Visum voor Turkije

Kan iemand mij vertellen waarom Nederlanders bij aankomst in Turkije een visum moeten kopen en Duitsers niet??
Bij aankomst stonden we bij een Duitse dame in de rij, zij moest een visum kopen voor haar zoon, die de Nederlandse nationaliteit had, zij was Duitse en hoefde er geen , Ze dacht dat het iets met Schengen te maken had maar wist ook niet waarom dit zo was.

Wat ik er van weet is het op basis van wederkerigheid. Betekend zoveel als wat de Turk moet doen en betalen om in Nederland te komen gebeurd ook omgekeerd. Dat is ook de reden dat wij voor een ikamet iets van 900 TL per jaar per persoon betalen en de Belgen ongeveer 100 TL (bedragen zijn een grove schatting)

Hi Spooky,

Het heeft inderdaad niets te maken met het (lees meer:) Verdrag van Schengen, dat heeft Turkije namelijk niet ondertekent (willen ze wel geloof ik). Het heeft puur te maken met afspraken tussen de landen onderling. Turkije heeft met meer landen zulke afspraken en werkt nog aan andere afspraken. Turkije wil voor hun eigen landgenomen immers ook zo veel mogelijk vrij verkeer van personen.

@jschoonh: Wij Nederlanders betalen voor ons (lees meer:) verblijfsvergunning geen 900 Euro hoor, maar ‘slechts’ een 500 Euro. We betalen wel het eerste jaar nog zo’n 80 Euro extra aan administratiekosten.
Je hebt meestal hulp nodig voor het halen van zo’n document en als je pech hebt moet je daar inderdaad ook grof geld aan betalen (wij waren inderdaad ook zo dom).

Hopelijk is je vraag nu beantwoord!

Jaren geleden, toen wij de 1ste keer gingen was er geen visum.
Ze zijn, zo is mij altijd verteld, ingesteld voor de landen die ook een visum rekenen voor de turken die in die landen willen verblijven…

Wel is het zo, dat van het visa geld, de luchthavens werkelijk schitterend zijn opgeknapt.

in maart dit jaar mijn ikamet in week tijd verkregen zelf gedaan en zonder problemen. De prijs die ik noemde waren TL.

Jaap

Zeg jschoonh, sorry hoor, je hebt volledig gelijk :nod:. Lezen is niet altijd even eenvoudig.

Maar ook in Euro zou je een beetje gelijk kunnen hebben. Als je het visum haalt bij het Consulaat hier in Nederland ben je 846 Euro kwijt als ik het wel heb. Niet aan te raden dus, lekker in Turkije doen. Ben je ook meteen een leuke ervaring rijker.

Verblijfsvergunning halen was voor ons inderdaad ook geen enkel probleem, maar dat was in januari. In de warmere maanden hebben de heren het drukker en kan het wel eens langer duren.

Ik dacht dat ik een leuke link gevonden :frown: had om na te gaan wat welke nationaliteit betaalt. Maar ik vind daar hele rare resultaten die volgens mij niet kloppen. Link is: T.C. Dışişleri Bakanlığı Konsolosluk İşlemleri