Visum kwestie reis thailand, cambodja, laos, vietnam

Beste allemaal,

Vanaf oktober ga ik ruim 3 maanden op reis. Ik vlieg op Bangkok. Vanaf daar reis ik over land naar Cambodja, Loas, Vietnam en dan door Cambodja terug naar Thailand.
Ik dacht dat het (helaas) allemaal dusdanig toeristisch is dat het wel makkelijk zou zijn om landen in en uit te gaan, maar ik kom veel verschillende verhalen tegen.

Het probleem: op het vliegveld bij aankomst in Bangkok kan ik niet aantonen dat ik binnen één maand weer het land uit ben. Dat ben ik wel, want dan zit ik al in Cambodja/Laos. Maar daar heb ik geen bewijs van. Is hier een oplossing voor?

Dan nog het tweede probleem: als ik uiteindelijk via Cambodja over land weer terugga naar Thailand krijg ik volgens sommige berichten 30 dagen visa, volgens anderen slechts 15 dagen. Dat is te kort. Weet iemand hier een antwoord op?
Als oplossing moet ik wellicht een visum voor thailand aanvragen in Vietnam/cambodja?

Een 3 maandenvisum voor Thailand op voorhand heeft geen zin omdat er tussen mijn heen- en terugreis 3 maanden en een week zit.

Heeft iemand een ingenieuze oplossing?

Hartelijk dank!

Hey Graaf,

Je schrijft: Het probleem: op het vliegveld bij aankomst in Bangkok kan ik niet aantonen dat ik binnen één maand weer het land uit ben.

De vraag is hoe groot dat probleem is. Het probleem zit niet bij de Thaise immigratie, want die doen niet moeilijk. Het probleem zit vaak bij de airline.
Daar zit ook een oplossing: Neem contact op met je reisagent en vraag hoe moeilijk je airline gaat doen. Laat je agent bij voorkeur bellen waar jij bij bent. Vaak moet je een verklaring ondertekenen waarop staat dat jij verantwoording neemt voor het feit dat de airline niet kan aantonen dat jij bijtijds het land weer zult verlaten.

Er is een Thaise ambassade in Phnom Penh, dat ligt wellicht op je route.
Vraag daar evt. je visum aan, over levertijden e.a. kan ik je niets melden.

Je kunt een zgn. “visa-run” overwegen.
Je hoeft slechts vijf minuten weer terug naar Cambodja, in de praktijk kost je dit al gauw een dag. Bij een verblijf op bijv. Ko Chang reis je in de middag terug naar Trat, je overnacht daar. 's Morgens neem je een songthaew naar de Cambodjaanse grens waar je uitcheckt, en vervolgens weer meldt bij de Thaise immigratie. Eind van de middag kun je weer terug zijn op Ko Chang.

Tevens is er een mogelijkheid om hetzelfde te doen in Birma. Nadeel is wel dat je hiermee het foute regime ondersteunt, en het is duurder. Ik weet dat er drie plekken zijn waar het kan, wellicht inmiddels meer.
De plaatsen zijn: Mae Sai, Mae Sot en Ranong. Kijk even of deze op je route liggen. Ook hier hoef je slechts vijf minuten de grens over.

Hans.

Als alternatief: een double entry tourist visa, heb je bij beide entrees geen probleem.

je oplossing is dus een double entree tourist visa, dit kan je verkrijgen bij het thaise consulaat in amsterdam of de thaise ambassade in den haag kost 60 euro en duurt 2 dagen voordat je het weer kan ophalen. de eerste entree van thailand moet gebeuren binnen 6 maanden na het verkrijgen van het visum

Hartelijk dank voor de snelle antwoorden.
Ik heb geen reisagent, alleen een retourtje Bangkok. Ik wil het liefst zo min mogelijk regelen, maar aan sommige dingen ontkom je niet vrees ik… Een double entry tourist visa dus!

Ik heb een nieuwe ingeving en hoor graag jullie mening hierover: om de kosten van het visum voor Thailand te drukken, zijn we van plan om geen double-entry ticket te kopen, maar gewoon naar Thailand te vliegen. Eenmaal daar krijgen we een stempel voor 1 maand. Binnen die tijd zitten we allang in Cambodja of Laos. In Vietnam kopen we een 1-entry visum voor Thailand en kunnen we dus weer Thailand binnen!
Het enige probleem is dat we bij aankomst in Bangkok, aan het begin van de reis, niet kunnen aantonen dat we er binnen een maand weer uit zijn. Een mogelijke oplossing is wellicht een hostel boeken in Cambodja voor 1 nachtje, zodat we kunnen laten zien dat we binnen een maand Thailand uit zijn.

Is dit plan mogelijk?

Bedankt!

HOOGSTWAARSCHIJNLIJK geen probleem bij binnenkomst in Thailand, maar zover kom je al niet als het aan de airliner ligt die je naar Bangkok brengt.
Zij controleren namelijk of de inreisdocumenten overeenstemmen en of je een visum hebt wat de lading dekt (= tijd tussen eerste inreis en uiteindelijke uitreis).
Dat is dus 3 maanden en zonder visum krijg je maar 30 dagen.

Bustickets, boot-tickets, trein-tickets vanuit Thailand naar een ander land gelden in de regel niet als uitreis-document.

Zoals iemand al eerder aangaf: Neem kontakt op met de airliner en leg je probleem uit. Waarschijnlijk mag je mee als je vooraf een formulier ondertekent dat jij zelf verantwoordelijk bent voor eventuele kosten mocht je geweigerd worden bij binnenkomst in Thailand (iets wat in de praktijk bijna nooit gebeurt).

Ik citeer de reactie van KLM:
“Passagiers dienen in het bezit te zijn van geldige reisdocumenten (zoals paspoort of visum) voor het land van bestemming. Neem voor specifieke voorschriften per land contact op met de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Het aanschaffen van deze documenten is te allen tijde de verantwoordelijkheid van de passagier. Vandaar dat KLM geen kosten dekt die veroorzaakt worden door een weigering wegens het niet op orde hebben van reispapieren.”

Het lijkt er dus op dat ik sowieso het vliegtuig in mag en ik zelf verantwoordelijk ben of ik Thailand wel of niet in mag!

ik lees nergens dat klm je laat boarden, niet elke airline doet moeilijk maar je staat toch lullig te kijken op schiphol als ze zeggen we nemen je niet mee.

die weigering waarover ze spreken kan ook betekenen dat klm je weigert, de reactie komt mij zeer standaard over.

nogmaals het kan makkelijk zo zijn dat je geen enkel probleem hebt maar de kans is altijd aanwezig

Ja, ik denk dat er het in dit soort twijfelachtige situaties altijd een beetje van af hangt wie je voor je krijgt. In de meeste gevallen wordt er denk ik geen probleem gemaakt, de meeste mensen doen niet zo moeilijk. Maar je kunt natuurlijk altijd iemand treffen die een slechte dag heeft en gewoon even zin heeft om iemand dwars te zitten c.q. op de strepen te staan. Als je 100% zeker wilt zijn, dan kun je een apart fully refundable ticket kopen van Bangkok naar bijvoorbeeld Hanoi. Dat ticket gebruik je dan niet, en je vraagt het geld terug bij terugkomst in Nederland. Moet dan wel opletten dat eventuele annuleringskosten de voordelen niet uitwissen…

Oja, dat is ook een goed idee! Ik ga eens uitzoeken hoe dat zit.
Bedankt voor de reacties!

KLM zegt hier: visum is eigen verantwoordelijk, niet die van ons. Je conclusie dat je het vliegtuig in mag wordt hier niet door KLM gesuggereerd of gezegd.

Refundable tickets e.d.: vergete het maar, de annuleringskosten kosten je uiteindelijk meer dan een visum of goedkoop ticket.