1ste keer Kenia - tips safari gevraagd

Ik ben een reis aan het plannen voor onze huwelijksreis en zou graag wat tips en antwoorden willen :slight_smile:

  1. Hoe is het programma van de safari, is het waard om dit allemaal te bezoeken of zitten er ook vergelijkbare bestemmingen tussen?
  2. Ik heb nu een prijs van $ 6620 voor een 2 persoons privé 4WD Jeep safari (incl. eten, taxxes, park fee’s e.d.)
  3. Hierin zit ook een flying doctor insurance, is dit nodig?
  4. Is 3 nachten Nairobi te weinig/veel? We vinden het fijn om eerst even te acclimatiseren in een grote stad.

Heel erg bedankt als je dit kan beantwoorden!

De planning zoals ik hem nu heb:
18-6 / 21-6 Nairobi
21-6 / 2-7 Safari
2-7 / 8-7 Mombasa

Ik heb een safari opgevraagd met het volgende programma:
Day 1 at Samburu at Samburu Simba
Day 2 at Mt kenya at Sweet water
Day 3 at Lake Navisha at Navisha Simba
Day 4 at Lake Nakuru at Sarova lion Lodge
Day 5 Masai Mara at Mara Simba lodge
Day 6 Masai Mara at Mara Simba Lodge
Day 7 Amboslei at Amboseli Sernea
Day 8 Amboseli at Amboseli Serena
Day 9 Tsavo West at Kilaguni Serena
Day 10 Taita hills at Saltlick
Day 11 Tsavo East at Ashnil lodge
Day 12 drop off Mombasa.

Pfff, ik denk dat je na dag 5 doorgedraaid bent!
Wij hebben 5 dagen gedaan,
dag 1 Sweet water (hier zie je Mt Kenya btw helemaal niet, alleen bij het er naartoe en vandaan rijden, het park is wel leuk en de tenten staan heel gaaf, maar omdat het bij jullie Mt Kenya genoemd wordt, dat is een beetje misleidend, het park heet Ol Pejeta)
dag 2 lake nakuru (ook zelfde hotel, nette kamers, maar qua uitzicht ed het saaiste hotel wat wij gehad hebben)
dag 3 en 4 Masai Mara
dag 5 terug naar Nairobi

Dit was al een heel erg druk en best wel slopend schema, ook heel erg leuk hoor, maar ik zou er niet aan moeten denken om het twee keer zo lang (achter elkaar) te doen. Ik zou miss een rondje maken bij Nairobi en dan een rondje bij Mombasa met Tsavo, en dan van Nairobi naar Mombasa vliegen.

Leuk dat jullie op huwelijksreis gaan.

Nairobi (bijnaam Nairobbery) is een grote, lelijke, stinkende, gevaarlijke stad vol dieven en oplichters. Ik zou daar zo kort mogelijk blijven.

Voor mij persoonlijk is 4 dagen safari genoeg. Je zit erg veel in die jeep. Het is prachtig om die dieren in hun natuurlijke habitat te zien maar zelf vind ik het na 3 dagen al wel een beetje ‘meer van hetzelfde’ worden.

Dat is wel erg veel geld voor 12 dagen. Of is dat inclusief vlucht uit Europa?
Prijzen zijn altijd onderhandelbaar. Zoek vooral goed uit wat de referenties van voormalige klanten zijn. Een goede gids kan je safari máken, een slechte kan de hele ervaring bederven.

Zit in jullie schema ook wat relaxtijd aan een strand, bijvoorbeeld in een resort waar je lekker massages kunt nemen en zwemmen?

Mocht Kenia nog niet vastliggen, wellicht is Tanzania ook een optie, met op het eind een paar dagen Zanzibar.

Zelf vind ik 12 dagen wel weinig als je zo ver vliegt. Op dagen dat je geen safari doet, kan het leven in Kenia of Tanzania heel goedkoop zijn. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten om wat meer tijd/ ruimte in te bouwen.

Succes en veel plezier.

Cecilia waarvan daan kom jou oordeeel over Nairobi in jouw woorden Nairobbery ? Ik woon nu al 5 jaar in Nairobi en ben in de stad nog nooit lastig gevallen (was helaas in Amsterdam en Parijs wel anders).
Wanneer je de stad een sgoed wil zien kijk ook naar de moderne architectuur in het centrum en de suburbs Het Uhuru park is een groene oase in de stad het arboteum net zo, Nairobi Nationalpark is het enige .safaripark in de wereld direct bij en in een grote stad, het National museum is zeer goed opgezet met een hele hoop informatie over Kenya, en de rest van Oost Afrika, en om de echte sfeer van een stad te proeven ga dan ook naar de winkeltje aan de Moi avenue als je bang ben voor River road. Nairobi is zeker een plaats om eens rond te kijken net als elke grote wereldstad.

Sorry maar dit moet ook eens gezegd worden ik maak me kwaad als er weer eens van Nairobbery wordt gesproken terwijl er meer gebeurd in andre grote wereldsteden als je het nieuws volgt.

Pinda Tom ik hoop dat je een geweldige bruiloft heb en een geweldige tijd in Kenya

1 like

Waarom niet acclimatiseren net buiten Nairobi, kun je beginnen met Nairobi National Park of eerst lekker uitrusten. In Nairobi zijn wel bezienswaardigheden, maar ga je voor de eerste keer, zou ik niet alleen erop uit gaan. Nairobi is wat dat betreft over het algemeen nog steeds stukken onveiliger dan Mombasa …

De bestemmingen zijn mooi, maar de route onlogisch.
1 nacht Samburu is te weinig, vanuit Nairobi reis je 6 a 7 uren en de volgende dag weer terug.
Dag 7 is een kleine 500 kilometer reizen, via Nairobi, de hele dag ben je kwijt op de weg.
Wie verzint zo’n route???

Alternatief:
Dag 1 Sweet Waters nabij Mount Kenya
Dag 2 en 3 Samburu
Dag 4 Lake Nakuru
Dag 5 Masai Mara
Dag 6 Masai Mara
Dag 7 Lake Naivasha
Dag 8 Amboseli
Dag 9 Amboseli
Dag 10 Tsavo West of Taita Hills
Dag 11 Tsavo Oost
Dag 12 Mombasa

Flying doctors is een verzekering voor luchtvervoer naar dichtsbijzijnde ziekenhuis in geval van nood.
Vaak zit dit al bij een reisverzekering met ziektekosten inbegrepepen.
Wel moet je alle ziektekosten eerst zelf voorschieten en later thuis terug claimen bij je verzekering.

Tip: Op huwelijksreis is het wel zo prettig om samen in een jeep op safari te gaan (en gids), zonder passagiers die andere talen spreken (Chinees Russisch)… bevestig of jullie een PRIVE of GROEP safari is berekend …

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Ik had de route in Google Maps gezet, en vind hem ook al wat vreemd.
Als ik het zo bekijk, zou ik beter rond Nairobi eerst safari’s kunnen doen en dan naar Mombasa vliegen en daar Tsavo en Amboseli doen. Dit lijkt me een dag reizen uitsparen.

Het is inderdaad een privé safari in een jeep, dit vraag ik er expliciet bij.

Over de lengte van de safari’s twijfel ik ook. We zijn enorme natuurliefhebbers alleen het moet niet “meer van hetzelfde” worden, daarvoor kost het ook te veel. Zou Tanzania nog veel aan onze reis toevoegen? Zo ja, welk stuk dan meepakken zonder al teveel extra reistijd?
Wat zijn goedkope ervaringen om aan de reis toe te voegen?

Ik bedoelde dan Tanzania in plaats van Kenia. Vooral Zanzibar vind ik dan de meerwaarde.
Zelf had ik 5 weken voor Kenia en Tanzania, en van beide nog steeds niet heel veel gezien (in verhouding tot het snelle reistempo van veel andere mensen). Route en foto’s staan op mijn website.
Met minder dan 3 weken zou ik het bij 1 land houden, dus óf Kenia óf Tanzania.

En tja, ik vond - na ook ooit vele dagen in het ruige Lima in Peru - inderdaad Nairobi echt behoorlijk heftig, lelijk, vies en gevaarlijk. Er was geen minuut dat ik niet werd aangesproken of lastig gevallen door mannetjes die van alles van me wilden of me probeerden op te lichten. Bijvoorbeeld eentje begon over hoe mooi hij mijn schoenen vond, maar smeerde er opeens iets vies op en bood toen aan om het schoon te maken; (ja ja voor 100 dollar zeker, ik ben gauw doorgelopen), twee ervaren reizigersvrienden van me zijn met smoesjes meegelokt voor gezellig koffiedrinken en toen onder bedreiging ontdaan van al hun geld en camera’s…
Al die mannetjes gingen héél toevallig volgend jaar in Nederland studeren (heel toevallig nadat ze eerst hadden gevraagd waar ik vandaan kwam)… Gezellig koffie drinken?
Of ‘Oh wacht, ik weet een kortere weg naar je hotel, via dit steegje!’

Ik heb ook gezellige praatjes gemaakt met sommige mannen die ik volgens mijn intuïtie wél kon vertrouwen, ik bleef dan ook in de publieke ruimte (die vroegen me ook niet om mee te gaan naar een café, feest of ‘kortere weg’ steegje), dus ik ben heus niet overdreven paranoïde maar ik herken oplichters en dieven nu wel na vele jaren reiservaring. En dat zijn er wel 100x zoveel als in Amsterdam.
Bovendien is het in Europese steden wel mogelijk iets meer onopvallend op te gaan in de bevolking; in Nairobi kan dat alleen als je van oost-Afrikaanse afkomst bent. Overal herkent iedereen je als toerist.

Dus sorry dat je er kwaad van wordt maar ik ga niet mensen aanraden om daar 3 nachten (4 dagen) te verblijven met het idee dat het net zo’n mooie stad is als Rome ofzo.

Als je langer in een park blijft, is de verhouding met reistijden gunstiger.
Twee nachten in een park, dan heb je 1 hele dag om het park te verkennen.
Nog een ideetje:

Dag 1: Samburu
Dag 2: Samburu
Dag 3: Sweetwaters
Dag 4: Sweetwaters
Dag 5: Lake Nakuru
Dag 6: Masai Mara
Dag 7: Masai Mara
Dag 8: Vlucht Masai Mara (of Nairobi) naar Mombasa

Strandvakantie

Dag 9: Tsavo Oost
Dag 10: Tsavo Oost
Dag 11: Amboseli
Dag 12: Nairobi, Kenyatta Airport

Met overal 2 nachten wordt het ook meteen een veel relaxere reis. Ons doorgedraaide gevoel kwam vooral doordat we steeds de volgende dag door moesten, de dag in Masai Mara was wat dat betreft heerlijk en een rustpunt.
Zou alleen niet 2 dagen Sweetwaters doen, het is niet heel erg groot.

Over Nairobi, wij zijn in totaal 2 weken (niet aan een gesloten) in Nairobi geweest, nou zou ik niet meteen mensen aanraden om dat ook te doen, want om je twee weken continue te vermaken is er niet genoeg te doen, maar voor 3 dagen zeker wel. Je moet wel even uitzoeken dat je in een goede wijk zit. Wij hebben in Westlands ook gewoon in het donker over straat gelopen, niet dat ik aanraad om dit te gaan doen, er was iemand bij die er al 2 jaar woont dus wist dat het daar kan, maar om aan te geven dat de verschillen qua veiligheid in de stad groot zijn.

Ik denk dat het echt persoonlijke voorkeur is of je Nairobi wel of niet aantrekt. Nairobi is een grote moderne wereldstad met veel moderne architectuur. Ik vind het er zelf verschrikkelijk, geef mij maar het veel authentiekere Mombasa. Maar in Nederland prefereer ik ook het authentiekere Utrecht boven het modernere Rotterdam.
Ik heb me in Nairobi nooit onveilig gevoeld, zelfs ‘s avonds bij River Road niet, maar dat komt doordat ik als echte Keniaan over straat ga, met slechts een paar shilling in mijn zak en niet na 20.00uur. En ik had natuurlijk mijn Keniaanse echtgenoot bij me. Er vroeg wel eens iemand of ik een safari wilde boeken oid, maar als ik zei dat ik geen toerist was maar hier was of dingen te regelen, vielen ze me nooit lastig.Nu al helemaal niet nu ik met mijn baby op mijn buik door de stad loop. (een toerist met een baby zien ze hier niet zoveel :wink: )

Mariette ik denk dat dat het grote verschil is wij gedragen ons als Kenyaan volgens dat is omdat wij elke dag hier mee leven en het oppikken en volgens mij is dat het grote verschil met de toerist die hier voor enige dagen komt. Wij handelen onwillekeurig als een Kenyaan en dat wordt direct opgepikt ook in de winkels en shops wordt je anders behandeld dan een toerist.

Wat betreft het verblijf in Nairobi is Karen een van de beste surbups van Nairobi voor een toerist vlakbij de stad de Boma’s of Kenya, National park, Giraf centrum, olifanten orphange, Ngong hills, h1 uuet centrum van Nairobi is 25 minuten, Naivasha i uur, 3 uur naar de mount Kenya.

Maar met welke organisatie ga je nu naar Kenya er is in Nederland een safari organisator die wat je vraagt op maat kan maken hij is Nederlander en zij is Kenyaan ik weet de naam niet zelere maar het is zoiets ald Bonga trafel of bonga afari’s in Eindhoven.
Zij hebben enige jaren geleden de diverse trips in Kenya georganiseerd die toen op TV werden uitgezonden.

Blah blah…
‘Wij handelen als Keniaan’
Ik liep ook met slechts wat kleingeld op straat en verder helemaal niks. En in het trage tempo van een Afrikaan en een blik en houding alsof ik wist waar ik heen ging. Maar het stikt er gewoon van de mannetjes die wat van je willen.

Tuurlijk is het nogal een verschil als je naast een Keniaan loopt (Mariette) of in je eentje (zoals ik), of als twee Hollanders (ik neem dan even aan dat het getrouwde koppel geen Kenianen zijn). Ik wil alleen de huwelijksreizigers behoeden voor valse verwachtingen. Afrikaanse steden zijn absoluut niet te vergelijken met Europese.

Ik kreeg net in mijn privéberichten ook een berichtje van iemand die in Nairobi gezellig koffie was gaan drinken met een oude man, maar toen in de boeien werd geslagen omdat hij zogenaamd vals geld had gewisseld. En werd vervolgens dus beroofd en is daarna Nairobi ontvlucht.

Zelf ben ik blij dat ik ondanks de vele benader- en oplicht-pogingen (maar dus óók gezellige gesprekjes) zonder kleerscheuren er vanaf ben gekomen.

Ik weet niet wat de reiservaring is van PindaTom en kersverse vrouw/man, maar om nou op een huwelijksreis van slechts 12 dagen, ook tijd te besteden in Nairobi, is het laatste wat ik zou aanraden. Kenia heeft zoveel mooie dingen te zien en Nairobi is daar wat mij betreft niet eentje van. Dat is gewoon zonde van de weinige tijd die ze hebben.

Voor een pas getrouwd stel is bijvoorbeeld het pitoreske, historisch rijke Stone Town op Zanzibar (met veel schattige slingerstraatjes, Arabische, Indiase en Portugese en nog meer invloeden, een boulevard met verse vis in de avond, veel musea en leuke markten) wel echt een aanrader. Een spice tour erbij, en wat daagjes strand… helemaal lekker. Vandaar dat ik begon over Tanzania, als Kenia nog niet geboekt is.

Als dit onderwerp zou gaan over 12 dagen Peru, zou ik ook aanraden om Lima zo snel mogelijk achter je te laten, ook al vind ik het zelf een erg leuke stad met veel mooie plekken. Maar bepaalde steden zijn gewoon niet zo makkelijk om te ontdekken en vergen meer tijd en moeite. Lima vind ik ook echt geen geschikt onderdeel voor een huwelijksreis in Peru, vooral als die maar 12 dagen duurt.

Hoe dan ook hoop ik vooral dat ze een leuke huwelijksreis krijgen, met een goede gids mee op safari! :slight_smile:

De reis duurt geen 12 dagen, de safari tijdens de reis duurt 12 dagen, de dagen in Nairobi zijn dus naast deze 12 dagen.

Wat een hoop reacties, bedankt! Ik krijg al een stuk meer beeld van de mogelijkheden. We gaan inderdaad 21 dagen, Zanzibar spreekt ons ook erg aan, maar er komen wel gelijk een stuk duurdere tickets bij. Tanzania, Kenia, leuk en lastig al die keuzes :slight_smile:

Ooooh 21 dagen, dat schept mogelijkheden. Ik had het schema niet goed begrepen.

Als ik jullie was zou ik proberen alleen een safari (of twee losse safari’s) van tevoren regelen, en de rest gewoon met openbaar vervoer doen en zelf ter plaatse regelen.
Daarbij dus goed opletten of de safari-aanbieder goed aangeschreven staat en of voormalige klanten tevreden waren over de gids, het vervoer (ik heb wel eens een jeep gehad die telkens kapot ging, waaronder 1x naast drie jonge mannetjesleeuwen! Gelukkig kreeg de chauffeur hem later toch weer aan de praat), de tent of lodge, en het eten. Liever wat tientjes meer per dag uitgeven voor goeie kwaliteit, dan balen van een goedkope gids die niks over de natuur weet.

Als je de rest van de dagen zelf bussen en hotels regelt, kun je relatief erg goedkoop reizen. De bussen zijn er prima vond ik. Qua hotels kun je uit alle klassen en categorieën kiezen.
Wie weet laat dat zelfs financiële ruimte voor een vlucht naar Zanzibar.

Je zou ook een open jaw kunnen boeken uit Europa: heen naar Nairobi, terug uit Dar Es Salaam. Ik weet niet hoeveel dat scheelt. Maar dat ligt er dus aan of je inderdaad die landen wilt combineren.

In Tanzania is ook het Cultural Tourism Programme superleuk, een soort schoolreisje-gevoel waarbij je kunt kiezen uit bezoek aan dorpen (bv te fiets) en ambachtslieden, schooltjes, ziekenhuisjes, een medicijnvrouw ontmoeten, door plantages wandelen, natuurlijke waterbronnen bekijken, 4000 jaar oude rotstekeningen bezoeken met een archeoloog, jagen met bosjesmannen, etc.
Het kan als middagje, maar ook meerdere dagen met een gids/vertaler op pad. Was destijds tussen de 10 en 60 euro per dag incl gids, vervoer, eten. Uiteraard onder het genot van baobab-sap, bananenwijn, nsima en andere lokale specialiteiten.

Deze jongeman kan een op maat gemaakt programma in elkaar zetten van bijvoorbeeld een aantal dagen, in de omgeving van Arusha of Kondoa:
www.tanzaniaculturaltours.com
Heel goeie gids.

Of regel iets via een bureautje van Tanzania Tourist Board.

In Kenia bestaan vast ook wel van die tours maar van Tanzania weet ik dat het een ver ontwikkeld fenomeen is dat je in alle hoeken van het land kunt vinden.

Veel voorpret!

Vergeet alleen niet dat 2 landen ook 2 visa is! Kenia is €40 en Tanzania volgens mij $50!
Daarnaast is Kenia al groot genoeg om je vakantie te vullen met allerlei leuke activiteiten, uitstapjes met af en toe ook nog een beetje rust. Ditzelfde zal waarschijnlijk ook voor Tanzania gelden. Maar persoonlijk zou ik ze niet combineren. Ik zou 1 van beiden kiezen en dan misschien als je aangestoken bent door het Afrikavirus nog eens terugkomen voor het andere land.
Cecilia, zit jij trouwens niet op het verkeerde landenforum? Hahaha, zo‘n fan van Tanzania! :wink:
Sorry, ik heb echt helemaal niets met Tanzania. Ging er anderhalf jaar geleden met mijn man op vakantie voor een weekje, maar na 3 dagen besloten we terug naar Kenia te gaan. We vonden het beiden niets. De mensen zijn er gewoon anders, minder open, minder vriendelijk, minder gastvrij dan de Kenianen. En er was geen taalbarrière, want mijn man spreekt gewoon Kiswahili, dus daar lag het niet aan. Heb wel gehoord dat Zanzibar hier anders in is, maar ja, dat is dan ook helemaal aangepast aan het toerisme lijkt me.

Cecilia ben jij nu bezig om de mensen die naar kenya willen komen naar Tanzania te laten doorreizen. Helaas komen ze praktisch allemaal in Kenya aan voor de doorreis naar Tanzania. vergeet dus ook niet dat de reis iets langer kan duren zo ca. 4 tot 5 uur als je met de KLM Arusha of vergis ik me daarin???

Nee met 3 weken zou ik het persoonlijk ook eerder houden bij 1 land. Maar wie weet is het toch een interessante optie (die open jaw) voor Pinda.

Ik vond Kenia ook leuk hoor maar heb daar gewoon wat minder gezien. Qua mensen kan ik me geen groot verschil herinneren in hoe aardig / behulpzaam men was… Alleen het Engels van Kenianen vond ik duidelijk beter.
In Tanzania veel leuke mensen gesproken. En in Kenia ook. En zowel in Nairobi als in Dar Es Salaam waren veel vervelende mannetjes. De grote steden zijn gewoon wat lastiger te ‘doorgronden’ wat dat betreft.
(Overigens heb ik dat ook met Rotterdam: op eerste gezicht lelijk en grauw, na 4 jaar wonen heb ik wel de leuke plekken leren kennen… Nog steeds een haat-liefde gevoel over die stad… Maar aan een toerist zou ik het alleen aanraden als die echt van moderne architectuur houdt. Ik zou eerder Haarlem, Maastricht, Nijmegen aanraden aan bezoekers. Zelfs Amsterdam waar ik woon, zou ik niet persé als eerste aanraden.)

In noch Kenia, noch Tanzania vond ik de mensen zo open en kletserig als Malawianen! Dat vind ik echt zúlke leuke lieve mensen (als je in z’n algemeenheid kijkt). Maar laat ik maar niet beginnen over dat land als alternatief, hahahaha…

Een ander verschil vond ik wel de drukte in de wildparken. In de Masai Mara kwamen we erg veel andere minibusjes en jeeps tegen. Op de Serengeti en Lake Manyara (Tanz) veel minder. Alleen Ngorongoro was wel ook heel druk. Het hoeft niet persé een nadeel te zijn als je er ‘omheen’ kunt kijken en gewoon geniet van de dieren.

Mmm keuzes keuzes…Zanzibar klinkt toch ook erg verleidelijk (tov Mombasa).

Safaris rond Nairobi en dan vliegen op Mombasa en daar safaris doen en eindigen op het strand spaart wel een hoop reiskilometers. Uiteindelijk vinden we het ook belangrijk om niet té veel onderweg te zijn.

Nog maar eens wat verder inlezen en uitzoeken…