Vast een onderwerp wat al vaak besproken is, maar heb even jullie hulp nodig.
Ben me aan het informeren over de benodigde papieren om mijn vriend voor een vakantie naar Nederland te halen, maar ben te chaotisch met al die formulieren en snap niet het fijne ervan.
Ik heb op de IND site verschillende formulieren gevonden, er word gesproken over bewijzen en over het legaliseren bij de gemeente. Is er iemand die mij kan vertellen welke formulieren ik precies nodig heb, ook met oog op het referentienummer wat je in moet vullen… Hoe kom ik aan zon nummer als je het formulier gewoon download van de site? Dan heb je toch geen referentie nummer?
En hoe zit het met het visum… Moet mijn vriend met de door mij ingevulde papieren dan naar een kantoortje daar… of moet hij juist de bewijzen naar mij opsturen en moet ik dat voor hem doen?
Kortom; is er iemand die mij precies kan vertellen wat ik moet doen… in welke stap en welke papieren?
Het gaat om een visum kort verblijf (max 90 dagen).
Ik had inderdaad al begrepen dat het een lange moeilijke weg zou worden, maar is het zeker waard… Dan maar even wachten… Maar wil hem gewoon kennis laten maken met mijn cultuur, mijn familie enz… Hij is er zelf ook heel nieuwschierig naar en gaan dus onze uiterste best doen om hem hierheen te halen. Hij heeft een goede baan, op zich ook een familiebedrijf dus daar valt ook nog wel iets mee te regelen denk ik zo…
Als je het voor mij zou kunnen samenvatten, graag!
Heb wel wat formulieren gevonden op de site van de IND maar weet niet zo goed met welke stap ik moet beginnen… :s
Ik heb dit jaar de vriend van mijn dochter naar NL. laten komen
voor 2 weken vakantie.
Heeft al met al zeker 8/9 maanden wachten gekost.
Begin bij je eigen gemeente een Garant verklaring aan te vragen.
Vraag is of jij garant voor hem staat of dat hij zelf genoeg kapitaal
heeft om hier de vakantie te bekostigen, moet 35 euro per dag zijn.
Met de Garant verklaring moet hij naar de NL. amb. in Cairo, waar hij nog meer papieren moet invullen.
En dan na enkele weken waarschijnlijk de afwijzing.
In beroep gaan en het is geregeld.
Je kunt ook info krijgen bij www.buitenlandsepartner.nl krijgen.
Zal ook eens kijken of ik nog de papieren heb.
Wat een gedoe he… zou allemaal veel makkelijker zijn als ze gewoon allemaal naar nederland kunnen komen, zonder hoop gezeur.
Bij de eerste stap naar aanvraag, kreeg je dan ook een referentienummer?
Want ik heb een lijst waarop ik gelijk een referentienummer moet invullen.
Heb vanavond even met goede vriendin (die vriend in Jamaica heeft) gekeken naar allerlei instanties. (ind, maar ook informatie bij allerlei gemeenten…) Hoop is wel redelijk duidelijk geworden. Idd een nummer krijg je pas bij een eventuele vervolg, iig vanuit Cairo. Wat ik nu begrijp is dat ik gewoon naar het gemeentehuis moet gaan om het nieuwe formulier aan te vragen en te legaliseren (garant/logies verklaring) en dat vervangt dan ook gelijk de uitnodigingsbrief. Die moet ik dan naar Egypte opsturen en hij moet dan de rest regelen… Morgen even voor de zekerheid met de gemeente bellen of het allemaal klopt, als het goed is hoef je dan niet meer te doen vanuit hier…
Ik heb het via een uitnodiging gedaan.
Kon door omstandigheden niet garant staan.
Heb eenmaal afwijzing gekregen en toen goedkeuring.
Met veel geduld lukt het je wel, succes.
Wanneer je vriend genoeg kapitaal heeft en een werkgevers verklaring heb je alleen een uitnodigingsbrief nodig.
Kapitaal wordt bedoeld dat hij 34 euro per dag heeft voor in NL.
Dit moet hij aan kunnen tonen dmv. bankboekje, spaarbankboekje, kopien ervan met stempel(s) van de bankinstanties.
Ook wanneer hij onroerendgoed heeft moet hij dat aantonen.
Bewijs van dienstplicht en een paspoort natuurlijk.
Bewijs van familie, ouders, broers en zussen.
Schrijf NOOIT dat hij je vriend is, indien mogelijk laat je ouders de correspodentie ondertekenen.
Kortom alles wat zijn terugkeer naar zijn thuisland garandeert.
Denk dat allemaal wel beetje gaat lukken.
Maar vroeg me af, de ambassade in Cairo… spreken die ook engels en arabisch? Aangezien mijn vriend de documenten natuurlijk moet overhandigen daar… en geen nederlands spreekt
Hij zal zich buiten bij de ambassade moeten melden.
Zal telefonisch een afspraak moeten maken met de Ambassade.
Daar krijgt hij ook de formulieren die ter plaatse moeten worden ingevuld.
Daarna gaat hij naar binnen voor een intervieuw, in het Arabisch.
Ze spreken ook Engels en op verzoek komt een NL. employe.
Ik ben toen meegegaan maar mocht niet naar binnen.
Heb toen amok gemaakt en heb met een Nederlandse employe gepraat.
Zorg dat je van alle correspodentie kopien van hebt.