Hier vindt je alles over visum aanvraag, uitnodigingen etc.

Hallo, wie weet of er voor iemand met de Turkse nationaliteit die naar Nederland wil komen ook visumplicht geldt?
Als Nederlander weet ik, krijg je een visum op de luchthaven. Je hoeft er niet voor naar de Turkse ambassade ofzo, zoals bij sommige verre landen. Maar ik vroeg me af of een Turks iemand nou ook naar de Nederlandse ambassade moet om toestemming te krijgen…?
Mijn vriendje wilde nl. komen (voor 2 weken) , maar hij zegt dat het allemaal niet zo makkelijk is, hij moet eerst naar Izmir om dat te regelen enzovoorts
En is het misschien mogelijk dat ik die toestemming aanvraag bij de Turkse ambassade hier ofzo?
Wie kan mij hier wat meer over vertellen???

thanx alvast
alanyabeachbabe

Ik weet niet precies hoe het inelkaar zit…maar het is heel moeilijk voor een Turk om een visum te krijgen. Ze hebben sowieso een uitnodiginsbrief nodig van de persoon bij wie ze gaan verblijven (dus van jou). Ook moeten jullie beide aan een bepaalde inkomenseis voldoen…volgens mij moet jij een vast minimum inkomen hebben van 1000 euro en hij moet voor 30.000 euro zijn verzekerd of ook een bepaald geldbedrag hebben. Er is een site met al deze informatie…kzal voor je kijken wat het adres is. Ik weet trouwens niet zeker of al het bovenstaande klopt…maar grotendeels wel.
Veel suc6 ermee! xxx

Misschien heb je hier wat aan

Visum (Korter dan 3 maanden)

Visum Kort Verblijf in Nederland
Wanneer mag iemand in Nederland verblijven?
Als je vriend korter dan drie maanden in Nederland wil verblijven, moet hij in ieder geval aan de algemene voorwaarden voldoen. Hieronder zie je die voorwaarden:

Hij moet een ruim geldig paspoort hebben (Bij de visumaanvraag moet het reisdocument tenminste nog 3 maanden geldig zijn op de laatste dag van zijn visum.
Hij mag niet worden beschouwd als een gevaar voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de internationale betrekkingen van een van de Schengenlanden.
Hij moet over voldoende middelen beschikken. Als hij dat niet kan, heeft hij een garantverklaring nodig van een derde persoon, die over een duurzaam en voldoende inkomen beschikt.
Welke documenten heeft hij nodig?
Voor toelating tot Nederland heeft je vriend verschillende documenten nodig. De meeste documenten heeft hij direct nodig voor zijn aanvraag voor toelating.

Geldig paspoort / Reisdocument
Bewijsstukken ter onderbouwing van reisdoel (Bijvoorbeeld uitnodigingsbrief van vrienden of familie)
Bewijsstukken die aantonen, dat hij voldoende middelen heeft van bestaan beschikt over verblijf, doorreis en/of terugreis
Garantverklaring
Een of meer loonstrookjes
Een of meer bankafschriften
Reserveringsbewijs voor de reis
Documenten die terugkeer aannemelijk maken
2 pasfoto’s
Hoe vraag je een visum aan?
Een visum moet je aanvragen bij de Nederlandse Ambassade in Ankara. Dit gebeurd via een aanvraagformulier voor een Schengenvisum.

Hoe ziet een visum eruit?
Het visum kort verblijf is een sticker die in zijn paspoort wordt geplakt. Het visum is voor een bepaalde periode geldig. De sticker vermeldt de begindatum en de eind datum van de geldigheid. Voor het visum moet je vriend bij aanvraag een vergoeding betalen. Het bezit van een visum is GEEN garantie dat je vriend daadwerkelijk wordt toegelaten tot Nederland. Op Schiphol kan nog een controle plaatsvinden op reisdoel en financiële middelen. Het is handig dat hij een kopie van jouw garantverklaring bij zich heeft.

De kosten
Aan de aanvraag zijn kosten verbonden, die aan de Nederlandse overheid betaald moeten worden. De prijzen zijn:

Transitvisum voor luchthaven passagiers € 10,-
Doorreisvisum maximaal 5 dagen € 10,-
Visum maximaal 1 maandag € 25,-
Visum maximaal 3 maanden met 1 binnenkomst € 30,-
Visum maximaal 3 maanden met 2 of meerdere € 35,-
binnenkomsten
Visum meervoudige binnenkomsten, geldig 1 jaar € 50,-
Heb je meer vragen?
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken behandelt visumaanvragen die betrekking hebben met onder meer zakenbezoek, congressen en deelname van sportevenementen. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 – 12:30 uur onder het volgende nummer: 070 348 64 86

Het bureau Visadienst van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) behandelt visumaanvragen die betrekking hebben op onder meer familiebezoek en toerisme/vakantie. De Visadienst-informatielijn is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:00-12:30 en tussen 13:30-16:00 uur. Het telefoonnummer is:
070 370 35 55

Postadres:
IND
Afdeling Visadienst kort verblijf
Postbus 30125
2500 GC Den Haag

groetjes besmile

Jeetje mina zeg. Wist niet dat het zo’n gedoe was joh :o
Ik had ook een zoekopdracht gegeven op deze site en toen zag ik ook een heleboel verschillende verhalen voorbij komen over inkomenseis en al dan niet garant staan van een derde persoon. Sjongejonge :frowning:
Ik ga het nog eventjes verder uitzoeken allemaal.
In ieder geval allebei bedankt tot zover.

B) Tis niet zo moeilijk zoals het allemaal klinkt meid. Ga naar het gemeentehuis in de plaats waar je geregistreerd staat en vraag een document aan, als het goed is heet het garantstelling (of iets in die richting) in ieder geval het is voor een visum aanvraag. De medewerkers van he gemeentehuis helpen je wel.

Een van je ouders of jijzelf moet aantonen dat er een bepaalde inkomen is. Gewoon een kopie van een recente loonstrook maken en toevoegen aan het document welke je moet invullen. De rest van het document invullen, en het document bij het gemeentehuis inleveren en afrekenen. Je vriendje wordt dan in Turkije opgeroepen naar de ambassade daaro.

Als alles dan goed gaat krijgt hij zijn visum en bij binnenkomst moet hij op het politiebureau een stempeltje krijgen en een papiertje welke hij moet laten afstempelen als hij het land weer verlaat.

Zo makkelijk gaat het niet hoor…als het zo makkelijk zou gaan zou half turkije in de winter lekker in Nederland zitten…maja…

Hahahaha… Nou ‘lekker’ in Nederland??? Zo lekker is het hier niet in de winter hoor, hahahaha :stuck_out_tongue: .

Maar goed. Makkelijk was ook niet het eerste woord wat in me opkwam bij het lezen van alle sites. Anyway.

Mijn goede voornemen voor 2005 = ik ga in het nieuwe jaar maar als eerste een bezoekje brengen aan de afdeling Burgerzaken van het gemeentehuis. En dan zien we wel verder. Ik hoop dat het allemaal lukt…

Hallo allemaal!

Ik heb ff zitten lezen, want dat zou k ook wel willen als mn vriendje voor vakantie ff naar NL zou kunnen gaan.

Maar nou las ik 2 dingen:
Miss Eefje zegt dat de inkomeneis min. 1000 euro moet zijn.
Habazz zegt dat je van jou of een van je ouders n bewijs moet kunnen tonen dat r een bepaalde inkomen is.

Hoe zit t nou precies? Dus als je t inkomen van een van je ouders toont, die natuurlijk meer dan jou verdient, dan betekent dat dat je je vriend makkelijk naar NL kunt halen voor n vakantie (korter dan 3 maanden in dit geval dan) ???

Groetjes,
Ita

Het zit zo…omdat ze (meestal) niet verzekerd zijn, moet je kunnen aantonen dat als er iets met hem gebeurt jij eventueel zijn ziektekosten kan betalen…dus vandaar dat je een minimum inkomen van 1000 euro moet hebben…of je moet kunnen aantonen dat je ouders een goed inkomen hebben…vandaar dat je dus een loonstrookje moet opsturen. Als hij wel verzekerd is (voor 30.000 euro had ik ooit ergens gelezen) dan geldt dit allemaal niet…maar dat is niemand in Turkije… Ook moet hij kunnen aantonen dat hij hier niet naartoe komt om te werken…dus vandaar die uitnodigingsbrief dat hij dus bij iemand verblijft. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
xxx

Ok, das dan duidelijk! Hartstikke bedankt voor de info! :slight_smile:

Wil je je mannetje voor een vakantie naar Nederland halen moet hij wel degelijk verzekerd zijn voor minimaal 30.000 euro… Dit moet je regelen voordat hij komt bovendien moet hij bij de nederlandse ambassade ook aannemelijk kunnen maken dat hij terug zal keren naar Turkije… Dat zijn de twee grootste struikelblokken…

Voor alle informatie kun je een kijkje nemen op
www.mixed-couples.nl

Succes!!!

Liefs Linda

Kijk ff voor meer info op www.ind.nl of www.seni-seviyorum.nl.

De inkomenseis is 1350 euro netto per maand!! Dus wel iets meer dan 1000 euro

1 like

Hee…

Oscar is er van overtuigd dat hij geen visum nodig heeft…

er schijnt een speciaal paspoort te zijn; groen paspoort…

(uhh ja nieuwe ontwikkelingen, hij is vrij, wel 4 weken dus nog tot 3 januari!! en dus ook nog wanneer ik vrij ben…dus of hij komt naar mij of ik ga naar hem hihi echt zoo super dit!!)

maar heeft iemand misschien ervaring of info erover…heb vanaf seni wel wat info gekregen, maar wie weet zijn hier ook nog meiden/heren die er wat van weten!!

alvast bedankt! Groetjes Franka

Groen paspoort?

Nooit van gehoort,naar mijn weten moet hij gewoon voldoen aan de eisen opgesteld door de IND,uitgevoerd door de ambassade van Ankara.

Een goede vriend van mij is ook bezig om voor 3 maanden(hij was er al eerder)naar zijn vriendin te gaan.

Heb hem niet gehoort over een groen paspoort.

Groetjes,

Hans.

Groen paspoort?
Wij zijn al heel lang bezig met het zoeken van andere manieren om samen met mijn vriend naar Nederland te komen maar verder dan de normale gang, alle benodigde documenten en dan naar de Nederlandse Ambassade/het Nederlandse consulaat zijn we niet gekomen!
Ik denk eerlijk gezegd dat er niet zoiets is als een groen paspoort!
We hebben echt overal al navraag gedaan en dan enige manier is via de eisen opgesteld door de IND!

Mijn vriend en ik zijn vorig jaar samen een maand in Nederland geweest en nu willen we weer samen mijn familie voor een maandje gaan bezoeken dus we zijn al druk aan het verzamelen, de papieren van mijn familie zijn al binnen, wij zijn hier ook bijna klaar, dan alles kopieren, in een mooie map, dat alles er geordend en netjes uitziet en dan komende zondag op naar İstanbul, 14 uur met de bus!
We hopen het visum weer te krijgen en dan lekker weer samen een maandje bij mijn familie te zijn!
Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan, we gaan voor een week of anderhalve week, want het is best wel veel werk daar!

Heel veel groetjes uit İçmeler…:wave:

hey çiçek

ik heb gehoord van mn vriend dat de prijzen bijna hetzelfde zijn om met het vliegtuig te gaan dan dat je 14u op de bus moet zitten. Toen ik er in November was, hebben we vliegtuigtickets gezien die echt niet heel duur waren en het was bijna evenveel als een busticket.

groetjes

haha wel grappig op Seni weten best wel veel meiden wat het is en wat het inhoud.
…hier weinig tot niemand dus…
nou ja heb wel wat benodigde info…ik zal zo even kopieren/plakken wat het is…mag dat trouwens wel Hans…??

Hey Sevgilim,
Ja de vliegtickets kosten hetzelfde als de bustickets maar ja mu komt het, mijn vriend is bang om te vliegen, toen we vorig jaar naar Nederland vlogen was ie me toch bang en de terugweg ook!
We hebben nu zelfs gekeken of we met de bus naar Nederland konden gaan, maar toch besloten dat als we het visum weer krijgen gewoon gaan vliegen!
Die keer dan vond hij wel oke maar dan ook nog met het vliegtuig naar İstanbul vond hij wat te veel…Awhaha…
Toch heel erg bedankt voor je reactie!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Hee,

Hier wat info over ‘groen paspoort’ en geen visum…

"Als je zelf bij de overheid werkt, of bijvoorbeeld leraar bent heb je een groen paspoort. Je kunt hiermee ook naar Europa reizen, zonder dat je een visum hoeft te regelen. Helaas heel moeilijk, tot niet aan te komen voor iemand die geen baan heeft waarvoor hij een groen paspoort krijgen"

“Zoals al eerder vermeld is geworden heb je voor een “Groen Paspoort” geen visum nodig… deze worden inderdaad verstrekt aan mensen die voor o.a. de overheid werken, waaronder dus leraren, (hoofd)zusters en doktoren, soldaten (let op: Generalen etc. dus van hogere rank) en dergelijke vallen. Ook de echtgeno(o)t(e) van de persoon met een groen paspoort en zijn/ haar kinderen vallen daar onder (kortom Ambtenaren, maar dus ook zakenlieden welke werkzaam zijn voor internationale bedrijven…). Voor zover ik weet komt men in aanmerking voor zo’n dergelijk paspoort nadat men zo’n 30 jaar voor de overheid heeft gewerkt…”

**"Er schijnen twee versie te zijn:

  1. Groen paspoort met de tekst “special passport” erop = geen visum nodig. Wordt gegeven aan bepaalde mensen in overheidsdienst en hun familie.

  2. Gewoon groen paspoort. Hiermee heb ik geen ervaring maar het schijnt dat er nog wel een visum worden aagevraagd. Maar dit schijnt iets soepeler te gaan… "**

Als ik Oscar weer op msn spreek of aan de telefoon heb, zal ik het nog een keer vragen…

Groetjes Franka

Serieus nog nooit van gehoord, en heeft je vriend dan al 30 bij de overheid gewerkt dat hij zo’n groen paspoort heeft of hoe is hij er dan aan gekomen?!
Nu ben ik best wel nieuwsgierig!
Naja wij gaan gewoon weer op naar het consulaat generaal te İstanbul en hopelijk krijgen wij weer een visum!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

nee maar familie krijgt t ook, stel zijn vader of moeder heeft er al 30 jaar opzitten…

Oha…Mijn vriend zijn beide ouders hebben er al dik 30 jaar opzitten…
Oha…Dan ga ik toch morgen meteen navraag doen…
Groetjes uit İçmeler…:wave:

nou ja je ziet t snel; is zijn paspoort GROEN ja of nee :wink:

Ik weet dat 2 van mijn zakenpartners elk jaar naar Belgie,Nederland en Duitsland komen, zijn er nu trouwens ook tot de 24 ste december, een speciale zakenpas hebben,maar of ze dat een groen pasport noemen weet ik niet. Ik weet dat ze heel makkelijk naar europa gaan maar dan toch iedere keer met een uitnodiging van een firma in europa. Ze regelen alles via ambasade en dit duurt 8 dagen.
Meer weet ik er ook niets van,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Beste Franka22,

Bedankt voor de informatie,had er nooit van gehoord;zo leer je dankzij ons forum weer nieuwe dingen.

Groetjes,

Hans.

Mijn vriend heeft gewoon een blauw paspoort maar vandaag nagevraagd, we waren toch op pad voor alle visum papieren dus en een groen paspoort bestaat!
Voor mensen die meer dan 30 jaar voor de overheid hebben gewerkt en het kan ook aan hun partner en kinderen gegeven worden maar…Het is ook weer heel moeilijk om daar aan te komen, ookal heb je meer dan 30 jaar voor de overheid gewerkt, je moet er toch ook weer heel veel voor doen om het te krijgen en dan nog de vraag of je het krijgt!
Maar weinig mensen hebben hier zo’n groen paspoort omdat vele er niet vanaf weten en het is moeilijk te krijgen!
Ook zijn er twee soorten, met de een kun je zonder visum reizen en voor de ander heb je weer een visum nodig!
Wij gaan gewoon weer naar het consulaat en hopen het visum weer te krijgen en lekker een maandje bij mijn familie te zijn!
Franka22, echt super als Oscar zo’n groen paspoort heeft, dan hebben jullie die problemen met het consulaat, de ambassade niet die de meeste hier wel hebben, echt super!
Heel veel groetjes uit İçmeler…:wave:

Wat een ramp dat je zoveel moeite moet doen om je geliefden of familie over te laten komen voor een vakantie of een langer verblijf. En dan lukt het vaak nog niet na veel moeite te hebben gedaan.
Wat zou het veel mensen gelukkig maken als het wat eenvoudiger was.
Succes voor degenen die nog op pad gaan om een visum te krijgen.

Liefs, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Ja het is echt heel erg dat je er zoveel voor moet doen!
Van de ene kant begrijp ik het ook wel want er zijn heel veel mensen die er misgebruik van maken en die het dus verpesten voor de mensen die het echt menen!
Ik hoop dat er gauw verandering in komt, dat het allemaal wat makkelijker gaat worden!
Wij gaan nu voor de tweede keer weer een visum aanvragen voor een maandje, we hopen dat we het nu makkelijker krijgen dan de eerste keer!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Cicek, onwijs veel succes.
We duimen met z’n allen hoor.
Het is jullie gegund.

Liefs, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Heel erg bedankt Fransijn!
Ik hoop ook echt heel erg dat het ons weer gaat lukken!
Ik heb mijn familie en mijn landje nu al een jaar niet gezien!
Het zou fijn zijn als we nu weer allemaal lekker een maandje samen in Nederland kunnen zijn!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

van mij ook heeeel veeel succes!!! ik weet over een paar dagen of hij nou echt een groen paspoort heeft of niet…ik laat t jullie weten!!