HELP, mijn turkse vriend geraakt maar niet in België

Merhaba,
Ik ben Ellen en ik ben 16jaar. Ik ben 23juli 2011 deze vakantie met heel mijn familie naar Turkije geweest(Alacati çesme)! Het was de mooiste vakantie ooit!!! Ik heb daar mijn Turkse vriend leren kennen, hij was de knappe barman van het hotel. Al snel werden we hopeloos verliefd.Hij was mijn eerste liefje.Het afscheid toen ik terug naar België was dan ook zeer zwaar.Sindsdien houden we nog altijd contact via telefoon en webcam. Het is nu al ongeveer 6maanden geleden en we zijn nog altijd even verliefd op elkaar!!!:wub: :wub: :wub: :wub: :wub: Ik heb nog nooit zo een lieve en mooie jongen tegen gekomen. Ik ben zeer blij dat ik op deze site terecht ben gekomen. Ik wist niet dat er zoveel meisjes waren die een Turkse vriend hadden. Ik herken ook veel verhalen, zoals het zingen, de knuffels,…
Hij zou normaal gezien deze kerstvakantie naar België komen maar dat is helaas niet gelukt.Hij was eens naar Ankara geweest en daar hadden ze hem wijs gemaakt dat een visum en ticket 10000lira was!Maar dat was natuurlijk gelogen! Hij werkte in een dorpje en daar hadden ze geen papieren als bewijs dat hij werk had. Daarna werkt hij in een restaurant. Hij ging daarna naar Ankara voor de visum, daar zat een Griekse vrouw en die zei dat hij 90 dagen moest hebben als werk. Hij had er maar 50 in totaal. Zoals jullie wss al weten kunnen Grieken en Turken niet met mekaar overweg en die Griekse vrouw stuurde hem dan ook zonder pardon weg … Er zijn dan wel Turken die naar hier komen en dan nooit meer terug komen.En hij wil gewoon op vakantie en dat mag dan niet! ONEERLIJK!
Mijn mama had dan ook een speciaal papier in het gemeentehuis gaan aanvragen zodat hij bij ons kon logeren enz dus dat mocht allemaal geen probleem zijn. Spijtig ik had zo gehoopt om hem weer te zien tijdens de kerstperiode en hem voor te stellen aan vrienden en vriendinnen.
Nu (januari 2012) gaan we proberen om hem naar België te krijgen in de krokusvakantie, maar er zijn al heel wat problemen ! Zijn baas van het restaurant waar hij nu werkt is heel ambetant. Hij moet hem nog uitbetalen voor 2maand, een heel pak geld en dat wilt hij niet doen. Ik bel vaak naar het restaurant omdat het gratis is maar zijn baas is daar altijd zo boos om. Soms belt hij mij op het toilet zodat zijn baas het niet zou horen. Hij werkt 16uur per dag en hij is dan ook heel moe, hij mag niet uitslapen van zijn baas, hij moet werken van hem. Hij heeft al gedacht om van werk te veranderen maar zijn baas dreigde ermee als hij dat zou doen dat hij zijn geld zeker niet zou krijgen! Het probleem is dat hij papieren nodig heeft van zijn werk voor zijn visum, aangezien zijn baas hem geen papieren zal geven vrees ik ervoor dat het niet zal lukken. Wat kan ik doen? Heeft iemand raad ? Hebben jullie al gehoord van die 90 dage ?Mijn ouders zeiden als het niet lukt dat ik naar Turkije mag gaan, maar ik heb nog nooit alleen het vliegtuig genomen. En waarom doen ze zo moeilijk in Ankara???

IK HEB JULLIE RAAD NODIG, want ik zie hem zooooo graag en ik wil hem deze vakantie ECHT zien!!!

groetjes ellen

Hej meid,

Ik ben ook van België en mijn vriend is hier al 2 keer geweest, dus misschien kan ik je wel wat helpen. Maar eerst en vooral ga ik je toch een beetje van je roze wolk laten afdonderen… het is niet zo dat je in Turkije ‘zomaar even op vakantie kan gaan’ naar België, je moet goed beseffen dat de visumaanvraag een hele ingewikkelde procedure is, en zelfs al héb je al de papieren, dan nog kan je afgewezen worden.

Ik stel dus voor dat jij, aangezien je je vriend nog maar 1 keer gezien hebt, eerst nog eens naar hem toe gaat, en kijkt of het allemaal zo goed gaat, voor je met visumaanvraag begint.

Indien je toch beslist om met visumaanvraag door te gaan, hoe oud is je vriend? Verdient hij genoeg op z’n eentje om hierheen tekomen? Zo nee, dan gaat je moeder (of iemand van je familie) garant moeten staan voor hem. Dit houdt in dat je moeder inderdaad op het gemeentehuis het document van garantstelling moet gaan halen (was het dat dat je al had?), bovendien hoort daar ook een kopie van haar paspoort bij en de gezinssamenstelling. Ook een uitnodigingsbrief mag zij (of jij of allebei) niet vergeten te schrijven, WAAROM wil je die jongen uitnodigen, WAAR verblijft hij, HOELANG wil hij komen, enz… , dat moet allemaal heel duidelijk in die brief staan.
Ook moet je moeder een kopie van haar loonstroken of haar belastingsbrief meegeven, ik weet niet juist hoe het zit bij mensen die voor iemand werken, mijn moeder is zelfstandig, dus dan is het iets anders.

Ook moet je vriend het schengenvisum invullen, dat papiertje (en nog meer nuttige informatie) vind je op

http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Naar_Belgie_komen/Visum_Voor_Belgie/

Ik denk zelfs dat het 2 keer ingevuld moet worden, inclusief 2 pasfoto’s. Bovendien moet je vriend ook een geldig paspoort hebben, en als hij werkt moet hij daar inderdaad ook een toestemming van krijgen, ik weet verder niet goed wat jou vriend allemaal moet hebben eerlijk gezegd, dat deed mijn vriend altijd zelf…

maar als je moeder niet garant wil staan, mag je er eigenlijk bijna zeker van zijn, dat hij hier niet zal geraken …

Ik stel dus voor dat jij gewoon naar hem gaat, en je eens goed verdiept in de visumprocedure. Maar je mag er zeker van zijn dat het echt niet zo makkelijk is, en héél zenuwslopend…

sterkte en veel geluk!

En euhm, dat een visum en ticket 1000 lira is, je mag er zeker van zijn dat dat klopt. Mijn vriend is in totaal 2000 lira kwijt om naar België te komen, dus het kost zeker en vast een pak geld!

Hallo ellen,

Ik kom zelf uit nederland heb ook geen vriend meer, maar mijn voormalige vriend is wel 2x in nederland geweest. Wat fieeh schrijft gaat bij ons ook zo, aanvulling wat jouw vriend moet regelen weet ik, maar is voor nederland, maar komt aardig overeen…

1 paspoort 1 jaar minimaal geldig 180 lira ongeveer
verzekering, kan jij ook regelen, maar is in turkije stukken goedkoper, de verzekering moet geldig zijn voor schengen landen.
bewijs van terug keer, dus of werkgevers verklaring, of meer dan 4000 lira op zijn rekening huis auto of motor. Hij moet kunnen bewijzen dat hij een reden heeft om terug te gaan keren, meestal is dit om geld, studie of werk, kan hij dit niet dan is het eigenlijk al gedoemd te mislukken echter is het bij mij (ons) toenertijd wel gelukt!
Hij moet een ticket reserveren, hier zijn omwegen voor, tot het zeker is dat hij mag gaan komen, meestal moeten ze dan nog ticket laten zien.
Hij moet kopie van zijn turkse kaart hebben.
Verder kun je een heleboel info vinden op internet wie wat allemaal nodig heeft!

succes.

MAARRRR ga daar heen!!! kijk of de klik er nog is, ga er nog een keer heen en ga hem dan pas naar belgie halen, hij is lief, je bent verliefd, maar als je ouders garant staan en hij gaat er vandoor, draaien zij op voor alle kosten en die hij gaat maken, lijkt me echt niet slim om hem nu al uit te nodigen terwijl je hem nauwelijks kent, sorry dat klinkt hard, maar het is de werkelijkheid, ondek in levende lijven hoe iemand is, wat hij doet voor jou etc!

Heey,
mijn askim had inderdaad pasfoto’s,passport,loonstroken,brief voor de garantstelling,… dat was allemaal in orde maar de Ambassade zei dat hij een zeker aantal werkdagen nog had. Hij moet 90 werkdagen hebben maar hij had er maar 50. Hebben jullie hierover al iets gehoort ?

Ik hoop als het niet lukt dat ik naar hem mag gaan! (pleaase mama en papa)

Ik moet zeggen deze site hier is behoorlijk verslavend! Het is zo tof om te weten dat ik niet de enige ben. :hihi:

ik heb er nog nooit van gehoord, misschien iemand anders :slight_smile: succes

Hey Ellen,

Als je vriend wil aantonen dat hij zelf over voldoende en regelmatige bestaansmiddelen beschikt moet hij de loonstrookjes kunnen tonen van de laatste drie maanden. Daar slaan die 90 dagen op.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat als je vriend vast en goed werk heeft het verkrijgen van een toeristenvisum relatief vlot kan gaan.

Maar als hij werkt tegen een laag inkomen of in een onzekere baan, gaan ze niet aanvaarden dat dit een voldoende reden is voor hem om terug te keren naar Turkije. Op de ambassade kijken ze altijd uit of er een risico bestaat dat hij zijn geluk zal proberen in België. In zo’n geval ga jij beter een aantal keren naar Turkije. Leer elkaar kennen en probeer later een visum met garantiestelling van je ouders.

Groeten,

Jan

Hey,
Er is ondertussen al veel gebeurd!
Het is uiteindelijk niet gelukt om naar hier te komen MAAR na al die problemen en een grote ontgoocheling aan beide kanten mocht ik naar daar gaan in de krokusvakantie :D!!!
Toen ik het hem vertelde kon hij het bijna niet geloven, ik zelf eigenlijk ook niet . Ik ging tenslotte helemaal alleen naar Turkije!
Nu was het alleen maar aftellen tot 19 februari!
Op de luchthaven zelf ging alles heel goed, geen problemen gehad! Stress, stress , stress toen ik landde met het vliegtuig in Istanboel. Ik was nog maar pas geland en hij belde al om te vragen waar ik zat! T’is toch zo’n schatje e hihi
Toen was het zover vlug mijn bagage nemen en hup naar de uitgang en daar stond hij! Na 7 maanden eindelijk terug bij elkaar ! Het moment was onbeschrijfelijk, het leek wel een droom! Hij kneep zelf in zijn eigen wangen om te zien of het geen droom was haha.
We zijn samen Istanboel gaan verkennen, mooie moskees gezien,shoppen maar vooral genieten van het samenzijn! De volgende dag zijn we naar zijn familie gegaan, het was een lange busrit en we kwamen 's avonds toe. Zijn mama en papa zijn zo lief en vriendelijk! We aten dan samen, wel gezellig maar toch nog wat onwennig voor mij om zo op grond eten! De volgende dagen zijn we bijna alle dorp bewoners gaan bezoeken, die wisten al dat ik zou komen! Ze waren zo benieuwd naar mij! Ik was dan ook een meisje met blauwe ogen en blond-bruin haar dat zien ze daar niet zo vaak op het platteland. Ik had voor de mama en papa Belgische chocolade en wafeltjes meegebracht maar die waren na 1 dag al op door al die dorpsvrouwen die mij wouden zien en van het Belgische eten wouden proeven. Toen ik terug keerde naar België had ik van de mama olijven, paprikapoeder, een soort van gedroogd appelsien,… meegekregen. Ongelooflijk de mensen in Turkije zijn zo vriendelijk. Onze tijd samen was gewoon fantastisch!!! Het afscheid was zeer zwaar!

Nu werkt hij in een hotel om in de kerstvakantie naar België te komen, hopelijk lukt het deze keer wel :slight_smile: Ik mis hem zo! Binnen exact 59 zie ik hem terug!!! In de zomer ga ik met hem naar Kusadasi! Ik kijk er zo naar uit!
Voila nu weten jullie ongeveer het vervolg van mijn verhaal :smiley:

Kusjes Ellen

Jammer dat je hem niet meer in Belgie hebt kunne krijgen maar wel een heel leuk vervolg!!! En ook leuk dat je hem binnen 59 dagen alweer terug ziet!

En in Turkije betekent het toch heel veel dat je zijn familie ontmoet, dan mag je er wel zeker van zijn dat hij het écht écht ééécht meent hihi :smiley:

Hopelijk lukt het inderdaad volgende winter!

HE meid,

ik ga nu aanvraag doen om mijn vriend met een toeristenvisum op bezoek te krijgen. kan je me een woordje meer uitleg geven over die brief die je moet opstellen, als het eventueel kan een voorbeeldje doorsturen naar mijn email adres yrisfiedorowicz@hotmail.com. ik zou je zeer dankbaar zijn

Ik ben ook van België en mijn vriend is hier al 2 keer geweest, dus misschien kan ik je wel wat helpen. Maar eerst en vooral ga ik je toch een beetje van je roze wolk laten afdonderen… het is niet zo dat je in Turkije ‘zomaar even op vakantie kan gaan’ naar België, je moet goed beseffen dat de visumaanvraag een hele ingewikkelde procedure is, en zelfs al héb je al de papieren, dan nog kan je afgewezen worden.

Ik stel dus voor dat jij, aangezien je je vriend nog maar 1 keer gezien hebt, eerst nog eens naar hem toe gaat, en kijkt of het allemaal zo goed gaat, voor je met visumaanvraag begint.

Indien je toch beslist om met visumaanvraag door te gaan, hoe oud is je vriend? Verdient hij genoeg op z’n eentje om hierheen tekomen? Zo nee, dan gaat je moeder (of iemand van je familie) garant moeten staan voor hem. Dit houdt in dat je moeder inderdaad op het gemeentehuis het document van garantstelling moet gaan halen (was het dat dat je al had?), bovendien hoort daar ook een kopie van haar paspoort bij en de gezinssamenstelling. Ook een uitnodigingsbrief mag zij (of jij of allebei) niet vergeten te schrijven, WAAROM wil je die jongen uitnodigen, WAAR verblijft hij, HOELANG wil hij komen, enz… , dat moet allemaal heel duidelijk in die brief staan.
Ook moet je moeder een kopie van haar loonstroken of haar belastingsbrief meegeven, ik weet niet juist hoe het zit bij mensen die voor iemand werken, mijn moeder is zelfstandig, dus dan is het iets anders.

Ook moet je vriend het schengenvisum invullen, dat papiertje (en nog meer nuttige informatie) vind je op

http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Naar_Belgie_komen/Visum_Voor_Belgie/

Ik denk zelfs dat het 2 keer ingevuld moet worden, inclusief 2 pasfoto’s. Bovendien moet je vriend ook een geldig paspoort hebben, en als hij werkt moet hij daar inderdaad ook een toestemming van krijgen, ik weet verder niet goed wat jou vriend allemaal moet hebben eerlijk gezegd, dat deed mijn vriend altijd zelf…

maar als je moeder niet garant wil staan, mag je er eigenlijk bijna zeker van zijn, dat hij hier niet zal geraken …

Ik stel dus voor dat jij gewoon naar hem gaat, en je eens goed verdiept in de visumprocedure. Maar je mag er zeker van zijn dat het echt niet zo makkelijk is, en héél zenuwslopend…

sterkte en veel geluk!
[/QUOTE]

Hey Fieeh 19. een heel goed antwoord op onze hopeloos verliefde puber. Het is inderdaad niet eenvoudig om zomaar naar Belgie te komen. Dat is inderdaad een hele moeilijke procedure. En ik denk dat het verliefde meisje maar vlug een andere barman zal moeten zoeken liefst eentje in Belgie :slight_smile:

Inderdaad, het gaat erg moeilijk worden als minderjarige vrees ik. Dan moeten je ouders al garant staan en willen ze dat wel ?
Het is namelijk niet zomaar iets natuurlijk want je staat garant voor die persoon en als er iets misloopt zijn jouw ouders de pineut.
Vooral omdat je je vriend nog maar 1x had gezien lijkt me dat eerlijk gezegd geen goed idee.
Wij starten nu nog maar de visum omdat we nu 100 % zeker zijn (2.8y later), situatie beter is en ik zelf garant kan staan met een vast loon.

groetjes