'backpack' rondreis Kenia en Tanzania

Hoi Kenia en Tanzania liefhebbers.

Half juli ga ik 3,5 week met mijn vriendin naar Kenia en Tanzania. Wij vliegen op Nairobi en willen dan vanuit daarui een combi maken van safari’s (steden) de kilimanjaroen en het strand. We vinden het leuk om wat meer budget te reizen en hebben allebei ook al aardig wat backpack ervaring. Groepsreizen zijn ook niet echt ons ding.

Het liefst zouden we een 4 x 4 huren om dan 2 weken een rondje langs de bekende parken in Kenia en Tanzania te maken en dan af te sluiten met een weekje strand, maar na een eerste check op internet blijkt dat als we dit niet goed plannen het nog wel eens een beetje te duur zou kunnen worden.

Onderstaand een aantal vragen zodat wij weer verder kunnen kijken en onze reis verder kunnen gaan plannen:

• welke parken zijn de echte aanraders (zijn dit de grote, bekende parken of zijn er ook nog andere aanraders) en kun je daar zelfstandig naar toe om moet dat georganiseerd?
  • Kun je met een gewone auto in de parken of is een 4 x 4 verplicht?
  • Is het verstandiger om campingplaatsen of lodges van tevoren te boeken of kan het ook ter plaatse, het is tenslotte wel hoogseizoen.
  • Is er verschil in het reizen tussen Kenia en Tanzania? Uit de eerste verhalen lijkt Tanzania wat makkelijker zelf te bereizen, maar is dat ook zo? (anders zouden we Kenia bijvoorbeeld meer vastleggen en voor Tanzania de tripjes ter plaatse kunnen regelen)
  • Zijn er mensen die een ook zelf een soortgelijk rondje gemaakt hebben en wat zijn hier jullie ervaringen mee.

Zo even een eerste stortvloed aan vragen, alvast heel erg bedankt voor een reactie. Mochten jullie nog andere adviezen of tips hebben dan houden wij ons natuurlijk aanbevolen!

Groetjes Sara en Sjoerd

• Masai Mara is een bekend park, maar toch echt een aanrader als je op Nairobi vliegt, alleen door het park rijden kan en mag, maar dan wel met een minibusje of een 4X4 wel aan te raden, Tanzania 4X4 … met gids is autohuur vaak goedkoper dan zonder gids …
  • Campingplaatsen zijn altijd wel beschikbaar, openbaar of naast een lodge … lodges zelf kun je het beste van tevoren boeken, zelf of via internet erg duur, voordeliger via een lokale toeroperator …

Bedankt voor de tips! Na veel van jullie mooie verhalen en tips gelezen te hebben gaan we waarschijnlijk de eerste safari naar de Masai Mara hier in Nederland boeken en dan met het openbaar vervoer naar Tanzania… We houden ons aanbevolen voor goede touroperators!! Groetjes Sjoerd en Sara

Hallo!

Ik ben begin maart met Riverside shuttle van Jomo Kenyatta naar Arusha gereisd. Mijn vriend had het ticket al gekocht en ik werd netjes opgewacht en naar de bus begeleid.
Veel plezier!

Kenya en Mwende, jullie spreken elkaar een beetje tegen volgens mij?? Kenya zegt autohuur met gids is goedkoper, mwende het tegenovergestelde.
Ik heb van mijn vriend altijd begrepen dat het goedkoper is met gids, omdat ze dan zeker weten wie er in de auto rijdt?!

Klop Izzie :wink:
Mwende gebruikt al jaren dezelfde autoverhuurder, dus die autoverhuurder weet zeker dat ze met haar ervaring goed kan rijden in Kenia. Mwende kan met gemak voor de helft van de “normale” prijs een auto huren dan een eenmalige huurder.

Voor nieuwkomers is het goedkoper om een auto met chauffeur erbij te huren, een chauffeur zal iets van 15 tot 20 euro kosten voor een hele dag …