Kenia in het reisnieuws forum

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=180849

Via Wereldwijzer app

1 like

Dat zijn allemaal mooie verhalen op de link door jou aangegeven. Ik zou het ook wel anders willen,maar de werkelijkheid is dat er hier van alles fout gaat in ons mooie land. Maandag terug van een lange safari en alles is rustig in de parken,maar de lodges staan half leeg. Vandaag gesnorkeld bij Wasini. Idem dito De meeste strandhotels staan leeg.Als je dan de kranten leest en ziet wat er gebeurd is in Nyali,Malindi,Turkana en nu weer in Likoni dan begrijp je wel dat de mensen wegblijven.
Wat kunnen wij daar aan doen? Ik denk niet veel. Jammr maar het is niet anders.
Wachten op betere tijden misschien?

wat kunnen wij eraan doen! Is het de werkelijkheid wat je schrijft, woon je in Kenia? Of ben je er een paar weken op vakantie geweest? We kunnen positief blijven over Kenia… Kan jij jezelf verplaatsen in een Keniaan die al jaren in het toerisme werkt en ineens geen werk meer heeft omdat de toeristen wegblijven, wat gaat hij doen, er is een zorg voor kinderen en nog veel meer. Kenia is geen Nederland, je hebt hier geen vangnetten. Als het niet meer ziet zitten gaat hij aan de drank en dan krijgt hij ruzie met iemand en helaas breken er dan rellen uit.

Van de week was er een mooie reportage op Citizen Tv, een Nederlandse man die al 25 jaar in Kenia, in Mpeketoni woont, hij denkt er niet over om weg te gaan. Mpeketoni waar het veel erger is dan in de rest van Kenia, met veel onrust en brandstichtingen. Wat zegt hij: ik laat de Kenianen niet in de steek. Hij heeft door de jaren veel gedaan voor de kinderen. Scholen gebouwd, water putten etc… Hij gelooft in de toekomst van Kenia, dat zou iedereen moeten doen.

Ikzelf woon in de provincie Meru, we horen of zien op het nieuws, elke dag wel ergens onlusten. Maar dat is omdat er 42 stammen zijn in Kenia, die het niet allemaal met elkaar eens zijn. Het is bijna nooit gericht op de toeristen. Wij wonen dichtbij Isiolo/Samburu. Daar is altijd wel wat te doen met de 2 stammen. Maar ik zal nooit denken, ik vind het eng, gevaarlijk. Ik wil weg uit Kenia… Ook hier hebben de safari bedrijven het moeilijk, de concurrentie is moordend. Sowieso is het leven in Kenia niet makkelijk, daar moet je sterk voor in je schoenen staan.

1 like

ik herinner het verhaal van Wim afgelopen zomer op N O S radio hij deed verslag van de verschrikkelijke moorden
heb het verhaal van Wim gelezen hoe hij in kenia terecht kwam door een gesprek met een meisje met suikerziekte in lamu
erg veel respect voor deze man

het leven in kenia is zoals je schrijft niet te vergelijken met nederland
de stabiliteit van kenia moet in eerste instantie vanuit de overheid komen
heb in 2008 ook gezien dat de toeristen massaal wegbleven en vele hotels totaal leeg stonden
en vele kenianen een zeer zwaar jaar hadden
pas eind 2009 kwam het toerisme weer op gang

kwaheri

1 like

Hallo Jose en anderen,
Dat is allemaal helemaal waar wat je schrijft. Ik heb zelf een aantal jaren in Kenya gewoond en gewerkt . Wij hebben nu nog een vakantiehuis in Msambweni en ik reken mijzelf dus geenszins tot de gemiddelde toerist die hier een paar weken per jaar is.
Ook wij hebben het nodige gedaan voor het land en de bevolking.
Wij zijn hier nu net 6 weken geweest en ik heb niets ervaren van aanslagen etc. alleen woon ik niet in Likoni, maar rustig aan het strand.
Wat ik probeerde duidelijk te maken dat wij op dit forum en ook daarbuiten elkaar kunnen blijven vertellen dat het allemaal wel meevalt en dat er altijd wel is iets geweest is etc etc
Dat is jezelf een rad voor de ogen draaien als je alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar op een rijtje zet en daar objektief naar kijkt.
Als je de krant op maandag openslaat en leest dat er in Nyali en in Malindi overvallen geweest zijn op kazernes,moordpartijen bij Lake Turkana en een iman vermoord in Likoni,dan gaat het niet echt goed hier.
Logisch dat de gemiddelde toerist,die dat ook leest,kiest voor een andere bestemming
Wat wij daar aan kunnen doen? Proberen uit te dragen dat het een fantastisch mooi land is met een hele vriendelijke bevolking. Maar vooral niet verdoezelen dat er ook wel het een en ander niet goed gaat.

2 likes

En ik denk dat we ook zaken in hun perspectief moeten blijven zetten. En dan voornamelijk als in afstanden verduidelijken (vergelijking Nederland - Kenia qua grootte), gericht op toeristische gebieden of lokale gebieden waar je toch al niet aangeraden wordt hen te gaan (ik raad al jaren mensen af om in Likoni rond te gaan wandelen), enz. En wat ook heel belangrijk is, is om evt. verkeerde berichtgeving (dat komt helaas superveel voor) ook weer recht te zetten.
Daarnaast kunnen wij natuurlijk over onze eigen superervaringen vertellen, maar ik probeer bijv ook mensen aan te sporen hun evaringen te delen op een forum als deze. Vooral mensen die hier nu dit jaar zijn geweest en nog gaan komen. Wat hebben zij ervaren qua veiligheid, maar ook gewoon waar hebben zij tijdens hun vakantie van genoten?
Ik ben helaas zelf 1 van die mensen die letterlijk ondervind wat het betekent dat er geen toeristen meer komen. En niet omdat ik de eigenaar ben van vakantiehuisjes oid, maar letterlijk omdat ik niet werk (geen geld/opleiding voor een werkvergunning) en mijn man als control clerk in een hotel werkt, waar hij nu nog maar 2 dagen werkt en daarna minstens 8 dagen vrij is ipv 3 dubbele diensten, 3 dagen vrij. Voor ons betekent dit af en toe echt letterlijk een lege portemonnee (bakrekeninf hebben we niet) en dus geen geld om eten te kopen, laat staan om je huur te betalen. Ik kan je zeggen, je wordt er erg creatief van!
Ik kan je zeggen dat het huilen me soms nader staat dan het lachen, en dan zit ik nog in de luxe positie dát mn man nog een baan heeft, dus dát er af en toe nog wat geld binnenkomt. Én ik ben een Nederlandse, dus zitten we écht in de problemen dan zijn er wel familieleden of vrienden die ons kunnen helpen. Dat geluk hebben de kenianen die hun baan zijn kwijt geraakt natuurlijk niet, maar ik kan me hun radeloosheid zó goed voorstellen! Zeker als je je dus bedenkt, en zo ervaar ik dat echt, dat er op dit moment hier aan Diani Beach geen onveiligere situatie is dan toen ik hier in 2010 voor de eerste keer kwam.
Kenianen weten ook wel dat er verderop in Kenia dingen spelen, maar het leven hier gaat door en zij zien eigenlijk geen verschil met de afgelopen jaren. Ze zijn zo blij als ze weer een toerist zien! En zullen er dan ook alles doen om het je naar de zin te maken. Die fooitjes zijn nu meer dan welkom voor ze! Die witte glimlach verdwijnt dan echt niet meer van hun gezicht!
Ik zal hier ook niet zo snel vertrekken, echt alleen maar als het echt niet meer gaat. En dan doel ik niet op onveiligheid. Ik denk dat het voor ons eerder financieel mis zal gaan doordat de toeristen wegblijven en we het echt niet meer rond weten te krijgen. Gelukkig heb ik die mogelijkheid, al zou het niet gemakkelijk zijn, want mijn man meenemen zal wel weer een hoop gedoe geven.

Via Wereldwijzer app

2 likes

http://www.afrikanieuws.nl/toerist-reist-steeds-vaker-af-naar-afrika

Gelukkig een positief bericht over de toekomst van Afrika

1 like

de economie van kenia groeit gelukkig erg goed
dit komt ook een deel doordat de bevolking ook flink groeit
hopelijk komen de toeristen volgend seizoen ook terug

hierbij een artikel uit het financieel dagblad

.

2 likes

Goed artikel in FD In grote lojnen best positief voor het land. Vandaag ookeen uitgebreid artikel in Trouw over de terreurdreigin aan de kust en de maatregelen die deoverheid neemt.

stimulatie van de melkproductie en de logistiek erna, wordt ondersteund door Friesland-campina
die hebben veel kennis

ook tomaten en paprika wordt steeds meer geteeld

nu nog aardappelen en kenia wordt in afrika een grote producent van land en tuinbouw producten gelijk als nederland :kampioen:
men is namelijk al marktleider in de rozen teelt wat voorheen nederland was

nog een overeenkomst met ons land is dat rotterdam de grootste haven van europa is
en mombasa van oost-afrika

verschillen wij drinken koffie hun chai
ons beste bier is Grolsch
dat van hun Tusker
:bier:

Ik ben nu ruim twee weken in Kenya. heb me nog geen seconde onveilig gevoeld. Ook niet in Mombasa of op andere drukke plekken. Enige uitdaging vind ik het verkeer in Mombasa. Maar inderdaad. Het is wel goed te merken dat de politie rekening houd met eventuele aanslagen. Op de wegen naar steden en grotere dorpen zoals Ukunda zijn diverse Road blocks aangebracht zodat de politie de inhoud van voertuigen kan controleren. Ondanks dat wij op motorfietsen reden, hadden wij daar maar beperkt last van, en uiteraard alle begrip (ondanks de files) Ook bij meer winkels werd een metaaldetector gebruikt.
Aan de kust…tja…ziet er grotendeels triest en verlaten uit met al die lege terrassen enzo. Maar moet daarbij ook bekennen dat de rust ook wel lekker was af en toe. Ik houd niet zo van massatoerisme, maar begrijp uiteraard maar al te goed dat ze het toerisme nodig hebben in Kenia.
Ook bij de Amboseli safari was het goed te merken. We hebben rustig naar de activiteiten van leeuwen en hyena’s kunnen kijken zonder de eerder gebruikelijke file van safaribusjes.
Ik logeer nu tijdelijk in Ukunda dicht bij mijn kennissen daar. Zij begrijpen niet helemaal dat Ebola de mensen weghoud uit Kenya. En ergeren zich af en toe aan de politie omdat ze vaker worden aangehouden voor controle. Helaas heb ik nu nog maar een paar dagen vakantie in dit fantastische land. Ik was hier o.a. om te ontstressen dmv een motorsafari. Ik voel me in Kenya altijd veel beter en ontspannen dan in Nederland. Woensdag vlieg ik terug naar Nederland, daar is ook extra bewapende bewaking ivm terreurdreiging, daarna mag ik weer door door de files ploeteren. Daarna zal de werkdruk er weer zijn, en kort daarna mijn heimwee naar Kenya

5 likes

Helaas, die link is dood. Ik zocht daarom naar Kenia op nu.nl en vond dit :

LINK

:krukken:

Als je de bewuste link aanklikt in het oorspr bericht werkt het nog
Gr Wim