In de Telegraaf van 7 augustus wederom een uiterst negatief stuk over reizen naar Kenya. Wderom verhalen over reisorganisaties die touristen weghalen uit Kenia. BZ zou het negatieve reisadvies verder aangescherpt hebben en Arke beslist deze week of zij met directe ingang stoppen.Doodsbange klanten van Holland Int. Worden geciteerd etc
Navraag leert dat er geen neg reisadvies is en dat Arke dinsdag beslist of ze met directe ingang stoppen en de klanten een andere bestemming bieden.
Volgens mij kan dat laatste helemaal niet zolang er geen negatief reiadvies is
Al met al jammer dat het zo in de krant komt
opgeklopt verhaal door Telegraaf
p.s is Arke alweer gestart met vluchten op mombasa ?
ik dacht dat men in augutus altijd de eerste vluchten van het seizoen hadden
Zelf gaan wij in oktober. Na de berichtgeving in de Telegraaf heb ik contact opgenomen met onze reisorganisatie. Zij zeggen ook dat de berichtgeving niet klopt. En ze het nog steeds verantwoord vinden om te gaan. Op de site van het ministerie van buitenlandse zaken zag ik wel dat ze vandaag het reisadvies gewijzigd hebben en ook het eiland Kiwayu (en nog steeds het district Lamu) wordt afgeraden en dat Nederlanders die daar verblijven wordt geadviseerd het gebied zsm moeten verlaten… Zo jammer voor dit prachtige land…
Via Wereldwijzer app
Hoi,
Wij gaan in September naar Kenia, ik volg het nieuws natuurlijk ook op de voet, en af en toe heb ik er ook een steen van in mijn buik!
Wij zijn gisteren naar het reisbureau geweest, ( in duitsland) wij vertrekken vanaf Frankfurt. Wij konden de reis omboeken als we dit wilden!
(Coulance regeling vanuit de touroperator)
ECHTER, heb ik nu contact met marriete van der Velde, ze is ook te vinden op het kenia forum. Zij woont in kenia met haar keniaanse man en dochtertje. Zij heeft me meegenomen in de wereklijk zaken op de media berichten van aanslagen die er gebeurd zijn. Een hele opluchtig om met een " local" iemand te spreken en te sparren. Ik kan het jullie aanraden om contact met haar te zoeken. We gaan ook bijzondere trips ondernemen, die we vanuit Nederland of Duitsnald niet zo voordelig en uniek kunnen boeken.
Groetjes, San
Wij hebben besloten om toch te gaan, mits er natuurlijk geen officieel negatief reisadvies komt door alle aanslagen of het Ebola virus!
Ook wij gaan in oktober. Onze kinderen eind augustus. Ik denk wel dat de vluchten van Arke niet zo ol zullen zitten.
Als zij tenminste blijven vliegen.
Vrienden van ons hebben gisteren afgezegd. Met dank aan de Telegraaf
Wij vertrekken 21 september en hopen weer zes maanden in Diani te verblijven. We laten ons niet leiden door de tendentieuze berichtgeving van De Telegraaf maar gebruiken gewoon ons gezonde verstand.
Mocht er een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken komen, dan gaan we heroverwegen. Natuurlijk blijven we weg uit de buurt van Lamu en andere minder veilige gebieden.
wij hebben er in ieder geval weer zin in!
Groet,
Diani
Wij vertrekken 5 oktober richting Kenia. Ik volg ook het nieuws op de voet en ik ben ook blij dit forum gevonden te hebben waardoor ik toch een beetje wordt gerustgesteld.
Alleszins al door de mensen die hier schrijven en daar ter plaatse zijn. Ik heb het artikel van de telegraaf niet gelezen, gelukkig maar denk ik.
Ook wij kijken er nog altijd heel erg naar uit en zijn toch ook van plan onze reis door te laten gaan. Zoals de meesten hierboven, mocht het reisadvies nu werkelijk negatief worden door de aanslagen of door ebola vind ik het het overwegen waard om de reis te cancellen maar zolang dat niet zo is blijf ik naar mijn eerste Afrikareis uitkijken.
Ik woon al vele jaren in South Coast, Diani Beach. En werk er ook. Het is hier, dank zij de media, momenteel een regelrechte ramp. Hotels zouden nu een bezetting van minimum 80% moeten hebben, maar de meesten geraken amper aan 15 of 20%. Dat zegt genoeg. En ik kan het niemand kwalijk nemen wanneer ze hun reis (met kinderen) naar hier niet durven te ondernemen, na alles wat in de media gekomen is.
- Aanslagen in Lamu (ver van hier), opgeëist door Al Shabaab, maar nu geeft de regering eindelijk toe dat het om een lokaal probleem gaat, nl. het stelen van grond indertijd.
- Een Russische en een Duiste toeriste die vermoord zijn in Mombasa City.
- Aanvallen in Mombasa, Likoni en zoveel andere plaatsen.
- …
Ik moet, uit eigen ervaring hier, laten weten dat we in Diani zelf nog geen problemen gehad hebben. Maar toen die ‘overvallen’ in Likoni gebeurd zijn, begon de spanning ook hier in Diani serieus te stijgen. But life goes on en alles is hier nog zoals voorheen, uitgezonderd de vele mensen (toeristen) die we hier nu niet meer aantreffen.
Veel mensen zijn hun job verloren en dat brengt ook de nodige gevolgen mee hier…
Laat ons hopen dat dit alles heel snel stopt én de regering eindelijk naar buiten komt met aanvaardbare redenen én wat oplossingen, want dat blijft altijd maar achterwege.
Ik ben blij te lezen dat zoveel mensen hier de moeite nemen om mediaberichtgeving niet direct voor waarheid aan te nemen en daarnaast zich ook wat verdiepen in welke zaken er dan spelen.
Zoals Trudi al zegt is Lamu County hier ver vandaan. Reken maar op zo‘n 8uur reizen. Leg dat maar eens in vergelijking met je eigen land… als er iets in Frankrijk gebeurd, moet Nederland dan ook maar een negatief reisadvies krijgen?
Over de toeristes die doodgeschoten zijn in Old Town Mombasa gaan veel verhalen de rondte omdat in de Keniaanse media heel duidelijk heeft gestaan dat de eerste toeriste (De Russische) weigerde haar spullen af te geven bij de overval. Tja, helaas maar waar, dat moet je hier in Kenia niet doen. Word je overvallen geef dan je spullen af. Ze zijn niet bang om je neer te schieten.
De tweede (de Duitse toeriste) werd in de media neergezet als zomaar en direct doodgeschoten, niet overvallen ed. Er werd nog onderzocht wat het motief was, want ze was niet beroofd. Zo stond het in de kranten! Dit is niet het verhaal van de mensen in de Old Town, de mensen die daar dagelijks werken, de County Counsel, zij beweren dat het wel degelijk een roofoverval was. Ik heb nog gezocht of er na enkele dagen/weken nog krantenartikelen zijn geweest waarin de uitslag van het onderzoek vermeld wordt, maar geen enkele krant komt hier op terug. Toch vreemd…
Het klopt dat de beschieting in Likoni hier in Ukunda wat spanningen onder de mensen heeft bezorgd. Er waren haatzaaiende folders gevonden tegen de Luo-stam, wat zegt Uhuru, Raila Odinga (een Luo) zit achter deze aanslag… ?
In plaats van dat de regering dus inderdaad met aanvaardbare redenen en oplossingen komt spelen ze een blame-game. En het vingertje wijst natuurlijk altijd naar de tegenstander TNA vs ODM
Wat ik zelf ook altijd enorm mis in de internationale media is het vervolgverhaal. Er gebeurd wat, het komt groots in het internationale nieuws, maar zodra het motief duidelijk is, hoir je er nooit meer iets over. Zo was er in januari (?) een vermoedelijke terroristische aanval in een bar aan Diani Beach. Uiteindelijk bleek de bar al dicht te zijn toen de granaat gegooid werd en echt gericht te zijn op een paar mensen die daar nog zaten, een afrekening, zoals we die in Nederland ook wel eens meegemaakt hebben. Maar dat komt dan weer niet in het internationale nieuws. Dus wat blijft er hangen in ieders hoofd? Ja, die terroristische aanslag aan Diani Beach.
Echt, vertrouw niet blind op media, maar kijk eens rond of er mensen zijn die in het gebied wonen waar je heenwilt, vraag hen eens om hun mening. Wat horen zij erover, wat weten zij. Dan zal je zien dat je opeens een heel ander beeld krijgt.
www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu
lees eens een andere krant dan die van wakker nederland !!
Kenia zit in een negatieve spiraal door het geweld.
Een goede vriend van me verwoorde dat als volgt:
I miss those days when kbc was always playing the music “Kenya inchi nzuri hakuna matata” nowadays that slogan was burried deep down under!! I miss those days where in Kenya we only saw grenades and bombs in a film show that used to come once a month to entertain us…I miss those days in Kenya where Security was serious business not a bargaining thing…I miss those days in Kenya where leaders were not used to talk crap n bulshit…discipline was the order of the day…I miss those days in Kenya when a President was a President…I miss those days in Kenya where peace was all that blossomed!! I miss those days in Kenya where every white dint even recognize kenya as Kenya a country but baptised it Hakuna matata…that was every utter u could hear from any visitor when they used to shout to us at there loudest voice and waving at as saying “Hakuna matata” to them that was our greetings in our kenyan language…but now i’m all in tears…because all these is now part of history in our country…My heart mourns when all we embrace now is hatred n we cook war…Kenya is now a burning Nation…Ethnic wars has taken its course…poor leaders are yapping nonesense n bringing Kenya down…i see our country crying right from the horns…Kenya has lost its treasured virginity…Kenya is a Sinking 2nd Titanic!! its so sad that we r all sinking n cant do anything…Oooh My Kenya y r u doing this to us?
vanmiddag contact gehad met Arke en idd GEEN negatief reisadvies! Jammer jammer dat de Telegraaf zulke berichten plaatst. Het zorgt voor n hoop onrust…maar wij gaan !! 1 september vertrekken we naar Kenia!!!
Ik heb vanavond ook contact gehad met Arke. Hierbij kreeg ik een heel ander antwoord te horen dan yvonenbert.
Aanstaande maandag vertrekt het laatste arke vliegtuig richting mombassa!!! daarna zal er niet meer gevlogen worden en vanaf eind november worden er weer vakanties naar Mombassa aangeboden door Arke maar die zullen uitgevoerd worden door KLM. Ik weet niet wat Arke doet met reeds geboekte reizen…
wat ik dus al poste, lees niet meer de krant van wakker nederland
maar kies voor méér kwaliteit
b.v
volkskrant
nrc
trouw
en een ieder weet als je naar kenia gaat, loop niet te pronken met
sierraden
horloge
neem een vaste taxi driver
als u geld wisseld of pint doe dit alleen en op verschillende plaatsen en tijden
etc
etc
Wij hebben een pakketreis geboekt, dus hotel met vlucht… en wij vliegen vanaf Amsterdam met Jetairfly. Misschien dat dat het verschil is, maar dan nog neem ik aan dat Arke niet vliegt als er terreurdreiging is. Dus is snap het verhaal van tomtomg0 niet helemaal.
Jetairfly vLiegt vanaf Brussel, niet vanaf Amsterdam.
het heeft ook allemaal niets te maken met terreurdreiging maar veel meer met het feit dat Kenia zo negatief in het nieuws komt. Arkefly zal er weinig voor voelen om met vrijwel lege vliegtuigen de vliegen, dan moet er dik geld bij.
zou het nog wel even navragen!
groet,
Diani
Zojuist nog contact gehad met arke (arke is het zelfde als jetair fly volgens mij) en hun zeggen nogmaals dat er per aanstaande maandag geen vluchten meer vertrekken en dat alle geboekte reizen waarschijnlijk niet door gaan. Iedereen die een reis geboekt heeft zal een bericht krijgen per e-mail.
Daarna even met jet air fly gebeld en die zeggen ook dat er vanochtend bekend is geworden dat er tot 2 maart volgend jaar geen vluchten naar Kenia worden uitgevoerd.
Dus misschien is het verstandig voor de andere om de reisorganisatie op te bellen. Ik ben erg benieuwd wat die zeggen.
Groeten
-
-
- Updated - - -
-
En ik denk ook dat het te maken heeft met de te lege vluchten… (Dat Zei de Medewerker van arke tussen neus en lippen door…)
Gloeiende, gloeiende. Boek ik die ene keer met jetairfly en ja hoor, wordt de vlucht geannulleerd. Ik woon inmiddels ook in Kenia, sinds December en was voor 3 maanden terug in Nederland. Iemand enig idee waar ik een goedkope vlucht kan boeken, enkeltje, in September.
Groetjes, Conny
Hopen dat ze vanaf Duitsland een andere (wijzere) koers varen.Ook weleens aan Ethiopian Airways gedacht?
Ik begrijp het ook niet goed dat Jetairfly niet meer vliegt hoor…
Wij vliegen met Turkish Airlines, eerst naar Istanbul en dan naar Nairobi. En in het terugkomen vanaf Mombasa ook eerst naar Istanbul en dan naar Brussel.
Ik zag ook net wel dat Ethiopian Airways vrij betaalbare vluchten aanbiedt, misschien eens kijken Conny?