Tips voor vakantie Kenya

Hai,

mijn vriend en ik gaan over anderhalve maand 2 weken naar Kenia. Alles is geboekt en we hebben er veel zin in. Heeft iemand nog tips voor ons, voordat we weggaan? Bijvoorbeeld over visa, inentingen, pinnen of niet, openbaar vervoer, en dergelijke? Maar vooral ook mooie plekken om heen te gaan. Wij zitten dan in de buurt van Mombasa, maar willen ook zeker op Safari.
We horen het graag als jullie goede, maar vooral leuke en mooie tips hebben!
Dank je wel! Groetjes Carine en Mike

Kijk maar eens hoe Patrick het heeft aangepakt op www.reisbegeleider.com. Hier is ook een forum te vinden.

Hoi,
wij zijn vorig jaar naar Kenia geweest, Galu Beach ten zuiden van Mombassa, en we gaan over 2.5 maand weer. We hebben alle benodigde inentingen gehaald, houd er rekening mee dat je maximaal 10 dagen voor vertrek alle inentingen moet hebben. Zonder gele koorstinenting kom je het land zelfs niet in! We hebben meerdere safaries gemaakt. Als je hier vragen over hebt kan je me mailen [EMAIL=“alicemous@gmail.com”]alicemous@gmail.com Overigens “reisbegeleider” kan ik aanraden. Ik heb hem ook vragen gesteld over safaries met onze kids en ik kreeg en perfect, snel antwoord terug.
Veel plezier alvast.
Groetjes.

Reisbegeleider zit momenteel in Kenya. Hij zei dat hij vanuit Kenya zal proberen zoveel mogelijk zijn site bij te houden en te beantwoorden. Het kan dus zijn dat je deze keer iets minder snel antwoord krijgt als voorheen. Maar zijn vriendin houdt nu alles in de gaten op het forum. Voor vragen kan ook zij je helpen.

Hallo,
Kenia is echt een geweldig land!!!
Natuurlijk een safari doen en een kijkje nemen bij de masai (erg indrukwekkend)
Je kan er ook goed snorkelen. De cultuur is geweldig.
In de safariparken heb je geweldige lodges met een erg mooi uitzicht.
Ons hotel zat in Mombasa zuid je kunt zo met een taxi naar de bank gebracht worden 15 min. rijden. Ik zou dit niet al te vaak doen, vrij prijzig (taxi).

Heel veel plezier!!!

het is voor mij alweer 2 jaar geleden dat ik in Kenia ben geweest, was echt supermooi daar, wel een cultuurshock als je er voor het eerst in je leven komt.
wat me wel erg opviel was dat de mensen er supervriendelijk zijn, dat het begrip “verkeersregels” daar niet bekend zijn en dat als je de weg opgaat daar (vooral in Nairobi) je werkelijk doodsangsten uitstaat (althans ik wel)
heb een volledig verzorgde vakantie geboekt destijds, enigewat ik nog moest betalen waren de drankjes bij het eten en savonds aan de bar.
het eten is er echt prima en goed verzorgd.
waar ik wel op zal letten een volgende keer als ik weer ga is dat ik de reisroute beter wil plannen: niet een halve dag of nog langer in zo’n safaribusje moeten zitten voordat je op de plaats van bestemming aankomt, om dan vervolgens de volgende dag weer de tegenovergestelde richting op te gaan om vervolgens 2 dagen later weeeer terug te reizen.
moet wel zeggen dat ik veel gezien heb tijdens die ritten door Kenia, prachtig land is het, die 10 dagen waren dan ook veel te kort.
als aanrader heb ik eerlijk gezegd niet 1 echt mooie plek die erboven uitstak, ik vond alles mooi aan Kenia.
waar je wel rekening mee dient te houden is het feit dat je in steden als Nairobi beter niet in je eentje de straat op kunt gaan, zorg ervoor dat er altijd een gids met je meegaat.
bij mij was het zo dat onze chauffeur tevens ook gids was, samen met zijn broer heeft ie ons een hoop laten zien, inklusief een siteseeingtour door Nairobi.
maar als ik dan toch een aanrader moet bedenken: Tsavo east en Tsavo west: nationale parken die zeker een bezoek waard zijn, evenals de serengeti, en een bezoek aan de Masai.
owja nog even dit: als je naar de Masai gaat, houdt er dan rekening mee dat ze het erg op prijs stellen dat je iets van ze koopt: de dorpsoudste van het desbetreffende dorp waar je te gast bent zal het zeer op prijs stellen wanneer je ook iets koopt van de mensen uit zijn dorp.
en je moet ook niet gek staan te kijken dat de dorpsoudste met een mobiele telefoon rondhobbelt, en je zelfs zijn email adres wilt geven :wink: want jawel ook de Masai hebben de westerse cultuur ontdekt.
verder is een cursus “hoe ding ik af als ik iets wil kopen” een aanrader, zeker als je voor het eerst naar Kenia gaat.
verder kan ik niet anders zeggen dan dat een ieder die voor het eerst in Kenia te gast is niet weet wat hem/haar overkomt, je wordt overweldigd door de mooie natuur, de vriendelijke mensen, de andere culturen die je aantreft (in Nairobi alleen al wonen/werken en leven zo’n 15(als ik het me nog goed weet te herinneren hoor) verschillende culturen.
en zoals gezegd: houdt rekening met een cultureshock.
wat onze chauffeur ook vertelde was dat je je niet blind moet staren op de manier van leven van de mensen daar, wees voorzichtig met bedelaars: pas erg op met het geven van geld aan deze mensen, voor je het weet word je omringd door tientallen zwervers.
en als je een safari rit gaat maken door MasaiMara gebied, wees er dan op bedacht dat op verschillende punten Masai je zullen staan op te wachten met souvenirs: the big five, gemaakt uit hout en uiteraard nog meer voorwerpen die ze zelf gemaakt hebben.
ze kunnen soms erg opdringerig worden als je niet snel reageerd of iets koopt, schrik daar niet van maar houdt voet bij stuk als je echt niks wilt kopen, doe dat dan ook niet.
tot slot heb ik nog een waarschuwing voor diegenen die voor de 1e keer naar Afrika gaan: You can get away from Africa, but Africa cannot get away from you!
goeie reis!

Kenia is geweldig! We zijn er vorig jaar geweest en gaan zeker vaker terug naar Afrika.

Voor inentingen kun je het beste contact opnemen met de GGD. Zij weten precies wat verplicht is en / of aan te raden is qua inentingen. Daanraast moet je natuurlijk malariapillen meenemen. Onze ervaring (en die uit onze reisgroep is) dat je van Malarone eigenlijk geen last hebt maar van Lariam wel. Er schijnen zelfs mensen nachtmerries etc van te krijgen. Met Malarone kun je 28 dagen in malariagebied blijven, maar vraag voor de zekerheid info op bij GGD of huisarts.

Masai Mara is zeker aan te raden en daarnaast Samburu N.P. Mount Kenia is ook een mooie streek. Wij zijn ook bij Lake Nakuru geweest. We hadden geluk want er waren op dat moment naar schatting 2 miljoen flamingo’s en duizenden pelikanen. Ongelooflijk mooi!

Pinnen is niet op veel plaatsen mogelijk. Wij hadden eigenlijk voor de hele reis Amerikaanse dollars contant meegenomen.

Veel plezier!!

Groeten,
Pat

wat de malaria betreft: De meeste GGd’s zullen Lariam voorschrijven omdat die lieve mugjes vaak resistent voor Malorone en andere middelen zijn geworden en bij Lariam is dat minder. wat betreft er last van hebben: dat is heel persoonlijk. Sommige mensen hebben er last van (van malarone, lariam of andere middelen, sommige ook absoluut niet (ik dus en had het ‘paardenmiddel’ Lariam)

verder raad ik het aan om je gewoon goed te informeren over de situatie in kenia (reisgids zoals lonely planet, www.minbuza.nl, evervaringen van mensen hier en surf er maar op los)

Bij de Barclays (te vinden in de grotere steden) kun je gewoon pinnen met je nederlandse bankpas maar traveler checkes en wat cash achterhand is nooit verkeerd.

als je in omgeving mombasa zit is tsavo het dichtse safari park. (maar om nou te zeggen dat het het mooiste is).
verder is mombasa erg rijk aan cultuur. ga eens een dagje naar het fort (ben even de naam kwijt maar je kunt het niet missen) ga een dagje strand meer zuiderlijk (diana beach). als je tijd hebt is lamu island ook geweldig om te proeven!
openbaar vervoer is goed te doen (ookal vond ik het zelf nogal eens onduidelijk in mombasa) maar je de locals zijn heel behulpzaam en je kunt ze alles vragen (maar vertrouw niet op alles wat ze zeggen, want je word nog weleens alle verkeerde kanten opgestuurd)

oh, en een visa kan je op het vliegveld in nairobi, kenia zelf halen (alhoewel ik niet weet of dat in mombasa kan). anders kun je het gewoon in nederland halen in den haag.

Veel plezier zou ik zeggen en geniet er van!

Hoi,

Kenya is een prachtig land, met een mooie natuur en super aardige mensen.
Ik ben er vorig jaar geweest en heb echt een super gave tijd gehad. Ik zat ook in de buurt van Mombasa, in het Safari Beach Hotel om precies te zijn.

Do’s:

• Meng je onder de bevolking. Dat is één van de dingen die mijn reis super hebben gemaakt, het contact met de plaatselijke bevolking.
  • Als je iets koopt betaal je altijd veel te veel. Je moet daarom flink afdingen, te beginnen bij ong. 20% van de oorspronkelijke prijs. Dan betaal je bij de uiteindelijke prijsovereenkomst nog te veel, maar dat moet je maar voor lief nemen.
  • Bezoek een markt in Mombasa, een stinkende maar indrukwekkende ervaring die niet mag ontbreken. (Ga nooit alleen de markt op en laat waardevolle spullen liever achter in de safe van het hotel.
  • Het houthakkersdorp in Mombasa is ook heel leuk om te bezoeken, hier zijn echter de prijzen vastgesteld en er valt niet te pingelen.
  • Een safari hoort natuurlijk bij Kenya en moet je dus absoluut gedaan hebben.
  • Snorkelen is erg mooi (zorg voor een eigen snorkel, want ze hebben wel te leen, maar is niet echt safe.)
  • Zorg dat je ten alle tijden een fles (of twee) water of ander vocht bij je hebt, want je kunt niet zomaar overal makkelijk iets kopen/krijgen.

Don’ts:

• Drink nooit iets dat je niet zelf heb geopend of dat voor je neus is geopend! Ze lengen drankjes namelijk aan om meer te kunne verkopen, en daar kan je ontzettend ziek van worden.
  • Het “safaripark Shimba Hills” bij Mombasa is een mooi park, maar om dieren te willen zijn moet je er niet zijn. Buffels, olifanten en bokken zul je er wel zien, maar de kans dat je de enige struisvogel of 1 van de 2 giraffes ziet is zeer klein.
  • Neem geen planten, zaden of stekken mee… Dikke kans dat je daar problemen mee krijgt op de luchthaven.
  • Laat je niet ompraten door verkopers en blijf op je strepen staan. Betaal nooit vooraf, maar pas als je je aangekochte spullen in handen hebt.
  • Neem, als het schema dat toelaat, je malariapillen vlak voor je gaat slapen, dit zorgt ervoor dat je er niet veel van merkt als je bijwerkingen mocht ervaren.
  • Iedereen zegt dat ze je vriend zijn, maar ze willen gewoon geld of spullen zien, geef daarom ook nooit zomaar je adres of andere persoonlijke gegevens.
  • EET GEEN SLAGROOM!! Deze is echt ongelooflijk smerig en gemaakt van geiten of buffelmelk. VIESSCH!

Maak er wat van en hopelijk is mijn info nuttig.
Groeten en plezier gewenst,
Wouter v. Kuijk.

Zie eventueel http://members.lycos.nl/jaspernaarafrika

Er staan aardig wat goede tips in deze post. Misschien nog wel een goede aanvulling qua financien is het volgende. Als je dollars meeneemt, wat aan te raden is voor de entree van de parken (hier hebben ze liever dollars en de entree is vaak iets goedkoper met dollars), zorg er dan voor dat je ten alle tijden NIEUWE dollars bij hebt.

Dollars van voor 2001 worden op veel plekken niet geaccepteerd. Biljetten van voor 1999 is al helemaal een ramp en kan je haast nergens kwijt. Alleen sommige Barclays banken willen ze nog wel eens accepteren (soms voor een lagere koers).

Om veel ellende te besparen, neem nieuwe dollars mee. Heb je oude dollars of twijfel je. Op schiphol bij de ABN kan je ze gewoon wisselen voor nieuwe dollars. De meest handige biljetten om mee te nemen zijn biljetten van 10 en 20 dollar.

Aangezien ik mijn vrije dagen op wil maken en Afrika nog nooit bezocht heb wil ik graag naar het oosten van dit continent. Uiteraard vanwege de dieren en de natuur maar ook omdat ik nogal van diversiteit houd. Na Patagonie, Trans-Siberie en Cuba lijkt me dit een leuke afwisseling.
Ik zit nog te dubben tussen Kenia en Tanzania. Een maat van me is in Tanzania geweest en raadde mij sowieso de bekend NP, de klim naar het dak van Afrika en Zanzibar aan. Conditioneel gezien zou ik de top kunnen halen, maar ik denk dat ik dat toch maar laat. In plaats daarvan geef ik het geld liever uit aan een bezoek aan Kenia. Enkele reisorganisaties bieden georganiseerde rondreizen aan naar beide landen. Is dit in drie weken goed te doen? Reizen is prachtig, maar dagenlang onderweg zijn zie ik ook niet zo zitten. Mij lijkt het dat het programma tamelijk vol is. Of is het raadzamer of alleen Kenia of alleen Tanzania te bezoeken? Ik wil overigens ergens in februari vertrekken.

Mvg, Dennis

Hoi Dennis,

Tja ik zelf zeg altijd beide landen zijn zo mooi en hebben zo veel te bieden dat je het beste een keer naar Kenia kunt gaan en over enkele jaren naar Tanzania. Of andersom natuurlijk. Nergens is zo veel wildlife te zien als in deze twee landen.

En een rondreis met avontuurlijke rondreizen zoals baobab, summum of djoser zitten zowieso altijd met een vol programma. Dat maakt verder geen verschil. Je kan daarnaast als je niet al te veel wil reizen beter reizen door alleen Kenya of alleen Tanzania omdat dan de te overbruggen afstanden minder groot zijn.

Hou wel rekening met het feit dat het in februari erg heet kan zijn in Kenia en Tanzania.

Drie of vier weken is inderdaad vrij krap. Patagonie deed ik in zes weken en daar kwamen we ook lui tegen die in twee weken tijd hetzelfde deden (min of meer). Wij konden dat ook niet helemaal bevatten.

Het is een compromis sluiten. Tanzania en Zanzibar zou ook een optie kunnen zijn. Als je naar een land gaat spaar je ook weer een visum uit. Maar t.o.v. het totaalbedrag valt dat ook in het niet. Eerder dan februari zit er niet in. Ik wilde graag in december maar dat kan ik mijn collega’s niet aandoen. Jaarafsluiting, samenvoeging van twee bedrijven, nee dan verwacht ik medio februari pas weer wat rust in de tent. Waar anderen op wintersport gaan ga ik iets anders ondernemen en ik ben daar eerlijk gezegd wel aan toe.

Ik laat m’n gedachten er in ieder geval even over gaan. Het gaat wel goed komen :slywink:

Kijk ook eens op:

http://kenya-pictures.blogspot.com/

Geweldige foto’s!

ff kijken:
www.tonstegers.nl

Veel tips en smaakmakers

Hallo,

Voor een reisleider ben je niet erg slim, ofwel is deze info stokoud.
Voort geval mensen die naar kenya gaan binnenkort :
DOLLARS ZIJN OUT.
Ik heb 2.5 jaar in kenya gewoond, ga elk jaar twee maanden terug en heb nog ooit een dollar in mijn handen gehad.
Gewoon PINNEN.
voordeel ?

• je pint wat je nodig hebt
  • krijgt een prima koers
  • ATM’s zijn overal te vinden…

:wereld:

Meer weten ? Mail me maar.

Groetjes
Mama Monique - Mwende

Mooie verhalen en ben persoonlijk ook echt een fan van Kenia. Zorg ervoor dat je de Masai dorp bezoekt en de wildlife in Masai Mara was echt geweldig!

Natuurlijk een heel prettig verblijf. Afhankelijk waar u binnenkomt is terplekke, ook in Mombassa een visum verkrijgbaar) nou ja kopen 50 dollar) In de hotels, moet u zeer voorzichtig zijn met het achterlaten van spullen. Laat nooit op geen enkele wijze merken dat u geld of sierraden hebt. Zij hebben dat niet niet en zullen hun kans afwachten( zonder betalen dan he). Ook in Mombassa op straat, vermijdt de smallere winkelstraatjes en markten waar veel mensen dicht op elkaar zijn want de zakkenrollers zijn erg aktief. U merkt niets!!
Om van het normale dagelijkse leven wat meer te proeven kun je met een mattatoe (busje) waar er soms wel 15 in zitten richting MtWapa gaan en daar bvb uit stappen. Een groot dorp waar je kunt ontdekken hoe hun economie eruit ziet ook hoe de Massai werkt aan hun industrie.

Vorige maand geweest en me gele koorts 2 dagen voor vertrek gehaald, je kunt het zelf op schihol nog laten doen.
10 dagen???