Verplichte luchtvaartmaatschappij voor 1e bezoek aan NL met verblijfsvergunning..?

Na aanleiding van de discussie in een ander topic:

gelieve hier verder te praten over het bovenstaande.
Het liefste met quote uit regelementen die de mening handstaven zodat het voor iedereen duidelijk is

Na telefonisch overleg met een vriend vanavond die hier kwam 5 jaar geleden via een visum toen was het nog zo,via TA;verplicht.

Maar hoorde vanavond van hem dat hij na toestemming 2e keer dat die mocht vliegen met elke maatschappij die hij vond;ik was dus te snel met mijn conclussie.

Een beheerder kan ook een fout maken,mede door de info die hem worden verstrekt van buiten,daarom is de inbreng van jullie zo belangrijk.

Dank Bloem in 1e instantie om dit te openen,het leid ons af van het ongeluk en je hebt het juist ingezien,je bent een goede moderator.

Heb hem gevraagd om het hier uit te doeken te doen, hoe het nu precies zit met de aanvraag,want daar zijn veel onzekerheden over,hier horen jullie binnenkort meer over.

Hans wat mij nou zo verbaasd: eerst roepen dat je er zoveel van weet, ervaring van 5 jaar ook ter plaatse… En dan blijkt dat je welgeteld kan bogen op 1 verhaal? En dat noem jij een fout? Ik noem dat onzorgvuldigheid, juist van een forumbeheerder verwacht ik dat hij kennis van zaken heeft als hij iets dergelijks met zulke stelligheid loopt te beweren…

For the record: ik kom sinds jaren op meerdere fora waar meiden op zitten met langjarige relaties met een Turkse jongen. Heb zelf ook een relatie gehad met een Turk. En het verhaal over verplicht vliegen met TA is mss wel iets dat ooit was, dat weet ik niet. Maar dan toch al zeker meer dan 5 jaar geleden…

**Zie hieronder de informatie van de IND; Er staat dus niks over verplicht vliegen met THY… **

Aan welke voorwaarden moet de toerist voldoen?

Turkije is een visumplichtig land. De toerist wilt een toeristenvisum aanvragen voor maximaal 3 maanden. Dan moet hij aan de volgende voorwaarden voldoen en de genoemde documenten hebben:
[ul]
[li]hij heeft een geldig paspoort;[/li][li]hij vormt geen gevaar voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de internationale betrekkingen van één van de landen van het Schengengebied;[/li][li]hij heeft voldoende geld;[/li][li]hij heeft een medische reisverzekering;[/li][li]hij dient zijn reisdoel aannemelijk te maken;[/li][li]hij mag niet gesignaleerd staan door Nederland of een van de overige Schengenlanden;[/li][li]Indien hij naar Nederland komt voor een medische behandeling, moet hij kunnen aantonen dat Nederland het meest aangewezen land is voor de medische behandeling.[/li][/ul]Welke documenten heeft de toerist nodig?

Voor een toeristenvisum voor Nederland voor maximaal 3 maanden, heeft de toerist een aantal documenten nodig. De ambassade of het consulaat waar hij het toeristenvisum aanvraagt, kan extra documenten vragen.
Hij heeft nodig:
[ul]
[li]een geldig paspoort;[/li][li]een bewijs van zijn reisdoel (bijvoorbeeld een uitnodigingsbrief van vrienden of familie);[/li][li]een bewijs dat hij over voldoende geld beschikt voor zijn verblijf, doorreis en/of terugreis;[/li][li]eventueel een garantverklaring (deze is alleen nodig als hij niet zelf over voldoende middelen beschikt. Hij heeft voldoende middelen als hij per dag van verblijf in Nederland over ten minste € 34 beschikt);[/li][li]documenten waaruit blijkt dat hij zal terugkeren naar zijn land van herkomst (bijvoorbeeld een werkgeversverklaring, inschrijvingsbewijs schoolgaande kinderen of een eigendomsbewijs eigen woning);[/li][li]twee pasfoto’s;[/li][li]Indien hij wil komen voor een medische behandeling: verklaring van arts;[/li][li]De volgende zaken moeten in de meeste gevallen pas bij het afhalen van het visum getoond worden:[/li]- een bewijs dat u een medische reisverzekering heeft met een minimale dekking van € 30.000,-

  • een reserveringsbewijs van de reis.
    [/ul]**
    Let op**: wanneer er iemand voor u garant staat moet er, naast een garantverklaring, ook een kopie van de arbeidsovereenkomst en de laatste drie loonstrookjes van uw gastheer worden meegestuurd. Houdt u er rekening mee dat deze arbeidsovereenkomst nog minimaal 12 maanden geldig is op het moment van de visumaanvraag.

F.heeft in 2005 een toeristenvisum gekregen en moest bij de aanvraag in Istanbul de afgesloten medische verzekering kunnen aantonen en een boeking van een retourticket laten zien.
Toendertijd was TA de enige maatschappij die een boeking onbetaald afgaf omwille van een visum. Kreeg je het visum niet werd de boeking gratis geannuleerd. Het was inderdaad dus niet verplicht maar ik denk dat niet veel Turken een ticket zullen kopen zonder de zekerheid te hebben op een visum.
Ik denk dat daar waarschijnlijk de “verwarring” van verplichting zit

Mijn man kwam ook in 2005 voor het eerst naar Nederland. Hij heeft toen bij Corendon een reservering gemaakt. Het jaar daarop hebben we dat bij THY gedaan, maar het staat je vervolgens vrij een ander ticket te kopen.

Verder blijf ik bij wat ik hierboven in de quotes al zei, maar zoals Hans al zei, het is inmiddels ook al opgelost.