Visumaanvraag voor Egyptenaar naar Nederland

Heel graag wil ik mijn Egyptische vriend kennis laten maken met Nederland. We hebben in gedachten een vakantie van 2 weken.

Hoe pak ik dit aan? Ik heb gehoord dat een visum weleens wordt afgekeurd. Waar moet ik op letten?

Groet,
Lizette

Hallo Lizette,

Garant verklaring/uitnodiging bij de jou Gemeente (woonplaats) halen.
Alles invullen, probeer op uitnodiging te laten komen.
Verklaring bij de Gemeente ondertekenen.
Kopien maken en aan je vriend geven die dan een afspraak moet maken bij de NL. amb. Cairo.
Daar moet hij terplaatse ook nog papieren invullen en krijgt hij een interview.
Zorg ervoor dat hij zoveel mogelijk redenen op papier heeft staan voor de terugkomst naar Egypte, dit allemaal moet ondertekend en met stempels zijn.
Verdere info hier op het forum en de IND.
Heel veel geduldt hebben.

Succes, R.

Ha Lizette,

Ik heb jouw notitie gelezen ten aanzien van je vriend om hem kennis te laten maken met Nederland. Is dit al gelukt? / In welk stadium zit je?
Wij gaan al heel veel jaren naar Egypte en kennen daar een man die wij graag eens 2 weken hier naar Nederland zouden willen halen. Vandaar mijn vraag.
Ik hoor graag van je
Met vriendelijke groet,
Tessa

Hallo Tessa,

Heb inmiddels heel veel info van verschillende sites. Ga deze week proberen alles op een rijtje te zetten en laat je weten hoe en wat ik weet.

Ik ga eind mei naar Egypte, dan wil ik alle papieren compleet hebben zodat we een afspraak kunnen maken bij de Nederlandse ambasade. Mijn vriend moet dat in een interview (waar ik blijkbaar niet bij mag zijn) o.a. verklaren waarom hij naar Nederland wil. Ik heb al wel begrepen dat, hoe meer redenen hij kan opnoemen waarom hij ook weer terug zal gaan naar Egypte, hoe groter de kans op een toeristen visum. Ze zijn zooooooo bang dat hij niet meer terug zal gaan…

Je hoort nog van me.

Grt,
Lizette

Hallo Lizette,

Jij hebt alleen Garantverklaring/uitnodiging nodig.
Een brief met uitnodiging waarom hij naar NL. komt
en dat je persoonlijk zorgt dat hij tijdig terug in Egypte zal zijn.
De meeste en belangrijkste papieren moet hij voor zorgen.
Hij kan de Ambassade bellen voor een afspraak.
Wanneer je perse mee naar binnen wilt gaan lukt dat je wel.
Je bent tenslotte NL. en belastingbetaler je hebt je rechten.
Wanneer je NL. wilt praten moet je dat aangeven anders gaat het in het Engels.

Succes, R.

Hallo,

Waneer hij visa heeft en naar NL. komt moet hij binnen 3 dagen naar de vreemdelingenpolitie bij jou in de buurt.
Daar krijgt hij een stempel (visa) in zijn paspoort.
Dit MOET hij hebben voor de terugkeer.
Bij terugkeer moet hij zich dan zo snel mogelijk weer bij de ambassade melden om zijn stempel (visa) te laten zien.

Over vliegticket&reisverzekering:
Vliegticket kun je een voorlopige reservering doen.
Reisverzekering geldt hetzelfde.
Die moet je beide laten zien wanneer hij zijn visa gaat halen in Cairo.
Beide reserveringen kun je doen in de buurt van de ambassade.
Je komt de ambassade uit en gaat links na zo`n 150m rechts straatje in.
Het na 50m rechts een klein kantoortje. Ben effe de naam vergeten.

Succes, R.

Hallo Robally,

Voor wat betreft de reisverzekering, daar zat ik nog wel mee. Waar mijn vriend dat kan afsluiten. Maar dat kan dus vlakbij de ambassade? En daar kunnen ook de vliegtickets geboekt worden? Krijgen we dan van beide meteen een bewijs mee? En kunnen de vliegtickets nadien nog omgeboekt worden? Wij willen aanvraag doen voor heel de maand juli, maar in werkelijkheid zal mijn vriend maar 2 weken naar Nederland komen. Dan hebben we wat speling met de data.

Verder heb ik begrepen dat ik ook moet zorgen voor een bewijs van mijn vaste aanstelling en enkele loonstroken waaruit blijkt dat ik voldoe aan het minimale inkomen dat geeist wordt om garant te staan.

Wederom bedankt voor de tips!

Grt,
Lizette

Robally, Ik vergeet nog iets te vragen. Je zegt:

“Jij hebt alleen Garantverklaring/uitnodiging nodig.
Een brief met uitnodiging waarom hij naar NL.”

Zijn dit 2 losse documenten of is dat één document, oftewel, geef je in de garantverklaring/uitnodiging aan waarom hij naar NL komt? Of moet dat in een aparte brief? En alles in het Engels zeker?

Grt,
L

Hallo Lizette,

Garantverklaring/uitnodiging is 1 document.
Je kunt kiezen voor Garantverklaring dat wil zeggen:
-je hebt een werkgeversverklaring nodig.
-je hebt de laatste 6 loonstroken nodig.
-bewijs van huisvesting.
-etc.,etc., staat precies bij het IND geschreven.
-mocht je vriend langer blijven of zelfs onderduiken, illegaal
ben jij verantwoordelijk en kan je dat 30.000 euro kosten.

Je kunt kiezen voor uitnodiging dat wil zeggen:
-jij nodigt hem uit op zijn kosten.
-daar doe je een mooie brief bij met;
je kent hem al jaren.
je wilt hem als dank graag iets schenken, vakantie NL.
je zorgt voor hem en laat hem de NL. cultuur proeven,
toeristische atracties etc.
je zorgt persoonlijk dat hij weer tijdig terug is in Egypte.

• verdere info staat weer bij de IND.

Dit alles mag in het NL. gaat tenslotte naar de NL. ambassade Cairo.
Wil je de kans dat het iets sneller gaat doe je ook alles in het Engels
of indien mogelijk in het Arabisch.

Hij wordt gecheckt in Egypte dan gaat het advies naar NL.
Buitenlandse zaken zorgt dan tenslotte voor een goedkeuring of afwijzing.
Het is bijna standaard dat je aanvraag wordt afgewezen, 90% zeker.
Dan begint het circus opnieuw en ga je in beroep bij Buitenlandse zaken.
Wachten, wachten en geduld hebben.

Dit alles heb ik in 2010 gedaan.
Heeft me ongeveer 8 maanden gekost inclusief beroep.
Weet niet zeker of de situatie nog hetzelfde is.
Check het IND en veel info vindt je bij buitenlandsepartner.nl.

Meer vragen?
Help je graag.

Succes, R.

Hallo Robally,

Ik heb gehoord dat ze voortaan verplicht zijn binnen 2 weken te reageren, ook op het beroep.

Wat ik niet snap, je moet aangeven wanneer hij komt, reserveringen vliegtickets tonen, reisverzekering tonen (ook op datum, neem ik aan). Maar hoe kun je uitgaan van een datum als je niet weet hoe lang de aanvraag gaat duren?

Wij willen de aanvraag eind mei indienen voor 2 weken verblijf in juli.

Hallo Lizette,

Wanneer je de goedkeuring krijgt van Buitenlandsezaken dan kan hij bij de ambassade-Cairo zijn visa halen.
Daarbij moet hij dan ticket en reisverzekeing tonen.
Neem ruimere data. De uiteindelijke data worden op het visa gezet.
Data van de tickets dus.
Hou er rekening mee dat het de eerste keer wordt afgekeurd.
Kijk bij buitenlandsepartner.nl hoe je een beroep aantekend,
zij hebben voorbeelden. Maak er alvast een die je gelijk kunt opsturen
als je in beroep moet. Dit gaat allemaal onder de naam van degene die uitnodigd. Hij hoeft dus niks te doen, geduldig wachten.
Je wilt eind mei de aanvraag indienen en hem al in juli in NL. hebben???

Succes, R.

Hallo Lizette,

Zou je graag mijn aanvraag en beroep opsturen.
Heb alle papieren in Egypte.
Helaas ben ik op het moment in NL.
Ik ga half mei terug naar Hurghada.

Gts. R.

Via www.minbuza.nl kun je een garantverklaring downloaden.
Dit is is nieuw ingevoerd vanaf 1 januari 2011 en scheelt een hoop papierwerk.
Je moet deze onder toezicht van gemeenteambtenaar op het gemeentehuis ondertekenen, maar de rest kun je thuis dus al invullen.

Hallo,
ik zou ook graag mijn egyptische voor een aantal weken naar hier halen…Ik woon echter wel in Belgie maar de nodige documenten blijven grotendeels hetzelfde.

Kan er iemand mss een kostenplaatje ramen? Ik hoor nl dat we verplicht zijn via Egypt air tickets te boeken wat het ontzettend duur maakt tov de prijzen die wij betalen…

alvast bedankt!

Ha Liesje,

Een kostenplaatje: ambassade: ong. 460LE voor documenten.
reisverzekering, 130LE voor 2
weken. (ligt aan de duur verblijf)
uitnodiging/garantverklaring ong. 15 euro.
hij moet kunnen aantonen dat hij 35 euro per dag
te besteden heeft, tijdens zijn verblijf in Belgie.
vliegticket, ligt aan seizoen, ong. 250 euro retour.

Dit alleen als het visum de eerste keer meteen wordt toegewezen.
Het is niet zo dat het verplicht is met Egyptair te vliegen. Het gaat erom dat je een retourticket moet kunnen laten zien bij het afhalen van het visum. Egyptair is een van de weinige die een retourticket vanuit Egypte kan verschaffen. (Jetairfly is misschien ook een optie voor jullie).

Grts. R.

1 like

Hoi Hoi,

Ook ik ben bezig met het uitzoeken en aanvragen van een visum voor mijn partner. Kennen elkaar in september 2 jaar. Ik ben er al ooit eerder mee bezig geweest maar lees op[ het IND dat de uitnodiging is verandert. Ik hoef volgens mij niet meer naar de gemeente om een uitnodiging te halen, ik hoef alleen het formulier te downloaden op de site van het IND.

Ik ga er vanuit dat het niet lukt. We willen dat hij half september naar hier komt, na de ramadan, maar dan kunnen we pas half juli beginnen met aanvragen omdat je maar max 3 maanden vooruit in mag dienen. Dit betekend dus dat ik pas half juli mijn handtekening mag laten legaliseren bij de gemeente? Of gaat het om de datum waarop hij een afspraak heeft bij de ambassade in Cairo…Weten jullie dat?

Als het visum wordt afgewezen teken ik bezwaar aan, maar dan moet hij mij wel eerst machtigen dat ik dat mag doen. Dus dan moet ik hem het formulier opsturen, hij ondertekenen en weer terugsturen naar mij.

Weet iemand hoe lang het duurt als je iets opstuurt naar Egypte/Hurghada?

Ik zit bijna te denken om deze week de aanvraag te doen, alles op te sturen, visum wordt toch 95% van de gevallen geweigerd, scheelt me wel een maand wachten, hij kan niet tijdens de ramadan komen, dat wil hij niet en dat lijkt mij ook geen goed idee hier in NL.

Ik hoor graag van jullie,
alle info is welkom… :smiley:

xx

Nog een vraagje.

Hoe sturen jullie de garantiebewijzen op. Ik hoor steeds van mijn vriend in Cairo dat het het origineel moet zijn. Maar kun je het niet scannen en dan via de mail versturen? Hoe moet je het anders versturen? via DHL of TNT?

Alvast bedankt Liesbeth

Hallo iedereen,

Mijn vriend woont in Egypte en we zijn al een tijdje bezig hem hierheen te laten komen voor 2 tot 4 weken. Echter zit ik met één vraag. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met nog een laatste opstakel.
We hebben alles klaar en de afspraak bij de Nederlandse Ambassade is gemaakt. Nu vragen ze daar alleen nog een print van het vliegticket. Maar de kans dat de visum aanvraag wordt afgekeurd zit er nog steeds in natuurlijk. Als ik nu een vliegticket voor hem boek, heb ik maar 48 uur bedenktijd. Maar hij heeft 31 juli een afspraak bij de Ambassade en dan duurt de uitslag of hij wel of niet mag gaan 2 weken. Dus hoe kan hij de print van een vliegticket laten zien dan? Volgens mij is de enige optie een ticket kopen en als hij niet mag komen, dan ben ik mijn geld kwijt. Daar moet toch een andere manier voor zijn?
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

alvast bedankt.

groetjes ELiene

Hallo Liesbeth ,

Via de mail mag niet. Dan wordt dit afgekeurd. Het moet origineel zijn.
De papieren opsturen via DHL is het beste, maar wel prijzig. Laat je dus goed informeren bij DHL voor de prijzen.
Post NL is ook een optie, maar vraag dan eerst of er in de buurt van de persoon die je wil laten komen een afhaal adres is voor PstNL. Het adres is vaak een probleem, dus DHL is betrouwbaarder.

1 like

volgens mij kan hij toch een vliegticketreservering doen en deze meenemen? Bij egyptair hebben ze een regeling getroffen voor mensen die een visum aanvragen. Ik ben er ook nog mee bezig dus als je je info wilt delen, graag…
Ik heb zojuist bij “relatie met een egyptenaar” gepost ook over o.a. visumaanvraag en wat ze hier bij het IND te melden hebben…

xx