Hoi,
Misschien ben ik niet op de goeie plek geweest maar ik vond het zicht op de Kilimanjaro vanuit Moshi wel aardig maar niet dat je zegt “om mooie foto’s te maken”. Ik vond het ook geen bijzonder mooie berg, het enige bijzondere is dat er in Afrika niet zo veel bergen met sneeuw zijn. (En op Kili misschien ook over 30 jaar niet meer.)
Moshi vond ik op zich best een aardig stadje, het is er minder stinkend en chaotisch dan Arusha. Ik sliep in Moshi en ging dan even op en neer (1,5 uur heen, 1,5 uur terug later op de dag) naar Arusha om bv. een safari te zoeken of een culturele tour te regelen die een paar dagen later zou starten. Het reizen per bus vind ik superleuk in Afrika dus voor mij was ook de reis een toeristisch uitstapje.
Een groep vinden waar je nog bij aan kan haken voor safari lukt ter plaatse wel. Let wel op dat je bij een goeie operator boekt, vraag ervaringen van andere reizigers die net op safari zijn geweest. En van wat ik op internet lees is het inderdaad veel duurder om het van tevoren te boeken.
Het is vooral belangrijk dat je een goeie gids hebt die echt wat van de dieren en de natuur af weet. Als je dat niet hebt, mis je zoveel!! En het is ook wel lekker als de jeep het blijft doen, de tent goed dicht kan, de kok lekker kan koken. Kortom vraag even wat ervaringen aan anderen, en spendeer desnoods een paar tientjes meer voor die veel toffere ervaring waar je de rest van je leven nog aan terug denkt.
In mijn ervaring zijn safaridagen in Kenia ongeveer US$85-120 per persoon per dag (incl. transport, gids, eten, entree parken; deze prijs geldt als je tenminste 4 toeristen in een groep bent en voor basic tentjes; minder personen of een lodge is duurder), en in Tanzania was het destijds in 2004 minstens US$120 per persoon per dag, maar even later las ik op internet zelfs US$130 of meer omdat de park entry fees weer omhoog waren gegaan.
Niet-safaridagen kostten mij ongeveer US$15-20 per dag (ik reisde alleen). Dus een heel verschil met de safaridagen. Dus laat het aantal safaridagen ook afhangen van je budget, of andersom: spaar nog effe door als je veel dagen op safari wilt. Zelf heb ik het na 4 dagen achter elkaar wel weer gehad met safari, het is prachtig hoor maar dan word ik het zat om in zo’n jeep te zitten en te zoeken naar nog meer dieren, en wil ik weer wat anders. En erger nog: meestal raak ik dan ook de mensen in de groep zat.
Ik heb hele leuke ontmoet maar van sommige ben ik blij als ik er vanaf ben.
Die kosten van mij van US$15-20 is voor een basic privekamertje, soms met eigen badkamer en soms de badkamer op de gang; ongeveer 2-3x per week een lange busrit; eten in basic restaurantjes (Afrikaans en toeristisch), wat simpele souvenirs.
Zanzibar is wat duurder maar ik weet niet of jullie daar tijd voor hebben.
Ik had geen tent bij me, als je voor ongeveer US$9 (ongeveer 6-7 euro?) een prima privekamer hebt vind ik dat niet de moeite waard. En ik vond dat ook te eng in mijn eentje; waar laat ik dan mijn waardevolle spullen als ik overdag de hort op ga? Die ga ik ook niet allemaal meeslepen de hele dag.
Welke parken: tja ligt eraan hoeveel je er wilt zien. Ik vond behalve wat Marisqa al noemde (en wat ik lang niet allemaal gezien heb), ook Lake Nakuru heel bijzonder omdat er miljoenen flamingo’s zitten, dus vanaf het uitzichtspunt zien hele stukken van het meer roze, en het is een kakafonie van vogelgekakel (er zitten ook pelikanen en storks enzo) en het stinkt er behoorlijk.
Oh ja ik vind Nairobi ook een rotstad. Hoe vaak ik daar wel niet ben aangesproken met allerlei onzin om te proberen me erin te luizen of te beroven… pfff. Ga nooit koffie drinken met een man die zegt dat ie héél toevallig (yeah right… nadat hij eerst had gevraagd waar je vandaan kwam) in jouw land gaat studeren. Twee vrienden van me zijn op die manier bedreigd en beroofd. Let ook goed op als iemand wat viezigheid op je kleren of schoenen smeert, of wijst op een vlek die er al dan niet echt zit. Let dan extra goed op de waardevolle spullen die je eventueel bij je hebt. Die scam gebruiken ze in Zuid-Amerika ook wel als afleidingstruc maar in Nairobi en Dar Es Salaam overkwam het me wel errug vaak.
Liefst voor het donker in de buurt van je hotel zijn, na het donker (half 7) is het echt nog veel gevaarlijker in de grote steden.
Overigens nu ik dit allemaal type, vraag ik me wel af waarom jullie het niet houden bij of Kenia, of Tanzania. Want nu moet je best veel kilometers afleggen, en twee keer voor een visum betalen. En in Kenia heb je al voldoende prachtige wildparken, en zou je ook kunnen kiezen voor Mount Kenya.
Wat Tanzania voor mij uniek maakte was Zanzibar, en de culturele tours die ik er heb gedaan op het vasteland (cultural tourism is een programma dat daar redelijk goed ontwikkeld is, en wat ik in Kenia niet op die schaal ben tegengekomen). Wat ik hiermee wil zeggen is: als je alleen voor de wildparken en een berg naar Tanzania gaat, kun je misschien beter in Kenia blijven.
Zo’n culturele tour in Tanzania kan bestaan uit een middagje op bezoek bij een gezin dat jou rondleidt door plantages, en traditioneel Tanzaniaans eten geeft, en laat zien hoe ze kleding, kaas en brood maken. Of het kan een tour van meerdere dagen zijn met bijvoorbeeld bezoek aan een natuurlijke bron, 4000 jaar oude rotstekeningen, gesprekken met een medicijnvrouw, en honing-oogst in het donker bijwonen, ook veel traditioneel eten en drinken, dansen met dorpelingen, jagen met bosjesmannen, etc etc etc. Echt superleuk en ik ben dagenlang geen andere blanke tegengekomen, en via mijn gids kon ik veel kletsen met allerlei Tanzanianen die ik anders niet zo gauw zou spreken. Zij hadden ook heel veel vragen aan mij over het leven in Nederland en de kleinste dingen zoals hoe wij dat doen met contraceptie en borstvoeding enzo (tot schaamte van mijn gids), dus erg leuk. Maar wellicht zijn in Kenia ook wel dat soort tripjes te maken.
Je kunt op mijn website mijn blog lezen en foto’s bekijken, wie weet staan daar nog dingen in waar je wat aan hebt of zie je op foto’s dingen die je ook echt wilt bezoeken.
Safari njema,
Cécile