Visa Thailand. aantonen dat ik binnen dertig dagen het land uitga?

HoiHoi,

Ik heb een retourticket bangkok geboekt van 3 augustus tm 23 september. Ik weet dat ik een via on arrival krijg van 30 dagen. Mijn retourdata ligt dus later dan de 30 dagen. In tussentijd ga ik nog naar Laos en misschien naar anderen landen. Ik lees op verschillende forums dat je bij aankomst in Bangkok of al voordta je het vliegtuig in stapt in Nederland moet aantonen dat je binnen dertig dagen het land verlaat. Nu lees ik de helft van de tijd dat dit niet nodig is en er nergens wordt gecontroleerd. Ik ben van plan om al vrij gauw de boot te pakken naar Laos en was van plan om dit ticket dan vast te boeken maar dit blijkt niet te kunnen van te voren. Ik ben te laat met het aanvragen van een 60dagen visum. Dit kan namelijk 2 weken duren. Ik kan natuurlijk een goedkope vlucht boeken naar een buurland. Iemand recente ervaringen/tips?

Groetjes Hester

Hey Hester,

Ik kwam dit tegen: Visum Thailand aanvragen | BROTHER LOUIS
Hopelijk kun je wat verder met de informatie op die website.

Groetjes, James

Hoi James!
Bedankt. Ik had de site zelf ook al gezien. Er staat dat een bewijs van reservering van slaapplek in ander land binnen 30 dagen voldoet. Ik vraag me dit af aangezien ik lees dat bijv een bootticket al niet voldoet en echt alleen een vliegticket.
Groetjes Hester

Hee Hester,

Zelf vlieg ik 5 augustus naar Bangkok en zit met het exact probleem! Ik begin in Bangkok, reis naar het noorden en ga dan via Laos en Cambodja naar het zuiden. Vervolgens vlieg ik van Siem Reap naar Bangkok, en daarvandaan wederom naar Koh Samui. Uiteindelijk vlieg ik terug uit Phuket op 11 september, waardoor ik langer dan 30 dagen in Thailand ben voor de autoriteiten. (Geen ticket uit Thailand om aan te tonen dat ik het land verlaat; doe ik immers per boot). Wat ik heb gedaan: dus die vlucht uit Cambodja naar Thailand geboekt: voor deze vlucht moét ik Thailand wel verlaten binnen 30 dagen, waardoor ik sowieso aan kan tonen dat ik het land verlaat. Hopelijk gaan ze niet moeilijk doen, maar voor het geval dat heb ik dit dus achter de hand! Misschien een optie?

Erwin

Hoi Erwin!

Bedankt voor je reactie. Zo kun je het inderdaad ook doen!:slight_smile: Alleen weet ik zelf nog niet echt wat de plannen zijn… Alleen Laos staat vast maar vind het zo vervelend om nu al tickets enzo te boeken terwijl ik niet weet hoe het loopt. Ik heb via budgetair een ticket bij eva airlines geboekt en heb budgetair ook even gemaild aangezien de vliegtuigmaatschappij je hier in Nederland al kan weigeren…
Ik vind het best lastig allemaal!

Groetjes Hester

Hee Hester,

Ja, ik wilde ook absoluut niet alles vast gaan leggen. Maar met AirAsia heb ik zulke goedkope tickets gevonden, dat ik echt dacht: nu of nooit voor zo’n prijs! Absolute aanrader om te bekijken! Het is echt afhankelijk van de keuzes die je maakt qua bereizen van landen. In ieder geval kun je dus ook een hostel boeken in Luang Prabeng (er van uitgaande dat je de slowboat neemt Laos in), waardoor je aan kunt tonen Thailand te hebben verlaten binnen 30 dagen. (Al moet ik zeggen dat ik het een beetje een vage manier vind om aan te geven dat je het land verlaat: lastig te verifiëren voor zo’n airline - vliegticket is beter te controleren). Maar het is wel een manier om geen gedoe te krijgen bij jouw reis richting Bangkok!

Groeten, Erwin

Hoi Erwin,

Ja ik had t ook gelezen van een bewijs van slaapplek in een ander land. Maar op andere sites lees ik weer dat alleen een vliegticket voldoet als bewijs. Wat heb jij betaald voor een ticket van Cambodja naar Zuid Thailand? Ik kom dan toch al gauw op 70 euro uit via Airasia. Opzich niet veel maar wel zonde als de reis anders loopt en ik hem niet gebruik.

Groetjes Hester

Hee Hester,

Ik heb een ticket gekocht van Siem Reap (Angkor Wat) naar Bangkok, en vervolgens van Bangkok naar Surat Thani met een boot naar Koh Samui. In totaal kostten deze 2 tickets 50 euro met AirAsia. NokAir is ook een mogelijkheid voor goedkope tickets. Nadeel is een beetje, dat je nu al veel korter op de eigenlijke reisdatum zit, waardoor de tickets enkel duurder worden. (Ik heb de tickets zo’n 2 maanden geleden al gekocht) Ik zou het zekere voor het onzekere nemen: koop een vliegticket, desnoods enkel naar Bangkok, waar vanuit je ook nog altijd een trein naar Zuid-Thailand zou kunnen nemen (duurt alleen wel veel langer; gezien mijn reistijd neem ik dus het vliegtuig). Met een vliegticket heb je hard bewijs dat je het land verlaat binnen 30 dagen, waardoor je voldoet aan de eisen die kunnen worden gecontroleerd bij vertrek naar Bangkok!

Groeten, Erwin

Officieel moet je echt een vliegticket hebben, maar je kan altijd mazzel hebben.

Hoi Jenny,

ja ik lees verschillende berichten. Ik lees alleen dat er bijna nooit wordt gecontroleerd en dat is ook mijn eigen ervaring. Maar blijft lastig.

Groetjes Hester

De eisen worden steeds strenger. Per 12 augustus zijn er weer nieuwe regels. Zie ook het Thailanddeel van dit forum.