1ste keer Kenia - tips safari gevraagd

Heel veel reacties.Het wordt er niet gemakkelijker op voor jullie.Het rijden in een prive jeep of een busje heb je na een of twee dagen wel gezien.Bovendien ijn de wegn slecht en gevaarlijk.Er gebeuren veel ongelukken in Kenya.Je zit relatief veel tijd in de auto en komt en overnacht daaardoor op plaatsen waar je eigenlijk niet wilt zijn.Een vliegsfari is daarom een veel betere optie.Je besteedt je tijd veel effectiever en kunt daardoor met minder safari dagen toe.Omdat een safari best vermoeiend is zoou ik afsluiten met een verblijf aan de kust ,

Pindatom, Heb je mijn pb‘tje ontvangen? Ik kreeg steeds een foutmelding op mn telefoon en weet nu niet of ie verstuurd is.

Ik denk dat vliegen op Masai Mara vanaf de Zuidkust inderdaad ook prettiger zou zijn, maar daar kunnen ze je bij een safarikantoor lijkt mij toch het beste mee helpen. Vanaf Nairobi zou ik geen idee hebben…

Ok, nieuw idee. Even pijlen of dit logisch is en daarna kijken of het ook nog te betalen is…
Er van uitgaande dat we Zanzibar willen en het visum voor Tanzania dus ook al betaald hebben. Overal 2 nachten verblijven.

  • Lake Nakuru
  • Lake Naivasha
  • Masai Mara
  • Serengeti
  • Lake Manyara of Tarangire (tips?)
  • Kilimanjaro
  • Amboseli
  • Tsavo West/East
  • Mombasa en doorvliegen naar Zanzibar

Qua reisafstanden lijkt me dit een mooie route. We willen ca. 12 dagen (met name vanwege kosten) gaan dus overal 2 dagen gaat niet lukken. Tips?!

Heel erg bedankt weer!

Pinda Tom wanneer je het per auto gaat doen bereken dan je tijd niet met Europese normen maar verdubbel het.
Voorbeeld Nairobi Mombassa 785 km in Europa te doen in 8-9 uur in Kenya 15 uur Nairobi- Nyeri 195 km 3 uur over de Highway maar die is grotendeels tweebaans dus je gemiddelde snelheid als je is 80 km per uur wat ook praktisch overaln in Kenya de maxium snelheid is, maar dat zijn de goede wegen ( ) over het algemeen moet je blij zijn met een gemiddelde snelheid van 56-60 km/uur zonder tussenstops.

De safari zoals jij nu heb uitgezet is wat de meeste reis buro’s aan bieden je mist alleen de regio Mount Kenya met alle natuur die er is en voor je huwelijksreis wat denk je om te overnachten in Three Tops in Nyeri waar de toenmalige princess Elizabeth was en naar Engeland werd terug geroepen om koningin te worden. Wanneer je van je huwelijksreis wat aparts wil maken kijk dan eens verder dan de gebaande wegen waar elke toerist overheen wandeld.

Een vriend van mij had vorig jaar een vergelijkbare reis gedaan volgens mij, met dezelfde parken in Kenia en Tanzania, al weet ik niet zeker of ze ook naar Tsavo en dus Mombasa zijn geweest. Hij heeft het toen via Shoestring geboekt. Je zou eens kunnen kijken wat zij voor route aanbieden. Zij zullen wel de meest logische route met de meest logische vervoersmiddelen hebben.
Zelf vind ik het altijd wel jammer dat wij (ja, ik voel me wat dat betreft al een echte Keniaan) zo vaak toeristen kwijtraken aan Zanzibar, terwijl we hier ook een onwijs mooi strand hebben. Jammer dat dat soort organisaties niet gewoon hier aan de kust eindigt!

Zanzibar is juist zo aantrekkelijk vanwege de rijke historie in Stone Town, en hoe prettig en gezellig Stone Town nú is. Sultanspaleizen die je kunt bezoeken, waar nog kromzwaarden, kleding en foto’s uit die tijd hangen. Slavencellen waar je in kunt. Leuk doolhof van slingerstraatjes met mooie architectuur met invloeden uit alle windstreken, bijvoorbeeld mooie houten Indiase deuren. En het eten is ook beïnvloed door die geschiedenis. Lekker Indiaas eten, of verse vis op de gezellige boulevard.

Ook van de spice tours die je op Zanzibar kunt doen, weet ik niet of die wel bestaan bij Mombasa. Maar het is dus niet speciaal vanwege strand, dat ik dat aanraad voor een pas getrouwd stel.

Ik ben niet zo goed in strakke schema’s maar ik denk dat in verhouding Lake Manyara minder toevoegt. Ik ben er wel geweest en vond het mooi. Er zijn baobab bomen, en meer apen dan elders. Maar Serengeti (en Ngorongoro kom je dan automatisch langs) vond ik indrukwekkender; echt die beelden van tv.

Twee dagen Kilimanjaro: hoe bedoel je dat? Gewoon een hotel in Moshi met uitzicht op die berg? Om hem te beklimmen heb je minstens 5 dagen nodig, heel andere kleding, en enorm veel geld voor de verplichte gids.

Lake Nakuru vond ik gaaf omdat er toen duizenden, miljoenen flamingo’s zaten. Maar ik las laatst dat er vanwege de waterstand maar een paar waren. Dus zoek even op of die er wel zijn, anders zou ik dat ook overslaan.

Met twee nachten per plek zit je om de dag lang in een bus of ben je bezig met vliegen (inchecken, controles, wachten). Dat vind ik zelf geen relaxte reis.

Ik weet niet of jullie een speciale interesse in de natuur hebben en daarom zoveel wildparken opnoemen. De meeste mensen hebben het wel gezien na 4-5 dagen safari. De hele dag zitten in een jeep. Maar er zijn natuurlijk wel bijv biologen of dierengekken die na 10 dagen nog meer willen. :slight_smile: Maar volgens mij zijn dat de uitzonderingen.

Succes met plannen!

Ik ben absoluut geen bioloog ofzo maar naar 7 dagen safari had ik nog wel een tijdje door gewild hoor. Na die 7 dagen zou een dagje of twee rust welkom zijn geweest maar daarna had ik met plezier weer wat parken willen bezoeken. :slight_smile:

Bedankt voor de info. We zijn wel natuurgekken, in Borneo ook 2,5 week achter elkaar natuurtrips gedaan. Dat wisselde dan wel wat af met boottochtjes enzo, niet constant de auto.

Ik zoek nog wel een rustmoment en wil inderdaad verder kijken dan de “standaard” trips. Het is alleen wat lastiger die info te vinden, dus daarom ben ik op dit forum. Je boekt/vindt overal vooral safari’s en niet een leuk dorp/stadje waar je even een dagje kan chillen.

Kilimanjaro lijkt me een mooi park om ook de berg vooral te bekijken, inderdaad niet beklimmen. Wat zijn daar de mogelijkheden?
De flamingo’s zijn eind 2012 vertrokken uit Nakuru naar Bogoria
, maar nog niet kunnen vinden of ze van plan zijn er Juni weer te zijn :slight_smile: Bedankt voor de tip.

Het is lastig om de juiste informatie te vinden en er is gewoon heel veel keuze. Wat we in ieder geval belangrijk vinden is afwisseling qua natuur in de reis, niet te veel saaie reistijd en niet 12 dagen achter elkaar jakken (dat het op werken begint te lijken;-))

Ze waren in juni 2012 al weg, weet niet of je iets hebt aan die informatie.

Ik zou 12 dagen safari niet te veel vinden, maar 12 dagen achter elkaar wel. Zou echt proberen het in twee tripjes op te splitsen

Ik heb al gevonden dat je rond Arusha wel wat mooie stekjes hebt om even 2-3 dagen te chillen en dat er in de omgeving ook genoeg te doen is.
Over de flamingos heb ik gelezen dat ze er in juli-augustus meestal wel zijn, maar dat het niet te voorspellen is!

Ik zat inderdaad in een hotel in Moshi met uitzicht op de Kilimanjaro, maar de dag dat ik er kwam was hij onzichtbaar door wolken. De volgende ochtend zag ik hem pas. Ik weet niet hoe vaak de top echt zichtbaar is…

Zelf heb ik vanuit Arusha (maar je kan het ook doen vanuit Moshi) een cultureel dagtourtje gedaan naar het Agape Women’s Project in Mulala, dat is halverwege Arusha en Moshi en dan de berg op naar een kleine gemeenschap. We werden super hartelijk ontvangen door Mama Anna en andere vrouwen, kregen lokaal eten, werden rondgeleid door hun mannen op de plantages en door de bergen, en daarna lieten de vrouwen zien hoe ze kaas (voor toeristen) maken, rokken en sieraden… en kregen we weer eten en drinken.

Ik geloof dat er ook wel mogelijkheden zijn om ergens te wandelen of klimmen bij de Kilimanjaro in de buurt, waar je nog niet vast zit aan die hoge kosten van het klimmen tot de top.
Mount Kenya is een andere optie.

Nog iets anders en daar zal Mariette wel weer niet blij van worden… ik vond Masai Mara en Serengeti erg op elkaar lijken. Alleen heeft de Serengeti dan ook nog die grote open vlaktes die je vaak op tv ziet. Maar qua begroeiing en dieren vond ik het eigenlijk zoveel op elkaar lijken dat ik het achteraf jammer vond dat ik naar beide was gegaan. Het is op de kaart natuurlijk ook eigenlijk één gebied. Alleen die gekke kolonisten hebben er een streep dwars doorheen getekend. :slight_smile:
Het zou mooi zijn als een safari ook midden in dat wildpark de grens over zou gaan… maar ik weet niet of dat bestaat.

2 nachten voor Serengeti is redelijk weinig. Het is al een ontzettend pokke-eind rijden voordat je er bent. Het schijnt juist dieper je het park het mooist te zijn. Maar dan moet je ook wel slapen ergens op een plek in het park geloof ik… ik zat met mijn safarigroepje in een camping op de rand van de Ngorongoro Crater (koud 's nachts daar!!) die tegen de Serengeti aan ligt, en ging telkens van daaruit. Die Ngorongoro was wel tjokvol andere jeeps, maar ook tjokvol dieren. Zie foto’s www.pbase.com/cile/tanz

In je nieuwe schema snap ik je volgorde niet zo goed (of is dat geen volgorde?). Als je de grens zo vaak heen en weer over gaat, is dat misschien lastiger met je visa.
Ik geloof dat je ook vanuit Kilimanjaro airport kunt vliegen naar Zanzibar maar dat weet ik niet zeker.

Nog steeds zou ik eerder adviseren om 1 land te kiezen en het andere voor een volgende keer te bewaren… welke van de twee nu? Tja je begon in het Kenia forum dus daar ligt jullie interesse kennelijk. Maar met alleen Tanzania kun je ook alles doen wat jullie willen. In het zuiden heb je daar ook nog wildparken die amper bezocht worden: Ruaha, Selous. Vrijwel alleen als privésafari te boeken omdat er meestal niet genoeg andere toeristen zijn om een tour mee te delen. En jullie willen juist privésafari’s.
Buiten de standaard highlights in het noorden en Zanzibar, komen ook amper toeristen. (Alleen wel in Arusha, Moshi, Kilimanjaro, Serengeti, Dar Es Salaam, Zanzibar. Maar bijvoorbeeld in Kondoa en Dodoma zag ik alleen een paar expats en verder geen blanken.)

Mochten jullie van bergwandelingen houden (in groene natuur), dan schijnt Lushoto in Tanzania daar een heel goede uitvalsbasis voor te zijn, en ook een prettig plaatsje om te verblijven. Zelf ben ik daar niet geweest.

Je zegt dat het lastig is om informatie te vinden. Heb je al een Lonely Planet, of Bradt, of Rough Guide reisgids? Daarin is best al veel te vinden, vooral over routesuggesties en welke dingen je kunt combineren, dorpjes om te chillen.

Succes weer…

Kilimanjaro is het beste te bezichtigen vanuit Amboseli, Kenia … In Tanzania zul je niet veel meer zien dan bos en wolken die de besneewde top verbergen … Als je toch een dergelijke omgeving wil zien, zou ik Mount Kenya bezoeken, daar hoef de berg niet te beklimmen maar kun je ook een wandeltocht houden … de reden dat even chillen vaak niet in een aangeboden pakket zit is om de prijs, de chauffeur en autohuur tikken door terwijl je chilt en voor een jeep is dat toch nog een redelijk bedrag. De concurentie ligt op de loer, dus moet je daar heel duidelijk om vragen …

Ik zal eens een lonely planet gaan regelen ja, meestal doe ik dat pas als mijn reis rond is…:slight_smile:
Het is de schuld van Zanzibar dat we nu weer naar Tanzania aan het kijken zijn.

Wellicht pak ik nog terug op het oorspronkelijke plan om eerst rond Nairobi safari’s te doen en dan vliegen op Mombasa, daar een paar dagen chillen en Tsavo’s doen om alsnog af te sluiten op Zanzibar.

Eerst nog maar eens de verschillende parken vergelijken…

Zoals jij het schrijft over Zanzibar, Cecilia, klinkt het inderdaad al wel veel interessanter. Ik hoor toeristen eigenlijk altijd alleen maar over: Na de safari‘s even chillen op het strand op Zanzibar. En dan snap ik niet dat je zover weggaat, want dat kan je hier ook prima doen. En wil je dan nog iets cultureels of anders doen is er in Mombasa of Ukunda ook zat leuks te doen.
Mijn man nodigt ook nog wel eens mensen uit zijn dorp, waar zijn familie woont, te laten zien. Dit dorp ligt in the middle of nowhere bij Mariakani (waar je vanaf Tsavo langskomt als je weer terug naar de kust gaat). Hier ben ik nog nooit een andere blanke tegengekomen dan degenen die we weleens meegenomen hebben (dus een écht Keniaans dorpje) De laatste keer hebben we tegen een vergoeding ook een maaltijd laten bereiden voor onze gasten.
Als we vanuit de kust vertrekken, gaan we meestal met het openbaar vervoer, wat een flinke reis is, maar wel heel indrukwekkend als je dit voor het eerst zo doet. Matatu, lopende over de ferry, matatu, matatu, lopen door het dorpsstraatje (met winkeltjes) van Mariakani, het spoor oversteken, als je pech heb staat er een goederentrein stil en moet je daar over het koppelstuk klimmen, en dan tot slot achterop een motortaxi de middle of nowhere in. Ik ben het zelf natuurlijk nu al helemaal gewend, maar zeker de eerste keer vond ik het zeer indrukwekkend allemaal.
Natuurlijk zijn er ook andere manieren om er te komen, matatu afhuren, taxi/auto met chauffeur enz.

1 like

Marriertte er zijn veel plaatsen waar geen blanke komt wanneer je vanuit Nairobi via ngong naar Narok rijd kom je na Ngong geen blanke meer tegen maar alleen de Masai die daar wonen het zelfde heb je bijna overal in Kenya als je van de highway af gaat.

De gemiddelde toerist is bang dat er wat kan gebeuren of dat ze verdwalen men weet niet dat de mensen daar heel behulpzaam en gastvrij zijn. Wanneer je stop in de middle of nowhere en je denk dat je daar alleen ben staan er in de korste tijd kinderen om je heen en word je uitgenodigd om binnen te komen en geven ze je iemand mee die je de kortste weg wijst maar die het altijd loopt en denk dat de wagen daar ook wel pverheen komt. Mooi niet dan maar terug naar de omweg wat voor hun heel ver is maar meestal wel meevalt.

Pnda Tom voor de natuur moet je toch een beetje kiezen voor centaal volgens de mensen die ik ken is Samburu een van de mooiste parken van Kenya en niet toeristisch,

Kijk, en dat vind ik dus zo prachtig aan Kenia! Wildvreemden die je de weg wijzen door alles uit hun handen te laten vallen en zelf mee te gaan (in tegenstelling tot wat ik in Tanzania meemaakte, waar ze je met een geïrriteerd gezicht vertelden waar je heenmoest) en inderdaad de gastvrijheid. Ze hebben niets maar zullen je altijd proberen wat te drinken of te eten aan te bieden, overal worden “stoelen“ vandaan getrokken zodat je maar kan zitten en die kinderen zijn supernieuwsgierig, enthousiast en zeker ook respectvol (op de kinderen hier in Ukunda na, die worden wat dat betreft echt verkeerd opgevoed vind ik met het “Mzungu! Jambo! Give me sweets!“ Verpest door de toeristen, maar zeker ook door hun moeders, die ze dit leren zodra ze beginnen te praten)

Weer wat uurtjes lezen en zoeken verder en de plannen weer eens omgegooid :slight_smile:
Volgens mij is het qua route wel logisch, nu is het nog kiezen welke parken rond Nairobi te doen en de lengte vd verblijven.

Vliegreis AMS-NBO 17-jun
Slapen omgeving Nairobi/richting Naivasha (acclimatiseren) 18-jun

Begin safari
Lake Naivasha 19-jun
Lake Nakuru 20-jun
Aberdare 21-jun
Mt Kenya 22-jun
Samburu/Meru 23-jun
(hiermee gaan we de terugreis naar NBO een stuk langer maken, wel de moeite aangezien er nogal wat unieke diersoorten leven enz.?)
Einde safari

Vliegreis NBO-MOM 24-jun
Mombasa strand 24-jun/26-jun

Begin safari
Tsavo east/west 26-jun/30-jun
Amboseli 30-jun/2-jul
Einde safari

Vliegreis MOM-ZNZ 2-jul
Zanzibar strand 2-jul/8-jul
Vliegreis ZNZ-AMS 8-jul

Over het Kenia-gedeelte van je nieuwe planning kan ik niet veel zeggen. De eerste dagen lijken vrij vol maar ik weet ook de afstanden tussen die plekken niet.

In Mombasa vond ik het Bombolulu project leuk om te zien maar ik weet niet of dat altijd helemaal open is voor publiek. Daar werken alleen maar lichamelijk gehandicapten. Die worden verder vrijwel nergens aangenomen voor werk, of zelfs verstopt in dorpen omdat er zo’n taboe op rust. Je kunt hun kunst en producten kopen in het winkeltje.

Bij Zanzibar schrijf je ‘strand’ maar daar zou ik dus ook minstens twee volle dagen in Stone Town aanraden. Ik geloof dat ik daar wel 5 dagen heb gezeten zonder me te vervelen.
Zelf was ik daarna naar het strand in het oosten (Bwejuu) maar dat was wat saai en wel heel erg afgelegen (geen winkeltjes waar je wat kon kopen, alleen het eten van de hotels/ bungalowcomplexen). Ik heb daar gesnorkeld maar er waren vooral veel zee-egels en grijze vissen. :frowning:
Ik hoor dat het in het noorden van Zanzibar leuker is.
Zanzibar is wel iets duurder dan het vasteland van Kenia en Tanzania omdat veel spullen en voedsel ingevlogen moeten worden. Maar ik vond het erg interessant, vooral Stone Town dus.

Bombolulu is wel alle dagen open, maar in het weekend zitten er alleen een paar “vrijwilligers“ te werken. Normaal hebben ze dan vrij, maar om het project te tonen zitten er dan bij elke vorm van handcraft 1, 2 of 3 personen te werken.
Het winkeltje is duidelijk sponsoring voor het project met behoorlijke prijzen, maar als je weet waar dat dan uiteindelijk heengaat (dit project dus) is dat natuurlijk ook helemaal niet erg.

Zelf prijs ik de jongen bij de disabled shop in Diani Beach altijd aan als ik erlangs loop met iemand (achter de groenteshop van mama Lucy bj Posta Diani). Hij is spastisch aan 1 hand en 1 been is ook niet goed. Elke dag loopt hij van die plek naar Ukunda, nog verder dan Corner Beach, terwijl hij dus moeilijk loopt. Ik loop zelf die route regelmatig al woon ik dichterbij en heb regelmatig een stukje met me opgelopen. Vriendelijke jongen die me eens vertelde dat ze met een groep van 20 gehandicapten bij elkaar wonen en zelf de spulletjes voor in de shop maken en hij die dan dus probeert te verkopen.

Pinda Tom e.a. is afhankelijk van waar de hotels zijn maar voor Nairobi zou ik Karen kiezen daar is ook het Giraffe center en de Boma’s of Kenya vandaar is het ongeveer 1 uur naar Naivasha en van Naivasha naar Nakuru is 2 uur rijden maar Nakuru - Abedare is ongeveer 3 - 4 uur gezien de kwaliteit van de weg waar in Abedare overnacht je ? vandaar naar Mount Kenya is 1 tot 2 uur afhankelijk waar je verblijft in de Mount Kenya region vandaar naar Samburu is ook een steenworp dus vlgl mij qua reistijd te doen Meru Nairobi is 4 uur als het mee zit en ook afhankelijk waar je in Nairobi lieverblijft maar je kan waarschijnlijk wel wat tijd winnen als je vanuit Naivasha of Isiolo naar NBO vliegt of direct naar Mombassa.