Hallo allemaal wat is jullie idee over de veiligheid op het moment. BUZA zegt nog niets maar Amerika en Engeland geeft een ernstig negatief reisadvies met het oog op de aanslagen van al shabab. Hoorden gisteren dat er aanslagen verwacht worden in Nairobi en Mombasa. Graag hoor ik jullie mening.
Heel eerlijk, het is nu niet veilig.
Niet alle aanslagen bereiken de media in Nederland (Belgie weet ik niet).
Terroristische organisaties zijn actiever dan ooit, de corrupte politie kan de meeste aanslagen niet voorkomen.
De reden is mede dat op dit moment het zuiden van Somalie nog steeds bezet door het Keniaanse leger, veel Somaliers (maar ook andere buitenlanders) die in Kenia wonen zijn uitgezet.
Ben ik niet met je eens. Ja er zijn wat blasts geweest, ja, dit is gevaarlijk, ja, er vallen doden en gewonden, maar dit was vorig jaar rond deze tijd ook en ze zijn nog steeds niet gericht op toeristen, maar op door kenianen (en residents) druk bezochte plekken, busstation, kerk. Niet aan het strand of in het safaripark waar toeristen zich over het algemeen bevinden. Ook is naar mijn weten nog steeds niet bekend gemaakt wie de laatste blasts opeisen. Tot nu toe niemand begreep ik. Het zal dan dus gaan om individuele acties met onbekende motieven. Op de luchthavens is de beveiliging flink versterkt, dus laat je vooral niet afschrikken als toerist. Kenia heeft het toerisme nu harder nodig dan ooit!
Recent is er een aanslag geweest bij Reef hotel in Nyali, gericht op toeristen. In de tuin van het hotel, dichtbij het strand was een bomtas geplaatst. Enkele beachboys dachten dat de tas van een toerist was en hebben de tas gestolen, al vechtend om de buit kwamen ze op zo’n 100 meter van het hotel op het strand erachter dat er een bom in de tas zat, bij het wegrennen is de bom afgegaan zonder slachtoffers te maken.
Ook is er een aanslag in een matatu geweest, gewoon op de openbare weg.
Wat ik over het hotel gehoord heb was inderdaad buiten het hotel en niet binnenin het hotel, en nog steeds niet bekend wie en waarom. Ik herinner me nog de Tandoori‘s bar, aan Diani Beach, waar een half jaar geleden een granaat naar binnen werd gegooid. Kwam ook in het Nederlandse nieuws als mogelijke aanslag. Het bleek om een afrekening te gaan. De bar was al gesloten, er zat nog een klein groepje Kenianen aan een tafeltje. Die waren het doelwit. Het was geen aanslag. Maar dat zie je dan weer niet in het Nederlandse nieuws. Dat het dus geen aanslag was…
De matatu was inderdaad bij het busstation in Mombasa, de halte van Kaloleni (?) naast de Chania bus (1 van de goedkoopste meest lokale bussen die naar Nairobi ed gaan). Een plek waar toeristen over het algemeen niet komen. Mijn (keniaanse) man was daar een half uur voor de bom afging. Het blijft een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Daarbij in acht nemend dat Kenia 14x groter is dan Nederland acht ik de kans op een auto ongeluk in Nederland nog steeds vele malen groter.
Bij Reef hotel was de bomtas binnen het hotel op een stoel bij een bar geplaatst, waar toeristen na het eten activiteiten komen doen. De timing en plaatsing waren perfect, gelukkig in dit geval, was de tas voortijdig gestolen door nietsvermoedende beachboys.
De aanslag op de matatu is niet dezelfde als bij het busstation.
Die bij het busstation was 1 van de 2 aanslagen in Mombasa op 1 dag. Een dag later (of eerder) waren er ook 2 aanslagen in Nairobi.
Sorry, maar net zeg je nog in de tuin van het hotel… en in het (keniaanse) nieuws werd ook herhaaldelijk gezegd dat ie buiten het hotel geplaatst was… en nu zeg je binnen het hotel aan een bar… je maakt het erg verwarrend… En zover ik weet komen beachboys echt niet zo gemakkelijk een hotel binnen, daar zorgen de askari‘s wel voor. Hier aan de zuidkust tenminste wel, die worden echt op afstand van de zonnebedjes die op het strand staan gehouden. Ik snap het verhaal niet zo goed… sorry… is dit het verhaal dat je daar onder de locals hebt gehoord (voor de outsiders, dat klopt vaak beter dan wat er in het nieuws wordt gezegd)
Maar laten we zowiezo geen welles nietes spelletje gaan spelen. Wij hebben beiden blijkbaar een andere mening over de veiligheid in Kenia, dat kan.
In de tuin van het hotel is een bar niet ver van het strand. Ik heb dit gehoord van iemand die daar werkte en aan de dood ontsnapt is, ontslagen omdat hij mede verantwoordelijk was voor de beveiliging… dat kan het nieuws idd vervormen, net als de media nieuws kan vervormen op basis van andere bronnen.
iig was de intentie in dit geval om veel slachtoffers te maken, niet alleen beachboys, ook toeristen.
Laten we het zo stellen : ik annuleer in ieder geval mijn 2 maanden reis niet.
As usual : use common sense.
Visiting Kenya in 2014
In many ways, 2014 is the perfect year for a Kenya holiday. 2013 was the jubilee anniversary of the country’s independence in 1963, and there are currently plenty of good offers to be had on camps and lodges. Moreover, with relatively low visitor numbers because of the security fears that persist among mass-market tour operators, you can look forward to quieter parks and camps and even more attentive service. Finally, increased security – invariably carried out with an apologetic smile – means the streets are safer than they have been for years, so your ordinary security is likely to be enhanced. You should of course always be very careful about not displaying your valuables, as petty crime is widespread. Meanwhile, though, the welcome you’ll receive from Kenyans in these challenging times is as warm as you’ll experience anywhere.
Dit zijn altijd lastige dingen, wanneer voel je je veilig of wanneer niet. Ik denk niet dat iemand dat voor je kan beslissen. Het zou inderdaad heel jammer zijn als de toeristen wegblijven, want dan worden de Kenianen heel hard gestraft en dat is wat de “vijand” wil. Dan krijgen zij hun zin.
Wat denk je van de Kenianen zelf, is het land wel veilig voor hen? Helaas kunnen zij niet zeggen, ik verlaat mijn land. En gelukkig maar, want dan zou er niets meer over blijven van dit prachtige land, met al zijn schoonheid en fantastische inwoners.
Bedankt voor jullie reacties, als het aan mij ligt dan ga ik ook gewoon, maar ik denk dat je de dreiging niet moet negeren. Familie en vrienden uit Kenia sturen een algemeen whats app bericht om niet te gaan en dat de UN negatief adviseert. Voor Nederland geld nog geen negatief heb met het ticketbureau gebeld en annuleren kot echt megaveel geld. BUZA zou mij terugbellen maar hebben dit niet gedaan ik probeer morgen weer te bellen…
Ook ik zit in het zelfde schuitje, onze reis staat geboekt voor augustus/september…
Gelukkig is het reisadvies in Nl nog niet veranderd dus ik ben ook zo lang nog gewoon van plan te gaan.
In januari was ik in Kenia waar er toen inderdaad ook dingen gebeurden toch moet ik zeggen, alles rondom mij, ik heb me er totaal niet onveilig gevoeld, zo lekker tegenstrijdig! Ik ben vooralsnog gewoon van plan weer te gaan maar houd het nieuws zeker wel goed in de gaten, het nieuws wat op het Nl nieuws komt en op CNN.com.
Ik kijk er al zo erg naar uit vanaf de dag dat ik in januari terug thuis kwam om weer te gaan (miste Kenia verschikkelijk erg), dat laat ik me niet zo maar afnemen maar als het nog veel erger wordt en de andere reisadviezen worden verder negatief dan ga ik het pas verder heroverwegen!
Degenen die gaan, heel veel plezier gewenst maar geen twijfel over mogelijk het wordt vast fantastisch
Anderen die kiezen niet te gaan… helaas, een volgende keer beter.
Ik deel mijn gevoel met gurlll. Ben in maart geweest en heb mij geen moment onveilig gevoeld. Het is een superland met super lieve mensen. Ik heb Kenia in mijn hart gesloten. Zou er niet zo snel voor thuis blijven… Dit omdat de berichtgeving zo haaks staat op het gevoel wat je krijgt in en van dit prachtige land… Wij gaan als alles goed is in oktober weer. Als het reisadvies negatief wordt zullen we pas in overweging niet te gaan…
Dit is er wat er gebeurd als de landen negatief reisadvies geven. Ik ben blij dat ze in Nederland niet gelijk alle toeristen terughalen en goed nadenken over de situatie in Kenia.
Amsterdam net ook weer een dolle schietpartij (met 1 dode)gehad midden op straat. Je zult er maar in de buurt lopen! Veiligheid is zo relatief.
Ik volg het nieuws in Kenia ongerust op de voet. Laten we a.j.b. hopen dat de askaris scherp blijven. De politie dus niet…
Persoonlijk zou ik nu matatus mijden of drukke disco’s maar ik ben er dus nu niet, dus misschien voelt het wel heel anders aan!:chin:
bij de hollandse regering staat de “veiligheid” van handel de laatste tijd hoog in het vaandel
men wil het liefst géén conflikt met belangrijke handelspartners
de bloemenhandel vanuit kenia gaat voor het overgrote deel via holland en dan verder over de gehele wereld,
80% van de rozen in onze winkels komt uit kenia
ook KLM/airfrance heeft grote belangen in kenia
persoonlijk vind ik ook dat je nog steeds relatief veilig naar kenia kan reizen
bijkomend nadeel van als de touristen wegblijven, is dat in touristische gebieden overvallen toenemen
Dit is ook een van de redenen dat er twijfel is. maar ik krijg geen geld terug van het ticket en dat vind ik ook teveel om te zeggen we gaan maar niet. Het gevaar opzoeken zullenwe zeker niet en we blijven hopen dat de beveiliging enigszins op pijl blijft