Visum-informatie Thailand

Hallo,

Ik heb al veel mensen gehoord die steeds visarun doen en dat ze niet goed weten hoe die regel werkt. Mensen krijgen dus gewoon 4 a 5 keer achterelkaar een nieuwe visa on arrival.
Maar wat jij bedoelt is niet achter elkaar dus dan mag het gewoon. Wij hebben nu zelf in 1 jaar 2 x visa via consulaat en 1 x gewoon bij aankomst gekregen. Dit niet achter elkaar natuurlijk.

gr van Moira

officieel moet je een visum kopen omdat je een retour hebt voor langer dan 30 dagen en daarna kan je zo vaak je wilt een visum on arrival krijgen met een maximum verblijf van 90 dagen in de 180 dagen.

Als Nederlander kom je niet in aanmerking voor een visa on arrival. Die is bedoeld voor onderdanen van een beperkt aantal landen, zoals India en overigens slechts geldig voor 15 dagen. Ga op de luchthaven van Bangkok dan ook niet in de rij staan voor een Visa On Arrival.

Wat hier bedoelt wordt is een visa exempt entry, waarmee je voor maximaal 30 dagen Thailand binnen mag zonder een visum. Hiervoor geldt de regel dat je maximaal 90 dagen in een periode van 6 maanden op een visa exempt entry in Thailand mag verblijven. Je kunt dus ook 9 keer 10 dagen in Thailand verblijven op een visa exempt entry.
De 90 dagen regel geldt niet in combinatie met een visa. Dus na 3 keer een visa exempt entry van 30 dagen mag je gewoon het land in met bijvoorbeeld een tourist visa. Er is geen beperking van het aantal visa’s dat je achter elkaar mag hebben. Je kunt rustig 10 tourist visa’s achter elkaar hebben.

Denk er aan dat luchtvaartmaatschappijen, indien je geen visa hebt, bewijs willen zien dat je binnen 30 dagen Thailand verlaat. Normaal gesproken is dat je retour ticket naar Amsterdam, maar het kan bijvoorbeeld ook een vlucht naar een ander land zijn. Ga je langer dan 30 dagen en heb je geen bewijs dat je binnen 30 dagen Thailand verlaat dan loop je de kans dat de vliegmaatschappij je weigert mee te nemen. Zij riskeren namelijk een boete indien zij je zonder visa meenemen.

Hallo allemaal!
Vraagje: Ik land 3 november op bangkok en vertrek 31 maart weer. In de tussentijd ga ik ook door de omringende landen reizen, maar heb daar geen ticket voor o.i.d. dus voor de eerste entry heb ik een visa nodig (toch?). Hoe lang kan ik dan blijven? (90 dagen in 180 dagen?)
Een aantal (minder dan 30) dagen voor vertrek zal ik thailand weer in komen. Moet ik dan van te voren (samen met het eerste visum) een 2 entry visum nemen? of kan ik de tweede keer aan de grens een (gratis) visum halen? Dan heb ik namelijk wel een bewijs dat ik thailand binnen 30 dagen weer ga verlaten (vliegticket).

en: Op het visum aanvraag formulier moet ik een verblijf adres invullen, maar ik was niet van plan iets te boeken. kan ik gewoon een random adres invullen?? Ook moet ik een ā€˜Waarschuwingsadres’ in thailand doorgeven. Wat moet ik daarmee doen?
Ook moet ik invullen wanneer ik thailand weer ga verlaten. Is dat dan 31 maart (datum dat ik weer naar nederland ga) of de datum dat ik denk laos in te gaan?

bedankt alvast! groetjes!

In jouw situatie heb je inderdaad een visum nodig. Je kunt een toeristen visum krijgen met een double entry. Dat betekent dat je 2 keer Thailand in mag voor een periode van 60 dagen, beide 60 dagen kun je in Thailand verlengen met 30 dagen voor 1900 baht. Dan heb je nergens meer een probleem mee.

Waarschijnlijk kun je volstaan met een enkele toeristen visa en de andere keren dat je Thailand ingaat gebruik maken van de gratis visa exempt entry voor 30 dagen. Hierop mag je maximaal in totaal 90 dagen in thailand verblijven in een periode van 6 maanden. (je toeristen visa telt heirbij niet mee).
Het is de vraag of de airline het accepteert dat je 5 maanden weg gaat en slechts een visa hebt voor 2 maanden, maar meestal wel. Vraag het even na bij de airline per email, zodat je het op schrift hebt. Kan je de extra kosten van een dubble entry besparen.

Bij verblijf adres geef je gewoon een hotel op. Geen probleem. Bij vertrek datum kun je invullen wanneer je naar Laos denkt te gaan. In geval van een enkele toeristenvisum is dat raadzaam, voor een dubbele entry kun je de datum van de terugvlucht invullen.

Als je een visum koopt in nld voor 60 dagen dan maakt het niet uit dat je retour pas over 5 maanden is daar is geen controle op. wij hebben op het formulier gewoon de terugvlucht datum ingevult ook al was die pas na 6 maanden en hebben toen 60 dagen visum gekocht.
later kan je dan zo vaak thailand in als je wilt met een max van 90 dagen in de 180 dagen.

hoi
soorry maar er zijn nu zoveel post dat ik geen tijd heb het allemaal door te spitten.
klein vraagje als je overland de grens naar thailand oversteekt en je kunt aantonen dat je binnen 30 dagen het land weer uit bent dmv een vliegticket hoef ik dan ook geen visum te hebben. Weet dat het via de luchthaven zo gaat maar weet niet zeker of het over land zo gaat. Kom vanuit Maleisie
groetjes!

Klopt. Je hoeft dan als Nederlander geen visum te hebben en krijgt gratis toestemming voor een verblijf van 30 dagen. Geen verschil tussen land en lucht grensovergangen.

het enige waar je even op moet letten, als je al vaker op een gratis stempel binnen bent gekomen dat je niet meer dan 90 dagen in de 180 dagen met gratis visum mag verblijven. als dit wel het geval is dan moet je een visum kopen voordat je thailand binnen wilt gaan.

ok dank je wel. weet nu dat ik mijn laatste dollarbiljetjes niet perse hoef te bewaren voor de grens!
ben niet eerder met een gratis stempel in thailand geweest. de eesrte keer kon ik niet aantonen dat ik binnen 30 dagen weg zou zijn dus moest een visum kopen!
groetjes

(oeps, was eigenlijk nog een reactie van op de eerste pagina, had pagina 2 en 3 niet geizen…, maar alsnog voldoende op zijn plaats hoop ik)
Ik zat eigenlijk met precies dezelfde vraag omtrent mogelijkheid om met een enkel ticket naar Thailand te gaan, omwille van de vrijheid om terug te keren wanneer en van waaruit ik wil, maar denk (hoop) nu een manier te hebben gevonden om er toch op een voordelige manier met een enkel ticket te geraken.

De vorige 2 keren heb ik met een open-jaar ticket gereisd, maar was daardoor toch enigszins beperkt in de mogelijkheden.
Ik heb net zeer voordelige one-way tickets gevonden naar Thailand (circa 360 euro, eind november), die niet duurder uitkomen dan een retour (omdat vaak gezegd wordt dat een retour goedkoper is).
Om terug te keren kun je in Thailand meestal relatief goedkope tickets kopen. Zo kan een ticket naar een volgende bestemming (vb Australie) ook zeer voordelig zijn vanuit Thailand.

Onlangs heb ik ergens gelezen dat je je idd in orde kan stellen door een goedkoop ā€˜uitreisticket’ aan te schaffen, bv van Thailand naar Maleisie of ander buurland.

Mijn vraag is of er iemand informatie heeft omtrent tickets (maatschappijen) die eenvoudig terugbetaald kunnen worden bij niet gebruik voor vertrek.
Dat zou dus zijn voor als ik op voorhand (in Belgie) een ā€˜uitreisticket’ zou kopen van Thailand naar een goedkope bestemming (moet nog zoeken welke bestemming het goedkoopst is vanuit Thailand) en dit ticket niet gebruik eens in Thailand te zijn toegekomen.

Iemand daar al ervaring mee of tips (tickets, vliegmaatschappij, procedure,…)?

Betreffende de ā€˜90 dagen procedure’ tellen ze inderdaad het aantal dagen dat je binnen een tijdspanne van 6 maanden (denk ik) in Thailand bent verbleven. Zo kwam ik vorig jaar na een korte rondreis in laos terug in Thailand en hebben ze zeker drie keer opnieuw geteld om vervolgens met krachtige hand een stempel op mijn paspoort te drukken met een duidelijke vermelde ā€˜admitted until…’ datum.
Ze kunnen er dus echt wel zeer streng (=geen dag langer) over zijn en kun je maar beter het zekere voor het onzeker nemen, want een overstay boete kan behoorlijke duur zijn voor low-budget backpackers!

Ten aanzien van tickets uit het land heb je 2 opties:

1. een ticket kopen die je kunt anuleren. (Deze zijn duur, en je moet evengoed kosten betalen voor het anuleren).

2. een goedkope ticket van een prijsvechter kopen en deze niet gebruiken. Je gooit je ticket dus gewoon weg.

Vergeet niet dat je met een visum helemaal geen retour ticket nodig hebt. Alleen als je zonder visa naar Thailand reist heb je een ticket uit het land nodig.

Van mij geen vraag over die 60 dagen en over de grens heen dingen… Dat is allemaal simpel voor mij. We gaan 42 dagen naar Thailand, dus dat word een visum voor 60 dagen.

Maar ik vraag me af HOE ik het beste een visum aan kan vragen.

Veiligste manier is natuurlijk langs te gaan in A’dam…
Maarja, zie daar maar is tijd voor de vinden (kom uit Overijssel)
2,5 week voordat ik naar Thailand ga ben in in Utrecht en kan ik het dus wel combineren met een bezoekje aan A’dam… Maar, is het wel verstandig op die korte termijn?

Ik heb gehoord dat ongeveer 50% van de mensen het aanvraagt per post. Nou zie ik hier het probleem niet, maar mijn reisgenoot en moeder vinden dit geen goed plan (Ja, ze hebben makkelijk praten, ZIJ hoeven niet helemaal naar A’dam) Want stel je voor dat je paspoort toch zoek raakt… Dan ben je nog verder van huis…

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Wat raden jullie me aan?
Per post?
2,5 week van te voren afhalen?
Of zo snel mogelijk afhalen? (wat me een hele dag+treinkaartjes kost)

Hoi Nikkie, Ik zat een beetje met hetzelfde probleem (ookal woon ik in Utrecht…) langsgaan… met de post…

Als je je paspoort aangetekend verstuurd (kost je 7 euro ongeveer) kan er heel weinig misgaan. En zeg nou zelf… hoe vaak komt er post niet aan?? vrijwel nooit lijkt mij. En als je m aangetekend verstuurd is het helemaal safe.
Ik ben zelf langsgegaan, en dan heb je aan 2,5 week meer dan genoeg, ik ben daar namelijk maar een half uur binnen geweest! :wink: dus aan een middagje/ochtendje heb je echt wel genoeg!
Ik zou er in elk geval niet extra voor gaan reizen, kost inderdaad onnodig veel tijd en geld!

succes!
groetjes!

wel even bellen van te voor even vragen wanneer je je visum krijgt, meestal dezelfde dag maar soms is het ook pas na 2 of 3 dagen klaar.

echt waar?? ik ben gewoon gegaan en kreeg m meteen mee… nou ja… zal ik wel net geluk gehad hebben :smiley:

Ok, misschien een beetje een herhalingsvraag… maar ik vind zoveel verschillende berichtjen op websites her en der dat ik het niet helemaal meer snap… :-S

Ik vertrek 8 feb. naar Bangkok en vlieg op 22 maart terug naar NL. In Bangkok wil ik visa voor Laos en Vietnam kopen, en daar gedurende mijn reis 2 a 3 weken verblijven. In totaal zal ik dus minder dan 30 dagen in Thailand zijn. Ik wil alleen de bootreis naar Laos ter plekke boeken omdat ik me niet van tevoren wil vastleggen qua
Wel heb ik een vliegticket van Hanoi naar Vietnam op 10 maart, waaruit dus blijkt dat ik tussentijds weg ben geweest. (dat is zelfs precies op de 30-dagen grens, dus geeft aan dat ik minder dan 30 dagen achter elkaar in thailand blijf)

Moet ik dan een visum hebben of niet? Zo ja moet ik die wss. al van tevoren in NL kopen neem ik aan?

Alvast bedankt voor de hulp!!
MvG!
Jorijn

Wel heb ik een vliegticket van Hanoi naar Vietnam???

Ow, ja, typfoutje… ik bedoelde van Hanoi naar Bangkok!!

En ook zou ik wel mijn ticket van Thailand naar Laos (ik wil met een slowboat van Chiang Kong naar Luang Prabang) kunnen boeken van tevoren als dat helpt… Maar ik kan nergens online vinden of en waar ik dat vantevoren kan doen…?!!