Verkiezingen 2013

hier op NOS nieuws met de kop : Spanning loopt op na verkiezingen kenya
maar Ghetto Radio neemt hun verwantwoording en geeft goed verslag en maant tot kalmte
laten de heren politici dit ook doen

sorry Murugi er is geen tot nu toe geen probleem geru staat en probleem gemeld en Uhuru staat nu 1.1 miljoen stemmen voor.in de presidents race Maar Jubilee heeft al de meerderheid in het parlement en de senaat is gelijk verdeeld.
tijd 22.30

In Ukunda schijnt de eerste Kikuju bar al afgebrand te zijn (vlakbij Diani Dispensary) en er schijnt geschoten te zijn. Dit bericht stuurde mijn man me zojuist vanuit ons huis in Ukunda.

Wat erg! Hoop dat alles verder veilig blijft, ook voor jou man in Ukunda…

Mijn man is nu naar zijn werk in Southern Palms hotel dus daar zit ie weer veilig voor de hele dag, maar vannacht moe hij natuurlijk wel weer naar huis.
Ik hoop dat de politie goed ingrijpt zodat het hierbij blijft!

Laat ons hopen…
Schijnt dat er ook een mini-bus in brand gestoken werd.
Denk dat we de officiële bekendmaking hier moeten afwachten en zien wat er zal gebeuren. Hopelijk houden ze het rustig.
Marriette, waarom blijft je man niet bij jou in Diani. Sorry, het zijn mijn zaken niet, maar ik vind het zo erg dat jij hier alleen zit met jullie baby en constant ongerust moet zijn over je man. Sterkte!

Ik logeer bij een meisje dat een appartementje huurt. Dit is een 2-pers. appartementje en ik hoef hier niets voor te betalen. Wij hebben geen geld om zelf een apartementje te huren, dus dat gaat niet. Daarnaast kan mijn man vanaf ons huis met de stafbus (en dus gratis) naar zijn werk. Hiervandaan zou hij OV moeten nemen, dat ook weer geld kost.
En thuis is natuurlijk de televisie om al het nieuws te volgen.
Maar ben heel blij dat ik hier mag logeren hoor! En mijn man is hier ook heel blij mee! Anders had ik ook gewoon in ons huis moeten zitten, waar we misschien niet veilig zouden zijn!

Ah, ok! Hou jullie goed! :slight_smile:

Er komt net bericht binnen vanuit KK Security: er zijn groepen mensen onderweg vanuit Kibera over Ngong Road town omdat ze het niet eens zijn met de uitslag. Een andere groep is vanuit Rongai onderweg naar Bomas om de overwinning te vieren. KK Security raadt mensen aan om vandaag binnen te blijven!

Had net telefoon gekregen van vrienden uit Nairobi die me lieten weten dat het in Nairobi één groot feest is… Dat zal dan enkel in hun regio zijn? Zij zitten de kant van Kiambu op.
Ook voor Kisumu en de kustregio blijft de vrees dat het momenteel kalmte voor de storm is.
Laat ons hopen dat het niet waar is…

Mijn man is met een groep van 20 toeristen onderweg vanaf Tanzania naar Nairobi. Hij moet de toeristen in town afzetten waar, volgens de berichten, geprotesteerd gaat worden tegen UK. En dan de truck afleveren bij een campisten vlakbij Bomas waar de overwinning gevierd gaat worden volgens datzelfde bericht! Hm…laten we hopen dat alles vreedzaam verloopt en dat de politie voorbereid is!

Ik duim voor jullie, Janmir, dat het goed mag aflopen voor jouw man en de toeristen.
Ook in Mombasa is de politie in hoogste staat van paraatheid.

Beicht van de NL-Ambassade: er zijn samenscholingen die tot nu toe vreedzaam verlopen. Maar het advies in binnen blijven!
Laat die persconferentie nu maar eens beginnen!

Veel sterkte allemaal in deze spannende tijd… Zal voor jullie duimen

Bedankt, Margriet.
Maar, het is echt heel erg zenuwslopend dat die persconferentie er maar niet komt. Hoe langer ze wachten, hoe meerkans op, me dunkt.

Net contact gehad met mijn vader, we proberen hem te overtuigen om niet morgen terug te vliegen. Beslissing is nu uitgesteld tot na de persconferentie.
Wat hij gehoord heeft uit Kenia van iemand die zelf op dit moment in Kisumu is, daar is niets aan de hand, ze wachten op de persconferentie.
Ze hebben ook over heel Ukunda verspreid mensen wonen en die zeggen dat er niets aan de hand is op het moment.

Op tv wordt melding gemaakt van veel samenscholingen in het hele land om de overwinning te vieren!

volgens dit nieuws van belgische en hollandse pers
is kenyatta winnaar met iets meer dan 50%
nu is het afwachten op reactie van odinga

http://www.knack.be/nieuws/buitenland/verdachte-kenyatta-wint-in-kenia-odinga-erkent-nederlaag-niet/article-4000259745399.htm

Harambee kenya

waarom die persconferentie en het belang ervan? Het is toch al bekend dat Uhuru nipt gewonnen heeft.
Ikan me niet voorstellen dat ze rond Mombasa feestvieren gezien de grimmige berichten afgelopen week.

Neen, in Mombasa wordt er bijlange niet gevierd, de stad ligt er heel somber bij.
De persconferentie is de officiële melding (tot nu toe zijn de uitslagen ‘officieus’), maar de stemmen werden intussen nog gecheckt door de agents en alle partijen. In Kisumu bvb. hopen ze nog altijd dat er verandering zal in komen en het toch nog op een run-off zal uitdraaien.
Denk dat ze zo goed als klaar zijn ervoor (maar dat kan hier dan nog een tijdje duren…