Onwardticket of visum?

Hallo,

2 oktober is het voor mij zover, dan vlieg ik met Finnair via Helsinki naar Bangkok.
Ik moet aan kunnen tonen dat ik Thailand binnen 30 dagen weer verlaat, dus kan een visum of een onwardticket kopen.

Er zijn een aantal aanbiedingen waarbij ik van Bangkok naar Yangon kan vliegen voor €25. Een visum kost €30?
Op de site van AirAsia zag ik ook dat een vliegticket vanuit Kuala Lumpur naar bijvoorbeeld Johor Bharu (binnenlandse vlucht in Maleisië) maar €10 kost. Dan vertrek ik niet per vliegtuig uit Thailand, maar vanuit Maleisië. Ze kunnen dan wel zien dat ik binnen de 30 dagen dat ik Thailand binnenkwam in Kuala Lumpur zit. Is dit voldoende bewijs dat ik Thailand binnen 30 dagen verlaat zodat ik niet word tegengehouden op Schiphol? Of moet ik toch kiezen voor een vliegticket vanuit Thailand? Of voor een visum gaan?

Groetjes,
Marjolein

Je moet echt een vliegticket Thailand UIT hebben. Je kan dus wel een vlucht van BKK naar Yangoon boeken als bewijs, maar geen binnenlandse vlucht in Maleisie.

Wil je Thailand overland gaan verlaten?

Oké! Bedankt voor het antwoord. Ik ga via Noord-Thailand, met de slowboat naar Luang Prabang, Laos. Het vliegticket naar Yangon ga ik niet gebruiken. In januari wil ik naar Myanmar, dus dan zal ik dat ticket weer opnieuw moeten kopen.

Duidelijk! Veel plezier :slight_smile:

Marjolein1992, je vraagstelling is wat verwarrend/fragmentarisch.

Globaal kun je uitgaan van de op dit moment van kracht zijnde regels, dat wanneer je met het vliegtuig Thailand binnenkomt en beschikt over een vliegticket waaruit blijkt, dat je het land na maximaal 30 dagen weer verlaat (retour of naar een volgende bestemming), het is toegestaan om 30 dagen zonder visum in Thailand te verblijven.

In een van je berichten meldt je, “Ik ga van Noord-Thailand, met de slowboat naar Luang Prabang, Laos”.

Ik veronderstel, dat je dit wilt doen binnen die periode van 30 dagen.

Niet geheel duidelijk uit je berichtgeving is, of je weer naar Thailand wilt terugkeren vanuit Laos, vooraleer later je reis weer naar een andere bestemming buiten Thailand te vervolgen.

Wanneer je vanuit Laos Thailand weer wilt bezoeken, dan geldt wederom, dat wanneer je vanuit Laos naar Thailand vliegt, je 30 dagen zonder visum in Thailand kunt verblijven.

Wanneer je vanuit Laos over land weer terug wilt reizen naar Thailand, dan is de periode dat je gerechtigd bent om in Thailand zonder visum te verblijven niet 30 maar 15 dagen.

Verder zijn er wat wijzigingen aangekondigd wat visa betreft, die medio augustus aanstaande van kracht zouden worden.

Die wijzigingen zijn dus normaliter al van kracht, wanneer jij in oktober naar Thailand reist.

Informeer jezelf daarom nog eens via het Thaise consulaat of ambassade in Nederland, of haal je informatie via de website van de Thaise immigratiedienst.

In ieder geval prettige verdere voorbereidingen gewenst en een goede reis naar en door (een deel van) Zuidoost-Azië…

Klopt! Ik ga binnen 30 dagen dat ik Thailand in ben gekomen overland naar Laos. Vervolgens zal ik naar Vietnam en Cambodja gaan en overland weer Thailand binnenkomen. Ik ben mij ervan bewust dat de geldigheid van het visum 15 dagen is als ik overland Thailand binnenkom.
Bedankt voor de tip over de wijzigingen wat betreft visa, daar zal ik eens naar kijken.

Visa gaan niet wijzigen per 12 Augustus, maar de interpretatie van de immigratieregels mbt visumvrije entree gaat wijzigen voor entrees dppr de lucht, is al gewijzigd voor entrees over land.

Waar het op neer komt: visumvrije entrees kunnen niet meer out/in worden verlengd, dus het land verlaten en direct weer visumvrij binnenkomen. Visumvrije entrees voor echte toeristen zoals jij, dus het land binnenkomen, naar het buitenland gaan, en na een tijdje weer binnenkomen, zullen hier niets van merken.

Geen probleem dus met je reis, behalve: officieel is een vliegticket vereist en volstaat een ticket voor de tocht naar LP niet. Maar wie weet wordt dat ook geaccepteerd en heb je dus noch visum nog vliegticket nodig. Dus zoals je al aangeeft, als je voor zeker gaat kun je of goedkoop ticket vanuit Thailand naar buitenland met vertrek binnen 30 dagen of een visum aanschaffen.

Veel plezier.