Verkiezingen 2013

op bbc news wordt vermeld dat prijzen van groenten bijna verdubbeld waren in Kisumu
en maize was ook veel duurder geworden
doordat men niet durft te reizen bang voor overvallen
hoe is dit in nairobi en mombas ?

Ik heb net Steve, mijn man opgehaald in het centrum van Nairobi. Ten eerste ben ik nog nooit zo snel in town gekomen. En ten tweede waren er nergens demonstraties te zien! Okay, er reed een pick-up voorbij vol Jubilee aanhangers… Maar de sfeer in Nairobi is prima, heb me geen moment onveilig gevoeld!
Als de rust doorzet kunnen de Kenianen verschrikkelijk trots zijn op zichzelf. En de tong uitsteken naar de UK en USA die het nodig vonden zich te bemoeien met de politiek van dit geweldige land!
Kenyatta is een goeie speecher…dat moet ik 'em vast nageven! LAten we hopen dat we snel terug kunnen naar ‘business as usual’.

2 likes

Hallo vanmorgen o 9.30 gestart naar Nyeri het Ngong naar Nairobi via Ngong road dus Dagorreti Kibera dan Lavington en Westlands naar Thika daar koffie gedronken in Blue post waar het centrum totaal niets aan de hand en dat waren in 2008 de hotspots verder op de hele route was het als usual alleen wat meer rode Tshirts als normaal langs de weg.

Mijn angst is nu de actie van Raila naar de rechtbank kan de problemen aan wakkeren maar dat is beter dan wat hij in 2007 heeft gedaan wat toen het vuur heeft aangewakkerd. Iedereen die ik hier spreek van diverse tribes keuren deze stap af want er is vertrouwen in de IEBC en er is een getekend convenant dat de partijen de uitslag zullen respecteren.

Is er toevallig iemand op het forum die weet of het in de omgeving van Narok ook rustig is? Ik weet niet onder welke provincie of gebied dit valt. Ons sponsorkindje woont daar…

Hallo Margriet het is in Narok rustig net als in praktisch heel Kenya

1 like

Ook hier aan de kust is alles tot nu toe rustig gebleven. De incidenten die in Ukunda gebeurden, bleken inside jobs te zijn en hadden niks met de verkiezingen te maken.
En we hopen ook hier dat het ‘normale’ leven weer op gang mag komen. :slight_smile:

Het is inderdaad nog steeds rustig! Dus ik ga weer lekker naar huis!!! Eindelijk weer lekker in mn eigen bed slapen!

Net een Belgische vriend aan de lijn gehad die in Kisumu woont. Er zijn gisteren rellen geweest, er werden 2 burgers dood geschoten door de politie. Nu is het er weer rustig, maar ze zijn er helemaal nog niet gerust in. Ze vrezen voor meer acties en betogingen. Iedereen blijft in huis. Winkels, bars, enz… alles nog gesloten daar.

Wat gaat er nu gebeuren Odinaga gaat naar het hoog gerechtshof om de uitslag te betwisten ondanks het feit dat hij net als alle anderen een convenant heeft ondertekend dat iedereen het eind resultaat en de uitspraak van de EIBC zal accepteren.
Ik ben bang dat dit olie op het vuur is en dat door deze actie weer ongeregelheden kunnen ontstaan dit gezien zijn uitspraken die gepubliceerd zijn in de Financial Times. Uhuru heeft hem gevraagd in zijn maidenspeech om samen te werken maar dat is dus nu niet meer mogelijk. Volgens mij zijn de druiven wel zuur voor deze man.

Mijn “familie” die tijdelijk vanuit Ukunda naar Budalangi (Busia) was gegaan ivm verkiezingen wil graag terug naar Ukunda. Zelf horen ze vrijwel niets uit Ukunda, en TV of Radio hebben ze niet. Ze willen graag spoedig terug naar hun huis in Ukunda. Ze vroegen mijn mening hier over. Ik heb ze dus maar aangeraden om even te wachten op de dingen die Raila Odinga eventueel nog gaat doen. Lastig om dat vanaf “de zijlijn” te beoordelen, maar ik ben blij met de nieuwtjes vanuit Ukunda/Diani op dit forum, en volg het nieuws op de Keniaanse media. En ik ben blij dat ze af en toe hun mobieltjes ergens kunnen opladen en contact kunnen houden via WhatsApp. Blijf het wonderbaarlijk vinden dat ze zo,n goede verbinding met mobieltjes hebben. Nog beter dan in het Nederlandse dorp waar ik woon :slight_smile:

Raila heeft net als de andere presidentskandidaten voor en nu na de verkiezingen heel duidelijk gemaakt dat als hij het niet eens zou zijn met de verkiezingsuitslag, wat nu dus het geval is, dat hij die uitslag niet op straat maar in de rechtzaal zou uitvechten. Hij heeft zijn volgers opgeroepen om de kalmte te bewaren. Het spannendste moment was gisteren toen Uhuru zijn overwinningsspeech hield. Veel Raila-aanhangers hier (90%+) vinden de stap naar de rechter begrijpelijk maar nutteloos, de meeste mensen gaat liever terug naar de orde van de dag.

1 like

My adventures dat is nu een van de goede zaken hier het mobile telefoonnet is goed met hier en daar wat zwakke ontvangst maar daardoor krijg je direct informatie vanuit alle hoeken van Kenya. Waarom bellt " jouw familie" niet met vrienden en/of bekenden in Ukunda zodat ze direct info hebben.
Ik krijg nu info vanuit Garrisa - Lamu - Narok - Kericho - Eldoret - Kisumu - Mombassa via het netwerk van mijn vrouw van kerkjes in die gebieden en de meeste pastors geven aan dat de mensen de uitslag accepteren en nu verder willen met hun leven onder de nieuwe president en dit komt per mobile en/of internet via de mobile connectie.

Laat ze contact opnemen met de pastor van hun kerk daar waarvan ze zeker het nummer hebben.

1 like

Zelf hoorden ze niets bijzonders uit Ukunda, van mij wilden ze alleen een mening. Uiteraard kan, wil en ga ik vanuit Nederland niet beslissen wat ze moeten doen. Geen idee of ze het telefoonnummer van hun pastoor hebben.

gister heb ik safaricom bel tegoed naar een vriendin in nairobi gestuurd zodat ze me altijd kunnen bellen voor het geval dat . 2500 shilling voor 21,50 euro . goede koers want 112 is de koers op internet . http://www.tuma-pesa.com/apps/webstore/products/category/921760?page=1

Uurtje geleden aangekomen in mijn huisje in Ukunda en zie dat al velen weer terug zijn in dit pand. Op straat is het gewone leven duidelijk ook weer begonnen. Ik zou zeggen dat ze veilig terug kunnen gaan. Ik zie geen onrust meer uitbreken. Iedereen accepteert het gewoon en gaat door met zijn leven.

2 likes

Hallo Trudi net een berichtje gehad vanuit Kisumu het was een schietpartij tussen de politie en een bende dus niets met de verkiezingen gewoon weer doorgaan met waar ze gebleven waren. Je weet dat Kisumu al een tijdje het bende probleem heeft en dat het niets met de verkiezingen te maken heeft maar alles met de armoede die daar is en wel groter dan aan de kust of in Nairobi.
De vraag is nu waarom is daar de afgelopen 5 jaar niets veranderd maar alleen is de situatie verslechterd. Als de nieuwe regering ook daar het nodige doe dan is d e toekomst voor Kenya .
Gisteren was ik in Othya de basis van KIbaki en ik was op de route naar Nyeri dat is een van de slechtste wegen hier in Kenya en waarschijnlijk ook de reden waarom niet de man van Kibaki heeft gewonnen maar Wamboi. Het zelfde is het geval in Western waar een aantal Odinga getrouwen niet meer verkozen zijn. Het is wat een vrouw uit kisumu zei Vertel ze in Nairobi " Thate we are poor but not stupid" en ik denk dat dit nu op heel Kenya van toepassing is maar dan naar de Westerse wereld.

oh als dat zo zou blijven… ik hoorde vandaag van iemand, Ja we moeten accepteren dat er een grote drugdealer gekozen is.
de vechtlust en onvrede is er nog absoluut maar dat een ieder denkt aan zijn eigen maag en die van de familie,…

Ok, bedankt, Keeska. Dus net zoals het hier in Ukunda niets met de verkiezingen te maken had gisterenmorgen. Hopelijk houden ze het op dat vlak verder rustig.

volgens verslaggever Kees Broere
heeft de verkiezingscampagne van kenia
ongeveer € 100 Miljoen gekost

zie in dit verslag

Dat vind ik nogal een forse statement.het lijkt mij dat hij het niet nodig heeft om drugsdealer te zijn gezien zijn overige zakelijke belangen.