'backpack' rondreis Kenia en Tanzania

Hoi Kenia en Tanzania liefhebbers.

Half juli ga ik 3,5 week met mijn vriendin naar Kenia en Tanzania. Wij vliegen op Nairobi en willen dan vanuit daarui een combi maken van safari’s (steden) de kilimanjaroen en het strand. We vinden het leuk om wat meer budget te reizen en hebben allebei ook al aardig wat backpack ervaring. Groepsreizen zijn ook niet echt ons ding.

Het liefst zouden we een 4 x 4 huren om dan 2 weken een rondje langs de bekende parken in Kenia en Tanzania te maken en dan af te sluiten met een weekje strand, maar na een eerste check op internet blijkt dat als we dit niet goed plannen het nog wel eens een beetje te duur zou kunnen worden.

Onderstaand een aantal vragen zodat wij weer verder kunnen kijken en onze reis verder kunnen gaan plannen:

• welke parken zijn de echte aanraders (zijn dit de grote, bekende parken of zijn er ook nog andere aanraders) en kun je daar zelfstandig naar toe om moet dat georganiseerd?
  • Kun je met een gewone auto in de parken of is een 4 x 4 verplicht?
  • Is het verstandiger om campingplaatsen of lodges van tevoren te boeken of kan het ook ter plaatse, het is tenslotte wel hoogseizoen.
  • Is er verschil in het reizen tussen Kenia en Tanzania? Uit de eerste verhalen lijkt Tanzania wat makkelijker zelf te bereizen, maar is dat ook zo? (anders zouden we Kenia bijvoorbeeld meer vastleggen en voor Tanzania de tripjes ter plaatse kunnen regelen)
  • Zijn er mensen die een ook zelf een soortgelijk rondje gemaakt hebben en wat zijn hier jullie ervaringen mee.

Zo even een eerste stortvloed aan vragen, alvast heel erg bedankt voor een reactie. Mochten jullie nog andere adviezen of tips hebben dan houden wij ons natuurlijk aanbevolen!

Groetjes Sara en Sjoerd

Hoi,

Ik heb zelf 5 weken door Kenia en Tanzania gereisd met openbaar vervoer. Van beide landen natuurlijk slechts gedeeltes. Je kunt mijn ervaringen lezen in mijn uitgebreide dagboek op mijn website onder Travel > Tanzania 2004.

Ik heb dus niet echt antwoorden op jullie vragen over zelf rondrijden. Je zou eens moeten googlen op Tanzania selfdrive of dat soort zoektermen.
Wellicht is er in de miljoenen reisverslagen op www.waarbenjij.nu ook wel wat te vinden van mensen die zelf hebben rondgereden, als je de juiste zoektermen intypt.

Wat de wildparken betreft is de entree hoog. In Kenia is dat over het algemeen wat goedkoper. Ik weet niet welke je zonder gids mag bezoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je er met een 2WD in mag rijden, het risico is dan te groot dat je vast komt te zitten (er zijn geen asfaltwegen).
In de meeste reisgidsen kun je prima lezen hoe de parken zijn en wat de verschillen zijn.

Ook Kilimanjaro beklimmen is erg duur (minstens US$500 per persoon, een gids huren is verplicht), en ze zeggen dat je het beste een dag extra dan het standaard aantal dagen kunt nemen, om zekerder te zijn dat je de top haalt. Misschien zou je ook kunnen kiezen voor Mount Kenya beklimmen, ik weet niet of dat goedkoper is.

Op Zanzibar vond ik Stone Town heel interessant en boeiend. Heel veel geschiedenis, maar ook veel lekker eten. Je vindt volop stranden op het eiland. Die in het noorden schijnen leuk te zijn.

Overigens het enige verschil dat ik heb gemerkt tussen Kenia en Tanzania: Kenianen spreken beter Engels; er zijn meer toeristen in Kenia; de safari’s zijn goedkoper in Kenia. Maar verder vond ik het erg op elkaar lijken. Die belachelijke grens is immers ook maar ooit door een stel blanken getekend!!

Safari njema! Veilige reis!

Hoi Cecilia, we hebben net je fantastische reisverhalen (mails) gelezen en kunnen niet wachten om te gaan! Geweldige foto’s ook. Dat schept verwachtingen … :wink: Inmiddels hebben we het idee opgevat om vanuit Nederland de eerste safari naar de masai mara te boeken. En dan verder met het openbaar vervoer verder naar Tanzania en dan zien we daar weer verder. Weet jij toevallig nog welke touroperator je had in de Masai Mara? Groetjes Sjoerd en Sara

Ja dat was Planet Safari’s maar die zou ik op zich niet aanraden (als ze überhaupt nog bestaan). Sommige dingen gingen wel goed hoor, maar andere beloftes werden helemaal niet waargemaakt. Zo zouden er bijvoorbeeld maximaal 7 mensen in het minibusjes zitten, maar op sommige dagen waren we wel met 11, waardoor sommigen niet bij het open dak zaten (maar naast de chauffeur) en alleen maar één kant op foto’s konden maken, en het allemaal erg proppen was. Ook waren de campings wel heel primitief, terwijl ik later hoorde dat anderen op veel relaxtere campings verbleven (bv. met echte wc’s in plaats van gat in de grond).
Wat wel goed ging was de logistiek van de vele verschillende boekingen. Ik ging 3 dagen naar Masai Mara en 1 dag naar Lake Nakuru. Andere mensen hadden weer andere hoeveelheden dagen, of eerst Nakuru gedaan, etc… zo zat ik vaak met nieuwe mensen in dat busje, en voor Nakuru werd ik ergens bij een cafeetje gedropt en later netjes opgehaald door de nieuwe gids. Dat ging dus allemaal wel heel goed.

Helaas ken ik niet echt een website waar reviews staan over safaribedrijfjes, maar misschien bestaat zoiets wel. Of je zou eens kunnen zoeken in de reisverslagen van waarbenjij.nu of tripadvisor.com, of googlen.

Veel plezier!