Tips gezocht voor backpack KENIA/TANZANIA

'ola,

mijn vriendin Linda en ik willen komende september/oktober 3 weken naar Kenia en Tanzania, beginnen in Kenia voor de Kilimanjaro en dan door naar Tanzania voor safari. Wij willen 't liefst gaan backpacken en dan ter plekke safari;s boeken maar ik krijg de indruk dat dit duur(der) is en je beter vooraf een groep kan vinden en daarmee de safaris kan doen…?

Wie heeft er voor ons tips mbt

• backpacken & reizen in KENIA/TANZANIA
  • budget voor ongeveer 3 weken (exclusief vliegticket maar incl. entree parken en “binnenlandse” reiskosten
  • welke safaris / parken

en tot slot: zijn er mensen rond in de periode 15 september - 10 oktober in KENIA/TANZANIA die het leukt lijkt om een paar van dit soort dingen samen doen.

Groetje,

Linda & Yoen

hoi,

mijn ervaring is dat het juist niet duurder is als je het ter plekke regelt.
Alleen die killi is een duur geintje(zelf niet gedaan). en ja het geld wel vaak met safaris dat een auto met chauffeur je 100$ per dag kost, hoe meer er in die auto zitten hoe goedkoper, maar nooit problemen gehad mensen terplekke te vinden.

Wie heeft er voor ons tips mbt

• backpacken & reizen in KENIA/TANZANIA –> geen problemen, maar wat wil je weten?

• budget voor ongeveer 3 weken (exclusief vliegticket maar incl. entree parken en “binnenlandse” reiskosten –> bus kost niet zoveel, de rest is afhankelijk van je stijl van reizen. wil je simpel kan je tot 5 euro per nacht, wil je een bepaalde standard, kan het oplopen paar honderd dollar. zelfde met eten. je kan voor 5 euro per dag uitgebreid eten en drinken. maarja, da’s wel afrikaans, dus hoe westers en moderner des te duurder het eten.
    tip: koop een LP, beslis wat je wilt zien en je kan een ongeveer kostenplaatje maken.

• welke safaris / parken–> kenya: samburu NR vind ik mooi, in tanzania: selous, tarangire,

maar als je maar 3 weken hebt en je wilt ook nog de killi beklimmen (kost een week) dan zou ik me gewoon aan de dichtsbijzijnde houden. dus serengetti, nogorogoro in tanzania, massai mara kenya

Als je in de parken slaapt ben je wel weer duurder uit maar is wel echt leuk om daar te kamperen, als je erbuiten slaapt kan dat weer goedkoper enz.

veel plezeir, groet,
mariska

hooooi Mariska,

thanx voor je reactie! Linda en ik willen backpackend door K&T, ik heb eerder gebackpacked in Lat.Amerika en ZO-Azie en dat ging prima, ben benieuwd naar Afrika.

• wij hoeven de Killi niet te beklimmen, althans niet meer dan 5 meter we willen er slechts omheen wandelen/rijden en mooie foto’s maken

• die $100 p/dag, is dat alleen de entree voor de safari met een jeep+chauffeur of zit er ook entree p/p, overnachting en maaltijden bij?

• hoe heb je/jullie daar contact gemaakt met andere toeristen om een park te bezoeken?

• Hebben jullie gekampeert en hadden jullie daar zelf spullen van thuis voor mee (slaapzak, gasstelletje, tent oid)

• hebben jullie één/meerdere meerdaagse safari’s gedaan?

• wij willen nu na aankomst in Nairobo (+ mss een dagje daar) eerst reizen naar de Killi en daarna door naar de Grumeti rivier / Masai mara om de trekking te zien

Groetje en bedankt alvast voor je reactie!

hoi,

• wij hoeven de Killi niet te beklimmen, althans niet meer dan 5 meter we willen er slechts omheen wandelen/rijden en mooie foto’s maken dan zou ik naar moshi/arusha gaan. er zit hier iemand op het forum die daar woont en je daar vast meer over kan vertellen en je daarmee kan helpen.

• die $100 p/dag, is dat alleen de entree voor de safari met een jeep+chauffeur of zit er ook entree p/p, overnachting en maaltijden bij?dat ligt heel erg aan wel park je gaat bezoeken, doe je 1 dag of meerdere enz enz, ligt ook aan reisorganisatie. ik betaal dat ongeveer alleen voor jeep en chauffeur. in het zuiden is dat ook inclusief entree. maar daar zijn de parken goedkoper

• hoe heb je/jullie daar contact gemaakt met andere toeristen om een park te bezoeken?
    ik reis altijd alleen en ik ga dan doen wat ik wil doen. dan kom ik toevallig wel eens andere toeristen tegen. of ik krijg een tip van de chauffeur vb als ik de volgende dag ga ik ik wel met een groep mee waardoor het goedkoper wordt.

• Hebben jullie gekampeert en hadden jullie daar zelf spullen van thuis voor mee (slaapzak, gasstelletje, tent oid)
    ik sleepte in het begin altijd mijn tent en slaapzak mee, maar dat vind ik nu teveel moeite. toen kampeerde ik overal. nu alleen in parken. als je in een park wilt kamperen kan je al dat spul erbij huren. of zit inclusief je tripgeld

• hebben jullie één/meerdere meerdaagse safari’s gedaan?verschillend. ligt aan het te bezoeken gebied, mijn portemonee of de zin.

• wij willen nu na aankomst in Nairobo (+ mss een dagje daar) eerst reizen naar de Killi en daarna door naar de Grumeti rivier / Masai mara om de trekking te zien leuk plan, nairoibi is niet de moeite waard om te blijven vindt ik. misschien dat anderen daar anders over denken, maar nairobi vind ik een nare stad.

Groetje en bedankt alvast voor je reactie!

karibu tena

Hoi,

Misschien ben ik niet op de goeie plek geweest maar ik vond het zicht op de Kilimanjaro vanuit Moshi wel aardig maar niet dat je zegt “om mooie foto’s te maken”. Ik vond het ook geen bijzonder mooie berg, het enige bijzondere is dat er in Afrika niet zo veel bergen met sneeuw zijn. (En op Kili misschien ook over 30 jaar niet meer.)
Moshi vond ik op zich best een aardig stadje, het is er minder stinkend en chaotisch dan Arusha. Ik sliep in Moshi en ging dan even op en neer (1,5 uur heen, 1,5 uur terug later op de dag) naar Arusha om bv. een safari te zoeken of een culturele tour te regelen die een paar dagen later zou starten. Het reizen per bus vind ik superleuk in Afrika dus voor mij was ook de reis een toeristisch uitstapje.

Een groep vinden waar je nog bij aan kan haken voor safari lukt ter plaatse wel. Let wel op dat je bij een goeie operator boekt, vraag ervaringen van andere reizigers die net op safari zijn geweest. En van wat ik op internet lees is het inderdaad veel duurder om het van tevoren te boeken.
Het is vooral belangrijk dat je een goeie gids hebt die echt wat van de dieren en de natuur af weet. Als je dat niet hebt, mis je zoveel!! En het is ook wel lekker als de jeep het blijft doen, de tent goed dicht kan, de kok lekker kan koken. Kortom vraag even wat ervaringen aan anderen, en spendeer desnoods een paar tientjes meer voor die veel toffere ervaring waar je de rest van je leven nog aan terug denkt.

In mijn ervaring zijn safaridagen in Kenia ongeveer US$85-120 per persoon per dag (incl. transport, gids, eten, entree parken; deze prijs geldt als je tenminste 4 toeristen in een groep bent en voor basic tentjes; minder personen of een lodge is duurder), en in Tanzania was het destijds in 2004 minstens US$120 per persoon per dag, maar even later las ik op internet zelfs US$130 of meer omdat de park entry fees weer omhoog waren gegaan.

Niet-safaridagen kostten mij ongeveer US$15-20 per dag (ik reisde alleen). Dus een heel verschil met de safaridagen. Dus laat het aantal safaridagen ook afhangen van je budget, of andersom: spaar nog effe door als je veel dagen op safari wilt. Zelf heb ik het na 4 dagen achter elkaar wel weer gehad met safari, het is prachtig hoor maar dan word ik het zat om in zo’n jeep te zitten en te zoeken naar nog meer dieren, en wil ik weer wat anders. En erger nog: meestal raak ik dan ook de mensen in de groep zat. :slight_smile: Ik heb hele leuke ontmoet maar van sommige ben ik blij als ik er vanaf ben.

Die kosten van mij van US$15-20 is voor een basic privekamertje, soms met eigen badkamer en soms de badkamer op de gang; ongeveer 2-3x per week een lange busrit; eten in basic restaurantjes (Afrikaans en toeristisch), wat simpele souvenirs.
Zanzibar is wat duurder maar ik weet niet of jullie daar tijd voor hebben.
Ik had geen tent bij me, als je voor ongeveer US$9 (ongeveer 6-7 euro?) een prima privekamer hebt vind ik dat niet de moeite waard. En ik vond dat ook te eng in mijn eentje; waar laat ik dan mijn waardevolle spullen als ik overdag de hort op ga? Die ga ik ook niet allemaal meeslepen de hele dag.

Welke parken: tja ligt eraan hoeveel je er wilt zien. Ik vond behalve wat Marisqa al noemde (en wat ik lang niet allemaal gezien heb), ook Lake Nakuru heel bijzonder omdat er miljoenen flamingo’s zitten, dus vanaf het uitzichtspunt zien hele stukken van het meer roze, en het is een kakafonie van vogelgekakel (er zitten ook pelikanen en storks enzo) en het stinkt er behoorlijk.

Oh ja ik vind Nairobi ook een rotstad. Hoe vaak ik daar wel niet ben aangesproken met allerlei onzin om te proberen me erin te luizen of te beroven… pfff. Ga nooit koffie drinken met een man die zegt dat ie héél toevallig (yeah right… nadat hij eerst had gevraagd waar je vandaan kwam) in jouw land gaat studeren. Twee vrienden van me zijn op die manier bedreigd en beroofd. Let ook goed op als iemand wat viezigheid op je kleren of schoenen smeert, of wijst op een vlek die er al dan niet echt zit. Let dan extra goed op de waardevolle spullen die je eventueel bij je hebt. Die scam gebruiken ze in Zuid-Amerika ook wel als afleidingstruc maar in Nairobi en Dar Es Salaam overkwam het me wel errug vaak.
Liefst voor het donker in de buurt van je hotel zijn, na het donker (half 7) is het echt nog veel gevaarlijker in de grote steden.

Overigens nu ik dit allemaal type, vraag ik me wel af waarom jullie het niet houden bij of Kenia, of Tanzania. Want nu moet je best veel kilometers afleggen, en twee keer voor een visum betalen. En in Kenia heb je al voldoende prachtige wildparken, en zou je ook kunnen kiezen voor Mount Kenya.
Wat Tanzania voor mij uniek maakte was Zanzibar, en de culturele tours die ik er heb gedaan op het vasteland (cultural tourism is een programma dat daar redelijk goed ontwikkeld is, en wat ik in Kenia niet op die schaal ben tegengekomen). Wat ik hiermee wil zeggen is: als je alleen voor de wildparken en een berg naar Tanzania gaat, kun je misschien beter in Kenia blijven.

Zo’n culturele tour in Tanzania kan bestaan uit een middagje op bezoek bij een gezin dat jou rondleidt door plantages, en traditioneel Tanzaniaans eten geeft, en laat zien hoe ze kleding, kaas en brood maken. Of het kan een tour van meerdere dagen zijn met bijvoorbeeld bezoek aan een natuurlijke bron, 4000 jaar oude rotstekeningen, gesprekken met een medicijnvrouw, en honing-oogst in het donker bijwonen, ook veel traditioneel eten en drinken, dansen met dorpelingen, jagen met bosjesmannen, etc etc etc. Echt superleuk en ik ben dagenlang geen andere blanke tegengekomen, en via mijn gids kon ik veel kletsen met allerlei Tanzanianen die ik anders niet zo gauw zou spreken. Zij hadden ook heel veel vragen aan mij over het leven in Nederland en de kleinste dingen zoals hoe wij dat doen met contraceptie en borstvoeding enzo (tot schaamte van mijn gids), dus erg leuk. Maar wellicht zijn in Kenia ook wel dat soort tripjes te maken.

Je kunt op mijn website mijn blog lezen en foto’s bekijken, wie weet staan daar nog dingen in waar je wat aan hebt of zie je op foto’s dingen die je ook echt wilt bezoeken.

Safari njema,
Cécile

2 likes

P.S. Vanuit Moshi zelf ziet de Kilimanjaro er zo uit. Op een heldere dag. De dag ervoor had ik hem niet eens gezien want hing er blijkbaar mist voor. (Die berg is overigens in Tanzania, niet Kenia zoals jullie schrijven. En safari’s zijn juist goedkoper in Kenia.)
Kortom voor mooie foto’s van Kilimanjaro moet je toch wel dichterbij komen en ook dan weet ik niet of het nou zo’n fotogenieke berg is hoor.

Oehh goeie foto van de kili!
Toen ik er was, konden we hem niet eens zien door de wolken laag die er 9 van de 10x voor hangt! (januari 2010)
100$ per dag zou ik zeker als prijs aanhouden als je naar Serengeti gaat… regel het vanuit Arusha en ga niet gelijk met de eerste de beste in zee. Safaris zijn zo geregeld dat je kan kiezen;

Of een jeep voor jou alleen (betaal je wel ook voor de 3 andere plekken in de jeep)
Of je kiest voor een jeep gedeeld met andere

Ik heb dat laatste gedaan! en dat was echt zoo onwijs gezellig :slight_smile: maar toen kwamen we er ook achter dat ik het minste had betaald, maar wel het meeste er voor terug kreeg.
Dus de aanhouder wint en ga altijd en overal over onderhandelen ook al, lijkt het, als of ze boos worden…

Tent kreeg ik van mijn organisatie, ik had wel een slaapzak mee, maar mijn reisgenoot bijvoorbeeld weer niet dus die leende er een, zo was het ook met de matjes tent etc…
Wij hadden toen een niet al te beste gids, dus ja baalde ik wel van want je mist echt veel…

Ik vond het leuke aan Tanzania dat er zo veel verschillende soorten landschappen zijn, ik ben dan vanuit Malawi gekomen, het begon bij voorbeeld met onwijs veel groen en bananen bomen etc naarmate ik meer bij de kust kwam, dar es salaam, werd het zanidger en dor en zag ik meer palmbomen. Dus ik zou het zeker aanraden als je nog tijd hebt om naar beneden te reizen richting mbeya.

Verder is zanzibar echt wel een aanrader. Prachtig eiland, ben er alleen niet te lang gebleven, want je moet daar rekenen op gemiddel 30$ per nacht. Geloof dat mijn hotel (Piramid) 25$ per nacht was…en er was ,toen, geen stromend water en elektra op het hele eiland :slight_smile:

verder moet je daar gewoon lekker je plan trekken en zie wel waar je uitkomt, ga niks stipt plannen…maar denk dat je dat wel weet na je ervaringen met backpacken…:slight_smile: