Kenia safari + Zanzibar

Hallo allemaal,

Eind mei 2012 willen mijn vriend en ik voor 2,5 week naar Kenia gaan voor een safari en afsluitend een weekje aan het strand in Zanzibar of misschien in Kenia. We zijn van plan om het allemaal zelf te boeken, dus geen pakketreis.

Graag zou ik advies krijgen hoe we dit het beste kunnen aanpakken! Stel we vliegen op Nairobi, hoe kunnen we dan het beste verder gaan?
We willen graag een safari met 3 overnachtingen. En we willen dus graag eindigen in Zanzibar, maar ook de kust van Kenia is nog een optie. In ieder geval willen we graag een mooi bountystrand om mee af te sluiten.
Hoe kunnen we het beste van Kenia naar Zanzibar gaan?
Of is de kust van Kenia heel erg vergelijkbaar met Zanzibar en is het dus niet nodig om helemaal naar Zanzibar te gaan?
En wat raden jullie aan in de tussenliggende tijd (dus buiten 3 dagen safari en 1 week strand om?)

Qua accommodatie aan het strand willen we het liefst een hutje op het strand(wel enigszins comfortabel; goed bed + warm water), maar ook een resort wijzen we niet meteen af.

Oh en niet onbelangrijk: ons totale budget (incl. vlucht) is € 4.500,00. Redden we het daarmee?

Ik ben benieuwd naar jullie tips, alvast bedankt!

Gr. Snorkelfan (ps. mooie snorkeltips zijn ook welkom :teeth:)

Hoi hoi,

Als je op tijd begint met boeken moet dat budget ruim voldoende zijn. Wij boeken alle vluchten via budgetair.nl en als je verschillende vertrekdagen met elkaar vergelijkt zul je zien dat de prijzen enorm verschillen. Ook de bereidheid om over te stappen in bijvoorbeeeld Addis, scheelt je veel geld. Wij doen er dus wel wat langer over om in Kenia te komen maar hebben dan meer te besteden.
Voor safari kun je hier op het forum heel veel onderwerpen vinden, de twee die het meest genoemd worden en goede kritieken krijgen zijn Magical safari´s en Monika safari´s.
Voor een weekje aan de kust zou ik naar Trudi gaan. Diani Beach is echt prachtig. http://www.villa-kenya.com/

Van Magical heb ik ook wel een link voor je: http://www.kenyansafariholidays.net/

heel veel plezier met het voorbereiden. Wij gaan eind van het jaar weer en kijken er enorm naar uit.

Succes!!

Lae-titia

1 like

Bedankt voor je reactie!

Hoi,

Wij zijn net terug uit Kenya (3 weken) met onze dochters van 13 en 15 jaar.
Ook wij hebben alles vanuit Nederland geregeld. Best eng, maar het is fantastisch gegaan. Wij hebben een privesafari (kok en gids) geboekt bij Victoria Safaris in Nairobi. (zijn aangesloten bij KATO)
http://www.victoriasafaris.com

Onze tour bestond uit:
Ophalen vliegveld Nairobi
2 overnachtingen in Wildebeest Camp in Nairobi (super)
Dan naar Masai Mara (Big time Camp voor 2 overnachtingen)
vervolgens Hell’s Gate en Lake Naivasha (Crayfish Camp)
Lake Nakuru (Nakuru Guest House)
hotelovernachting in Nanyuki Town
en daarna voor 4 dagen de Mount Kenya beklommen (incl. 3 overnachtingen in hutten) Met z’n vieren hadden we 2 koks, 1 gids en 4 dragers)
Vervolgens zijn we weer opgehaald en naar het treinstation van Nairobi gebracht voor de treinreis naar Mombassa. Bij de prijs zat ook de retour treinkaartjes 2e klas.

Vervolgens hebben we een prive cottage gehuurd in Diani Beach (CoralC villa) voor 10 nachten.

Werkelijk een fantastisch huis met een super tuinman en huishoudster. Zij hebben ervoor gezorgd dat we nog meer te weten zijn gekomen over het leven in Kenya. Zo hebben we o.a. het schooltje bezocht van Reuben zijn zoontje. Nou ja school. Vier palen met een dakje. De leerlingen zitten op matjes. De klas bestaat uit 50 leerlingen met 1 leerkracht in de leeftijd van 3 tot en met 9 jaar. Ook heeft hij ervoor gezorgd dat we konden snorkelen met een dhow. Ruim 3 uur weggeweest. Was schitterend!

Overigens hebben wij erg “beknibbeld” op de vlucht. Wij zijn met Turkish Airways gevlogen. Een hele goede vliegmaatschappij, we zijn niets tekort gekomen. Op de heenreis hadden we een goede overstap, maar op de terugreis moesten we 10 uur wachten in Istanbul. Maar als dat € 400,-- pp scheelt, heb ik dat er wel voor over.

Met het budget wat jullie aangeven zou je het zeker moeten redden.

Succes met het uitstippelen van jullie reis. Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen.

Groetjes
Peggy

Hoi
Dat moet zeker lukken.
WIj zijn net terug van 5 weken Kenya met 5 personen en zijn alles bij elkaar (tickets, safari,struisvogels, huurauto, eten/drinken, logies) ± 6500 euro kwijt.

Greetz

Mwende

6500 euro voor z’n 5en?? Dat vind ik wel knap voor 5 weken!
Ik zou graag m’n volgende reis naar Afrika gaan (ben er nog niet goed uit welke regio Kenia/tanzania of Malawi/Zambia, eventueel Mozambique) Ik wil ook alles zelf plannen (en vooraf boeken via internet)… 2000 euro per persoon voor een 4tal weken is dus mogelijk??

Ik ben ook zeer verrast om dit te horen! Van reisorganisaties begrijp ik dat we voor een week safari (Kenia of Tanzania) sowieso 2000 euro pp kwijt zullen zijn! Mag ik vragen hoe je dit geregeld hebt?

Groetjes,
Sylvie

Je kan heel goed een ticket naar nairobi boeken en daar alles verder regelen.
Heb vorig jaar met Egypt air gevlogen, goedkope ticket en een vrije vlotte vlucht met een overstap in Cairo waar je niet lang hoeft te wachten.

Ik heb Masai Mara zelf 2 keer via een plaatselijk reisburo (in Eldoret) geregeld was daar 1 x 170 euro voor kwijt en de andere keer 300 euro.
Lake Nakuru en Lake Baringo en Lake Bogoria hebben we al verschillende keren geregeld met oa de chauffeur van de matatu of eigenaar van hotel waar we verbleven.

Verder maken wij ook gebruik van de auto met chauffeur van het ziekenhuis waar we werken en betalen we alleen de benzine en overnachting ed.
En de overnachting kan je zo duur maken als je wilt.
Heb vorig jaar in Nairobi in het mennoniteguesthouse geslapen en kan dit aanraden. Waren 3000 shilling per persoon kwijt voor een nacht, hadden een luxe kamer met balkon of tuin. incl ontbijt, thee in de ochtend/middag en avond.

Vorig jaar hebben we gebruik gemaakt van vriend van een bevriend stel wat in Kenia woont die een eigen taxi bedrijf heeft en waren we voor 3 dagen masai mara +/- 300 euro kwijt en voor een 4 daagse merentocht ook ong. 300 euro.
Ik mag zeggen ik heb nog nooit zo’n goede safari gehad als vorig jaar, niets was hem te veel en we hebben met elkaar veel plezier gehad.lol2
En wie kan nu zeggen op safari te zijn geweest in een oude mercedes.:vak01:

Ik was vorig jaar rond de 1200 euro kwijt voor de 4 weken dat ik in Kenia was.

1 like

Oei oei, ik zie deze vraag nu pas ! Sorry :frowning:

Staat in mijn blog waar we geweest zijn en wat we gedaan hebben.
De tickets naar Kenya boek ik altijd in Januari, vroegboekkortingen. We hadden deze keer ALitalia geboekt (nooit meer) voor 510 euro retourtje hoogseizoen.
Zelf een auto gehuurd voor een maand (85.000 KSH voor een RAV4)
Verder de route gereden die ik van thuis uit , met hulp van internet en de lonely planet+rough guides, helemaal uitgestippeld had.

WIj hebben NIET in sopa lodges ed. geslapen die soms tot 200$ pppn kosten, maar in door Kenianen opgehouden B&B’s. SOms valt dat wat tegen… zie hieronder qoute uit mijn blog

-----Intussen gaan wij logies zoeken. Het London Guesthouse wat ik heb gevonden op internet lijkt een misplaatste grap. Het ligt echt midden in een erg lawaaierige buurt langs een smerig paadje wt volmet vuilnis ligt en als ik het aanwijs roept iedereen “neeee, we gaan HIER toch niet slapen zeker ?“

Omkeren maar (altijd makkelijker gezegd dan gedaan) Kisumu is een Mombasa achtige stad kwa drukte. Op naar de volgende “Kisumu beach chalets“ We zien nu ook een stuk van Lake victoria en de meiden zeggen dat is geen meer dat is een zee, het is dan ook het tweede grootste fresh water lake in de wereld.

We rijden helmaal door het havengebied, waar we Sammy tegenkomen naar de andere kant en komen lanngs het vliegdveldbordje en de enorme coca cola fabriek, We rijden achter een vrachtwagentje die petroleum lekt en komen verschilldende coca cola vrachtwagens tegen.

Bah, ookal zon vieze buurt. De chalets zien er helemaal erg vervallen uit en er staan overal borden park at your own risk` even verder staan wel 100 tankers die petroleum komen halen hier en het stinkt.

Veel te ver buiten de stad, omdraaien (gaat hier makkelijk) we checken Hotel Imperial. Oooh lechts 180 euro pppn…

Volgende stop om de hoek is Hotel Sea view, 2300 pppn. FF naar de kamers kijken. Mja, dit kan wel voor 1 nacht. We checken in, betalen voor 2 kamers Eens in de kamer blijkt dat de deuren niet op slot kunnen, de klamboes niet over de bedden passen, er geen wc bril is, geen frisse lucht (visrestaurat ernaast) hmmm We gaan weer weg hoor, dt wordt niks, ikkrijg gelukkig wel mijn geld terug. Max zei dat er om zijn hoek ook een leuk hotel was, we gaan eens in Max zijn buurt kijken dan. Wisthlesprings Hotel Kisumu, vrolijke Indische dame aan de receptie, laat ons de kamers zien, prachtig ! Lijkt wel Hilton, de meiden springen een gat in de lucht, elk een eigen bed van 140 breed met een super prinsessen klamboe. Cool. Dan liever een paar euro meer dan zo`n agenebbes zootje. Wat een groot verschil is dit zeg, tussen 2300 en 3200 Ksh.

FF uitrusten, douchen fotoos bloggen-----