiebronnen en de officiele informatie, maar dat zal niet helpen.
Ik heb toch maar even een email gestuurd naar het Thaise consulaat in Amsterdam met de URL erbij laat ze maar eens antwoord daar op geven.
Ben wel benieuwd naar hun reactie. Ik heb wel vaker met ze gemailt.