Backpacken in Tanzania?

Hoi Reizigers,

ik wil graag met mijn vriend ongeveer 3 weken door tanzania reizen. Wij houden niet van een groepsreis, en vind de prijzen ook erg duur. Is het mogelijk om ook zelf door Tanzania te reizen? Wij willen graag starten bij de Kilimanjaro en daar een stuk van beklimmen. Heeft iemand nog tips voor Serengeti, Ngorongoro, lake manyara? Ik begrijp dat je binnen die national parken met een gids kunt reizen. Zouden wij een gids daar kunnen regelen? Of beter vanuit NL?
Daarna willen we graag een paar dagen naar zanzibar.

Bedankt alvast voor de tips!

Groeten Manon

Hallo Manon,

uiteraad kun je alleen reizen in Tanzania. Als je de safari’s daar regelt ben je met goed onderhandelen ook een stuk goedkoper uit.

Arusha is ook wel de safari capital, vanuit Arusha is alles te regelen.

1 like

Ga maar op zoek naar Ilboru Safari Lodge in Arusha. De eigenaar is een nederlander die je wel op weg kan helpen. Veel plezier !!! Het zal een fantastische reis worden !!!

1 like

Backpacken in Tanzania is zeker goed te doen. Zoals al eerder gezegd, in Arusha kun je safari’s regelen. De meeste zijn inclusief kok en gids.
Ikzelf had een 4 daagse kampeer safari geboekt. Lake manyara, Serengeti 2 dagen en ngorongoro. Was heel goed bevallen! Kok kookte lekker en de gids had leuke praatjes en verhalen. Bij de man wie we de tour hadden geregeld belde dagelijks op of alles naar wens was. (van deze man heb ik eventueel een email adres, hij kan een safari voor je verzorgen, als je dit wens stuur me dan een persoonlijk bericht en ik zal je zijn email sturen)

Verder zou ik zeker een paar dagen rusten op Zanzibar aanraden. Niet alleen is er een heel mooi strand, ook is er vanalles te doen op het eiland. Ga zeker een kijkje nemen bij de red colobolus aapjes. En stonetown was ook leuk om rond te lopen. De kruidentour was ook geweldig leuk.

voor meer info kun je ook op mijn website kijken www.elizabeth-ontheroad.nl

heel veel plezier!

1 like

Ja hoor, ik heb ook in mijn eentje in Tanzania gereisd. Je kunt prima met de bussen reizen, en ter plaatse safari’s boeken voor het aantal dagen dat jij kunt betalen en leuk vindt (voor mij is 4 dagen wel een beetje de max om in een jeep te zitten, anderen willen wel 10 dagen… kwestie van smaak en geld).

Koop een Lonely Planet of een Bradt reisgids, daarin staan alle antwoorden op jullie vragen. En daarin zul je ook lezen hoe duur het is om Kilimanjaro te beklimmen (gids verplicht), en wat je verder allemaal van tevoren moet weten.

Op mijn website kun je mijn blog uit 2004 lezen en foto’s kijken om een indruk op te doen van hoe het is om daar zelfstandig te reizen.

1 like

Hoi Manon,

backpacken is zeker mogelijk. Een safari kun je ter plaatse boeken, maar houdt dan rekening dat je meestal een dag of 2 moet wachten voordat je gaat. Er moet namelijk het een en ander geregeld worden. Makkelijker is natuurlijk vooraf de safari vast te leggen. Stuur een paar aanvragen naar safaribedrijven en leg het naast elkaar. Dit scheelt toch wel veel geregel in Arusha. De parken in gaan zonder gids raad ik jullie af. Een ervaren driver/guide kan beter dieren spotten. Onze drivers verbazen ons iedere keer weer als we weer eens op field trip gaan. Vraag ook van tevoren wat voor soort 4x4 jullie meekrijgen en of er geen beperking zit op gereden km’s. Als je meer info wilt stuur me maar even een email.
Groetjes,
Judith

1 like

Ieder zijn eigen ding natuurlijk, maar ik vind het echt veel leuker om zonder gids te gaan. Een gids ontneemt je de vrijheid die je ervaart in zo’n park. Daarbij is het je eigen prestatie als je mooie dieren ziet, niet die van de gids met zijn radio. Als je je een beetje inleest over waar je op moet letten zie je absoluut niet minder dan met gids. Print alvast een kaartje uit of koop er 1 in arusha. In het park zijn ze idioot duur.

Gids is overigens verplicht voor de Ngorokrater.

1 like

kan ik ook in kenia/tanzania een last minut boeken om de kil te beklimmen?Of maakt dat niks uit wegen de kosten?Wat voor prijsklasse moet ik denken?

alvast bedank gr josina

*Beste,

Graag het email-adres waar jij je
tour hebt geregeld voor de safari in Tanzania.
Wij vertrekken op 27.07.11 via Nairobi.
Alvast bedankt,
grtjs. riet & hugo - belgië*

Hey!

Ga samen met 2 vrienden reisje maken naar tanzania en zanzibar. Aankomst in Arusha. Tips? Zouden graag een safari doen. Is het makkelijk om dat ginder ter plaatse te regelen? Zo ja, heb je mss tips of contactgegevens van toffe gidsen?

Zou super zijn als je ons wat op weg kon helpen!

Groetjes,

3 enthousiaste reizigers!

Koop een reisgids en lees daar eens in. Dat is ook handig voor Zanzibar en het openbaar vervoer enzo.

Op straat in Arusha zullen veel mannetjes je safari’s aanbieden. Praat eerst met andere toeristen welke goed zijn. Een safari met een slechte gids die niks van de natuur weet, is echt zonde van je geld en je reis! Betaal desnoods liever een paar tientjes meer om wel een goede organisatie te hebben. Sunny Safaris en Roys Safaris staan goed aangeschreven maar zo zijn er nog veel meer. Reken er ook op dat je misschien een dagje moet wachten voordat er weer een passende groep vertrekt. (Of je zou vanuit NL moeten boeken maar dat is meestal veel duurder).

Safaridagen zijn veel duurder dan gewoon de dagen van het zelf rondreizen in Tanzania, dus kijk naar je budget en hoeveel safari-dagen je je kunt veroorloven.

Als je hier in het forum vragen stelt kun je dat beter doen in een nieuw topic, met een duidelijke titel.

Mijn reisverslagen over Tanzania lees je op mijn website.

Vanwege de hectiek die je kunt aantreffen op het vliegveld of busstation vinden veel reizigers het prettig om opgehaald te worden door een gids die in ieder geval de eerste overnachting regelt bij aankomst. Op straat in Arusha word je dan ook minder belaagd door de vele mensen die vragen of je op safari wilt.

Maar het kan zeker wat goedkoper zijn als je alles ter plekke pas boekt, maar het scheelt wel een hoop tijd en onderhandelingen, gedoe met cash geld pinnen etc. als je alles of een deel van je reis vooraf al geregeld hebt vanuit Nederland. Ook is de kans kleiner dat je met een onbetrouwbare reisorganisatie te maken hebt.

Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat …

Voor een impressie van de mogelijkheden kun je eens kijken op mijn website.

Hey Manon,

Wij hebben in juni 2012 dezelfde plannen als jullie in Tanzania. Zijn jullie inmiddels geweest? Hebben jullie weer goede tips om te backpacken in Tanzania? Is begrijp dat vliegen op Arusha goed gaat , maar dit kan niet via AMS toch?

Ik hoor het graag.

Groet Jarno

Koop een reisgids en lees daar eens in. Dat is ook handig voor Zanzibar en het openbaar vervoer en en op welke steden er gevlogen wordt enzo.

Safaridagen zijn veel duurder dan gewoon de dagen van het zelf rondreizen in Tanzania, dus kijk naar je budget en hoeveel safari-dagen je je kunt veroorloven.

Als je hier in het forum vragen stelt kun je dat beter doen in een nieuw topic, met een duidelijke titel.

Mijn reisverslagen over Tanzania lees je op mijn website.
Op ook www.waarbenjij.nu en op www.travelpod.com vind je duizenden reisverslagen over Tanzania waar je tips uit kunt halen.

Vanaf Schiphol kun je vliegen naar Dar of Kilimanjaro (rechtstreeks). Overigens ook vanaf andere luchthavens in Duitsland/België. Ben zelf met Egyptair vanaf Brussel naar Dar (via Caïro) gevlogen en met binnenlandse vlucht naar Kilimanjaro. Vanaf Dar kun je ook naar Arusha vliegen. Er vliegen miljarden luchtvaartmaatschappijen op Dar vanaf NL/B/D met een tussenlanding.

Hallo reizigers met plannen voor Tanzania,

[reclame verwijderd, zie de richtlijnen]

Qua vliegen is het het goedkoopst om op Nairobi te vliegen en vervolgens met de shuttle te reizen naar Arusha, deze doet er 6 uur over.

Groetjes,
Linda

**[reclame verwijderd, zie de richtlijnen]

** Vliegen op Nairobi is misschien wel wat goedkoper,maar je vergeet er bij te zeggen dat ze 2x visum moeten hebben,en het is geen 6 uur,het is zeker 2x zo lang,als het mee zit,je bent gauw 24 tot 28 uur onderweg,en dat wil niet iedereen.

www.safarizone-adventures.com

huh… snap helemaal niets van bovenstaande opmerking dat de busrit van Nairobi naar Arusha het dubbele van 6 reisuren is. We zijn vorige week nog met ons gezin van Arusha naar Nairobi gereden met onze prive auto en we hebben rustig gereden en er 4,5 uur over gedaan. Zowel op de heenweg als op de terugweg. De weg is helemaal vernieuwd en het is prima te doen om een shuttle bus te nemen.

Ik heb in 2004 met de shuttle bus 6 uur gedaan over Nairobi - Arusha (inclusief het wachten op visum bij de grens). En ik lees dat sindsdien de weg ook nog verbeterd is.

2x visum is ook niet helemaal waar, als je maar kort in Kenia blijft, voldoet een ‘single entry visa’ voor Kenya en dat is maar $20. Dat is ook nog geldig als je later weer terug Kenia ingaat, want Kenia en Tanzania hebben daar afspraken over. Wel heb je voor Tanzania een volledig visum van $50 nodig.

Maar het vliegen op Nairobi scheelt meestal zoveel dat het wel de moeite waard is (immers maar $20 extra kosten + shuttle bus van $25 of een normale bus van nog minder geld… ik zou een volgende keer gewoon de normale bus nemen).
Bovendien kan het logistiek handig uitkomen om op Nairobi te vliegen. Bijvoorbeeld heen vliegen naar Nairobi, en terug uit Dar Es Salaam kan handig zijn.
Je kan dan ook nog ‘even’ naar Lake Nakuru in Kenia voor een unieke ervaring van miljoenen flamingo’s bij elkaar zien.