Hoe veilig is Kenia op dit moment?

Ik zou iedereen op het hart drukken om eerst bij de ambassade na te vragen of het veilig is om naar Kenia af te reizen. Natuurlijk is er juist nu extra hulp nodig, maar loop geen onnodig risico!!

Reizen naar Kenia is erg onverstandig, de daar aanwezige nederlanders zijn op kosten van het calamiteitenfonds geevacueerd, inmiddels geld er een negatief reisadvies voor Kenia, dus kun je ook geen reisverzekering en dergelijke meer afsluiten. Kortom als het niet dringend noodzakelijk is niet heengaan, maar gewoon wachten tot het negatieve reisadvies word ingetrokken.

Alleen de sloppen wijken van Nairobi,kisumu en Eldoret had onrust.Niet vergeten kenia is 14 keer Nederland.De andere gebieden zijn niet onrustig en de geweld was niet gericht op iedereen.

Dat gezegd veel mensen hebben hun huizen verlaten en nu bevinden in andere regios en hebben dringend hulp nodig.Dus voor mensen die willen naar kenia gewoon opzoeken in welke regio je vakantie bestemming ligt.

Ik zal persoonlijk het risico niet nemen.
Een negatief reisadvies krijgt een land niet zomaar.
Je kunt dan beter een andere keer gaan, dat is zeker.

Zodra er een negatief reisadvies wordt gegeven zou ik ook zeker niet gaan! Dit geven ze niet voor niets, veel touroperators bieden de reizen naar Kenia (tijdelijk) ook niet aan. De mogelijkheden zijn dus ook schaars!

Zoals KoriKong al aangeeft je bent niet meer verzekerd op het moment dat je toch gaat. Een negatief reisadvies geldt altijd voor een heel land, ongeacht in welk gebied het ligt. Nu kan het er rustig zijn in bepaalde gebieden, maar de veiligheid van de reizigers staat voorop!!!

Dus ik zou het zeker niet aanraden, ga je toch dan is dat geheel op eigen risico.

Normaal gezien zouden wij vertrekken op 20/02, maar onze vlucht werd afgelast. Omdat we daar een eigen huisje hebben (tussen Diani Beach en Galu Beach) zouden we uiteraard graag vertrekken.
Heb gisteren contact opgenomen met de Keniaanse ambassade in België en gevraagd of we wel dan niet het risico zouden nemen. Zij hebben ons gemeld dat het geen probleem is om naar Mombasa te gaan. Uiteraard proberen we een vlucht rechtstreeks naar Mombasa te boeken om Nairobi te vermijden (alhoewel we ook daar tal van vrienden willen zien).
Tevens vrienden van Engeland die ginder een verblijf hebben vertrekken komende maandag naar Mombasa. En van vrienden (Kenianen én buitenlanders) die daar wonen krijg ik constant de vraag waarom we in hemelsnaam niet zouden gaan, want daar ondervinden ze niets van gans de misérie.
Kan me voorstellen dat het voor mensen die voor de eerste keer naar ginder gaan niet zo evident is om toch te vertrekken, maar als je het land en de regio een beetje kent…?

Zijn er nog mensen die binnenkort toch vertrekken ondanks alles?

Greetz,
Trudi

Hoi,
Ik vertrek niet zeer binnenkort (eind juli pas), maar ik weet wel dat Mombasa veilig is. Ook ik heb gehoord van vrienden die daar zitten dat er in Mombasa helemaal niets aan de hand is. Zolang je maar niet voorbij Nairobi naar het westen van Kenia trekt…
Als je rechtstreeks naar Mombasa wilt vliegen, stap dan op in Dusseldorf, de LTU vliegt er rechtstreeks naartoe.
Groetjes!

Als lokale mensen zeggen dat het kan, dan kan het.
(Maar een negatief reisadvies is er niet voor niets.)

Wel, wij hebben deze morgen beslist om toch te vertrekken en hebben een nieuwe vlucht geboekt. Op 19/02 rechtstreekse vlucht naar Mombasa.
Ik hou jullie, wanneer we terug zijn, zeker op de hoogte hoe de toestand daar is op het moment.

Groetjes,
Trudi

Hallo Trudi,

Wij zijn allen zeker benieuwd hoe het daar is. Laat ons iets weten. Misschien zelf vannuit Kenia kan je een verslagje schrijven.
Goeie reis!! :dag:

Groetjes,
Winnifred

Hallo allemaal,
Ik kom net terug vanuit Kenia. Ik ben van 10 t/m 19 januari in Malindi (130 km boven Mombasa) geweest. Ik ben van Amsterdam over Nairobi naar Malindi gevlogen. Niets aan de hand. Ik ben daar geweest vanwege mijn stichting Mtangani, heb daar 44 vrouwen laten opstarten met het microkredietsysteem, wie het leuk vindt kan de site en mijn reisverslag lezen en foto’s bekijken. www.stichtingmtangani.com
Laten we aub niet te paniekerig doen. Kijk goed naar welk gebied je reist. In het oosten is er niets aan de hand. En over Nairobi vliegen was geen enkel probleem. Ik vind het jammer dat het negatief reisadvies is afgekondigd voor het hele land, omdat dit in mijn ogen absoluut niet nodig is. Juist nu in deze periode hebben de Kenianen ons (zeker de toeristen) zo nodig. Zoveel hardwerkende mensen staan op straat omdat het hele toerisme is ingestort. We hopen snel op een oplossing.
Groetjes Corien Norder.

Hallo Corien,
Ik heb net op je site gekeken, en dit is nou echt zo´n project waar ik blij van word! Ik ga deze zomer door zuidelijk-Afrika trekken en eindig mijn reis in Kenia. Dit is waarschijnlijk (pas) eind september, begin oktober. Ik zou me dan erg graag ergens nuttig willen maken. Ik ga overigens sowieso naar Malindi, omdat een familid daar woont en een resort gaat openen.
Heb je wat meer informatie over het werk wat jij gedaan hebt? Hebben ze nog vrijwilligers nodig, en om welk soort werk gaat het dan?
Als je wilt, kun je me emailen: [EMAIL=“marijepama@gmail.com”]marijepama@gmail.com
Alvast bedankt!
Groetjes,
Marije

Jambo,

Sinds gisterenavond terug uit Kenia (Mombasa, Zuidkust - Diani Beach).
Wederom een prachtige tijd gehad en onze vrienden (lokalen en buitenlanders die daar wonen) hebben ons met open armen ontvangen.
Niets ondervonden van geweld of wat dan ook, uitgezonderd het feit dat je ziet hoe het leven voor de lokale bevolking er enorm op achteruit gegaan is. Een heel triestige zaak om te aanschouwen wanneer je sinds lange tijd naar daar gaat.
Aan de kust zelf hebben ze de eerste 2 weken van januari enkel het probleem gehad dat de aanvoer van voedsel en drank vanuit Mombasa zelf niet door kwam. Vandaar dat iedereen, die het zich enigszins kon permitteren, aan het hamsteren is geslaan.
Voor het ogenblik is het echter hard knokken voor de lokale bevolking aangezien het toerisme echt ‘op zijn gat zit’. Het is er heel rustig, de helft van de grote hotels is momenteel gesloten en degenen die open zijn, hebben slechts een bezetting van 10 à 20 procent. Heel slecht voor ‘de business’ van de lokalen en ze hebben het heel zwaar.
Je merkt heel goed dat de buitenlanders die er wel naar toe gaan allemaal ‘regulars’ zijn, mensen die de regio kennen en die meerdere malen per jaar naar daar gaan of er een eigen huis hebben.
Iedereen heeft toch de indruk dat het minimum nog tot eind dit jaar zal duren vooraleer alles weer een beetje op gang zal komen. Na pasen is het laagseizoen en is het sowieso kalm en mensen die van plan waren om voor de eerste keer naar Kenia te gaan dit jaar, hebben in veel gevallen gekozen voor Tanzania. Wat heel jammer is, want de mensen in Kenia hebben ons nu echt nodig om alles weer een beetje op punt te krijgen. Alleen al het kopen van voedsel bij de lokale bevolking is voor hen van uiterst groot belang. Ook al verblijf je in een hotel, je loopt niet meer risico dan anders wanneer je het hotel verlaat om de lokale bevolking iets te gunnen. Doe je dit overdag, kan je gerust de matatu (kleine busjes) gebruiken. 's Avonds is het, zoals altijd trouwens, beter om een taxi te gebruiken.
De dag van de verkiezingen (27/12) is er een grote brand ontstaan in het shoppingcentrum en aanpalende lokale zaakjes langs Diani Road. Dit had echter niets te maken met de verkiezingen. Ook hierdoor zijn vele lokalen hun ‘business’ kwijt, maar ze blijven evengoed optimistisch en zijn zo goed en zo kwaad als het gaat alles weer aan het heropbouwen.
De moord op de 2 Duitsers had ook niets te maken met de verkiezingen, maar was een interne afrekening (wat overal ter wereld dagelijkse kost is). Heel triestig natuurlijk! Maar, indien je je, om het even waar, in rare zaakjes mengt, loop je dit risico.
Ben deze keer niet naar Nairobi gegaan, maar heb gehoord van vrienden dat ook daar de rust aan het terug keren is. Zelfs een Belg die daar woont is vorige week alleen met de motor van Nairobi naar Mombasa gekomen en heeft geen problemen ondervonden.
Stuur me gerust een mailtje indien iemand van jullie nog vragen heeft of twijfelt om alsnog naar Kenia te gaan.

Groetjes,
Trudi

Beste Trudi,

Fijn dat het zo goed gegaan is Trudi.
Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gesteld. Eigenlijk zouden we moeten oproepen dat maar zoveel mogelijk mensen weer op vakantie naar Kenia gaan. Ze kunnen daar wel 'n extra impuls gebruiken.

Wie weet…de zomervakanties moeten bij velen nog geboekt worden.

Wij gaan het in elk geval ook weer overwegen.

Groetjes,
Winnifred

Beste Winnifred,

Is ook mijn opinie om zoveel mogelijk mensen te doen inzien om naar ginder te gaan, maar wou dit niet al te veel promoten, omdat veel mensen dan denken dat je alleen aan je eigen zaken denkt… :slight_smile:
Maar wat de lokale bevolking en de heropbouw van Kenia betreft: doen, doen, doen…!!!

Greetz,
Trudi

HalloTrudie,
Zou je kunnen aangeven in welke omgeving die twee Duitsers leefden?
Over twee weken vertrek ik naar Mombasa -noord.
vr.gr.
Willemdrie

Hi Willemdrie,

Die Duitsers woonden op een boogscheut bij mij vandaan, op de overgang van Diani Beach naar Galu Beach. Een heel eind van Momabasa Noord dus.
Je hebt echt niets te vrezen, er werd mij bevestigd door expats én door lokale vrienden dat het een afrekening was binnen het milieu… Sad but true…
Waar ga je naartoe in Mombasa Noord? Is het de eerste keer dat je naar ginder gaat?
Indien nog vragen, shoot…

Greetz,
Trudi

Ik wil echt heel graag naar Kenia (en Tanzania) rond juni, maar m’n ouders zijn hier fel op tegen vanwege de toestanden daar. Ik wil met een groepsreis gaan (shoestring).
Is het in heel Kenia weer veilig? Of zijn er nog wel gevaarlijke gebieden?

Hallo

wij zijn net terug van 6 weken rondreizen (in eigen auto) door Kenia.
Wij hebben helemaal geen problemen gehad van welke aard dan ook.
Alleen maar heel aardige mensen ontmoet en de mensen zijn heeel erg blij dat er weer toeristen komen.

gr.
M

Sinds begin maart is het negatieve reis advies naar kenia opgeheven.
Dit houdt in dat het veilig genoeg is om er naartoe te reizen.
Op 15 mei is er een heel artikel in de reiskrant geplaatst over reizen naar Kenie.
Hier is de link:
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/4000880/_Kenia_weer_veilig_en_wacht_op_toeristen__.html?cid=rss

Groetjes,

Amarens
Kenya Tourist Board