Mijn vraag: dit willen we budget doen, liefst zelfs kamperen en met een groep!! Maar ik lees zo weinig over kamperen, wat zijn de mogelijkheden? Kan je je kampeerspullen daarbij huren? Welke organisatie is dan leuk, goeie optie?
Goedkoop is duurkoop, wanneer het gaat over safari’s. Als je persé de allergoedkoopste wilt, kun je er tegenaan lopen dat de jeep telkens kapot gaat (ook als je op 5 meter van een groepje leeuwen staat, is mij overkomen), de tent niet goed dicht kan, de gids niks weet over de dieren en de natuur. Vooral dat laatste kan je ervaring maken of breken.
Een goede gids is zo waardevol! Die spot meer dieren, en kan hartstikke interessante dingen vertellen, bijvoorbeeld waarom een giraffe geen geluid kan maken, en waarom zebra’s en gnoes (wildebeasts) altijd samen optrekken, en welke geneeskrachtige werking de planten hebben die je onderweg ziet.
Dus ik zou adviseren om met een goed bekend staande organisatie te gaan. Bijvoorbeeld Roy’s Safaris en Sunny Safaris zijn net ietsje duurder maar schijnen wel super te zijn. Zag ik dus vanuit mijn kapotte tent en stinkende slaapzak…
Ook die bieden groepssafari’s aan met kamperen. Maar reken dan nog steeds op minstens US$150 per persoon per dag. Dus wellicht toch iets minder dagen safari doen.
Je huurt dan inderdaad ook een tent en slaapzak. Ik zou wel een eigen lakenzak meenemen voor in die slaapzak, en voor in andere viezige bedden. Meestal gaat er ook een kok mee en is al het eten inbegrepen.
Masai Mara lijkt qua landschap en dieren erg op de Serengeti (het ligt er immers aan vast) dus zou ik eerlijk gezegd overslaan. Of dan wel Masai Mara en niet Serengeti, maar dan mis je waarschijnlijk ook de Ngorongoro Crater, die wel druk is maar wel de moeite waard.
Mijn vraag, wat valt er nog meer allemaal te doen en te zien qua highlights in Tanzania naast de Safaris? En hoe het beste te doen qua vervoer? Bus, trein, autohuur etc…
Als ik jullie was zou ik nog gauw een reisgids kopen en wat meer inlezen. Want dat heb je denk ik nog niet gedaan? Hoe ben je eigenlijk op die landen gekomen dan, als je er zo weinig over weet?
Zelf vond ik culturele tours echt geweldig. Lees er meer over in dit onderwerp, en dit onderwerp, en ook deze.
In Tanzania en Kenia kun je prima met de bus reizen. Er gaan ook op sommige trajecten treinen maar het is precies andersom als in Nederland: treinen zijn duurder, doen er langer over, gaan minder vaak (meestal maar een paar keer per week). En je moet ver van tevoren reserveren. Dit is een goeie site over treinen en hoe je tickets kunt regelen: www.seat61.com.
Nogmaals, lees ook in een Lonely Planet hoe je van A naar B kunt, en wat de highlights zijn van het vasteland en de eilanden.
Neem ook een swahili phraseboek mee en probeer de begroetingen en de getallen te leren. Dat zal je geld schelen bij het onderhandelen!
Safari njema!