4 weken Kenia, Tanzania

Beste allemaal,

Ik ga samen met m’n vriendin op 4 januari voor 4 weken naar Kenia en Tanzania. Heb al ontzettend veel erover gelezen, maar heb toch nog wat vragen, wellicht dat jullie me kunnen helpen?

We vliegen op Nairobi en willen daar:

  1. Of een kleine betaalbare safari in Kenia doen van max Eur 200,-
  2. Of gelijk door naar Arusha en vanuit daar onze safaris in Tanzania boeken.

Mijn vraag: wat zouden jullie aanraden? Optie 1 of 2?

Dan in Arusha willen we een safari boeken voor ongeveer 6 dagen. We willen sowieso de krater en serengeti zien.

Mijn vraag: dit willen we budget doen, liefst zelfs kamperen en met een groep!! Maar ik lees zo weinig over kamperen, wat zijn de mogelijkheden? Kan je je kampeerspullen daarbij huren? Welke organisatie is dan leuk, goeie optie?

Daarna hebben we dus nog tijd zat voor andere dingen. Mijn vraag, wat valt er nog meer allemaal te doen en te zien qua highlights in Tanzania naast de Safaris? En hoe het beste te doen qua vervoer? Bus, trein, autohuur etc…

Daarna willen we gaan eilandhoppen: Zanzibar en Pemba. Iemand daar nog must-see’s of Do’s!?

We vliegen uiteindelijk vanaf Dar es Salaam naar huis.

Wie kan ons verder op weg helpen? Wie heeft er nog bruikbare tips? Wij zijn allebei ervaren backpackers en schuwen het avontuur niet, maar lopen liever geen risico mbt veiligheid e.d…

Bedankt!
Stefan

Als je het lowbudget wil doen dan zou ik parken in Kenia overslaan en het geld bewaren voor Tanzania want lowbudget is daar nog steeds behoorlijk duur. Een nachtje kamperen in een park kostte toen ik er was 30 dollar en dan sta je in een weilandje wat een predikaat camping echt niet mag hebben. Ik heb geen idee welke organisaties campingtrips doen, gewoon effe wat googlen, ze zullen er vast zijn. Verder is er een bus tussen arusha en dar es salaam die je kan pakken. Die komt ook langs het dorpje Lushoto wat best leuk is.

Beste Stefan,

Leuk dat jullie een reis naar Tanzania en Kenia gaan maken.

De combinatie van beide landen is een goede keus. Ik vraag me echter af of het mogelijk is om voor 200 euro een safari in Kenia te doen. Echter, de parken in Kenia zijn weer heel anders dan in Tanzania, dus het is wel een mooie optie. Je zou bijvoorbeeld naar Amboseli kunnen gaan. Vanuit daar ben je dan ook zo in Tanzania.

In Tanzania zijn er verschillende opties als je een zesdaagse safari wilt doen en kamperen is dan een heel goede manier. Kamperen wordt heel veel gedaan en is een goede manier om de kosten wat lager te houden. Je zou in die dagen naast de krater en de Serengeti bijvoorbeeld naar Manyara NP of Tarangire NP kunnen gaan. Wij bieden zulke safaris aan en kunnen ook de combinatie met Kenia regelen via onze partner daar, See Africa. Wij verzorgen dan ook alle kampeerspullen. Kijk maar eens op www.caracalsafaris-tz.com.

Om andere dingen in Tanzania te zien kun je prima met de bus reizen. Autohuur is relatief duur en niet altijd even veilig. Treinen rijden alleen in het midden en het zuiden van het land. Daar kun je zeker gebruik van maken als je die delen van het land ook nog wilt zien.

Overige bezienswaardigheden in het noorden en noordoosten van Tanzania zijn:
-Verschillende dagtrips rond de Kilimanjaro zoals hotsprings, koffietours, trekkings, watervallen etc etc
-Usambara Mountains
-Pangani
-Tanga
-Bagamoyo
Deze bezienswaardigheden kun je heel goed aandoen op een route van de Noordelijke safariparken richting Dar es Salaam/Zanzibar.

Op Zanzibar moet je zeker naar Forodhani gardens in Stonetown voor verse vis en zeevruchten. Ook is een spicetour, hoewel zeer toeristisch, erg leuk om te doen.

Ik hoop dat je zo wat tips hebt waar je wat mee kunt. Als je nog meer vragen hebt, welkom!

Groetjes Marion

Mijn vraag: dit willen we budget doen, liefst zelfs kamperen en met een groep!! Maar ik lees zo weinig over kamperen, wat zijn de mogelijkheden? Kan je je kampeerspullen daarbij huren? Welke organisatie is dan leuk, goeie optie?

Goedkoop is duurkoop, wanneer het gaat over safari’s. Als je persé de allergoedkoopste wilt, kun je er tegenaan lopen dat de jeep telkens kapot gaat (ook als je op 5 meter van een groepje leeuwen staat, is mij overkomen), de tent niet goed dicht kan, de gids niks weet over de dieren en de natuur. Vooral dat laatste kan je ervaring maken of breken.
Een goede gids is zo waardevol! Die spot meer dieren, en kan hartstikke interessante dingen vertellen, bijvoorbeeld waarom een giraffe geen geluid kan maken, en waarom zebra’s en gnoes (wildebeasts) altijd samen optrekken, en welke geneeskrachtige werking de planten hebben die je onderweg ziet.

Dus ik zou adviseren om met een goed bekend staande organisatie te gaan. Bijvoorbeeld Roy’s Safaris en Sunny Safaris zijn net ietsje duurder maar schijnen wel super te zijn. Zag ik dus vanuit mijn kapotte tent en stinkende slaapzak… :wink: Ook die bieden groepssafari’s aan met kamperen. Maar reken dan nog steeds op minstens US$150 per persoon per dag. Dus wellicht toch iets minder dagen safari doen.
Je huurt dan inderdaad ook een tent en slaapzak. Ik zou wel een eigen lakenzak meenemen voor in die slaapzak, en voor in andere viezige bedden. Meestal gaat er ook een kok mee en is al het eten inbegrepen.

Masai Mara lijkt qua landschap en dieren erg op de Serengeti (het ligt er immers aan vast) dus zou ik eerlijk gezegd overslaan. Of dan wel Masai Mara en niet Serengeti, maar dan mis je waarschijnlijk ook de Ngorongoro Crater, die wel druk is maar wel de moeite waard.

Mijn vraag, wat valt er nog meer allemaal te doen en te zien qua highlights in Tanzania naast de Safaris? En hoe het beste te doen qua vervoer? Bus, trein, autohuur etc…

Als ik jullie was zou ik nog gauw een reisgids kopen en wat meer inlezen. Want dat heb je denk ik nog niet gedaan? Hoe ben je eigenlijk op die landen gekomen dan, als je er zo weinig over weet?

Zelf vond ik culturele tours echt geweldig. Lees er meer over in dit onderwerp, en dit onderwerp, en ook deze.

In Tanzania en Kenia kun je prima met de bus reizen. Er gaan ook op sommige trajecten treinen maar het is precies andersom als in Nederland: treinen zijn duurder, doen er langer over, gaan minder vaak (meestal maar een paar keer per week). En je moet ver van tevoren reserveren. Dit is een goeie site over treinen en hoe je tickets kunt regelen: www.seat61.com.

Nogmaals, lees ook in een Lonely Planet hoe je van A naar B kunt, en wat de highlights zijn van het vasteland en de eilanden.

Neem ook een swahili phraseboek mee en probeer de begroetingen en de getallen te leren. Dat zal je geld schelen bij het onderhandelen!

Safari njema!

Stefan,

De parken in Tanzania zijn in vergelijking met Kenia vrij prijzig. Daar tegenover staat dat e.e.a. beter is aangelegd en onderhouden.
Toch zou ik Kenia aanbevelen. Kamperen kan op veel plaatsen in de Masaï Mara (uitloper van de Serengeti).
Vanaf Nairobi is dit in een aantal uur goed te rijden (zelfs het centrale deel van de Masaï Mara bij de Olololo gate en Musiara gate). Vanaf het centrale deel is het via een mooie (hobbelige weg) goed te rijden naar de grens bij Isebania en het Victoriameer voor een bezoek aan de Serengeti.
De Masai Mara staat bekend om zijn rivercrossings, maar kijk daarvoor wel goed naar de periode waarin je gaat. De great migration bevindt zich globaal van eind Juli t/m Oktober in de Masai Mara. Dit kan onder weersomstandigheden per jaar verschillen. Wij waren er half oktober en destijds was de great migration redelijk versnipperd.

Ik zou voor de Safari een ervaren gids inhuren en niet zelf gaan rijden. Je hebt sowieso een range rover achtige wagen nodig in de parken (geen personenauto’s dus) en een gids kan je net de mooiere plekjes laten zien. Doordat gidsen veelal onderling contact hebben, hebben wij destijds meerdere luipaarden gezien!

Je vraagt ook om andere hotspots. Behalve Safari zou je een boottocht over het Victoriameer met plaatselijke dorpelingen kunnen overwegen. Een mooie ervaring. Daarnaast is een bezoek aan de oldupaikloof wel de moeite waard (niet fantastisch, maar even mooi om te bedenken dat het daar mogelijk allemaal is begonnen met de mens).
Een bezoek aan Masaï is ook erg leuk, maar zorg dan dat je niet naar een dorpje gaat waar een commerciële act wordt opgevoerd. Wij hebben destijds 2 dagen meegelopen met een Masaï hoofdman en hebben de dagen een rondleiding door zijn dorp gehad, incl. kliniek en school. Ook veel geleerd van de natuur en het Masaï geloof.

Zanzibar is natuurlijk een prachteiland. Must-see’s zijn daar naar mijn idee: Stone Town, zwemmen met dolfijnen bij Kisimkasi, spicetour (erg toeristisch maar wel leuk), Josani forrest (mini safari). Mocht je sportief zijn aangelegd dan kun je kite surfen. Een nederlands stel (op tv geweest bij herman den blijker) heeft daar een kiteschool en een guesthouse. (Bellevue in Bwejuu).

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Een verslag van onze reis vind je op http://www.theloosen.nl/afrika

1 like