Hallo, wij zijn van plan om in december een safari te doen gecombineerd met een strandvakantie. momenteel twijfelen we echter nog tussen tanzania gecombineerd met zanzibar, ofwel kenia met dan een strandvakantie in Mombassa.
ik zal de vraag ook in het forum over Tanzania plaatsen, maar zijn er in feite grote verschillen tussen de twee landen, positief of negatief?
ik heb wel gemerkt dat Kenia in het algemeen iets goedkoper is als de klassieke reisoperatoren.
ik zou ook zoveel mogelijk zelf proberen te plannen buiten een touroperator. zijn er bepaalde zaken waarmee ik best rekening hou, of wat ik zeker moet bij voorzien.
Hier schrijven uiteraard Kenia liefhebbers;)
Tanzania heeft hele mooie parken zoals de bijna nog niet ontdekte selous park, de ngorongoro krater en de Serengeti.
Kenia heeft de Masai Mara, Samburu die ook vrij rustig is en het gigantische Tsavo.
Wat betreft strand is Zanzibar heel erg mooi als verlenging van je vakantie, maar het karakteristieke Lamu, waar de tijd letterlijk stil heeft gestaan is ook een unieke ervaring.
Keuzes keuzes…. Beide landen hebben heel veel te bieden maar ga je voor de ideale combinatie strand, safari en cultuur dan zou ik Kenia kiezen.
In Kenia zijn veel meer toeristen, en kom je in de wildparken om de haverklap andere busjes tegen; in Tanzania meer uitgestrektheid en minder andere jeeps (behalve in de relatief kleine Ngorongoro Crater wel heel druk, maar ook indrukwekkend veel dieren)
In Kenia gebruiken ze meestal propperige minibusjes voor safari’s, soms zit je dan niet eens bij een raam; in Tanzania gebruiken ze ruimere en comfortabelere jeeps en zit je eigenlijk altijd op een goeie plek om foto’s te kunnen maken.
In Tanzania heb je een best goed uitgewerkt ‘Cultural Tourism Programme’ waarin je uiteenlopende ‘culturele safari’s’ kunt boeken, bv. een middagje op bezoek bij mensen op Mount Meru vlabij Arusha en hun ambachten en landbouwvelden bekijken en bespreken; tot meerdaagse trips naar andere steden / dorpjes met per gebied heel uiteenlopende activiteiten, bv. jagen met bosjesmannen, een waterbron bezoeken, 4000 jaar oude rotstekeningen zien met een archeoloog, met een medicijnvrouw praten, fietsen door de landerijen, traditioneel eten eten, een schooltje bezoeken, in het pikdonker een honing-oogst meemaken, etc etc etc. Superleuk!!! Lees er alles over op mijn website > Travel > Tanzania/Kenya 2004. (Ook voor foto’s ter inspiratie.)
Zanzibar is uniek, vooral de ultieme mix van al die culturen in Stone Town (Afrikaans, Midden-Oosters, Portugees, Indiaas en nog veel meer), en hoe je het verleden in de lucht voelt hangen en kunt proeven. Je kunt er sultanpaleizen bezoeken, in een slavencel zitten, op de boulevard heerlijk seafood eten, door een doolhof van pitoreske straatjes dwalen… en nog veel meer.
Qua natuurschoon hebben ze allebei prachtige parken, en enorm veel wilde dieren. In Kenia is Lake Nakuru en zijn miljoenen flamingo’s wel uniek; in Tanzania heb je weer parken zoals Lake Mayara met heel veel apen en baobab bomen. Leeuwen en hyena’s en olifanten etc. kun je in beide landen gemakkelijk vinden.
Qua cultuur is de grens ook niet zo achterlijk lijnrecht zoals wij westerlingen hem ooit getekend hebben. De Maasai bijvoorbeeld wonen in zuidelijk Kenia en noordelijk Tanzania.
Hoe lang gaan jullie eigenlijk? Want je kunt eventueel ook kiezen voor een combinatie van beide landen zoals ik heb gedaan, het is vrij eenvoudig om van het ene naar het andere land te reizen, alleen kost het wel geld voor weer een visum. Vaak is vliegen op Nairobi goedkoper dan op Dar Es Salaam of een andere Tanzaniaanse stad (dus leg dat even naast kosten voor visa). Maar een ‘open jaw ticket’ kan ook handig zijn: heen vliegen op Nairobi, terug uit Dar… of andersom.
Ik ben momenteel alles een beetje aan het vergelijken. Wat betreft Kenia heb ik toch al wat offertes aangevraagd.
qua vluchten denk ik dat ik het best af ben met KLM.
ik heb een aantal offertes voor een safari aangevraagd bij monica , magicalsafari en timelesskenya.
Ik denk dat het het gemakkelijkst is dat je de safari start vanuit Nairobi, maar ben je dan verplicht om te eindigen in Nairobi, of kun je de safari gerust laten eindigen in bvb Mombasa of ergens anders?
qua strandvakantie ben ik er totaal nog niet uit. ik heb een aantal hotels gecontacteerd in mombasa , zanzibar en nog een stadje waar de naam me even ontglipt.
Alles is mogelijk, maar hangt af van je budget en de tijd die je hebt.
Het is een goed idee om in Nairobi te starten.
Na de safari kun je eindigen in Nairobi en een retourvlucht nemen naar Zanzibar of Mombasa.
Je kunt de safari zo plannen dat je in Mombasa uit komt, maar voor je terugvlucht moet je dan ook weer in Nairobi terecht komen.
Dat kan dmv de trein of nog een vlucht of nog een safari die van Mombasa naar Nairobi gaat.
Houd wel rekening met hele lange rijafstanden als je tussen Nairobi en Mombasa een safari doet.
Cecilia, Je hoeft in Kenia niet in een propperige minibus op safari te gaan en constant andere busjes tegen te komen…
Die busjes zijn best ruim en comfortabel als je er met een man of vier tot zes in zit.
Bovendien zijn van veel landcruisers de ramen zo laag dat je weinig ziet.
Je kunt een prive safari boeken zodat je als stel, of met je eigen familie op safari kunt.
Dit kost iets meer, maar je kunt dan zelf instructies aan je gids geven wat je wensen zijn zonder met anderen rekening te hoeven houden.
Tsavo is een enorm gebied, laatst las ik dat het totale oppervlak van het eco-systeem zo groot is als Nederland. Noord Kenia is een vrij rustig gebied.
Je kunt dagenlang in Tsavo rijden zonder iemand tegen te komen (behalve dieren :biggrin:).
Om die rustige gebieden (off the beaten path) te bezoeken moet je wel een iets langere safari maken, ander blijf je op de standaard routes rondom de populaire lodges rijden.
Kenia heeft genoeg te bieden, maar zulke safaris kosten wel iets meer.
Aha blijkbaar had ik me laten strikken door een verkeerd toerbedrijfje. Op zich gingen ook heel veel dingen goed hoor, ze waren erg goed in mensen met verschillende programma’s (Masai Mara, Nakuru, of juist andersom) telkens bij elkaar te brengen en op het juiste moment op de juiste plek. Maar van tevoren zeiden ze maximaal 9 per busje; in praktijk zaten we soms met 14 in busje…
In Masai Mara zag ik ook alleen maar minibusjes rondstuiteren.
Gelukkig was de gids verder wel erg goed en wist enorm veel interessante dingen te vertellen over de dieren, planten én de mensen / cultuur.
Over landcruisers: ja dan moet je er wel een met open dak hebben om goed te kunnen fotograferen. Het is alleen altijd zo moeilijk om er achter te komen wat voor vervoermiddel ze gaan gebruiken.
En ja niet in een groep met onbekenden is duurder maar kan zeker de moeite waard zijn denk ik.
Met 9 tot 14 man in een busje, joh joh wat een verschrikking, dat sommige tourbedrijven dat zo doen wist ik echt niet maar ik geloof je direct hoor.
Kan me voorstellen dat dat proppen is en dan is een landcruiser ook veel comfortabeler inderdaad.
Wat een handige website heb je trouwens Cecilia!:zon02:
Ja is niet leuk als je niet eens bij het raam kunt zitten terwijl je het leuk vindt om wilde dieren te fotograferen! En als er aan de rechterkant van het busje een leeuw was, ging iedereen van de linkerkant natuurlijk ook dringen om door het open dakje heen naar de rechterkant toe foto’s te maken. Maar de jongen die op de stoel naast de chauffeur zat, had geen open dak en kon dus alleen een kant op fotograferen en goed zien.
Oh ja die website… Dank je! Ik wil hem nog eens ombouwen (iets logischer en één stijl) maar dat heeft ook weer gevolgen voor de hosting enzo… dus zal nog wel even duren. Nu wel beetje verouderd maar veel dingen blijven gelukkig gelden! En ik heb er geen advertenties op dus ik ben niemand wat verplicht.
Ik hoop in ieder geval dat het de vraagsteller nu goed duidelijk is hoe belangrijk het is om een fijne safari-touroperator te kiezen en waar de verschillen in prijzen toe kunnen leiden.
Overigens had ik op een later stukje van die trip in Kenia, namelijk de avond + dag bij Lake Nakuru, geen andere medereizigers en had ik dus die auto + gids helemaal voor mijzelf alleen! Dus kon ik ook heel rustig de tijd nemen en stoppen waar ik wilde.
wij zaten vorig jaar in Kenia met Pollmans tours en met zes mensen in het busje, iedereen had een raamplaats. dit jaar gaan we een privè-rondreis doen in Tanzania.
we zijn heel benieuwd hoe we Tanzania vinden; kenia was heel erg indrukwekkend voor ons, vooral het desolate Amboseli…
De eerste keuze is gemaakt denk ik: Het zal wellicht Kenia worden. Tanzania is op alle vlakken iets duurder, waardoor ik er wellicht niet ga komen met het vooropgestelde budget.
Voor de safari heb ik ondertussen al een tiental offertes aangevraagd , en toch al redelijk veel antwoord gekregen ook. op dit ogenblik is Natural tours and safaris het scherpst in prijs. iemand ervaring hiermee?
De duurste tot nu toe is op dit ogenblik Monica safaris. Had ik niet verwacht aan de reacties hier.
Kijk wel goed of je een privé safari of een bus vol met andere toeristen hebt, of je bij allemaal dezelfde lodges hebt…
Hoe goed staan ze allemaal bekend?
Het verschil in prijs zit vaak toch ook in deze zaken.
Wij hebben een goede prijs bij Monika gehad maar hadden dezelfde ook bij magical kunnen krijgen achteraf.
Ik weet niet of je een privesafari wilt maken maar kijk dan goed uit.
Wij deden ook aanvragen en monika zij stuurde ons het mooiste bod.
Toen bleek dat helemaal geen privesafari te zijn maar een groepsafari.
Daar kwamen we achter toen we besloten om een langere safari te reserveren.
Om met een groep vervelende russen opgescheept te zitten en knokken voor een raamplaatsje lijkt ons zonde van ons geld.
We hebben nog niet geboekt (we wachten nog op bericht van Julius) maar we hebben alvast goede informatie en een mooi bod van magical.
Magical was eerst de duurste maar zij garanderen wel een privesafari.
Groetjes
Saskia.
Wij hebben een privé safari bij Monica geboekt voor een nette prijs.
Ik heb voor de zekerheid nog een keer via de mail de bevestiging gevraagd of het echt een privé safari is en geen groepsafari. Dit is door Monica bevestigd.
Wij hebben via Monica een 4daagse safari geboekt, dag Mombasa privé, Wasini en Funzi island. In totaal voor 1300 Euro voor 2 personen, niet verkeerd lijkt mij.
Magical Safari heeft ons ook een goede aanbieding gedaan echter werd op een gegeven moment de reactie snelheid via de mail erg langzaam. Er gingen elke keer circa 5 dagen overeen voordat wij antwoord kregen en de tijd begon toch wel een beetje te dringen. Misschien dat ik te ongeduldig ben:hihi:
Anyway…mijn ervaringen via mail met beide bureau`s zijn positief en ze zijn zeer behulpzaam.
Succes met het zoeken naar jullie perfecte safari.
Groetjes Ursula
Er zit prijsverschil in een privesafari en een groepsafari.
Je moet heel duidelijk zijn, schrijf je bvb: “het liefste doen we een privésafari”, dan mag dat natuurlijk ook een goedkopere groepsafari zijn als het safarikantoor financieel beter uit komt;).
Over die Russen hebben we hier eerder al een discussie gehad, er zijn vast ook vervelende Kenianen, Duitsers en Nederlanders, denk je niet?
Er zijn meer factoren die de prijs van een safari bepalen.
Je hoeft natuurlijk niet de goedkoopste aanbieder te kiezen, maar informatie en snel reageren op emails is ook belangrijk.
En wat dacht je bvb van een goede gids?
Een safari is al duur door de overnachtingen, parkentrees, etc.
Je zal een gids krijgen die stil en chagrijnig is en bijna geen Engels spreekt.
Ook een stukje service is belangrijk.
Dat zal bij Monika en Lucy vast goed zitten .
:cheer:
Alles laten organiseren door anderen = relaxter + duurder
Zelf doen moet je durven en is stukken goedkoper en naar mijn idee ook interessanter. Ik ben, ook op vakantie, graag eigen baas.
Stippel een route uit, huur een auto, kies je eigen lodges en neem zoveel dagen als je wilt. Uiteraard kan je als je zelf kijkt minder rondkijken en moet je opde weg letten…maar in deparken rij je slecht 25km/uur (of liefst nog trager) en is het goed te doen.
Voordeel ? Je gaat en staat waar je wil en je staat niet met 10-tallen busjes naar dezelfde leeuw te kijken…(kan je ook in Artis doen)
Goed om ook eens te zien dat er mensen zijn die het niet georganiseerd doen, Mwende. Al schijn je een van de kenia-die hards te zijn met veel ervaring.
In hoeverre is een gids echt belangrijk? Kan je op jezelf ook de dieren vinden? en de kennis… leuke weetjes… hoeveel draagt de gids daar gemiddeld in mee? kan je ze ook “los” inhuren voor een dagje? Zijn er vaste koks in lodges, omdat ik hier iedereen hoor over dat er een kok mee gaat op safari als je georganiseerd gaat?
1400 euro… ook al is het georganiseerd met alles erop en eraan… het blijft veel geld. Natuurlijk spaar je voor zoiets en wordt meestal de safari het hoogtepunt van je vakantie. Maar als je wat langer rond wil reizen is dat een grote hap in je budget.
Maar misschien moet het nog even tot me doordringen dat dat gewoon de prijzen zijn voor een geweldige ervaring. dagje efteling is ook niet meer 10 gulden, he? hahaha