Help! Hoe zit 't nou met die visa??

Ik begin er toch steeds minder van te begrijpen. Nouja, begrijpen doe ik het wel, maar blijkbaar is er niet echt een standaard procedure voor het wel-of-geen-visum-nodig-indien-geen-bewijs-verlaten-land-binnen-30-dagen-vraagstuk :frowning:

Ik ga van januari t/m maart naar ZO Azië en vlieg heen en weer naar Bangkok. Ik kan dus niet aantonen dat ik binnen 30 dagen het land weer ga verlaten. Tussen heen- en terugreis zitten exact 90 dagen.

Omdat ik op verschillende fora verschillende info tegenkwam, heb ik advies gevraagd bij het Thaise consulaat in A’dam. Van hen kreeg ik de volgende e-mail:

*"Voor de landen uit de EU geldt dat reizigers die niet langer dan 30 dagen in Thailand blijven, na aankomst een toeristenvisum wordt verstrekt door de Immigration op de luchthaven. **U heeft daartoe geen retourticket nodig. *Soms wordt binnenkomende reizigers daarnaar gevraagd, als de dienstdoende ambtenaar daartoe aanleiding heeft.

*Uw verblijf mag bij vertrek vanuit Thailand niet langer dan 30 dagen geduurd hebben. Voor elke dag te lang, betaalt u ter plaatse een boete. Uw paspoort moet bij vertrek uit Thailand nog minimaal 6 maanden geldig zijn.
*
Als u langer in Thailand wilt blijven dient u in Nederland een visum voor langer verblijf aan te vragen bij het Thais consulaat. Op het vliegveld kunt u een visum upon arival kopen (dus voor langer verlijf dan 30 dagen). Het is echter niet verstandig om dit te doen aangezien daar veelal lange rijen wachtende zijn.

Vr. Groet en een goede reis.
Thais Verkeersbureau"

Dan denk ik: ook al kan ik niet aantonen dat ik niet langer dan 30 dagen blijf, ik krijg toch zo'n standaard 30-dagen-stempel. Als ik langer blijf, krijg ik toch een boete bij vertrek. En als het toch wel problemen geeft, kan ik altijd nog een visum upon arrival kopen.

Toch???

Oh nee, want we hadden ook nog het niet-toegelaten-worden-in-het-vliegtuig-probleem.

Zal ik voor de zekerheid toch maar een visum halen? Maar voor hoe lang? 90 dagen (de tijd tussen heen-en-terugvlucht)? Of wat anders?

Groetjes,
Pernette

het standaard toeristenvisum wat je kunt aanvragen is voor 60 dagen en als je in Thailand bent zou je die nog met 30 dagen kunnen verlengen. Hiervoor betaal je 30 euro. Ik zou wel een visum van tevoren aanvragen om gewoon geen gedoe te krijgen.

gr van Moira

ik zou ook een visum voor 60 dagen gaan halen. 30 euro. en dan gewoon 1 keer de grens over naar maleisie gratis visum, of birma 10 $ visum, zijn de goedkoopste mogelijkheden.

Blijkbaar weet het Thais verkeers bureau niet waar ze het over hebben. Ga bij hen niet langs voor visum informatie, het slaat werkelijk nergens op.
Vraag gewoon een visum aan bij het consulaat.

Waarom een visum kopen voor 60 dagen? Mijn reisplan is Thailand- (noord)Laos-Vietnam-Cambodja en als er op 1 of andere wonderlijke manier nog tijd is, via zuid-Thailand naar Maleisië (vasteland). Kan ik geen 30 dagen visum (goedkoper) kopen? Mijn eerste verblijf in Thailand duurt namelijk niet langer dan 30 dagen.

Dat ik een visum ga regelen van te voren is wel zeker, al is het alleen al om geen gedoe te krijgen om het vliegtuig in te komen…

je kunt geen visum kopen voor 30 dagen helaas. Deze krijg je altijd gratis bij aankomst. Je krijg via consulaat alleen maar een visum voor 60 dagen.

gr van Moira

ja idd moet nou 1 keer voor 60 of 90 dagen, voor 30 dagen bestaat niet.

Of geen visum kopen maar een vlucht naar Laos, bv Bkk-Luan Prabang.

Pernette
dat verhaal van het thais verkeersbureau klopt idd niet.
als je weer een vraag hebt over visum kun je hem beter hier stellen [EMAIL=“rtcg@hetnet.nl”]rtcg@hetnet.nl dit is het email adres van de ambassade in amsterdam.

Hee onwijs bedankt voor het mail adres!
Ik zal hem eens mailen :slight_smile:

Ik heb EVA Air maar gebeld. Ik kreeg te horen dat het goed zou kunnen (nog steeds vaag) dat ik zonder visum niet het vliegtuig in mag, omdat m’n terugvlucht 90 dagen later is dan de heenvlucht. Ik kan niet aantonen dat ik tussendoor het land verlaat.

Verder vroeg ik of ik dan een 2-maanden of een 3-maanden visum nodig had. Nee, dan was 2 maanden wel weer genoeg, want ik kon dan gewoon ff een visum-run doen met Cambodja ofzo.

Beetje gek, want dat kan ook als ik een 30-dagen stempel krijg bij aankomst.

Maar goed. Ik ga gewoon een 2-maanden visum kopen. Dan heb ik zekerheid dat het goedkomt.

De 30 dagen “stempel” is geen visum, het is een visa vrije entree.

De 60 dagen is wel een visum, net als een 90 dagen non-immigrant visum. Met een visum hoef je geen bewijs te hebben van doorreis. Dat zijn gewoon de regels. Dat heeft ook te maken met het feit dat normaal gesproken je een visa kunt verlengen in het land zelf, een 30 dagen visa exempt entry niet.

Oh ja inderdaad, voor m’n gevoel krijg je voor een korte vakantie een 30-dagen-visum, maar dat is het natuurlijk helemaal niet.

Nou ik heb er ook een want hoe meer ik over Visa lees/hoor hoe verwarrender het voor mij word.Ik ga voor het eerst naar Thailand heb nog geen ticket maar denk eraan 2,5 maand te gaan en dacht bij de Thaise ambassade in Amsterdam een 60 dgn Visa, single entry aan te vragen en dan vlak voor die verloopt de grens over te gaan en dan een Visa upun arrival voor 30 dagen te krijgen, mag dit? Ervan uitgaande dat ik een retour ticket kan laten zien.
En wie weet er een goeie massage school? ik twijfel tussen verschillende scholen in Chiang Mai en enkele in Bangkok. Als iemand een massage school op Koh Samui weet hoor ik het ook graag.
BVD en groeten C

Clo,

Ja, dat mag. Je kunt ook je visum verlengen in plaats van de 2e keer visum vrij het land binnen te komen.

Zoals Stevenl al zij kun je met een touristen visa een verlenging krijgen van 30 dagen. De verlenging haal je bij een immigratiekantoor en kost 1900 baht. De visa exempt entry is natuurlijk gratis maar heeft wel de nodige reiskosten.

Bedankt voor jullie reakties, zo’n immigratie kantoor vind ik die op meerdere plekken in Thailand?

Correct. De meeste grote toeristen plaatsen, hebben een immigratiekantoor.

Voor een lijst kun je hier kijken:

(Bovenaan onder checkpoints)

Ik weet je leeftijd niet maar boven de 50 geen enkel probleem om voor 90 dagen te blijven.

bedankt Mario, genoteerd.