Visum informatie Thailand

Je hebt geen visum nodig:
Voor de eerste periode van 2 weken in Thailand volstaat de visum-vrijstelling. Je komt binnen via Suvarnabuhmi Airport en je krijgt daar een 30 dagen-verblijfsperiode in je paspoort gestempeld.
Na 2 weken verlaat je Thailand en vervalt de periode die je eerder in je paspoort hebt gekregen.

Na 2 weken rondtrekken in de buurlanden, kom je terug in Thailand (waarschijnlijk over land) en vervolgens krijg je 15 dagen visum-vrije entree.
Zeker voor de 2e visum-vrije entree (15 dagen) moet je er voor zorgen dat dit je verblijf dekt totdat je vertrekt uit Thailand.

30 dagen, 15 dagen? Kom je Thailand zonder visum binnen, dan krijg je op ene Internationale luchthaven 30 dagen visum-vrije-entree en over land 15 dagen visum-vrije-entree.

Deze visum-vrije-entrees kosten niets.

Maaaarrrrrr, de luchtvaartmaatschappij controleert in de regel of je met of zonder visum reist, en of je dus binnen de gestelde tijd Thailand weer verlaat.
Zorg er dus voor, dat je behalve je retourticket (BKK-EUR) ook een soort van ticket hebt waarmee je na 2 weken Thailand naar een ander land vertrekt.

Vind je dit allemaal te moeilijk, te omslachtig en te risico-vol: ga dan voor een double-entry touristen-visum.

Ik neem aan dat je over land naar Laos etc. gaat?

Zo ja, dan heb je voor de eerste entree officieel een visum nodig, de tweede entree kun je visumvrij naar Thailand komen.

Om terug te komen op mijn visumaanvraag: ik had in Singapore dus WEL een bewijs nodig wanneer ik Thailand in kwam en uit ging om in aanmerking te komen voor een thais visum. Hiervoor heb ik voor 20 sdollar een dummyticket moeten aanschaffen: een vliegticket dat ze gelijk cancelen. Ook moet je een verblijfplaats opgeven, maakt niet uit of je er ook echt heen gaat, en je hoeft geen reservering te laten zien. Gewoon je lonely planet ooenlaan en een adres uitkiezen. Een 60 dagen visum kostte mij 50 sdollar.

Soms vragen ze inderdaad daarom, maar als je volhoudt, bv met vliegticket vanuit een ander land terug naar Nederland, dan lukt het vrijwel altijd zonder vliegticket.

Er zijn eigenlijk 2 problemen:

1. iedere ambassade/consulaat voert haar eigen beleid; en
  2. soms is de logica in het beleid zo ver te zoeken dat de kennis van het beleid bij ambassade/consulaat ook ver te zoeken is.

Zoiets vermoedde ik al. Het dummyticket was trouwens te verkrijgen bij een travel agency tegenover de ambassade.

Hoi Steven,

Uit de posts rond de visuminformatie Thailand concludeer ik dat jij de expert bent op dit vlak :wink:

Zou je me kunnen helpen bij de volgende issue: ik vlieg vrijdag naar Thailand en heb een retourticket voor 6 juni (vanaf Bangkok weer). Ben wat naief geweest qua visa en heb niks aangevraagd.

We beginnen in Zuid-Thailand en voor de 30 visumvrije dagen voorbij zijn willen we over land naar Cambodja reizen, vervolgens na enkele weken vanaf Pnomh Penh weer terugvliegen naar Thailand, daar misschien nog even reizen (noorden) of meteen door naar Birma, en uiteindelijk dus weer terug naar Thailand vanwaar we weer naar huis gaan. Oftewel: we komen er wel 2 of 3 keer opnieuw in, maar hebben geen multiple entry visum geregeld (jaja, stom).

Vragen:

• Hoe vaak krijg je een visumvrije entree? Krijgen we de 2e keer als we vanuit Cambodja per vliegtuig teruggaan naar Thailand gewoon weer 30 dagen? En als we daarna nóg een keer Thailand inkomen (bijv. na bezoek Birma, of Filippijnen)?

• Of moeten/kunnen we dan in Phnom Penh, nadat we dus al visumvrij in Thailand geweest zijn een paar weken, een ‘echt’ visum aanvragen voor de rest van onze reis in/rond Thailand? Of kun je geen visum krijgen als je net visumvrij in Thailand geweest bent?

Zou je erg dankbaar zijn voor een reactie!
Groet,
Johannes

Hoi:zon02:

Ik heb een simpele vraag en aangezien ik het consulaat in Amsterdam niet kan bereiken post ik hem hier even.

Kan ik bij het consulaat in Amsterdam voor mijzelf en mijn vriendin een multiple entry visa aanvragen als zij er niet bij is?
dacht dat het geen probleem was maar om misverstanden te voorkomen graag een beetje zekerheid!

Cheers!

Joeri

is geen probleem want het kan ook per post en dan ben je er ook niet

Steven, bedankt voor je info! Onze reis is inmiddels veranderd, weet jij hoe het zit als je Thailand overland binnen komt (via Maleisie) en langer wil blijven dan 14 dagen… kan je dan van te voren een visum aanvragen voor langere tijd? Alvast bedankt!

Ja, je kunt in Penang, KL of Kota Baru een touristenvisum aanvragen voor 60 dagen.
Of voor vertrek in Nederland of Belgie natuurlijk.

Goedemorgen,

Mijn Thaise vriendin en ik zijn afgl 2maart de trotse ouders geworden van een prachtige zoon genaamd Noah Phechara…

In de toekomst is het de bedoeling dat zij zich bij mij gaan vestigen in Utrecht Nederland (hoop binnen 1jaar)

Voordat het zover is willen we eerst op een toeristenvisum haar binnenkort naar nederland laten komen.
Omdat we met de geboortepapieren nogal wat onduidelijkheden/strubbelingen gehad hebben bij de ambassade,het ziekenhuis en het thaise min van buitenlande zkn wil ik jullie vragen mij hierbij te helpen…
Het zou fijn zijn als het ons lukt in 1x alle benodigde papieren te scoren en het visum aan te vragen…
Ik lees wel veel informatie op het internet.
Maar ik vind het fijn als iemand me hier kan helpen die enige ervaring heeft.
Moet de uitnodigingsbrief bijv in het engels?
en,miss kan iemand me een voorbeeldbrief toesturen…?

Ik weet dat het een veelvoorkomende vraag is…
Maar afgl week in bangkok werd ik even helemaal knetter vn die ambtenarij daar.
de glimlachen en het idioot lange wachten haha…

dus…sorry voor de vraag…maar,kan iemand mij beknopt vertellen wat er nodig is…?

Alvast ontzettend bedankt voor de reacties

groet van (enigzins bezorgde) Jeroen:chin:

wat ik me nog kan herinneren is het volgende:

bij de gemeente moet jij je handtekening laten legaliseren en evt een uitnodiging aanschaffen, schijnt per gemeente te kunnen verschillen

je moet ook een bewijs van inkomen kunnen overleggen

de uitnodigingsbrief kan gewoon in het nederlands, hierin vermeld je hoelang je elkaar kent en hoe je elkaar hebt ontmoet en hoe vaak je in thailand bent geweest. er staan denk ik wel voorbeelden op internet. ik heb er 1tje in 5 min op de ambassade geschreven terwijl mijn pa ons uitnodigde vonden ze het nodig dat ik er ook 1tje schreef.

kopie paspoort gegevens pagina en de paginas met de stempels/visums van thailand

je vriendin moet als ze land bezit of een huis, een bedrijf de papieren daarvan mee nemen, of andere kinderen want ze onderzoeken of je een reden heb om weer terug te keren naar thailand, ze onderzoeken wat het vestigingsrisico is in nederland.

een reservering voor vliegticket, meenemen en bij toewijzing visum het daadwerkelijke ticket dat moet je dan overleggen

een reisverzekering die een minimale dekking heeft van 30.000 euro, dit was 5 jaar geleden dus kan veranderd zijn.

je vriendin moet natuurlijk wel etwen wat jij in die brief hebt geschreven want de verhalen moeten wel kloppen

het interview op de ambassade vind in het thais plaats

dit is wat ik weet maar dit was zo in 2007 dus kan nu anders zijn

wij hadden het toen in 3 of 4dgn geregeld, dag na interview gebeld en 2 dgn later visum ophalen.

1 like

Dit staat precies op de website van de ambassade uitgeled.

Hte grootste deel van het proces heeft de ambassade tegenwoordig uitbesteed, de informatievoorziening is nu gigantisch verbeterd en veel, veel vriendelijker. Aarzel dus niet al de vragen die je hebt rechtstreeks aan de betrokken organisatie te stellen,

Kijk hier voor de officiele website: http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/

Zoals Baco al aangaf, is de angst dat iemand in Nederland blijft. Dus alles bedadrukken wat haar bindt aan Thailand is belangrijk, evenals alles wat jullie aan elkaar bindt. Als je officieel getrouwd bent is bijvoorbeeld het bhuwelijkscertificaat enorm belangrijk, geboortebewijs van jullie kind, etc.

Ik zou dus zeggen, neem contact op met VFS, de organisatie die het nu regelt.

Ik heb dit proces al verschillende keren doorlopen, dus als je nog vragen hebt laat maar weten.

1 like

Ik zit even met het volgende: Ik ben momenteel in Maleisië en was van plan door te reizen om daarna naar Indonesië te gaan. Nu heb ik de optie gekregen om samen met iemand anders naar Thailand te gaan. Dit stond wel in mijn planning maar niet voor nu.

Wat ik dan wil doen is het volgende: Met de boot vanuit Maleisië naar Thailand varen, het zuiden van Thailand verkennen en dan weer verder in Maleisië volgens oorspronkelijk plan.

Ik zit dan wel met het volgende probleem: Ik krijg via de boot slechts een 15 dagen ticket. Ik heb ook geen proof van onward travel. 15 dagen zijn denk ik ook niet genoeg.

Nu kan ik natuurlijk ook een toeristenvisum aanvragen voor 60 dagen, maar dat vind ik zonde, want die wil ik later eigenlijk weer gebruiken. Of kan ik die meer dan eens aanvragen? (Over 4-5 maanden nog een keer.)

Volgens berichtgeving zou dit kunnen en dat lijkt mij dan ook de beste optie. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou het zonde vinden mijn 60 dagen visa nu te gebruiken en er achter te komen dat ik later niet meer langer rond kan reizen.

Je kan iook een two-entry-visa aanvragen voor Thailand, hiermee mag je 2x60 dagen Thailand in, maar deze is maar drie maanden geldig na aanvraag.

Zie info Thaise consulaat in NL:

Dus als je pas over 4/5 maanden Thailand weer in wil, moet je een nieuw visum aanvragen. Volgens mij is dit geen probleem.

Geen proof of onward travel is in dit soort situaties geen enkel probleem.

Klopt, visumvrij krijg je 15 dagen. Als dat te kort is kun je een visum aanvragen of de 15 dagen binnen Thailand nog een keer met een week verlengen. Visum is net zo duur als verlenging, en je kunt voor je tweede bezoek gewoon een nieus visum aanvragen. Aangezien je volgende bezoek nog verder in de toekomst ligt en je nog flexibiliteit hebt in je planning zou ik dus nu gewoon een visum aanvragen, en dan later kijken wat je dan wilt doen.

Ik vlieg 11 juli naar Bangkok en ik vlieg 17 Augustus terug. Dit zijn dus 7 dagen te veel voor het vrije visum. Nou had ik in gedachte om over land naar Cambodja te gaan (Angkor Wat) en op dezelfde manier terug zodat ik dan weer een vrij visum krijg voor 15 dagen.

Nou lees ik dat de Thaise douane niet zo moeilijk doet, maar eerder de Airline. Ik vlieg met Emirates en hoe kan ik hun bewijzen dat ik over land naar Cambodja ga?
Daarnaast lees ik ook dat het vrije visum te verlengen is met 7 of 10 dagen en dat dit in Bangkok kan. Hier weer de vraag: hoe bewijs je dat de luchtvaartmaatschappij?

Zelf 1 keer meegemaakt dat bij Korean Air dat ze moeilijk deden (nog geen retour vlucht), maar uiteindelijk kon ik een formulier tekenen waarin ik aangaf de airline niet aansprakelijk te stellen wanneer ik geweigerd zou worden (misschien kan dit ook bij emirates). Bij de immigratie (bangkok en phuket) nooit problemen gehad, in het ergste geval kan je op het vliegveld nog een goedkope vlucht boeken voor 3 tientjes.

Je kan ook op airasia.com een goedkope vlucht naar buiten Thailand boeken gewoon de goedkoopste zoeken