Visums Thailand help!

Hey allemaal,

Ik ga volgende week 20-07 met m’n vriendin circa 7wk naar Thailand en omstreken. Maleisie pakken we sowieso mee en wellicht nog wat andere landen, Cambodia bijv.

Het is allemaal wat kort dag en we lezen wat verontrustende berichten over het wel of niet nodig hebben van een visum en/of bewijs dat we binnen 30 dagen het land verlaten omdat we anders zelfs bij controle wellicht niet eens kunnen vliegen.

We komen 21-07 aan in Bangkok en vertrekken op 06-09 weer naar NL vanuit Bangkok. Als we aankomen krijgen we dus een Visum Exemption voor 30 dagen, wat erop neerkomt dat we voor 20 augustus het land moeten verlaten om later terug te komen via land (+15 dagen) of per lucht (+30 dagen).

Nu sta ik op het punt om een vlucht te boeken van Chiang Mai naar Kuala Lumpur voor 20 augustus zodat we een bewijs hebben dat we het land binnen 30 dagen verlaten. Is dit echt nodig en zo ja, is dit voldoende? Op ons originele ticket staat natuurlijk nog steeds 06-09 dat we teruggaan naar NL.

Alvast heel erg bedankt voor een (snelle) reactie, dit werkt toch wel aardig op de stresspieren!

Groeten,

Marc

ps: wellicht onnodig te vermelden maar nu nog een visum aanvragen wordt nogal duur en sowieso is het niet nodig volgens mij als ik bovenstaand scenario ga volgen. Als het niet zo is hoor ik t ook graag en vraag ik alsnog met spoed eentje aan.

psps: We reizen met Egypt air

je hebt inderdaad een ticket naar buiten thailand nodig binnen 30 dagen na aankomst om een visum vrije entree van 30 dagen te krijgen, een ticket van chiang mai naar kuala lumpur is hiervoor voldoende let wel op dat als je terug in thailand komt en dit over land doet je inderdaad maar 15 visum vrije dagen krijgt en dit dus maximaal 15 dagen voor 6 september kan of je moet het land nogmaals uit

Bedankt voor de snelle reactie Dirk!

Wat ik wel lees op: Visa Exemption and Bilateral Agreement | ThaiEmbassy.com is dit:

They must have a confirmed return ticket to show that they are flying out of Thailand within 30 or 15 days of entry, as appropriate. Open tickets do not qualify. Travelling overland out of Thailand by train, bus, etc to Cambodia, Laos, Malaysia (including en route to Singapore), Myanmar, etc is not accepted as proof of exiting Thailand.

You may be asked to show your flight ticket on entering Thailand. If you do not possess a flight ticket to show you will be exiting Thailand within 30 or 15 days of entry you will be most likely to be refused entry.

• Wat jouw antwoord bevestigt is het feit dat alleen overland wordt genoemd als zijnde geen geldige reden en dus flight wel als geldig bewijs is.
  • Wat jouw antwoord tegenspreekt is de eerste zin dat het een confirmed return ticket moet zijn. Dus dat je retour ticket binnen 30 dagen moet zijn.

Ben sowieso al heel blij met je antwoord maar heb door bovenstaand nog wel wat twijfels zoals je zal begrijpen :stuck_out_tongue: Stond net al op t punt om morgen op de trein naar Amsterdam te springen om een visum te halen.

Alvast bedankt weer voor hopelijk de bevestiging van je antwoord! :smiley:

:chin:Rustig aan geen paniek met welke maatschappy vliegje de meeste maken er geen enkel punt van en bij het land binnen gaan krijgje een stempel voor 30 dagen als dan weer de grens over gaat naar een van genoemde landen vervallen deze 30 dagen kom je over land weer terug dan krijg je een stempel voor 14 dagen kom je weer met het vliegtuig terug dan zijn het weer 30dagen
mocht toch een dagje over die 30 dagen heen gaan betaal je een boete (op airport)van 1000 bath eerste dag en de daar op volgende dagen 500bath per dag met een maxium van 20000Bath
je hoeft je als westerling echt geen zorgen over dit soort zaken in Thailand.:thailand::cambodia:

You may be asked to show your flight ticket on entering Thailand. If you do not possess a flight ticket to show you will be exiting Thailand within 30 or 15 days of entry you will be most likely to be refused entry.

hier staat dat je een ticket naar buiten thailand dient te hebben binnen 15(wanneer over land binnnekomst) of binnen 30 dagen (bij binnenkomst met vliegtuig)
je moet dus of een retour ticket hebben binnen deze 30 dagen of een ander ticket

Voor visum exempt entry (dus visumvrije entree) is officieel een vliegticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen vereist. Hoeft dus geen retourticket te zijn. Immigratie in Thailand doet hier niet moeilijk over, de luchtvaartmaatschappij waarmee je naar Thailand vliegt potentieel wel, maar vanuit Nederland ook vrijwel nooit. Jullie ticket vanuit CM voldoet aan de eis, geregeld.

Maar zoals Dirk al zei: je moet er wel rekening mee houden dat je bij een entree over land maar 15 dagen krijgt. Doit kun je overigens met 7 dagen verlengen bij ieder immigratie kantoor.

Het hele visumverhaal staat uitgelegd bij de sticky’s trouwens.

Dat ik over die ene zin heenlees ook die Dirk noemt, doh! Zal de spanning geweest zijn :') Had de vorige reacties ook gelezen maar kon t er niet helemaal uithalen op deze manier :stuck_out_tongue:

Anyways, heel erg bedankt! Stressloosheid inmiddels :smiley: Gisteren even een vlucht geboekt binnen die 30 dagen valt van Phuket naar Kuala Lumpur. We wilden toch wat langer in t zuiden blijven eerst voor we naar Maleisië gaan.

hey!
Misschien kunnen jullie na al deze info mij ook helpen. Ik kom 30 september aan in Phuket vanuit Japan. 26 oktober verlaat ik dan Thailand (over land) naar Laos. Hier heb ik geen bewijs of iets van. Weten jullie, of iemand anders hoe ik dit kan regelen?
En wat ik hiervoor nodig heb? anders moet ik snel nog even een visum gaan regelen!!

groetjes

Ok je komt met vliegtuig binnen dus krijg je een Visum Exemption van 30 dagen. Je blijft 26 dagen dus das prima. Echter heb je inderdaad geen bewijs dat je t land verlaat binnen 30 dagen.

Wat ik uit het stukje van Thai Embassy haal:

Travelling overland out of Thailand by train, bus, etc to Cambodia, Laos, Malaysia (including en route to Singapore), Myanmar, etc is not accepted as proof of exiting Thailand.

Je hebt geen retourticket wat aangeeft dat je binnen 30 dagen t land verlaat.

Opties worden dan zoals ik nu begrepen heb:

• visum halen
  • vlucht boeken naar bijv. Laos (iig buiten Thailand) die vertrekt binnen die 30 dagen als bewijs dat je Thailand verlaat. Zo’n vlucht ben je vaak voor zo’n 50 euro al klaar echter als je een visum kan regelen voor die tijd voor minder zou ik dat denk ik eerder doen.

Je hebt nog even de tijd gelukkig
enne correct me if I’m wrong of course :slight_smile:

1 like

Ik vermoed trouwens dat een vliegtuigticket naar Laos goedkoper zou kunnen uitvallen dan een visa… check anders eens bij airasia.:chin:

Ik zou niet al te veel waarde hechten aan informatie van ambassades, is heel vaak verkeerd, maar het klopt allemaal. Je bent een snelle leerling.

In aanvulling nog: vanuit Japan is de kans op controle van een ticket aanzienlijk groter dan vanuit Nederland, dus ik raad aan inderdaad voor een vliegticket naar buiten Thailand of visum te zorgen.

Hey,

Ik heb alle forum-reacties gelezen ivm visum maar snap niet goed wat voor ons een oplossing zou zijn:

wij komen op 26-03-2012 aan in Bangkok en willen dan doorreizen naar het zuiden en zo nr Maleisië en Singapore (maar niet per vliegtuig!We zouden pas op 21/05 terug een vlucht boeken naar Australië). We zouden dus tot 30-04-2012 ongeveer in Thailand blijven. Dus langer dan 30 dagen!

Wat doen wij dan het beste?

1. Een tourist visum aankopen (en wat kost dat ongeveer?). Ik vind dat wat stom voor die 5 dagen extra :-s.
    En stel nog dat we dat hebben en dus 60 dagen mogen blijven: dan hebben we toch nog geen bewijs dat we het land verlaten of is het ticket Singapore-Sydney een bewijs voor hun?

2. Stel dat we geen tourist visum kopen maar een vliegticket nr bv. Kuala Lumpur zoals ik hieronder lees (omdat dat goedkoper zou zijn dan een tourist visum: moet je die vlucht dan effectief uitvoeren?! Of is het tonen van dat ticket voldoende? Maar als we dan de 30/04 verderreizen per bus en ze houden ons tegen? Wat dan? Dan kan je je vliegticket toch niet meer tonen en zien zij toch ook dat je nog steeds in hun land zit terwijl je er maar 30 dagen mag blijven?

3. Kan je die 30 dagen dat je sowieso hebt (las Belg en Nederlander) niet verlengen (vermits wij slechts 5 dagen ‘extra’ blijven? Hoe en waar moet je dat doen?

Ja, zoals jullie kunnen lezen raak ik er niet aan uit. En gaan lezen wat ze op de officiële site’s allemaal schrijven heb ik gedaan maar snap het nog niet… :-s

Alvast bedankt voor de info! Hopelijk begrijpt iemand anders het wel :slight_smile: En inderdaad: eerste keer Thailand dus vandaar een beetje stress hierover!

Misschien dat jullie het antwoord ook op onze vraag hebben. We reizen over land van Cambodja naar Thailand. We mogen dan 15 dagen blijven. Is het ook zo dat aan de grens bij het betreden van het land je ook een vliegticket uit het land moet hebben binnen die 15 dagen?

Ik begrijp dat de 15/30 “regel” met een uitreisbewijs (lees vliegticket) vooral voor de vliegmaatschappijen van toepassing is, en minder op de douane autoriteiten.

alvast bedankt!

als je 55 rijd waar je maar 50 mag kan je ook een boete krijgen voor te hard rijden ookal is het maar 5 kilometer per uur, aan alles zit een grens en als je daarover heen gaat moet je in dit geval een visum kopen, hier de antwoorden op de 3 gestelde vragen

1. als je een visum hebt hoef je geen bewijs van vertrek nodig
  2. als je het land op deze manier verlaat zal men bij het uireizen van het land aan de stempel in je paspoort (deze krijg je bij het binnen komen van thailand) zien dat je te lang in thailand bent en krijg je een boete voor overstay 1e dag 1000 bath daarna 500 bath per dag
  3. ik dacht dat je z’n visum vrije entree van 30 dagen niet kon verlengen maar weet dit niet geheel zeker een visum kan je wel verlengen dit doe je bij een imigration kantoor
1 like

als je overland het land binnen komt weet ik niet of je ook een vliegticket naar buiten thailand dient te hebben
de 15/30 dagen visum vrije entree is van toepassing voor de thaise douane echter is het zo dat deze er op internationale vliegvelden niet zo streng op gecontoleerd en aangezien de vliegmaatschappij jou naar huis moet brengen als je niet aan de eisen van de douane voldoet (en dan dus het land niet inkomt) letten deze er wel (meestal) strenger op

2)de overstay is 500 baht per dag, met een maximum van 20000 baht er kan een boete van max 50000 baht bijkomen, ook de 1ste dag is 500 baht. Let wel overstay is een crime en kan een gevangenis straf van max 5 jaar opleveren dit gebeurt zeer zelden. Als je je bij de immigration meldt dan zien ze dat als een vrijwillige welding en krijg je alleen de 500 baht per dag. Als je op straat opgepakt wordt dan is je probleem groter.

1. je kan je visum vrije entree verlengen met max 7 dgn dit kost 1900 baht en een paar foto’s dit kun je doen op elk immigration office in thailand
1 like

Officieel wel. Normaal gesproken geen enkel probleem, maar enkele jaren geleden besloot immigratie om een actie te houden hierop, waardoor veel reizigers in Poipet strandden.

Ik schrok ook van het feit dat ik een visum moest hebben, en heb het bij de Thaise Ambassade in Amsterdam kunnen regelen. Ik raad je echt aan hun even te bellen, zij weten precies hoe het zit en konden mij vertellen dat er een hoop onduidelijkheid is en dat men het belang vaak onderschat, en dat het heel vervelend is om in Thailand of een buurland een visum te regelen, want je moet vaak 2 weken wachten, en dan heb je dus je paspoort niet etc (in mijn geval: ik had niet mee mogen vliegen als ik dit niet had geregeld, ook al ging ik een buurland in, maar ik weet niet hoe dat zit met vooraf geboekte vliegtickets). Maak je geen zorgen, maar bel wel! Contact:

Consulaat van Thailand Amsterdam

Herengracht 444
1017 BZ Amsterdam

Telefoon: 020-4651532
Fax: 020-465 1543
Internet: http://www.thaiconsulate-amsterdam.org
email: info@thaiconsulate-amsterdam.org

Het kost visum je 30euro, maar het zal je in ieder geval een gerust gevoel geven. Om je nog een reden te geven om even te bellen: Thailand schijnt haar regels te hebben aangescherpt en veranderd omtrent visa.- Goed, dit is wat ik allemaal te horen heb gekregen natuurlijk, soms lastig kiezen uit alle verschillende berichten.

1 like

dit klopt niet helemaal:

1 je kunt geen visum aanvragen in thailand.

2 dat het 2 weken duurt voordat je in een buurland een visum hebt is onzin het duurt 2 a 3 dgn max.

ok dan :slight_smile: dat is dan positief, zo blijkt maar dat het lastig is om precieze informatie te vinden… De ambassade is waarschijnlijk ook ‘business’