Hallo allemaal,ik hoop dat er iemand is die me antwoord kan geven!
Ik vertrek eind september naar Bangkok,de bedoeling is om plm 4 weken in Thailand te zijn en dan door naar Laos. Eind december tot half januari ben ik weer in Thailand, om vanuit Bangkok weer terug te vliegen naar huis.
De heen- en terugvlucht zijn geboekt. Ik kan alleen niet aantonen dat ik binnen 30 dagen Thailand uit ben.
Ik heb de ambassade gebeld,maar daar ben ik ook niet wijzer van geworden.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijk verhaal?? En misschien heeft
iemand ook nog tips over visa Laos,Vietnam & Cambodja?
Ik hoop het!
Groetjes Esther
volgens de info die je geeft moet je wel een visum hebben, zodat je geen gedoe krijgt bij de douane.
gr van Moira
ja volgens de info die je geeft heb je een visa nodig het kan nu zelfs zo zijn dat de vliegmaatschapij je weigert omdat je geen visa hebt je kan ook een goedkoop ticket van bangkok naar een buurland boeken dan heb je wel een vertrek ticket en heb je geen visa nodig dit kan veel problemen schelen en hoeft maar een paar tientjes te kosten deze tickets kan je altijd annuleren als je in thailand bent en er geen gebruik van wil maken
groetjes dirk
Hoi Esther,
Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de ambassade voor mijn eigen visum. Mijn situatie is ongeveer hetzelfde als die van jou.
Zelf vertrek ik 22 september naar Bangkok om dan na +/- 2 weken door te reizen naar Laos, Cambodja en Vietnam. Begin december keer ik weer terug naar Thailand om vervolgens 23 december vanuit Bangkok weer naar huis te vliegen.
De ambassade heeft aangegeven dat ik een single entry visa (€ 30,-) dien aan te schaffen. Dit zodat ik bij aankomst kan aantonen dat ik binnen een maand Thailand weer verlaat. Bij de tweede keer dat je Thailand ingaat krijg je dan het gratis 30 dagen visum omdat je dan dmv je ticket kunt aantonen dat je binnen 30 dagen Thailand weer verlaat.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groetjes
ja dit verhaal klopt. je moet een visum halen omdat je retour langer is dan 30 dagen. en als je er weer in komt krijg je een gratis stempel voor 30 dagen.
je mag totaal 90 dagen met gratis stempels (dus 3 keer 30 dagen of bv 10 keer stempel voor 9 dagen of anders ) in een periode van 180 dagen in thailand verblijven.
De regel is 90 dagen in een periode van 6 maanden. Dat zijn iets meer dagen.
ik dacht 180 dagen maar 6 maanden zou ook kunnen.
http://www.immigration.go.th/nov2004/2notice/rtp608EN.pdf
onder nummer 3.
Hoi Azie,bedankt voor je tip! (iedereen trouwens)
Moet je het visum persoonlijk halen? Zo ja,maak je dan een afspraak?
Of kun je t ook gewoon via internet regelen?
Groetjes Esther
Hoi Esther,
Op onderstaande website kun je lezen hoe je aan het visum kunt komen. Je kan het visum persoonlijk gaan halen in Amsterdam of je paspoort aangetekend opsturen. Via internet gaat helaas niet omdat ze je paspoort nodig hebben.
Groetjes
Hoi,
wanneer je een visum in NL aanschaft weet je zeker dat je geen problemen krijgt bij immigration. Het komt volgens mij echter zelden voor dat iemand die geen retourticket kan laten zien een (gratis) toeristenvisum van 30 dagen geweigerd wordt…
Visum voor Cambodja kan je aan de grens kopen ($20). Visum voor Laos kan je ook aan de grens kopen (iig de grens met Thailand). De grensovergang Cambodja - Laos is maar klein en daar is het niet mogelijk om een visum voor Laos te kopen (andersom wel).
Vietnam kom je als westerling niet binnen zonder een vooraf geregeld visum. Dit kan prima in Bangkok of Phnom Penh. Volgens mij duurt de aanvraag 3 werkdagen.
Heb zelf ook een klein vraagje. Ik heb ondertussen drie keer gebruik gemaakt van het gratis visum voor Thailand (binnen 6 maanden), maar wil graag nog een keertje terug in oktober. Op het moment zit ik in Phnom Penh. Kan ik gewoon een betaald visum aanvragen? Dus ongeacht de gratis visa? Iemand hier ervaring mee?
Have fun in Asia. Raak er maar niet aan verslaafd…
ja betaald visum kan altijd nog.
maar ben je al 90 dagen in die 180 dagen in thailand verbleven ? want je mag hem wel vaker dan 3 keer halen alleen niet langer dan 90 dagen verblijven.
O…heb ik toch ook een vraagje over.
Ik heb een visa voor 60 dagen, daarna wil ik even over de grens bij maleisie ( over land)…om vervolgens over land weer terug te gaan, met een 30 dagen visum…naar laos…vietnam en cambodja…om vervolgens nog een maand of 2 Thailand te blijven…( met 1 x ergens over de grens).om dan weer naar huis te gaan. Ik heb alleen nergens bewijs dat ik idd wel na die periodes het land uit ga. Is dat echt een probleem? Moet ik mijn hele schema gaan aanpassen nu?
Hoor heel graag een antwoord!
Groet,
Sofie
:chin:
Dat is inderdaad een probleem, officieel althans. Voor je eerste verblijf is er geen probleem, je hebt een visa. Voor de andere verblijven moet je bewijs hebben dat je Thailand weer verlaat binnen 30 dagen. Of ze daar ook daadwerkelijk naar vragen is de vraag, maar het risico bestaat weldegelijk. Je zou dan toegang geweigerd worden en dan moet je alsnog een visum gaan aanvragen voor Thailand.
Oplossingen zijn:
- van te voren hotelboekingen doen in de andere landen, in de hoop dat ze dat accepteren als bewijs van doorreis.
- Van te voren visa’s voor Laos, Vietnam en Cambodja aanvragen, daarbij moet je wel letten op binnen welke termijn je gebruik moet maken van de visa.
- een goedkope vlucht vanuit Thailand naar Laos.
Na je verblijf in Cambodja wil je weer terug naar Thailand voor 2 maanden, dus ik zou in Cambodja een nieuw toeristenvisa voor Thailand aanvragen bij een Thais consulaat. (Overigens kun je een touristenvisa met 30 dagen verlengen in Thailand zelf, voor de prijs van 1,900 baht).
of je gaat bij ranong als je die kant opgaat nog even de grens over naar birma. 10 $ voor visum van myanmar betaal je dan en dan kan je meteen weer terug thailand in en krijg je weer een stempel. alleen moet je dan even opletten dat het echt niet langer dan 90 dagen word op gratis stempels.
Bij sommige grensovergangen wordt gecontroleerd dat je binnen 30 dagen het land weer uit bent. Gewoon een nieuwe visa exempt entry vragen bij de grens is altijd een riskante oplossing als je geen bewijs hebt dat je ook binnen 30 dagen het land weer uit gaat.
als je je vraag naar de ambassade in amsterdam stuurt geven zij je als antwoord dat je gewoon weer binnen kunt komen zonder bewijs dat je er weer uitgaat. alleen zeggen ze erbij dat er soms en dat is volgens hun nu een paar keer bij poipet gebeurd een visum moet kopen. verder hebben zij geen meldingen dat dit gebeurd is. en als je ze vraagt raden ze dit dus ook niet aan.
Het antwoord van het consulaat in Amsterdam is fout. Ja, het gaat meestal goed. Maar daar kun je niet van uit gaan. Je neemt een risico en dat dient men te weten. De enige veilige manier is handelen volgens de regels, doe je dat niet dan kun je voor verassingen komen te staan. (Of iemand voor verassingen doen staan als je ze niet goed informeert).
Ik ben 18 augustus naar BKK gevlogen, maar was echt de enige die een visum vooraf had geregeld. Was dus echt niet nodig geweest, ook al heb je geen vlucht terug binnen 30 dagen.
Groetjes Simone
Wij zijn op 12 september 2008 naar Bangkok gevlogen. Bij het inchecken op Schiphol controleerde ze zeer goed. Ze vroeg aan ons of we een retourticket hadden. Wij gaven aan die niet te hebben daarna vroeg ze ons hebben jullie een visum wij hadden die. Ik vroeg nog aan de dame van Eva Air eigenlijk Mensiz of als we dat niet hadden nog wel mee mochten. Zei gaf aan dat we dan niet op de vlucht mochten en dus in Nederland moesten blijven. Dus het kan wel degelijk problemen geven weg geld voor je vliegticket.
gr van Moira