Vakantie Kenia & Tanzania of alleen Tanzania?

Hallo allemaal,

Aankomende zomer zouden wij graag naar Kenia en Tanzania op vakantie willen gaan. We willen zelf onze reis “organiseren” zodat we niet afhankelijk zijn van onze mede reisgenoten. Het backpacken zijn we gewent. De afgelopen jaren hebben we veel door Azie heen gereist.

Onze vakantieperiode zal zijn van half juli tot half augustes. We hebben dus 4 weken te besteden. Afgelopen tijd hebben wij veel informatie gelezen over deze 2 landen, zowel hier op dit forum als in de lonely planet en andere sites.

Ons eerste idee was om in Nairobie te landen en vanaf daar te gaan trekken richting Tanzania om uiteindelijk nog een week op Zanzibar te relaxen. Echter, momenteel zijn we aan het twijfelen of we wel naar Kenia moeten gaan. We vragen ons af wat hiervan de extra toegevoegde waarde zou zijn als wij in Tanzania de Serengeti NP, Lake Manyara NP, Tarangire NP en de Ngorongoro Crater zouden bezoeken.

Ook lazen wij in een ander forum bericht dat de weg tussen Nairobie en Arusha momenteel onder constructie is waardoor de bus(?)reis velen malen langer duurd.

Indien wij niet naar Kenia zouden gaan was ons plan om in Dar Es Salaam te landen. Hier vandaan zouden wij dan vervolgens naar de zoals hierboven beschreven plekken toe willen reisen. Wat ons opvalt is dat de afstand tussen Dar Es Salaam en Serengeti NP op de kaart groot is. Wel komen we onderweg verschillende dingen tegen, maar uiteindelijk moeten we weer terug naar Dar Es Salaam omdat we nog een weekje naar Zanzibar willen.

Samengevat; Wat zouden jullie aanraden, in Kenia (Nairobie) landen en daar vervolgens een week iets “doen” (graag tips). Vanaf Nairobie met de bus naar Arusha toe en vanaf daar weer naar de NP’s toe om vervolgens naar Dar Es Salaam toe te gaan.

Dan nog een andere vraag. Ik las dat het mogelijk is om nabij de Ngorongoro krater te slapen. Zit dit in een soort van safari verwerkt? Dit lijkt ons namelijk zeer mooi.
Is het ook mogelijk om 1 safari te boeken waarin deze NP’s en de krater allemaal in voor komen? Of zeggen jullie van 2 van 3 NP’s is genoeg?

Ik las in andere forum berichten dat het het best was om in Arusha je safari’s te boeken. Klopt dit nogsteeds? Heeft iemand nog een goeie referentie voor ons m.b.t. het organiseren van safari’s?

Hoewel ik nog vol met vragen zit waren dit mijn vragen die als eerst naar boven te kwamen. Ik hoop dat ik het enigzins duidelijk heb verwoord.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten, Tim

Als ik jou was zou ik beginnen met het vermelden van een budget. Als je vliegt op Dar ben je al veel meer kwijt om er überhaupt te geraken dan als je naar Nairobi of Mombasa vliegt. Wij kunnen moeillijk inschatten wat jullie belangrijk vinden om te zien ? Je hebt de lonely planets gelezen zeg je, dan weet je dus dat Kenya alleen al 14 maal groter is dan Nederland…
Ik kom al 8 jaar 2 of meer keer per jaar in Kenya en heb er 3 jaar gewoond en heb nog steeds niet alles gezien. Val nog elke keer van de ene verbazing in de andere.
En ja , ik ben ook in Tanzania geweest, 2 keer en IK heb liever Kenya. Maar daar ja, iemand anders precies het omgekeerde concluderen.

http://www.riverside-shuttle.com/

of

http://www.fly540.com

of je neemt de trein van Nairobi naar Mombasa en gaat dan met de boot van Mombasa naar Zanzibar

of je vliegt met een privé vliegtuigje naar Zanzibar

http://www.ourairports.com/airports/KE-0070/closest.html

of je gaat niet naar Zanzibar, maar naar Lamu

http://www.peponi-lamu.com/

Je kan toruwens een multi stop flight boeken met Ethiopian (helaas vertrekken ze niet uit Amsterdam, maar wel uit Brussel)

Zo kan je dan vliegen van Brussel naar Dar en dan van Zanzibar terug naar Brussel. Dan hoef je niet persé terug naar Dar.
Of van Brussel naar Nairobi en dan van Zanzibar naar Brussel.

ETC ETC ETC

succes

Hallo Mwende,

Bedankt voor je bericht.

Ons budget is vrij normaal denk ik. We zaten zelf te denken aan €50 per dag. Het verblijfen in luxe hotels of villa’s is onnodig in onze ogen. Voor een binnenlandse vlucht, in plaats van een treinreis bijvoorbeeld zouden wij wel geld voor over hebben indien het veel tijd oplevert.

Heb jij voor ons wel bepaalde punten/spots die je iemand zou aanraden als die persoon voor het eerst naar Kenia zou gaan?

Bedankt, Tim

Voor €50 per persoon per dag heb je parkentrees betaald … daar komt bij de overnachtingen, transport (een goede auto huren kost ook al snel €50 per dag en ook hier vliegt de brandstofprijs omhoog) eten en drinken bij.

Oost Afrika is een luxe bestemming, kost ietsje meer als bvb Turkije of Griekenland :smiley:

Zelfs dat niet in de opgegeven periode !!! En ZEKER niet in Tanzania, wat duurder is dan Kenya.

Ik weet niet wat andere mensen willen zien in Kenya Tim. Ik hou van de bevolking zelf, ik ga in Ngelani helpen op de koffie plantage van mama Mwelu en eens rondwandelen tussen de flora en fauna op de Golfcourt in Machakos. En naar Hells Gate national park. Ook ga ik een trouwerij meemaken bij de masai, van onze vriend aan huis Sakimpa. Chai en Mandazi nemen in Tea Tot restaurant en 's avonds dansen in de disco ernaast.
Als ik dat allemaal weer gedaan heb, met de trein naar de kust en ff lekker zwemmen en snorkelen in Kilifi. Op safari naar Shimba hills. Terug naar de binnenlanden aan de kust om te kijken hoe het is met ons schooltje. Tegen die tijd zijn onze 5 weken weer op en plannen we de volgende trip alweer…

Succes